Microsoft rullar ut "hemliga" uppdateringar till Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ont: så har jag stängt av automatiska uppdateringar, tvingas tom installera W10 utan nätverkskabel i så att det korkade oset inte installerar värdelösa AMD o realtek drivers automatiskt det första den gör.
Tänker inte installera några updates som jag inte vet vad dom gör heller.

Men du var helt ok med att installera ett OS du inte visste vad det gjorde?!
Förstår inte riktigt logiken i det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kommer detta som en chock för dig så ber jag dig att läsa det finstilta i det program samt OS du installerar.
Om detta handlar om spionage så är jag nog en väldigt tråkig användare att spionera på.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

De kanske hittat ett säkerhetshål som de med denna uppdatering fått dit en lösning som skyddar likt en tapet täcket ett hål i väggen, det syns inte uppenbart. Därmed kanske de inte vill visa var problemet finns men behöver mer tid att mura igen väggen.

Dock håller jag med om att det är trevligt med transparens och att man vill veta vad man installerar, men det kanske finns en anledning....

Skickades från m.sweclockers.com

Lite exakt så jag tänkte med.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Jag kan nog sätta ett ben och en arm på att inte ens 1% av användarna har haft kolla på vad updates från ms innehåller ändå. Det dom vill åstadkomma med att tvinga på användarna updates är att skapa ett stabilt och idiotsäkert system som sköter sig själv. Jag har ingenting emot att dom dummar ner os:en för varje generation för att behaga den stora massan. Men när man ska behöva stänga av tjänster och lirka runt i regeditorn för att man inte vill installera samma wifi drivare på alla enheter i huset så har någonting gått snett.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Varför gör dom bara inte tre versioner.
1. Free(dom) edition - give up your freedom for a free operating system.
Gratis version där de öppet samlar in data om användaren.

2. Tin foil edition - don't you want to help find terrorist's, then pay up!
Betalversion som inte samlar in data.

3. NSA edition - OK, you can get a "premium" version if our OS if you really want to.
Företagversion med mer funktionalitet.

Tycker jag är en bra ide.

Ärligt... vilken av dessa 3 tror du hade haft bästa kryphålet och spionerin?
Version 2 så klart... då de vet att den är vad alla har något att dölja (även de som inte har något alls).

Men visst. Hade man kunna garantera säkerheten, med utvecklarnas jobb (eller mer) som insats, så visst... jag hade gärna köpt en, bara för att visa en poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

"Hela mitt liv" och "privat information" är inte samma sak. Den privata informationen jag är rädd om har jag inte på min dator. Att min mail m.m. finns på datorn går ju inte att komma ifrån, men nu anser jag ju inte att min mail är en del av min privata information, åtminstone inte den privata information jag verkligen vill hålla hemlig.

Varför skulle du inte kunna ha privat information du är rädd om på datorn?
Annan privat information som för dig kanske saknar värde men likväl är privat har ingen annan heller rätt till och bör förbli privat också även så om den datan skulle bli anonymiserad så skall ingen ha rätt till den.
Denna information är privat och har dessutom ett värde, vill någon ha den bör de fråga dig och därefter betala för den om du uttryckligen ger samtycke.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Varför skulle du inte kunna ha privat information du är rädd om på datorn?
Annan privat information som för dig kanske saknar värde men likväl är privat har ingen annan heller rätt till och bör förbli privat också även så om den datan skulle bli anonymiserad så skall ingen ha rätt till den.
Denna information är privat och har dessutom ett värde, vill någon ha den bör de fråga dig och därefter betala för den om du uttryckligen ger samtycke.

Det håller jag absolut med om, men det känns ändå som att med Windows är det en omöjlighet. Som många andra nämnt är koden låst, och det är svårt att veta vad för information som lämnar datorn. När det gäller mailen så använder jag ju Outlook, och då denna tjänst är gratis och av Microsoft antar jag att det där med att "om det är gratis är du produkten" gäller.

Ta det inte på fel sätt, om jag vill hålla min information på datorn hemlig borde jag få kunna göra detta. Men tyvärr antar jag att man skulle behöva byta till Linux (<-- t.ex.) isåfall

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hade tänkt gå över till Windows 10 i helgen... Kanske väntar ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk

Det är väl ingen nyhet. Även om dom hade skrivit mer om vad uppdateringen innehåller så hade det knappast varit allt ändå, eller särskilt specifikt för den delen. Samma sak gäller de flesta mjukvaror.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

För mig spelar det ingen roll vad de gör med W 10 jag spelar bara på datorn och kör lite bench test.
så det kan de gärna övervaka om nu det skulle vara intressant.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

För mig spelar det ingen roll vad de gör med W 10 jag spelar bara på datorn och kör lite bench test.
så det kan de gärna övervaka om nu det skulle vara intressant.

Håller med dig

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

NSA/PRISM och FRA till exempel. Avlyssnade presidenters telefonsamtal. Eller smartphones som spårar varenda steg du tar. Facebook som tar över rättigheterna för bilder du lägger upp och samlar in enorma mängder personlig data, personnummer, telefonnummer m.m.

Men att släppa ett OS som ger dig mängder av möjligheter att själv kontrollera integritetsinställningar... Cortana har till och med en anteckningsbok du kan kolla i och ändra.... jag förstår faktiskt inte hur MS hade kunnat göra det bättre.

Och folk som är med i Facebook, har smartphones och köper saker med kreditkort har mage att klaga på Windows 10?

Genom att fråga vid installationen om de vill bli avlyssnade eller inte? De gjorde en introduktion för Metro i 8an hur svårt är det för ett företag som Microsoft att göra något liknande fast för "Privacy".

Android visar permissions på sina appar Cyanogen har Privacy Guard där du helt enkelt blockerar permissions vid runtime (senare android kommer ha det som default), du får en varning när du ändrar till Swype där det står att tangentbordsappen kan se vad du skriver och är en viss säkerhetsrisk då den kan tyda lösenordet då, något liknande för alla applikationer skulle vara intressant samt tydliga med uppdateringar och vad de gör. Kunna neka uppdatering om man vill oändligt tid mm.

Det är enkelt att välja bort Facebook eller skapa fake konto och sedan använda vpn och geo blocker mm. Det är svårare att välja Bort ett OS som inte har bättre versioner likt Android som ger bättre integritetsinställningar för personer som vill ha det.

Sedan skylla på "men han då" funkar inte riktigt.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag önskar att Microsoft vore jättetydliga i sina KB-artiklar och beskrev alla förbättringar i detalj. I det här avseendet var Windows 8 mycket bättre då Microsoft verkligen argumenterade för och visade upp varenda detalj som ändrats i en blogg. Jag tror och hoppas att det här kommer förändras i framtiden.

Just nu tycker jag dock att foliehattarna får för mycket plats i media. Det är skrämmande vad mycket som överdrivs om Windows 10 när det finns andra, mycket större integritetsproblem som ignoreras.

Bara för att mobiler är en säkerhetsrisk rakt igenom (att ha bank och annat på den är absurt men folk gillar väl risk) betyder inte att det är acceptabelt att default läge för win10 är i princip att spionera på allt som användaren gör inklusive ladda upp dennes filer till molnet där vi vet att NSA (och förmodligen deras pudlar GCHQ/FRA/BND )kollar igenom allt. MS har aktivt arbetat med NSA för att denna ska kunna avlyssna allt och alla som använder MS tjänster. För att inte tala om att win10 inte fungerar med truecrypt vilket betyder att man är fast med bakdörrs skiten som MS erbjuder i Windows.

Bryr man sig minsta lilla om sin integritet så håller man sig borta från molnet och då speciellt från MS molnet.

Permalänk
Medlem

Bara jag som gissar på att en hemlig bakdörr till nsa uppgraderings fil, inte är en utan information? Jag hade iaf döpt denna till typ "åtgärdar ett fel i något random del av win ingen bryr sig om" och sedan knäppt fingrarna ala Mr burns från Simpsons "excellent" ...

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Inaktiv

Fan vad läskiga microsoft är Riktigt creapy juuu, ångrar nästan jag uppgraderade till Win10...

Permalänk
Avstängd

Windows 7 erbjuder fyra frivilliga uppdateringar. Den ena
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3080149 rör telemetri. Som tur är misslyckades installationen, så jag hann läsa på.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Jag tycker att alla ska fokusera på att berätta för sin nära och kära hur situationen ligger till. Hälften här är jätteoroliga över allt som skrivs om windows 10. Dem flesta här vet mycket mer än den "vanliga svensson" Tänk er dem som bara läser aftonbladet och tror att windows är någon mördarmaskin. Det är dem som borde få reda på att windows inte är värr än något annat stort företag på internet (facebook, google etc.) Jag var skeptisk till windows 10 först men när man får se på den stora bilden så känns det som att vi borde ta upp fighten på en större nivå om vi vill göra någon skillnad. Att bara sitta på ett forum och gnälla gör lika mycket som en like på facebook när någon blivit mördad, INGET.
Sluta lägg onödig energi på ett oändligt tjafs om win10 när alla jättar fortsätter att ta våran integritet från oss.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det länge och jag sager det igen: "nedgradera inte till Windows 10"

Stanna på 7:an - det var det sista vettiga OS:et från Microsoft.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Det är konspirations teori på konspirations teori vare sig det gäller iOS, Linux eller Windows.
Endast för att Windows 10 är nytt gör människor på samma sätt som Sony fanboys skapade konspirationen om Xbox Kinect.
Det finns inga bevis, endast tolkningar som gör människor oroliga och paranoida.

Vill ni veta vad denna uppdateringen innehåller?
Klicka här (Länken som sweclockers lade upp)
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3081438

och sedan tycker jag att man ska öva på sin läsförståelse och klicka här: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3081436

Det är samma update, den äldre har bara blivit utbytt.
Datamängden är på exakt samma nivå enligt "Installed Windows Updates" på kontrollpanelen. Man kan alltså inte se någon skillnad på hur stor MB/KB/B mängd det är på dessa updates vilket innebär att det är exakt samma update fast något programmerar-relaterat problem rättades till.

Nu får ni sluta upp med att vara så paranoida.
De inställningar som kommer med windows 10, huruvida de får hantera användarvänlig information eller ej, går att ta bort.
Jag har inte haft några som helst problem med Red Alert från 1993, eller något spel överhuvudtaget mellan 2002-2007.

Nu får det vara nog alltså, jag och många andra som faktiskt kollar upp information är sjukt less på dessa konspirationer.

Jag är inget Xbox/sony fan eller MS fan. Men jag ser möjligheten vad man kan göra med kinect om man bara vill, har du inte sett Youtube klippet där en person kommer åt 100 tals datorer och även kan sätta på webbkameran?

Nå än är det inte som filmen 1984, men är åt det hållet det brakar.

Ska man tro viss citrat är kriget över, vi förlorade privatlivet för 10 år sen Enligt mig är det aldrig försent att protestera, bara man slutar vara så naiv. Övervakningen är inte felet, utan dom som sitter bakom övervakningen.

Vem övervakar övervakarna?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Hm... jag har spenderat betydligt mer tid vid min laptop sedan jag installerade Windows 10 på min stationära dator.

Permalänk
Avstängd

Jeg ser at det finnes en "telemery" oppdatering til Win 7, men den og noen andre lar jeg være å installere. Liker å lese litt om hver patch som kommer med windows update. Er jo ikke alt av patches som må installeres.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Jag har sagt det länge och jag sager det igen: "nedgradera inte till Windows 10"

Stanna på 7:an - det var det sista vettiga OS:et från Microsoft.

.

7an är säkert redan övervakat så det stänker om det tro inte att det är bättre än w 10. Jag tror att alla OS från Microsoft är nog redan manipulerad att skicka info om vad folk håller på med på sina datorer.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Skrämmande det här med avsaknad av information och insyn.

Rent generellt känns det som att det är under detta årtioende som folk gav bort rätten till personlig integritet och i stället får folk som har integritet och stolthet frågan om de har något att dölja medan det i själva verket handlar om rätten till ett privatliv.

Jag förstår helt och hållet vad du menar, och jag håller med!

Förresten, vad menar alla med foilehatt? (jag är rätt så ny här i Sweclockers...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

7an är säkert redan övervakat så det stänker om det tro inte att det är bättre än w 10. Jag tror att alla OS från Microsoft är nog redan manipulerad att skicka info om vad folk håller på med på sina datorer.

Skulle faktiskt kunna stämma, vilket är väldigt skrämmande om du frågar mig :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Sker inte med netflix på någon av de fyra datorer jag använder. Jag kör alltid HD men det är så liten procent av 100 Mbit ändå så det har inte med bandbredden att göra. Uppdatera grafikdriver, prova annan browser och se till att plugin är uppdaterat.

Grabbar har inte netflix HTML5 ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag gillade gränssnittet på Windows Update från tidigare versioner. Samma med "Inställningar" Det ska vara kontrollpanelen som är allt, inget 20% relaterat ModernUI 2015 Bullshit och 80% Windows desktop tekniskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan bero på MMCSS

Skrivet av Broken-arrow:

Funderade först vad nyhetsvärdet var (när man vet redan att Home tvingas på uppdateringar).

Var vist något annat, fick uppdatering i går, kan det vara denna tro?

Förresten märkt av en sak i win 10 och det är visst lagg i netflix appen (blir vist eftersläpp i halv sek/stannar upp och sen blir det snabbspolning framåt det man tappat). Kan bero på HD kvalitén (har 100Mbit), men enklare att veta om flera har problem. Blir oftast 20/30 minuter in och i filmer även två gånger.

W10 har ändrat i MMCSS (Multimedia Class Scheduler Service) vilket kvaddat ganska många realtids Mediaapplikationer, i mitt fall Cubase. Det blir lite dropouts på ljud och liknande som jag inte hade tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lätt att kolla

Skrivet av Gunner357:

7an är säkert redan övervakat så det stänker om det tro inte att det är bättre än w 10. Jag tror att alla OS från Microsoft är nog redan manipulerad att skicka info om vad folk håller på med på sina datorer.

Låt datorn stå och kolla med en sniffer, fiddler eller en vanlig proxy. Många som testat detta, och ibland upptäcks just att appar skickar olämplig data.
Jobbar med sådant och har inte sett att Windows läcker, dock ingen erfarenhet av w10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ont: så har jag stängt av automatiska uppdateringar, tvingas tom installera W10 utan nätverkskabel i så att det korkade oset inte installerar värdelösa AMD o realtek drivers automatiskt det första den gör.
Tänker inte installera några updates som jag inte vet vad dom gör heller.

Skrivet av FribBe:

Om alla spel jag brukar spela funkade på Linux så hade jag kastat ut Windows för ett bra tag sen. Börjar dock röra sig åt det hållet vilket är väldigt positivt.

Skrivet av mkk:

Frågan blir i längden hur företag skall kunna köra detta operativ om man fortsätter mörka innehållet i stora uppdateringar. Valet man får med Professional är ju bara att fördröja.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Robbo:

Ja tyvärr är det så och windows vet om det så därför släpper dom dx12 för att hålla kvar massan, har kvar win7 på dualboot och lär nog inte uppgradera till w10.

Skrivet av Zoltrix:

Precis vad jag oxo tänkte, luktar äckligt mkt "NSA" lång väg tyvärr !!

Men spel etc, dem installerar ni utan en enda tanke på vad de potentiellt skulle kunna innehålla?
Dessutom har ni ingen aning om vad Windows 7 innehåller från grund heller..

Tycker de flesta argument i den här tråden är larvigt konspiratoriska.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Funderar på om orsaken kan vara att när säkerhetsproblem upptäcks vill de drabbade företagen få en tid på sig att täppa till dessa INNAN säkerhetsproblemet publiceras. Vilket då innebär att de inte kan gå ut med vad som fixats.

Det är ju så det normalt hanteras när "white-hat hackers" upptäckt säkerhetsluckor. De meddelar företagen först, och avvaktar sedan med att publicera sina resultat, just för att ge användarna möjlighet att få sina system patchade innan "the bad guys" ("black-hat hackers") hinner utnyttja luckorna.

Men om det handlar om andra "finesser" (NSA-verktyg eller M$'s monetära skäl), så är det såklart inte bra.

Problemet här, tycker jag, är att vi ännu inte vet vad skälet till hemlighetsmakeriet är, samtidigt som en uppsjö med FUD:ers trots detta bräker ut sina gissningar och domedagsprofetior på forumen som om de vore sanningar.