Läste jag fel utbildning? - Får inget jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Ett förslag om du inte redan läst in dig på det är att du kan försöka rikta in dig på VR och kunna kommunicera mellan kund-arkitekt genom visualiseringar och ritningar av diverse projekt. En smärre revolution håller på att ske nu just inom det här området inom arkitektur, inom två år kommer den som har kunskapen inom detta troligen vara extremt eftertraktad. Ett sett att kanske bli en mer lovande kandidat i nuläget är kanske att försöka förmedla samma budskap och visa vad det skulle kunna möjliggöra för arkitekterna om de skulle satsa på detta.

Jag arbetar på en enhet med en handfull medarbetare med fastighetsansvar i en större svensk kommun och jag sade senast i eftermiddags "Med ett verktyg som hololens, en GIS karta, en lista över våra fastigheter, hyresgästerna i dessa och vilka arbeten som utförs på våra fastigheter kommer vi att få ett enormt överskådligt och lättanvänt system för att hålla oss a jour med det vi måste veta för att kunna lägga en strategi för framtiden!" Du har mer rätt än vad till och med du tror!

Och till OP: Vad kan du som inte en arkitekt kan?
Vad kan du som inte en CAD-ingenjör kan?
Vad kan du som ingen av dem kan?

Det är de förmågorna du måste sälja in! Och när du väl har lärt dig sälj... Se ovan!

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig lite och hoppas det kan hjälpa.
Jag är själv ingenjör i grunden och jobbar som projektledare, i min roll har varit jag varit delaktig i en hel del anställningar så ska försöka ge lite tips.
Först måste jag tyvärr säga att du har valt ett rätt snävt område ungefär lite som designer yrket. För att du ens ska ha en chans mot ingenjörer med CAD kunskap så måste du ha tung arbetserfarenhet och om det är jobb som innebär beräkningar så kan jag lova att man vill ha en ingenjör med goda kunskaper i hållfasthetslära. Allt detta snävar ner ditt urval även om vissa skrivit att du ska söka alla jobb så håller jag inte med. Inte lönt att söka de jobben man klart förstår kräver ingenjörsbakgrund.

Så till lite positivare bitarna! Gillar du att jobba med CAD så ge inte upp! Viljan att jobba med något kan ge mycket mer än en fin utbildning men som flera skrivit så måste man få fram det i sin ansökan. Jag har jobbat med flera självlärda utvecklare som varit riktigt duktiga och inte har problem att få bra jobb.

Här kommer upprepas vissa saker andra redan skrivit men så här hade jag gjort.
1. Skaffa/förbättra din portfolio men gör hellre "riktiga" mindre jobb än rita saker du hittar på själv, hade jag varit dig så hade jag siktat på att göra ritningsjobb för bygglov. Altaner, uteplatser, staket, murar, garage och mindre tillbyggnader är perfekt då folk behöver ritningar för bygglov först och sen tar de in någon som bygger eller bygger själva. Här kan du ta jobb där folk inte har råd med dyra arkitekter och inte heller behöver det. Går det bra så kan du köra eget företag sidan om lagerjobbet. Ser bra ut sen i CV:t
2. Ta hjälp av t.ex. arbetsförmedlingen eller någon du känner som kan hjälpa dig skriva ett bra CV kör sen med samma för alla ansökningar och lägg krutet på personligt brev det är här första sorteringen av ansökningar görs och största chansen för att va påtänkt för en intervju.
3. Bygg på med kurser, certifieringar etc inom områden där du ser att det finns bäst jobbpotential och du saknar kunskap eller erfarenhet.
4. Ring runt eller till och med åk till platser/företag du vill jobba på och erbjud att jobba deltid gratis som praktikant. Detta visar att du har viljan och driv samt du får erfarenhet och in en fot på marknaden. Tråkigt att jobba gratis men om du är duktig så kommer det betala sig snabbt.

MVH Jonas

Permalänk
Hjälpsam

Söka jobb är en konstform och har förvånansvärt lite att göra till utbildning som till en rad andra saker. Det går ut på att stå ut och sälja dig själv som den perfekta kandidaten till just den tjänsten, och det utan att ljuga.

Börja med att kika på en rad olika tips och tricks ang CV och personligt brev, Monster (både svenska men även brittiska och amerikanska) har en massa tips att kolla in.
http://career-advice.monster.co.uk/CVs-Applications/careers.a...
Börja där och klicka runt.

Var tjänst du söker skall ha sitt CV, hur har inte ett universellt CV utan skräddarsyr för varje tjänst.
- Koka ner dina erfarenheter och kurser till endast det som är relevant för tjänsten, rekryteraren orkar inte läsa om saker som är orelevant för tjänsten.
- Bygg en ordentlig och omfattande linked-in sida, bygg ett nätverk där som kan intyga dina kvalifikationer. https://www.linkedin.com/
- Förfina personliga brevet, denna är ytterst specifik för varje tjänst.

Se det som en dating sida, du är en av 100tals grabbar som stöter på samma tjej. Stå ut, var intressant, seriös, annorlunda och minnesvärd. Då har du större chans att få en date.

Att bara fylla i samma formulär som alla andra och vara bitter för att andra hinner före dig varje gång hjälper inte vare sig i onlinedating eller arbetssökande.

Läs på psykologin bakom rekrytering, läs på vad det är en rekryterare söker, ser på och bedömer efter.

När man sedan kommer till intervju är det samma sak. Läs på innan, ha full koll på företaget, deras värderingar, förbered dig på uppenbara frågor, vet vad du talar om i alla lägen. Och tala om det med självförtroende.

Välkommen till arbetslivet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad det gäller Småland så finns även en mängd mindre verkstadsföretag där likaså i resten av landet, alla behöver inte rena ingenjörer men alla behöver ritningar av olika slag. Det är nog större chans än att rita hus, byggnadsritningar är det nog byggingenjörer som tar fram. Detta för att det kräver kunskap som arkitekterna inte kan eller har tid med, de kan ta fram arkitektritningar i CAD. Inte rent byggnadstekniskt och med listor på material.

Det finns för övrigt ingen utbildning för "CAD-ingenjör" utan de som jobbar med det har en rad olika ingenjörs, tekniker och konstruktörsutbildningar bakom sig samt olika arbetserfarenheter och kommer därför skilja en hel del från varann.

Permalänk
Medlem

CAD-ritare är ingen titel man kan anställas som. Det är bara en mindre del i den kunskap som krävs. Man måste ha goda kunskaper i det område man ritar. Såvida man inte digitaliserar pappers ritningar. Så tyvärr känns inte utbildningen helt optimal

Permalänk
Medlem

Ja, det låter som om du har valt fel utbildning. Nu sitter du med viss bredd, men inget djup och potentiella arbetsgivare kan redan anställa arkitekter, grafiker eller personer med CAD-erfarenhet.

Vidareutbilda dig eller hoppas att du hittar någon som är villig att ge dig en chans att visa vad du går för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Välkommen till Sverige.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är lite som med IT - har man ingen erfarenhet spelar det ingen roll vad man har läst och hur avancerat det låter i beskrivningarna av vad man kan jobba med sen. Man får ändå börja från botten som helpdesktekniker och lära Gun-Britt, 107 att göra fet stil i Word.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Precis... Många utbildningar är 3- eller 5-åriga. Mycket hinner förändras under den tiden.

KY, eller YH som det heter idag. De utbildningarna ska vara lite mer framtidssäkrade än övriga i alla fall.

Jag vill påstå att det är raka motsatsen.

Det mesta som vi läser på ingenjörs/civilingenjörsprogrammen förändras inte ens på 50år. (matematik, reglerteknik, el, fysiska lagar etc) Fördelen med YH är dock att man fokuserar på det praktiska som resulterar att man fort kan bli produktiv. Men om man inte får jobb fort så är det helt andra programvaror som man ska jobba med.

Så det jag påstår är alltså att det mesta man lär sig på en civilingenjörsutbildning gäller hela livet, men om man ska jobb gäller det att skaffa sig lite praktiska kunskaper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag vill påstå att det är raka motsatsen.

Det mesta som vi läser på ingenjörs/civilingenjörsprogrammen förändras inte ens på 50år. (matematik, reglerteknik, el, fysiska lagar etc) Fördelen med YH är dock att man fokuserar på det praktiska som resulterar att man fort kan bli produktiv. Men om man inte får jobb fort så är det helt andra programvaror som man ska jobba med.

Så det jag påstår är alltså att det mesta man lär sig på en civilingenjörsutbildning gäller hela livet, men om man ska jobb gäller det att skaffa sig lite praktiska kunskaper.

Tänkte väl främst på dessa utbildningar som inriktar sig mot ETT arbete... som t.ex. rörmokare/VVS:are eller driftledare. Där är dessutom en stor del av utbildningen placerad ute i verkligheten på arbetsplatser.

Civilingenjörsutbildningen riktar sig till ett brett arbetsområde. Mest teori och mer av en grundutbildning kan man säga.

Permalänk
Medlem

Jag läste 4,5 år civilingenjör i datateknik. Anledningen till att jag fick jobb direkt när jag gick ut var exjobbet, inte min examen. Det hade inte spelat så stor roll om jag läst 3 år eller doktorerat. Sen hade jag tur att det fanns rätt många jobb inom det området (som också är mitt fritidsintresse vilket gör att jag är bra på det). Jag skulle nog aldrig rekommendera en utbildning idag som inte avslutas med en rätt lång praktik.

Permalänk
Medlem

Låter tyvärr som en svår sits. Min erfarenhet är att de som sitter och CAD:ar är högskoleingenjörer alt. civilingenjörer. Är själv ingenjör och har ett par års erfarenhet av yrket så man har ju träffat ett gäng "CAD:are".
Jag vet inte vad du lärt dig under utbildningen men något som förväntas av en som sysslar med CAD enligt min erfarenhet(mekanikkonstruktion) är:
-ProEngineer, Solidworks, Catia eller Inventor. Någon av dessa mjukvaror bör du vara bra på. Något av dessa program används garanterat så bli bra på ett av dem. Lär dig fler och det är ännu bättre.
-AutoCad 2d. Denna gigant från 80-talet är fortfarande ett vanligt program. Bra att vara bekant med och kunna rita skapligt i iaf.
-PDM-system tillhörande CAD-programmen som t.ex WindChill, Vault, Intralink. Ren bonus men bra om det ingår i någon kurs.
-Ritningslära. Vyplaceringar, måttsättningsmetoder, skalor, pappersstorlekar, svetssymboler, bearbetningssymboler, ytsymboler, materialbetäckningar, toleranser, form och läge, snitt m.m. Du måste kunna läsa ritningar och du måste självklart kunna skapa ritningar.

Utöver detta behöver man självklart ha kunskap inom tillverkande industri. Kan du begreppen svarvning, fräsning, svetsning, gjutning, gnistning, nitförband, skruvförband m.m. Finns hur mycket som helst att kunna, ju mer desto bättre

Kanske låter som att man ska kunna hur mycket som helst, i skolan lär man sig inte allt detta såklart utan det tar ett par år inom yrket när man kommer i kontakt med det.
Men då du har din utbildning emot dig lite grann så går det ju alltid att komplettera med kurser inom ovanstående områden.
Notera att detta gäller inom mekanisk konstruktion. Inom byggbranchen används såklart andra mjukvaror och kräver såklart lite andra kunskaper.

