Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregoff:

Tack för rapport!

Skulle vara intressant att veta hur systemet bootar en helt vanlig boot. Dvs upplever du uppstarten som seg eller hur känns det?

Nej BIOS tycks ta lika lång tid på sig oavsett om min Intel 750 är inkopplad eller ej. Noteras bör att jag inte tweakat några inställningar i BIOS för snabbare uppstart, allt är default än sålänge. Jag kan klocka tiderna med Samsung 850 Pro och Intel 530, betvivlar dock att det är några stora tidsvinster eftersom det tar drygt 17 sekunder att komma in i BIOS utan några lagringsenheter anslutna. Jag "hinner" dock inte det ikväll eftersom jag ska upp 04...

Permalänk
Medlem

Varför får jag så dåliga resultat med min kingston V300? (inte den med sämre minneskapslar versionen)

På ATTO benchmark ser det annorlunda ut

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt snabb.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Precis lika snabb som alla andra Samsung 850 Pro 1TB SSD:er skulle jag tro.

Permalänk

@gregoff: Jag hade inte reflekterat så mycket på det faktiskt, var tvungen att testa lite, det blev tyvärr inte ett helt rättvist test för jag har windows 10 på en 850 pro den starta datorn från att jag tryckte på knappen tills jag såg skrivbordet på ca 24sek och på intel 750 kör jag för tillfället windows 8.1 fortfarande, den tog 32sek på sig, nu är mitt UEFI rätt segt i starten för det brukar ta 20sek innan windows ens börjar ladda, men visst verkar den lite segare i starten, inget jag har ont av iofs för datorn brukar alltid va på ändå utan fastboot på så tog det 45sek
Får hoppas dom löser det med långsam initiering då.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

@gregoff: Jag hade inte reflekterat så mycket på det faktiskt, var tvungen att testa lite, det blev tyvärr inte ett helt rättvist test för jag har windows 10 på en 850 pro den starta datorn från att jag tryckte på knappen tills jag såg skrivbordet på ca 24sek och på intel 750 kör jag för tillfället windows 8.1 fortfarande, den tog 32sek på sig, nu är mitt UEFI rätt segt i starten för det brukar ta 20sek innan windows ens börjar ladda, men visst verkar den lite segare i starten, inget jag har ont av iofs för datorn brukar alltid va på ändå utan fastboot på så tog det 45sek
Får hoppas dom löser det med långsam initiering då.

Tack igen för rapport!

Å andra sidan, hur ofta bootar man datorn? När man väl bootat brukar det vara hibernation/sleep som gäller så det kanske inte är så stort problem igentligen.

Permalänk
Medlem

@gregoff: Du är alltså ute efter en mätning av uppstartstiden på en installation?

Problemen med långa uppstartstider är väl just tiden det tar innan operativsystemet börjar laddas?

Permalänk
Skrivet av gregoff:

Tack igen för rapport!

Å andra sidan, hur ofta bootar man datorn? När man väl bootat brukar det vara hibernation/sleep som gäller så det kanske inte är så stort problem igentligen.

Litet tillägg bara, blev först osäker på mig själv när jag läste förra inlägget att 850pro starta på 24sek, var tvungen att testa igen , men det stämde då hade jag dock tagit ur 750in helt, med 750 insatt så starta 850pro som snabbast på 27sek, UEFI tiden är samma ca 18-20sek, nu får det räcka med omstarter för idag
Ha de!

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

@turbomaniac
@gregoff

Det som intresserade mig är Intel Rapid Start...
https://software.intel.com/en-us/articles/what-is-intel-rapid...

Får ta lite tid och konfigurera det och testa. Är typ som ett vilo-läge där allt är som det var när du stängde av, fungerar i Win 7/8/10*, behöver SSD och Rapid boot i din BIOS och laddar in systemet på 5-10 sek, från "knapp", inkl BIOS tid
Fördelen är, noll i ström (då datorn är avstängd) och fungerar i övrigt som en helt vanlig S3 strömsparläge/uppstart med strömknapp, förutom att det är snabbt och du får vilo-läges fördelarna.

*Win 10 har jag inte testat, men det ska fungera

Permalänk
Medlem

Jag testade med Samsung Magician. Vet inte om det är tillförlitlig eller ej eftersom jag har inte sett så många andra som har använt samma program. Annars. Ganska godkänt måste jag säga efter ett helt år med över 10tb skrivet^^

^

https://gyazo.com/11acdd00924e266e8168c79a8a81cc9a

Permalänk
Medlem

Intel 6700K
Asus Z170-A

Samsung 840 Pro:

Samsung 840 Evo:

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Min gamla SSD, en del långsammare än PCIe-varianten.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Intel 750 400 GB 2.5" (via ASUS Hyper Kit) samt Samsung 850 Pro 512 GB 2.5" (via SATA/AHCI):

Permalänk
Medlem

840 EVO, håller fortfarande måttet efter 39TB write
SMART ser också helt okej ut

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

840 EVO, håller fortfarande måttet efter 39TB write
SMART ser också helt okej ut

Hur har du lyckats med det?
De flesta når inte ens 10TB på ett år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur har du lyckats med det?
De flesta når inte ens 10TB på ett år...

Shadowplay och filmredigering

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Shadowplay och filmredigering

Okej.. imponerande att det "bara" är 39TB då
Är det första SSDn du gör det på, eller har du haft nån innan som du använt till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej.. imponerande att det "bara" är 39TB då
Är det första SSDn du gör det på, eller har du haft nån innan som du använt till det?

Hade en Force GT innan, tror den hade runt 50tb när jag flyttade den till HTPC'n, ingen av dom har stannat än xD
Vad är vitsen om man inte använder en SSD, slit och släng

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hade en Force GT innan, tror den hade runt 50tb när jag flyttade den till HTPC'n, ingen av dom har stannat än xD
Vad är vitsen om man inte använder en SSD, slit och släng

Håller med. Klart de ska användas.
Var mer intressant eftersom du är en av få som sliter dem i "riktig" användning och inte simulerad slitage till döden.
Så fakta bakom hur mycket dina diskar tål är faktiskt intressant fakta att jämföra med.

50TB är inte fy skam, och även om det inte är 500TB som anses max, så är det ändå bra info
Det är mer än de flesta här kommer göra på många år iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med. Klart de ska användas.
Var mer intressant eftersom du är en av få som sliter dem i "riktig" användning och inte simulerad slitage till döden.
Så fakta bakom hur mycket dina diskar tål är faktiskt intressant fakta att jämföra med.

50TB är inte fy skam, och även om det inte är 500TB som anses max, så är det ändå bra info
Det är mer än de flesta här kommer göra på många år iaf

SMART på 840: 99% Hälsa
SMART på GT: 95% Hälsa

Får se om det är sectorer som dör eller om hela skiten slocknar en vacker dag

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

850 evo. Lovar att jag inte har rapid aktiverat

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

SMART på 840: 99% Hälsa
SMART på GT: 95% Hälsa

Får se om det är sectorer som dör eller om hela skiten slocknar en vacker dag

840 ska ju enligt skriv till döden tester få en hel del omflyttade sektorer först, sen kommer den dö en dag "plötsligt" enligt dessa tester.
Dock skedde allt detta långt efter 100TB iaf. Vanliga 840 ska ha tålt betydligt mer, runt 900TB innan den dog.

Så det blir väl lite intressant när (om) din 840 når 100TB... om den börjar få problem eller inte. Skriv till döden designen kommer ju alltid lägga på mycket WA, något som normal användning inte säkert gör.

Så folk som är rädda för att de slits ut, det är som att ställa bilen i garaget och ta bussen, orolig för att bilen ska slitas ut. De håller rätt många TB eller mil respektive

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Phanteks Evolv ATX TG | Asus Maximus Rog X Formula | Intel i7 8700k | 32 GB Gskill 4133mhz | Asus GTX 1080 Ti Strix OC | 2x Samsung 850 PRO 1 TB och 850 PRO 128 GB | Seasonic Prime ULTRA 1000W Titanium |

Permalänk
Medlem

Lagom fart, själv har jag 550 läs och 480 skriv.
Det duger för att vara en följamed SSD från en lapplisa.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lagom fart, själv har jag 550 läs och 480 skriv.
Det duger för att vara en följamed SSD från en lapplisa.

/Lifooz

Han har RAPID på, d.v.s han mäter inte hastigheten på SSDn.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Blir lite urvattnat när folk slår på ramcache tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Han har RAID på, d.v.s han mäter inte hastigheten på SSDn.

Jag har bara en hårddisk, så då kan jag inte ha raid på? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

|Phanteks Evolv ATX TG | Asus Maximus Rog X Formula | Intel i7 8700k | 32 GB Gskill 4133mhz | Asus GTX 1080 Ti Strix OC | 2x Samsung 850 PRO 1 TB och 850 PRO 128 GB | Seasonic Prime ULTRA 1000W Titanium |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haloboy:

Jag har bara en hårddisk, så då kan jag inte ha raid på? Eller är jag helt ute och cyklar?

Menade RAPID

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"