Permalänk
Medlem

Restauranger i Stockholm

Ok, frugans födelsedag kommer snart och jag behöver förslag på mysiga ställen i staden.

Vi har varit ute på många, behöver ej vara mest romantiska eller mest chic, men maten måste vara "up there".

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Ok, frugans födelsedag kommer snart och jag behöver förslag på mysiga ställen i staden.

Vi har varit ute på många, behöver ej vara mest romantiska eller mest chic, men maten måste vara "up there".

nån speciell del av världen ? asiatiskt, svenskt, arabiskt, sydamerikanskt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Spelar lite roll. Husman behöver det inte vara

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Om du ej har testat Pakistansk mat kan jag rekommendera Lilla Pakistan på St. Eriksgatan 66 och Pakistani Dhaba på Birger Jarlsgatan 121B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khawaja:

Om du ej har testat Pakistansk mat kan jag rekommendera Lilla Pakistan på St. Eriksgatan 66 och Pakistani Dhaba på Birger Jarlsgatan 121B.

Testat har jag men aldrig där tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Mancici har fantastiskt god mat. Prova gärna någon av deras provsmakningsmenyer.
http://www.mancini.se/

Permalänk
Medlem

Jadu, bor inte i Stockholm men kan ju i alla fall bara meddela att ifall ni nån gång åker igenom Härnösand så stanna till på Kebab City, bättre kebab har jag nog aldrig ätit

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Dom bästa burgarna hittar du på Sibylla!

Permalänk
Medlem

Grill, Vassa egen och AG om du gillar kött
Farang på Tulegatan otrolig mat Boka bord
TGI om du gillar burgare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Testat BonBon? Min sambo är matintresserad och har varit där med företaget och är fortfarande lyrisk, trots att det gått ett halvår typ... själv så är jag anti-stan så hon har inte lyckats få in mig dit för o prova.

http://www.restaurangbonbon.se/mat

Permalänk
Medlem

East!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Inte så våldsamt ofta jag är i Stockholm, men jag har hittat ett par favoriter.

Grill - För köttälskaren, bra kött i intressanta lokaler.
Nam Kank - Koreansk - testa den Koreanska råbiffen (Yukhe) som förrätt.
Le Rouge - ett par år sen jag var där och de verkar ha bytt regi, men menyn ser fortfarande intressant ut.

Permalänk
Medlem

Kohpangan på söder är sjukt bra och super mysigt. Du kan dock inte boka bord för middag utan man får skriva upp sig på väntelista och hänga i baren.

Permalänk
Medlem

Mosaik på söder är bra:) mysigt med bra mat

Permalänk
Medlem

http://bistrobon.se på söder är jävligt bra
http://www.griffinssteakhouse.se gillar jag oxo

Permalänk
Medlem

Rekommenderar opizzicato starkt. Väldigt god mat, professionella servitriser och riktigt trevlig miljö på restaurangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Ok, frugans födelsedag kommer snart och jag behöver förslag på mysiga ställen i staden.

Vi har varit ute på många, behöver ej vara mest romantiska eller mest chic, men maten måste vara "up there".

Kan starkt rekommendera Surfers, mycket bättre än så blir det inte
http://www.surfersstockholm.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Ok, frugans födelsedag kommer snart och jag behöver förslag på mysiga ställen i staden.

Vi har varit ute på många, behöver ej vara mest romantiska eller mest chic, men maten måste vara "up there".

Boka borde på le rouge i gamla stan eller gondolen uppe på Katarinahissen. bra miljö och bra utsikt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Du kan väl ge lite riktlinjer:
1. Prisklass?
2. Vilka har du redan varit på?
3. Nån speciell inriktning?
4. När är födelsedagen (med andra ord; gör det något om det tar tre månader att få bord)?

Utan adet tar det flera timmar att skriva tips...

Permalänk
Medlem

@griid_83: Been there done that

Skrivet av peterhjalmarsson:

Du kan väl ge lite riktlinjer:
1. Prisklass?
2. Vilka har du redan varit på?
3. Nån speciell inriktning?
4. När är födelsedagen (med andra ord; gör det något om det tar tre månader att få bord)?

Utan adet tar det flera timmar att skriva tips...

Prisklass spelar ingen eller lite roll. Behöver inte kosta 1000 spänn för huvudrätten, viktigaste är att maten är GOD.
Tar jätte lång tid att lista alla restauranger, men vi har varit på de kända, typ kohpanyang, vassa eggen, the grill, le rouge, marie leveau, gondolen, hemma hos kaj, etc etc.

Jag är mer ute efter mindre smultronställen om jag får kalla de så
Födelsedagen är nästa vecka, plan A är klar, men om det skär sig, så behöver jag plan B

Många intressanta förslag här, kommer absolut lägga dom på listan. Surfers, bonbon och opiazzo verkar grymma. Bra tecken på en god restaurang för mig är en enkel meny.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Surfers
Har inte ätit på den i Stockholm, men den i Visby har extremt god mat. Helt klart min favorit. Kinesiskt inspirerat, där man beställer ca 5st smårätter. Personalen hjälper en med valen.

EDIT: såg inte att @Wiinis redan tipsat. Men då förstärker jag tipset

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du var ute efter för ställen men då alla tips mest inriktar sig på vanliga restauranger och inte några "lyxkrogar" så kommer jag med några sådana förslag också.

Yuc Mexican har trevliga finare tacos, ett besök är nästan ett måste.

Mellow Bar är helt okej efter senaste menyändringen, trevlig stämning även om personalen inte alltid är på topp och kan sällan lösa saker om man vill förändra något.

EAT är alltid roligt, lugn miljö och mycket trevlig mat.

BonBon som någon tipsade om tidigare har oftast god mat.

Melanders Brasserie har god fisk.

Rolfs Kök blir man sällan besviken på, trevlig personal också som fixar det mesta.

Smak är roligt då man kan välja många smaker man är sugen på. God mat också.

Permalänk
Medlem

Pelikan på söder. Svensk husman, galet bra
http://www.pelikan.se

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

@zeleni: Var här med frun, dyrt och gott, ganska romantiskt med allt det röda http://www.lerouge.se/

Edit: Såg nu att ni redan varit där...

Rent smakmässigt är en favorit Bröderna Olsson http://www.garlicandshots.com/

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Borrwalls Kök

Dock har det exploderat i popularitet och svårt att få bord inom rimlig tid.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Beror mycket på prisnivå och krav. Har en del erfarenhet av matställen i centrala Stockholm från åratal av, ofta lite dyrare, lunchbesök.

Le rouge i gamla stan, som flera här rekommenderar, kan jag också klart rekommendera. Det är oftast hög kvalitet och god mat, men ett fåtal undantag. De är speciellt bra på långkok, typ oxkind och även Boeuf bourguignon.

Precis på gatan ovanför Le bar har vi även Pastis
http://www.pastis.se/
Det är ett franskinsiprerat ställe med riktigt bra mat. Är dock ett mycket litet ställe så det blir lätt fullt.

Också i gamla stan finns 19glas. Ett mindre ställe med högkvalitativ mat. Portionerna kan dock vara lite små i in smak ibland.

Den gyldene freden i gamla stan är också lite mysigt i sina gamla anrika stenlokaler. Bra mat och mysigt.

Nalen är annars mitt favoritställe i stan för lunchen. De håller riktigt hög klass på sin lunch till ett hyfsat rimligt pris. De har också ofta flera mycket fina rätter på ala carte menyn.

Rolfs kök har jag hört andra säga mycket gott om. Det kan dock vara rätt fullt om man inte bokar bord där.

Vill man ha burgare så har väl Flippins Burger oomtvistat stans bästa burgare. Det är dock väldigt överhypat så kön ringlar sig alltid lång och det går inte att boka bord.
Ett alternativ som kommer som god tvåa i Burgarligan är Prime burger. Nästan Flippinklass. Här behöver man inte heller köa i evigheter för att komma in.
Barrels burger i gamla stan finns också och kvalar in på tredjeplatsen. De håller dock inte samma klass som Prime burger eller Flippins enligt mig, men är ändå goda och avsevärt bättre än burgarna på alla sunkkedjor som finns.

Griffins har nämnts tidigare och det kan vara bra ibland. Trevliga lokaler också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ser att många rekommenderar burgare.
En jag själv kan rekommendera, åtminstone när det gäller lunch är http://stockholmfoodtrucks.nu/swat-street-food/

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jadu, bor inte i Stockholm men kan ju i alla fall bara meddela att ifall ni nån gång åker igenom Härnösand så stanna till på Kebab City, bättre kebab har jag nog aldrig ätit

Ligger inte "Kebab City" i Sundsvall? Härnösand har sitt kända "Minikrogen"

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter ett smultronställe kan jag rekommendera Regissörsvillan i gamla filmstaden. Litet och mysigt, med hög kvalitet på mat & personal. Avsmakningsmenyn i så fall.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

döden i grytan , norrtullsgatan 61 http://www.dodenigrytan.se/ Italienskmat

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10