Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa SSD:n, prestanda OCH livslängd ?

Permalänk

Bästa SSD:n, prestanda OCH livslängd ?

Har kört en första generationens Intel SSD som nu börjat krångla på OS X.
Skivverktyg hittade rejäla fel på den så jag kör nu temporärt med en vanlig HD igen men vill väl stoppa i en SSD igen.
Storlek 256 GB räcker , men är det inte så stor skillnad kan man ju stoppa dit en 512 också.
Hursomhelst...vilken skall man köpa om man ser både till snabbhet och pålitlighet ?

Ursäkta om denna fråga tagits upp tusen gånger tidigare...

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

850 Pro

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

För att hjälpa dig lite på traven:

Ska disken sitta i en mac så ska du hålla dig till märkena crucial, Intel och inte minst Samsung. Samsungs 850 Pro är idag en av de snabbaste diskarna, men om den är pålitligast är väldigt svårt att säga då den inte är långtidstestad.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Samsungs 850 Pro är idag en av de snabbaste diskarna, men om den är pålitligast är väldigt svårt att säga då den inte är långtidstestad.

Huh? Du vet hur länge den har funnits på marknaden va?
Sedan Juli 2014. De flesta Crucial diskar på marknaden har inte ens det bakom sig, eller Intel för den delen.

Håller med dig i övrigt dock, förutom Intel 535... segare disk får du leta efter. Då är Crucial MX200/BX100 betydligt bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Huh? Du vet hur länge den har funnits på marknaden va?
Sedan Juli 2014. De flesta Crucial diskar på marknaden har inte ens det bakom sig, eller Intel för den delen.

Håller med dig i övrigt dock, förutom Intel 535... segare disk får du leta efter. Då är Crucial MX200/BX100 betydligt bättre val.

Menar du att ett år är en långtidstest för lagring? För jag hoppas innerligt att du inte menar det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Huh? Du vet hur länge den har funnits på marknaden va?
Sedan Juli 2014. De flesta Crucial diskar på marknaden har inte ens det bakom sig, eller Intel för den delen.

Håller med dig i övrigt dock, förutom Intel 535... segare disk får du leta efter. Då är Crucial MX200/BX100 betydligt bättre val.

Skrivet av HugSeal:

Menar du att ett år är en långtidstest för lagring? För jag hoppas innerligt att du inte menar det.

Precis som "HugSeal" säger så är Samsung 850 Pro ny på marknaden sett till tester som visar hur disken beter sig efter kanske 2 - 3 år av vardagligt skrivande/ läsande.

En personlig tanke jag har är att Intel skulle vara ett säkrare val över Samsung sett till stabilitet över åren. Detta är såklart inte bevisat, men det är lite det jag har fått på känn. Jag har själv en 850 Pro och är mycket nöjd med den. Men bara för att en disk är snabb och pålitlig så betyder inte det att vi inte redan imorgon får läsa artiklar om hur Samsungs 850 modeller får fnatt och tappar data

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

@YamahaDGX630 Varför skulle det hända Samsung och inte Intel menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Menar du att ett år är en långtidstest för lagring? För jag hoppas innerligt att du inte menar det.

Skrivet av YamahaDGX630:

Precis som "HugSeal" säger så är Samsung 850 Pro ny på marknaden sett till tester som visar hur disken beter sig efter kanske 2 - 3 år av vardagligt skrivande/ läsande.

En personlig tanke jag har är att Intel skulle vara ett säkrare val över Samsung sett till stabilitet över åren. Detta är såklart inte bevisat, men det är lite det jag har fått på känn. Jag har själv en 850 Pro och är mycket nöjd med den. Men bara för att en disk är snabb och pålitlig så betyder inte det att vi inte redan imorgon får läsa artiklar om hur Samsungs 850 modeller får fnatt och tappar data

Då mina herrar vill jag att ni pekar på en disk som har 2-3 års test bakom sig som går att köpa till rimligt pris idag.

Inte bara ger generella "märke"... för "ska du hålla dig till märkena crucial, Intel och inte minst Samsung." är nog något av de dummaste påståendena man kan göra, om man har 2-3 års felfrihet som krav, då samtliga av dessa tillverkare har haft problem med enstaka modeller (och vissa har fortfarande dessutom). Man måste ta varje modell, med varje FW version som separat 2-3 år då, om du ska kunna ha 99,99% säkerhet.

Håller med er att 1år är kort tid, men det är verkligen mer än MX200, BX100 och MX 100 har sedan juni 2014.
Intel 530 har snart 2 år, (Q3 13) men är som sagt utgående och ersätts av 535 som har hemskt NAND. Intel 530 är i sig redan rätt långsam, men är kanske det närmaste man kan komma ert krav.
Intel 520 är helt klart mycket pålitligt med bra NAND under huven, men den har varit "utdöd" sedan länge. Jag har dem dock...
Samsung 840 Pro är också en kanon disk, med klass ledande prestanda på sin tid och kanon pålitlighet... utgången dock :=/

När det gäller SSD är tyvärr 1+ år "lång" tid, därför att när de väl är beprövade, så är de också utgående.
Så hur hade ni 2 tänkt här? köpa dem begagnade? eller ska ni betala 2000kr för 256GB (för en udda butik har dem kvar i lager)? Och hur blir det då med garanti när ni fick ett måndags ex och det var sista exet ni köpte?

Och @YamahaDGX630 bara för ett märke "känns stabilt" innebär inte att uppföljaren är felfri. Samsungs 830 är nog en av de mest pålitligaste och skrivtåligaste diskarna någonsin för konsument bruk, men 840 kan vi säga en helt annan historia om.
Om du kräver sådan beprövad pålitlighet får du gå upp i enterprise klass, och då är det ofta billigare att köpa 2 st konsument, i RAID 1 och en extra HDD som backup...

Så min slut fråga är då, hur extrem önskar TS vara?

Jag har lite allt från Intel 520 till S3700, MX100/BX100, Samsung 840/850, Corsair diskar, OCZ diskar och lite övrigt med typ totalt 30+ nånting SSD liggande och testade, så långt tillbaka som SLC SSDer.

Och kan utan tvekan säga att sett till NAND, FW mogenhet, prestanda och skrivtålighet så är 850 Pro utan tvekan den bästa disken som finns att köpa idag, om vi talar ren konsument disk.
Men om vi kan köpa vilken disk som helst, till vilket pris som helst så är nog S3700 disken mest pålitlig, då den tål att skriva ca "hela sig själv" (400GB i mitt fall) 2x varje dag, 365 dagar om året i 5 år, enligt garantin och har inte haft några direkta fel jag känner till under sina drift år. Den kostar som en hel dator dock... och är nu utgående. SLC diskarna sedan 2008 tål en hel del de också, men prestandan är väl lite... efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Firechild:

Har kört en första generationens Intel SSD som nu börjat krångla på OS X.
Skivverktyg hittade rejäla fel på den så jag kör nu temporärt med en vanlig HD igen men vill väl stoppa i en SSD igen.
Storlek 256 GB räcker , men är det inte så stor skillnad kan man ju stoppa dit en 512 också.
Hursomhelst...vilken skall man köpa om man ser både till snabbhet och pålitlighet ?

Ursäkta om denna fråga tagits upp tusen gånger tidigare...

Intel 750

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En personlig tanke jag har är att Intel skulle vara ett säkrare val över Samsung sett till stabilitet över åren. Detta är såklart inte bevisat, men det är lite det jag har fått på känn. Jag har själv en 850 Pro och är mycket nöjd med den. Men bara för att en disk är snabb och pålitlig så betyder inte det att vi inte redan imorgon får läsa artiklar om hur Samsungs 850 modeller får fnatt och tappar data

Alla tillverkare har haft modeller med problem. Intel hade ju t.ex. problem med Intel 320 som plötsligt kunde ändra storlek till 8 MB så att all data gick förlorad. Samsung hade prestandaproblem med 840 EVO, Crucial hade BSOD-problem med M4, OCZ och många andra råkade ut för Sandforce-buggen som kunde bricka SSDn. Det bästa man kan göra är att köpa en SSD utan kända problem, och ta backup på allt viktigt.

850 Pro är som sagt den bästa SSDn för tillfället när det gäller prestanda och hållbarhet. Vill man ha en mer prisvärd SSD så är 850 EVO också riktigt bra, men har sämre minne än PRO. Men EVO har ju ändå 5 års garanti, så den håller troligtvis längre än de flesta kommer använda den. Fast sitter man fortfarande på en gen 1 Intel-SSD så kanske man inte hör till de allra flesta