Windows 10 & påtvingade uppdateringar

Permalänk
Medlem

Windows 10 & påtvingade uppdateringar

Som ni vet så har man inget val i vad man vill uppdatera in Windows 10 och utav någon anledning tyckte Windows att mina grafik drivrutiner behövdes uppdateras. Jag hade alltså dom senaste från AMD, men utan att fråga mig installerade den någon annan version och i sin tur förstördes freesync funktionen...

Jag måste nu alltså hämta om senaste, av installera dessa och riskerar att samma sak upprepas igen?

Visst förstår jag om säkerhetsuppdateringar påtvingas, men låt mig åtminstone välja om jag vill ha tredjeparts drivers eller ej :/.
Älskar Win10, men tycker att detta är rätt lågt utav Microsoft.

Finns det någon väg runt detta eller får man bita ihop?

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk

@Boz89: Instämmer i att det är kasst och bökigt. Vad jag vet får du nog tyvärr ta och bita ihop om du ska ha W10.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Med hjälp av ett 3:e-partsprogram så kan man avaktivera Windows Update totalt... precis som i föregående Windows-versioner. Nackdelar finns säkert ifall man gör det.

Winaero tweaker tror jag programmet heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Som ni vet så har man inget val i vad man vill uppdatera in Windows 10 och utav någon anledning tyckte Windows att mina grafik drivrutiner behövdes uppdateras. Jag hade alltså dom senaste från AMD, men utan att fråga mig installerade den någon annan version och i sin tur förstördes freesync funktionen...

Jag måste nu alltså hämta om senaste, av installera dessa och riskerar att samma sak upprepas igen?

Visst förstår jag om säkerhetsuppdateringar påtvingas, men låt mig åtminstone välja om jag vill ha tredjeparts drivers eller ej :/.
Älskar Win10, men tycker att detta är rätt lågt utav Microsoft.

Finns det någon väg runt detta eller får man bita ihop?

Finns ingen anledning att bita ihop när det är lätt att stänga av att Windows update hämtar drivrutiner.

Kontrollpanelen > System >Avancerade systeminställningar, flik Maskinvara >Klicka på Inställningar för enhetsinstallation > Välj Nej, jag väljer själv vad som ska göras > markera Installera aldrig drivrutiner från Windows update > Spara

Lätt som en plätt Var bland det första jag gjorde efter Windows 10 installation....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Och är det bara en viss uppdatering eller drivrutin man inte vill ha så kan man blockera den: https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3073930

Permalänk

Tror ni inte att om Microsoft vill ha kontroll över win 10 på datorer så har dom redan det, så några uppdatreringar o dyl skulle göra skillnad?

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz