Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur mycket skillnad gör 64 mot 32 bit OS vid rendering?

Permalänk
Medlem

Hur mycket skillnad gör 64 mot 32 bit OS vid rendering?

Hej!
Jag har börjat pilla lite med Sony Movie studio, kör på 32 bit OS och funderar på vad för skillnad det kan göra för mig om jag skulle byta upp till 64? Jag har nämligen lite problem med renderingen, fast det kanske beror på andra faktorer än vilket bit version man kör sitt OS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaft:

Hej!
Jag har börjat pilla lite med Sony Movie studio, kör på 32 bit OS och funderar på vad för skillnad det kan göra för mig om jag skulle byta upp till 64? Jag har nämligen lite problem med renderingen, fast det kanske beror på andra faktorer än vilket bit version man kör sitt OS ?

64 bitars operativsystem kan adressera mycket mer minne än vad 32 bitar kan.
Om du är intresserad av att kunna ha mer än 3GB i RAM så behöver du ett 64 bitars operativsystem.

Vad är det för problem du har med renderingen? Hur mycket minne har du i ditt system?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Rendering på en burk med <4GB ram? Kan förstå att du har problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Deaft om du tror magiskt att 64-bit kommer gör allt perfekt, så nej... det gör det inte. Men renderingsprogram vill gärna ha mycket RAM att jobba i, och snabb disk.

32-bit ställer till det med minnet, för du kan bara ha ca 3,25GB RAM i datorn, och ofta kan bara ett enskilt program begära 2GB av detta, vilket är på tok för lite för bra renderings prestanda.
Har du dock inte mer än 2-3GB RAM som det är nu, så kommer det inte hjälpa mycket... utan då behöver du mer RAM (ev ny dator, moderkort om du inte kan trycka in mer) och då är 64-bit OS av intresse först efter denna uppgradering..

Det går dock att lura 32-bit system, genom att använda 3:e part program som kan adressera mer RAM och sätta detta som Pagefil-utrymme. Konstigt nog kan den adressera enormt mycket mer page än RAM. Dock får du ändå prestanda förlust, och du har ändå problem med 2GB/program spärren som är svårare att lyfta.

Så maskin med mer RAM och 64-bit OS är nog att föredra, varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

64 bitars operativsystem kan adressera mycket mer minne än vad 32 bitar kan.
Om du är intresserad av att kunna ha mer än 3GB i RAM så behöver du ett 64 bitars operativsystem.

Vad är det för problem du har med renderingen? Hur mycket minne har du i ditt system?

Skrivet av Paddanx:

@Deaft om du tror magiskt att 64-bit kommer gör allt perfekt, så nej... det gör det inte. Men renderingsprogram vill gärna ha mycket RAM att jobba i, och snabb disk.

32-bit ställer till det med minnet, för du kan bara ha ca 3,25GB RAM i datorn, och ofta kan bara ett enskilt program begära 2GB av detta, vilket är på tok för lite för bra renderings prestanda.
Har du dock inte mer än 2-3GB RAM som det är nu, så kommer det inte hjälpa mycket... utan då behöver du mer RAM (ev ny dator, moderkort om du inte kan trycka in mer) och då är 64-bit OS av intresse först efter denna uppgradering..

Det går dock att lura 32-bit system, genom att använda 3:e part program som kan adressera mer RAM och sätta detta som Pagefil-utrymme. Konstigt nog kan den adressera enormt mycket mer page än RAM. Dock får du ändå prestanda förlust, och du har ändå problem med 2GB/program spärren som är svårare att lyfta.

Så maskin med mer RAM och 64-bit OS är nog att föredra, varje gång.

Tack för bra svar!
Att 32 bit bara kunde utnyttja 3gb i ram hade jag inte en aning om, jag har 8gb på moderkortet men det är alltså "obrukbart" i dagsläget?

@BrusE: problemet jag har är att programmet kraschar om jag renderar på något annat än lägsta inställningarna.

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Har du 8gb RAM men bara 32-bit OS eldar du lite åt kråkorna.
Vad är det för material du redigerar?

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan för diskussionens skull notera att det "generellt" (vilket här betyder "inte Windows") inte är något oöverstigligt problem att använda mer än 4 GB RAM på ett 32-bitarssystem med hjälp av PAE (Physical Address Extension). Gränsen för 4 GB brukar fortfarande hålla per process, men systemet kan använda hela utrymmet (upp till 64 GB, åtminstone). Jag har av historiska anledningar kört så själv i åtminstone 6–7 år på en maskin (faktiskt den jag skriver just detta på).

Jag vet att även Windows brukade stödja detta redan på XP/2000-tiden, men ser att de tydligen tagit bort möjligheten, åtminstone för konsument-OS, på grund av tredjepartsdrivrutiner som krånglade (och/eller som artificiell begränsning för att sälja nya licenser).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Man kan för diskussionens skull notera att det "generellt" (vilket här betyder "inte Windows") inte är något oöverstigligt problem att använda mer än 4 GB RAM på ett 32-bitarssystem med hjälp av PAE (Physical Address Extension). Gränsen för 4 GB brukar fortfarande hålla per process, men systemet kan använda hela utrymmet (upp till 64 GB, åtminstone). Jag har av historiska anledningar kört så själv i åtminstone 6–7 år på en maskin (faktiskt den jag skriver just detta på).

Jag vet att även Windows brukade stödja detta redan på XP/2000-tiden, men ser att de tydligen tagit bort möjligheten, åtminstone för konsument-OS, på grund av tredjepartsdrivrutiner som krånglade (och/eller som artificiell begränsning för att sälja nya licenser).

PAE genererade på Windows sidan mer problem än vad det löste., varje process var fortf begränsad till 2GB minne eller 3GB (för exvis Exchange med flagga i boot) men ja... craplösning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Datavetare

Om vi pratar x86 så är det faktiskt rent tekniskt möjligt att köra 64-bitars program och i dessa adressera mer än 4GB RAM även om OS-kärnan är 32-bitars (krävs då att OS-kärnan använder PAE).

Windows och Linux stödjer inte detta då det påverkar prestanda negativt att inte ha en permanent mappning av OS-minnet oavsett vilken process som kör, precis som skrivits flera gånger är den normala gränsen för 32-bitars Windows 2GB per process och i Linux är det normala 3GB även om det är möjligt att använda 1,2 och 3GB beroende på hur man konfigurerat kärnan.

OSX kan däremot använda 4GB RAM per 32-bitars process, faktum är att OSX stödjer 64-bitars processer trots 32-bitars kärna (i alla fall var det möjligt i Snow Leopard)

Så det teknisk korrekta svaret på "Hur mycket skillnad gör 64 mot 32 bit OS vid rendering" är: ingenting.

Utgår från att frågan var om det spelar roll om renderingsprocessen är 32/64-bitar, svaret är som flera redan sagt: väldigt liten påverkan då denna typ av program, för ovanlighetens skull, typisk är begränsade av CPUs beräkningskapacitet och inte andra effekter (förutsatt att RAM per process inte är en flaskhals). Beräkningskapaciteten för moderna x86 är exakt lika stor i 32-bitars som 64-bitars i lägen när man kör mycket flyttal och/eller mycket SSE/AVX (vilket nog är fallet i program som kör rendering).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaft:

@BrusE: problemet jag har är att programmet kraschar om jag renderar på något annat än lägsta inställningarna.

Troligen är detta pga 2GB per process som är boven, där programmet försökte använda mer RAM än den gränsen. Detta är vanligt fel på vissa spel också (då de kraschar), när de ska köra på 32-bit system och behöver mycket RAM.

Som @_niko_ skriver så kan man med en viss flagga öka detta till 3GB, och som @Yoshman skriver så kan man faktiskt använda hela 8GB RAM i ett 32-bitars system, med PAE. Problemet är dock att man inte effektivt kan använda det till en process i dagens 32-bitars system, utan begränsas av "per process" gränsen oavsett.

Har du 8GB RAM i systemet så bör du definitivt köra 64-bit OS, allt annat är en förlust. 64-bit OS kan använda 8-16-32-64-128GB och betydligt mer. Ofta är det en inställning i OSet som sätter gränsen före själva tekniken.
Du kan läsa lite om de olika nivåerna för Windows här.

Du måste bara kolla upp att din datorn har 64-bit drivrutiner, men generellt sagt, om du har en Core2Duo/Core2Quad/i3/i5/i7 eller senare så lär den ha detta med 99,9% säkerhet och då pratar vi 6-7år gamla maskiner iaf. Undantagen är vissa konstiga plattor och små laptops eller ev OEM maskin, men då har de inte 8GB RAM heller (normalt).

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar! @jocke92. @phz @_niko_ @Yoshman @Paddanx
Nu tror jag att jag vet vad jag behöver göra!

Permalänk
Medlem

Hej igen. Jag fortsätter på samma tråd eftersom det är lite relaterat till vad tråden slutade i även om min nya fråga förmodligen hör hemma på ett annat ställe.

Jag har nu uppdaterat till win8 64-bit och har ställts inför ett nytt problem som förmodligen får mig att framstå lite som en noob
jag kan inte längre ansluta till internet, varken med kabel eller trådlöst. Vad jag än försökt så säger datorn att den inte hittar något nätverk och att jag ska uppdatera drivrutinerna för mitt nätverkskort.
Jag har ju såklart ingen skiva/usb med drivrutiner eftersom kortet är inbyggt i moderkortet.
Jag hade aldrig detta problemet när jag hade 32-bit installerat och jag vet att det trådlösa fungerar då alla andra enheter har kontaktat med nätverket.
Vad gör jag nu?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaft:

Vad gör jag nu?:)

Du tar reda på vad du har för moderkort, går till tillverkarens hemsida för moderkortet och ser om det finns några drivrutiner att ladda ner Eller om det är en märkesdator så kan du behöva gå till hemsidan för hela datorn istället, men din historik tyder ju på att du byggt datorn själv.

Permalänk
Medlem

@perost: det fanns drivers på deras hemsida (msi) får försöka leta fram min gamla bärbara dator och se om jag kan ladda ner och in på en usb sticka.
Såg nu också, när jag gick in på bios och kollade på moderkortet, att datorn hävdar att ingenting är inkopplat i nätverksporten. Kanske kan bero på att jag inte har rätt drivers kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaft:

@perost: det fanns drivers på deras hemsida (msi) får försöka leta fram min gamla bärbara dator och se om jag kan ladda ner och in på en usb sticka.
Såg nu också, när jag gick in på bios och kollade på moderkortet, att datorn hävdar att ingenting är inkopplat i nätverksporten. Kanske kan bero på att jag inte har rätt drivers kanske?

Stämmer bra.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du tar reda på vad du har för moderkort, går till tillverkarens hemsida för moderkortet och ser om det finns några drivrutiner att ladda ner Eller om det är en märkesdator så kan du behöva gå till hemsidan för hela datorn istället, men din historik tyder ju på att du byggt datorn själv.

Skrivet av xfade:

Stämmer bra.

Hej igen
Alla drivrutiner är nerladdade och installerade, inget nytt under solen tyvärr. Fortfarande ingen kontakt med routern och i BIOS ser jag att det fortfarande står att inget är inkopplat i porten.
Nya idéer eller tips? Hehe

Permalänk
Medlem

Nätverksinterface

Skrivet av Deaft:

Hej igen
Alla drivrutiner är nerladdade och installerade, inget nytt under solen tyvärr. Fortfarande ingen kontakt med routern och i BIOS ser jag att det fortfarande står att inget är inkopplat i porten.
Nya idéer eller tips? Hehe

Nja, BIOS brukar inte bry sig om vilka drivrutiner ditt/dina os har installerade, kolla att nätverksinterfacet inte är avstängt i bios. Om man kan kolla att kabel är ansluten från bios så ska det funka oavsett drivrutiner. Kan även vara läge att kolla kablar o router mm. Vissa bios kan tom mäta längden på en kabel som bara är ansluten i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaft:

Hej igen
Alla drivrutiner är nerladdade och installerade, inget nytt under solen tyvärr. Fortfarande ingen kontakt med routern och i BIOS ser jag att det fortfarande står att inget är inkopplat i porten.
Nya idéer eller tips? Hehe

Är det problem med både trådlöst och kabel? Vad är det för dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det problem med både trådlöst och kabel? Vad är det för dator?

Hej .
Ja det är det., Det är en egenbygd dator, moderkortet är ett msi
z96 gaming 5.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deaft:

Hej .
Ja det är det., Det är en egenbygd dator, moderkortet är ett msi
z96 gaming 5.

Det moderkortet har inte wifi men det har ett "killernic" det är nog det nätverkskort som strular mest av alla och du bör inte installera deras driver utan undvik dem som pesten.
Det finns en driver utan "Killer" det enda killer dödar är lanet
Välj
For Killer Onboard LAN driver without Killer Network Manager
http://us.msi.com/support/mb/Z97-GAMING-5.html#down-driver&Wi...

Har du wifi så är det via nått annat än moderkortet och då behöver du en driver till vad det nu är du använder för wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det moderkortet har inte wifi men det har ett "killernic" det är nog det nätverkskort som strular mest av alla och du bör inte installera deras driver utan undvik dem som pesten.
Det finns en driver utan "Killer" det enda killer dödar är lanet
Välj
For Killer Onboard LAN driver without Killer Network Manager
http://us.msi.com/support/mb/Z97-GAMING-5.html#down-driver&Wi...

Har du wifi så är det via nått annat än moderkortet och då behöver du en driver till vad det nu är du använder för wifi.

Fast jag har aldrig haft dessa problemen förän jag uppdaterade till 64-bit OS. det var då problemet uppstod. Fram till dess fungerade allt klockrent. Och det trådlösa kör jag genom en Asus ea-n66

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deaft:

Fast jag har aldrig haft dessa problemen förän jag uppdaterade till 64-bit OS. det var då problemet uppstod. Fram till dess fungerade allt klockrent. Och det trådlösa kör jag genom en Asus ea-n66

Du byter drivers och alla gamla inställningar försvinner när du byter os så det krävs att du installerar och konfigurerar det korrekt igen efter bytet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att dina driver i 32-bit var integrerade i Windows, medan de inte är det för 64. Eller om du köpte datorn installerad så var de redan installerade.

Följ mrqaffes instruktioner så ska det lösa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du byter drivers och alla gamla inställningar försvinner när du byter os så det krävs att du installerar och konfigurerar det korrekt igen efter bytet.

Skrivet av jocke92:

Det kan vara så att dina driver i 32-bit var integrerade i Windows, medan de inte är det för 64. Eller om du köpte datorn installerad så var de redan installerade.

Följ mrqaffes instruktioner så ska det lösa sig

Hej.
Jag tycker att jag har gjort allt sånt men får nog anse mig besegrad av min bristande kunskap.
Så, jag vet att inet har service där dom hjälper till till med sånt för en slant. Är det ett bra val eller finns det bättre alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deaft:

Hej.
Jag tycker att jag har gjort allt sånt men får nog anse mig besegrad av min bristande kunskap.
Så, jag vet att inet har service där dom hjälper till till med sånt för en slant. Är det ett bra val eller finns det bättre alternativ?

Du kan alltid prova att installera om win och inte installera "Killer" delarna av drivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.