I värsta fall är det väl bara att hoppa på skolan igen och läsa en ingenjörsutbildning
Lycka till iaf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@ReZZiE utbildade sig till installationselektriker på ett ställe där de inte ens hade avsatt tid för APL (arbetsplatsförlagd utbildning, praktik) som i princip är ett krav och normalt sett en del av utbildningen, men jag vet inte om han hörde av sig och lämnade intresseanmälningar om elektrikerlärling till alla ställen runt honom jag föreslog. Det är mycket större koncerner som jobbar med sånt och det annonseras knappast lärlingstjänster överhuvudtaget så där gäller det verkligen att ta kontakt med företagen, och att ta kontakt med rätt personer. Ibland sköts sånt mer centralt, ibland sker det enbart lokalt eller på regionalkontoren. Har man inte gjort APL har man ju inte samma uppenbara ingång, men det finns många byggen där de har nytta av lärlingar också och det finns ju t.o.m. projekt/uppdrag där det är ett krav att det finns lärlingar.

Precis, elektriker var senaste utbildningen.

Gav upp sökandet efter lärlingsplats för tillfället nu eftersom jag hur eller hur måste läsa in några kurser på komvux för att få ut en yrkesexamen. Detta är ett krav för att få ECY-certifikatet. Samt lärlingstiden på 1600 h. Men jag får återvända till sökandet i vår. Tyvärr blir man ju bara mer ointressant ju längre tid som går ifrån att man var klar med utbildningen utan att vara sysselsatt.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem, gick IT och valde att Certa mig inom Cisco nätverk, så utöver min läroplan läste jag extra programmering, och Lokala Nätverk, när jag sedan vill plugga vidare på högskola i samma inriktning så kan jag inte det utan skulle egentligen läst NV för Fysik och mer Matte, mina förkunskaper för EXAKT det jag vill syssla med är mer eller mindre tre bortkastade år då det inte ens är meriterande att redan ha två Certifikat inom just Cisco-nätverk. Utan det viktiga är Fysik och mer Matte som inte ingår i IT's läroplan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Hitta något jobb du verkligen vill ha och plåga dem tillräckligt mycket så ska du se att det går

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pliffe:

Har liknande problem, gick IT och valde att Certa mig inom Cisco nätverk, så utöver min läroplan läste jag extra programmering, och Lokala Nätverk, när jag sedan vill plugga vidare på högskola i samma inriktning så kan jag inte det utan skulle egentligen läst NV för Fysik och mer Matte, mina förkunskaper för EXAKT det jag vill syssla med är mer eller mindre tre bortkastade år då det inte ens är meriterande att redan ha två Certifikat inom just Cisco-nätverk. Utan det viktiga är Fysik och mer Matte som inte ingår i IT's läroplan.

Jag tolkar som du läste på gymnasiet, i sådant fall ta bara ett teknisk basår.
Du fick garanterat lära dig bra saker som man ofta inte får lära sig på många högskoleutbildningar. Värre är det för oss som läste elektronik, där studenterna redan första veckan på ingenjörsutbildningarna kunde mer el.

Så fortsätt att plugga vidare som många av oss andra, jag själv hade varit skitglad om jag nu hade gått ditt program istället för mitt. (jag har som sagt läst på högskola, men typ ingen nätverk fick vi lära oss utan det får vi lära oss på plats hos kund)

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Pliffe:

Har liknande problem, gick IT och valde att Certa mig inom Cisco nätverk, så utöver min läroplan läste jag extra programmering, och Lokala Nätverk, när jag sedan vill plugga vidare på högskola i samma inriktning så kan jag inte det utan skulle egentligen läst NV för Fysik och mer Matte, mina förkunskaper för EXAKT det jag vill syssla med är mer eller mindre tre bortkastade år då det inte ens är meriterande att redan ha två Certifikat inom just Cisco-nätverk. Utan det viktiga är Fysik och mer Matte som inte ingår i IT's läroplan.

Fast det här låter ju mer klantigt... Man kan inte fråga arbetsmarknaden vad som efterfrågas, men det går ju tydligt att se vad som krävs för att få behörighet till en viss utbildning. Men har du inte läst kurserna så är det väl bara att ta dem på komvux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Fast det här låter ju mer klantigt... Man kan inte fråga arbetsmarknaden vad som efterfrågas, men det går ju tydligt att se vad som krävs för att få behörighet till en viss utbildning. Men har du inte läst kurserna så är det väl bara att ta dem på komvux?

Visst är det så, klantigt? Definitivt, men var nog inte mer mogen än så när jag var 16-17, jag läste ju det jag ville jobba med, hade jag haft kunskapen av vad som krävs hade jag fått hoppa över nätverk och programmering för fysiken. Har läst till Matten på komvux och har sökt elektriker utbildning för att byta riktning, kommer jag inte in på den (då de väljer folk utan jobb/utbildning i första hand) så kommer jag läsa till fysiken som saknas och gå försöka mig på högskoletåget igen.

Känns bara väldigt bittert att det fungerar så här, många är inte mogna nog under gymnasiet, jag var en av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Kolla datumen på de jobben du. De flesta är månader gamla. Gå in och läs på varje specifikt jobb i sökningen som kommer upp så inser du att många av dom inte ens är aktuellt för min utbildning.

Jo men jag tackar dig för ditt engagemang

Att gå på intervju och glänsa kräver erfarenhet av intervjuer.
Det kostar bara tid att söka jobb som är över din förmåga, och även om du inte får jobbet utan bara en intervju så kommer den intervjun leda till att du är bättre på nästa.
Skulle det öppna sig för en tjänst som passar dig bättre på samma företag så är det inte omöjligt att ditt CV ögas igenom innan det går för allmän annonsering.

Jag vet inte hur det är specifikt för CAD tjänster, men i IT branschen är det inte heller ovanligt att företagen siktar väldigt högt i ansökningsannonserna, men inte vill betala lönen för det. Då kommer det förr eller senare bli en junior som blir kallad, den junioren blir aldrig du om din ansökan inte lämnats in.

TLDR; Sök mer, sikta högt, håll ut och lycka till så klart!

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Nej, jag vill inte ha allt serverat på ett silverfat. Ja just nu är jag pessimistisk när jag börjar inse begränsningen med min utbildning. Det annonseras inte så mycket cad jobb som du tror.

Jag kan leta upp ett snabbt exempel: https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-stockholms-stad/Academi...
Här ska dom ha en ingenjör. Ja jag söker sådana jobb ibland ändå men eftersom de inte hör av sig är jag antagligen inte intressant. Det kommer upp jobb där det tydligt står att man inte behöver så mycket erfarenhet och att det räcker med att man kan CAD och resten lär man sig på plats. Ja vad bra, dom få jobben har jag sökt utan att någon har hört av sig. Oftast är dessa jobben långt ifrån Malmö, är det därför dom inte hör av sig?

Jo det är ett jävla problem om jag inte får ett jobb efteråt.

Jag känner inte en jävel i norrland men jag är beredd att flytta ut i skogen om jag får ett jobb där.

Ett tips är att söka jobb även om du inte har exakt det som krävs. Ifall ett företag anser dig vara intressant kommer de anställa dig oavsett, för företag vill alltid hitta duktiga människor. Deras så kallade krav är bara för att sålla ut kandidater, de vill inte skriva för vagt och få tusentals ansökningar. Skicka till så många företag du bara kan, det kan inte skada ifall de inte vill ha dig, då bara du går till nästa

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Lulz, flummig beskrivning på den utbildningen. Men du borde iad ha en Kandidat, eftersom du skrev i ditt inlägg att du inte hade titel, är du överhuvudtaget klar?

Kursen som jag läser den är mer intriktad till samhälls planering och kommunikation med viss kunskap inom digital visualisering. Om vi skall vara realistiska så kan ju alla arkitekter/ingenjörer i dagens läge digitala verktyg, det är i princip en av dom saker dom måste kunna hantera vilket straffar din utbildning rätt ordentligt.

Du kan def. fortsätta leta men tror du har störst chans på äldre firmor/staten där den digitala erfarenheten är mindre och behovet av digitaliseringshjälp är större.

En annan ide är kanske att jobba med digitalisering av hus (t.ex. mäklare även om dom har andra verktyg. Det kanske finns kund underlag för en egen firma även om du antagligen måste bygga lite infrastruktur för web baserad 3d visualisering)

Om du vill ta dig ur visualiserings hålet är tyvärr en kompletterande utbildning det bästa sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har sedan julas varit klar med pluggandet och jag får inget jobb för min utbildning. Jag är helt ointressant för arbetsgivarna. Jag har läst en utbildning med brett kunskapsfält och lite av varje från många olika områden. Utbildningen heter "Arkitektur, visualisering och kommunikation" och som ni hör på namnet är det en blandning av de tre ovanstående. Jag har ingen titel, jag har bara lite kunskaper från tre olika ämnen som är tänkt att sammanflätas. Utbildningen är som en lunch-buffé, du tar lite av olika saker men du äter inte mycket kunskap av något ämne.

Behöver seriös hjälp. Har sökt i ett halvår. Har kommit på en intervju. Blivit uppringd en annan gång där de ställt frågor. Resultat; inget jobb.

Vad ska jag ta mig till? Är 25 år och jobbar på ett lager, vill inte börja plugga igen. Vill jobba med något roligt, med datorer och min utbildning. Motivationen av att jobba på ett lager sjunker för varje dag. Hade jag inte haft utbildning hade jag inte kunnat klaga, men nu har jag det och jag får inget jävla jobb!!!

Läs aldrig min utbildning om ni inte vill förstöra ert liv.

Låter som att du kanske söker samma tjänster som mig?:D Sökt i två månader tror jag.

Har läst 5 år, är Civilingenjör inom arkitektur och har också svårt att få jobb verkar det som.. Eller jag blir ofta uppringd, sen kallad till sista intervju hos företagen och får snacka med någon. Alla är jättepositiva och allt låter sjukt bra. Men sen tror jag att det är någon med 5-10års erfarenhet som får jobbet (frågade dom som intervjuar). Har dock bara varit iväg på några intervjuer ännu, men det börjar bli lite jobbigt med alla intervjuer, skype-intervjuer, telefonsamtal osv... Vet inte om jag gör fel och borde söka nån praktikplats istället och sen hoppas på anställning efter det.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Em3l:

Låter som att du kanske söker samma tjänster som mig?:D Sökt i två månader tror jag.

Har läst 5 år, är Civilingenjör inom arkitektur och har också svårt att få jobb verkar det som.. Eller jag blir ofta uppringd, sen kallad till sista intervju hos företagen och får snacka med någon. Alla är jättepositiva och allt låter sjukt bra. Men sen tror jag att det är någon med 5-10års erfarenhet som får jobbet (frågade dom som intervjuar). Har dock bara varit iväg på några intervjuer ännu, men det börjar bli lite jobbigt med alla intervjuer, skype-intervjuer, telefonsamtal osv... Vet inte om jag gör fel och borde söka nån praktikplats istället och sen hoppas på anställning efter det.

Jag förstår precis hur det är.
"Alla" företag letar efter seniorer då dessa i princip har samma löner som juniorer men de drar in tusan så mycket mer pengar och har mer erfarenhet. Det är dock brist på seniorer som inte är utbrända eller något och då tvingas företag kolla på juniorer som de egentligen inte vill ha. Detta innebär att man som nyeximinerad kan få komma på arbetsintervjuer där den som anställer egentligen skulle vilja ha en annan kandidat och man blir bara någon som de anställer om man skulle visa sig vara riktigt duktig eller om de har akut brist på personal.

Min lösning politisk är att ändra om lönerna, en nyexad behöver kanske inte nästan ha samma lön som en senior, då blir det mer attraktivt att anställa dessa.

Nå kämpa på, vi är många som har haft det riktigt tufft för att komma in i arbetsmarknaden, men de flesta av oss klarar det tillslut. Mitt råd är att tänka egoistisk, vissa arbetsgivaren att här är man en kämpe som gör allt för att få ett jobb. -Med allt så ska man såklart inte göra dumma saker som stjälper ens jobbchanser, men att vara beredd på att börja med praktik etc är skitbra.

Permalänk
Medlem

@lolflakes: Kolla bland dessa
https://www.linkedin.com/job/digital-designer-jobs/?country=s...

Tror Digital Design skulle passa dina kunskaper efter att utgått från vad du beskrev om din utbildning.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Visualiserare på arkitektkontor. CAD-samordnare. Administrativa tjänster på kommuner, landsting och större företag. Leta och sök. Prata med mellancheferna direkt, undvik gärna HR-avdelningar om du kan.

Fortsätt kämpa. Du får jobb tillslut!

Permalänk
Medlem

håller tummen du får jobb

men du skulle ha utbildat dig inom it tekniker, då lär du få jobb i norge med fet lön. har du kollat jobb där i norge om jobb inom CAD/CAM ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@lolflakes:

Tyvärr är det så att det är en FÖR bred utbildning.
När jag anställer så tittar jag på en specialist inom området. Antingen en ekonom , systemerare, ingenjör eller en designer.
Breda generella kompetenser kanske fungerar på nån som jobbat 15 år där jag kan värdera erfarenhet mot utbildningen.
Men även en generalist måste vara specialist på något som kan tillföra mig som arbetsgivare ett mervärde när lönen är betald.

"Vi fick lära oss att arbeta med datorprogram inom arkitektur. Tex. autocad, photoshop, indesign, 3ds max. "
Jättebra. Om du är arkitekt. Eller Civilingenjör. Att rita saker i program utan de utbildnignarna bakom sig ger ju en produkttillverkare eller husbyggare inget.
Precis som du säger är det ingen som har nytta av någon som inte är specialist inom de kategorierna. JKag skulle rekommendera att du läser en högskoleingenjör på 3 år. Då kan du säkert få nytta av utbildningen.

Men mest av alla ska vi hata politikerna som låtit högskolorna hitta på smurfutbildningar bara för att få in pengar. Skolorna har ju högaktligen skitit i studenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Vi var inte så många i slutet men EN har fått jobb inom området och han hade kontakter. Ingen annan har fått ett jobb vad jag vet. Alla gör lite olika saker numera.

När folk hoppar av en utbildning i klasar så ska man inte hänga sig kvar i onödan.... Det är oftast ett dåligt teckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Nej, jag vill inte ha allt serverat på ett silverfat. Ja just nu är jag pessimistisk när jag börjar inse begränsningen med min utbildning. Det annonseras inte så mycket cad jobb som du tror.

Jag kan leta upp ett snabbt exempel: https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-stockholms-stad/Academi...
Här ska dom ha en ingenjör. Ja jag söker sådana jobb ibland ändå men eftersom de inte hör av sig är jag antagligen inte intressant. Det kommer upp jobb där det tydligt står att man inte behöver så mycket erfarenhet och att det räcker med att man kan CAD och resten lär man sig på plats. Ja vad bra, dom få jobben har jag sökt utan att någon har hört av sig. Oftast är dessa jobben långt ifrån Malmö, är det därför dom inte hör av sig?

Jo det är ett jävla problem om jag inte får ett jobb efteråt.

Jag känner inte en jävel i norrland men jag är beredd att flytta ut i skogen om jag får ett jobb där.

Ok... Då börjar vi med jobbsökande 101. Du söker inte jobb på blocket. Kvalificerade jobb hittar du på Mosnter eller Linkedin. Inte på Aftonbladets klipp och klistra i prämarsite.

Permalänk
Inaktiv

Jag har jobbat med film i många år och anser att det är jävligt flummigt, men "Arkitektur, visualisering och kommunikation" låter inte direkt överdrivet konkurrenskraftigt.

Utbildning är ju en inriktning. Du har ju redan konstaterat att du inte vill jobba på lager resten av livet så sluta snöa in dig på din gamla utbildning, ja den kanske var skit (?) men det spelar ingen roll nu, vad som spelar roll är att du sätter nya mål och vågar satsa. Sen om det innebär helt ny utbildning, flytt etc, använd fantasin.