Permalänk
Medlem

Patchskåp, vad ska man tänka på?

Hej,

Vi har nyss fått draget nätverk i huset och vi behöver en central punkt för att sätta modem, router och switch. Efter som detta blir hallen så vill vi ha det så diskret som möjligt så jag har tittat på följande :

10" Digitus 6HE 5 U (33 cm X 30,5 cm x 30,5 cm)

Conrad

Det jag noterar är dels 10" och 2 andra benämningar 6HE och 5 U, vad innebär detta?

I mitt fall så kommer ingen av produkterna vara rackmonterade utan ligga löst i skåpet, vad innebär värdena för betydelse för mig?

Till lådan har jag beställt en Netgear JGS524 Gigabit Switch(4,3 cm x 33 cm x 20,7 cm) då jag kommer koppla in 5x2 rum = 10 plus 1 för internet + att jag vill ha lite extra till framtida bruk. Det ser dock ut som att switchen inte kommer få plats i skåpet!? Kan 16 ports versionen få plats kanske som är 2,7 x 28,5 x 10,3 cm?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

@Neon:
10 tum bred och 5 Rackenheter hög.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rack_unit

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte sätta den trådlösa accesspunkten/routern inuti skåpet då det kraftigt begränsar räckvidden på det trådlösa. Just det skåpet du länkat har ju bra möjligheter för att placera uppe på skåpet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av axeburken:

Aha, ja jag hade inte tänkt köpa några rack enheter utan det ska stå löst på botten av lådan så det bör inte spela någon roll för mig då.

Skrivet av Mhimili:

Tänk på att inte sätta den trådlösa accesspunkten/routern inuti skåpet då det kraftigt begränsar räckvidden på det trådlösa. Just det skåpet du länkat har ju bra möjligheter för att placera uppe på skåpet.

Hmm, är det så? Jag tänkte att allt skulle stå i lådan och lådan skulle vara placerad kloss intill taket för att följa kablar från just taket men även för att inte ta för mycket utrymme.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Jag jobbar som Bredband/TV-support på en av de stora telekombolagen i sverige och vi märker av att många som placerar sina routrar i patchskåpen klagar på dålig wifi-täckning och att det blir bättre bara de öppnar luckan på skåpet. Iochförsig har detta skåp en glaslucka istället för plåt och det är ju en klar fördel (men fortfarande inte optimalt) om du vill placera trådlös utrustning i skåpet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhimili:

@Jimmy: Jag jobbar som Bredband/TV-support på en av de stora telekombolagen i sverige och vi märker av att många som placerar sina routrar i patchskåpen klagar på dålig wifi-täckning och att det blir bättre bara de öppnar luckan på skåpet. Iochförsig har detta skåp en glaslucka istället för plåt och det är ju en klar fördel (men fortfarande inte optimalt) om du vill placera trådlös utrustning i skåpet.

Hmm jobbigt, är det bättre att köpa ett vanligt IKEA skåp i trä eller något och sätta grejerna i det kanske?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hmm jobbigt, är det bättre att köpa ett vanligt IKEA skåp i trä eller något och sätta grejerna i det kanske?

Helst ska den trådlösa accesspunkten/routern stå öppet. Men Ikeas spånskiva är ju klart bättre än plåt. Plåt isolerar trådlösa signaler väldigt bra.

Läs mer här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhimili:

Helst ska den trådlösa accesspunkten/routern stå öppet. Men Ikeas spånskiva är ju klart bättre än plåt. Plåt isolerar trådlösa signaler väldigt bra.

Läs mer här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Aha, om man köper ett öppet 19" rack, kan en produkt som denna då få plats i racket : http://www.netgear.com/business/products/switches/unmanaged/J...

Jag tänker på detta rack : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Isåfall hade man kunnat sätta routern(wifi) och modemet ovanpå switchen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

varför har du det i hallen? sätt det i nån garderob, förråd, garage eller liknande. Kommer fibern in i hallen så bara dra en förlängning (Cat5e/cat6) till patchskåpet.

Permalänk
Medlem

Ett rackskåp kommer aldrig smälta och och vara diskret i en bostad, dessutom kommer skåpet som tidigare påpekat i tråden fungera som en faradaybur om det är tillverkat i plåt, och därmed ställa till med wifi-problem om ni har AP:n i det.

Jag hade siktat på att hitta något snyggt träskåp som passar i er hall hos någon vanlig möbelhandlare, och gjort ett litet projekt av att inreda det optimalt för ändamålet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

varför har du det i hallen? sätt det i nån garderob, förråd, garage eller liknande. Kommer fibern in i hallen så bara dra en förlängning (Cat5e/cat6) till patchskåpet.

Hehe bra fråga, fick rekommendationen att sätta det centralt och där finns inga bra platser att dra till hallen var helt klart enklast att utgå från. Man kunde sätta under trappan ner till källaren men det hade blivit massa meck med att dra sladd och svårt att gömma dessutom. Nu går all kabel uppe på vinden och ner till de rum som ska ha.

Egentligen är det inga stora saker, det är trotts allt ett enkelt hemma LAN så i detta fallet är det 1 Switch, 1 Router, 1 Modem som placeras centralt, mer behövs inte. Behövs det mer kopplingar ute i noderna så sätter jag switchar där då(vilket jag redan har.

Snyggaste hade varit att hitta ett skåp där grejerna kan gömmas och som inte är större än vad det behövs men det är inte lätt att hitta. Skåpet jag hade på ingång är metall så jag får troligen returnera det och försöka få tag på något annat då Wifin inte verkar må så bra av metall lådor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ett rackskåp kommer aldrig smälta och och vara diskret i en bostad, dessutom kommer skåpet som tidigare påpekat i tråden fungera som en faradaybur om det är tillverkat i plåt, och därmed ställa till med wifi-problem om ni har AP:n i det.

Jag hade siktat på att hitta något snyggt träskåp som passar i er hall hos någon vanlig möbelhandlare, och gjort ett litet projekt av att inreda det optimalt för ändamålet

Nej du har troligen rätt, får kolla igenom IKEAS utbud igen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Känns overkill med ett skåp när man inte har rackmonterade prylar. Titta på en mediacentral eller något skåp i trä, tycker man skåpet är för djupt och kan såga vettigt kan man göra det grundare.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Valje skåp : 35x35x30 cm

Vad jag kan mäta mig till så blir det tillräkligt för att sätta en Netgear 16 portars switch, modem och en router i? Sen får man då såga ut en bit av bakstycket för dubbelkopplaren(4) men det bör bli stabilt nog ändå. Såklart även ett lite större runt hål i toppen mot väggen där kablarna går in. Antar att produkterna egentligen inte kräver någon nämnvärt kylning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Detta var annars snyggt med :

http://www.furniturebox.se/sv/artiklar/nova-koksskap-vagg_lag...

Men lite väl stort : Bredd 60, Djup 28 och Höjd 35. D.v.s väldigt brett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Har ni inget skåp eller byrå som står i hallen?

Jag löste det som så hos mig att jag monterade allt på baksidan av en byrå visst får lämna lite luft mot väggen extra men inget man tänker på.

Men du kanske vill ha just rackmonterade enheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows