Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sjukt konstig händelse. (småbarn skrek glåpord åt mig och mina kompisar)

Permalänk
Medlem

Sjukt konstig händelse. (småbarn skrek glåpord åt mig och mina kompisar)

Hej SweC. Jag vill bara börja med att säga att jag vart lite osäker på om jag skulle skriva det här eller inte. Men just nu känner jag verkligen att jag måste skriva av mig, för detta är något som jag verkligen inte tycker är okej.

Det hela började med att jag och mina två kompisar åkte hem från skolan (Kompis X och Y) Vi åker förbi en skola (klass 1-6) på vägen när vi passerar tre stycken yngre killar som börjar skrika skällsord till oss. Den ena killen riktar speciellt blicken mot mig och kallar mig för b*g, f*tto, f*tta, H*ora. Jag vänder mig först om och skrattar och frågar. Vad var det där? Min kompisar börjar också glimra till lite och alla tre uppfattar situationen som lite rolig. Vi åker vidare och en efter en av oss blir lite fundersamma.

-När vi var små så visade man alltid respekt mot äldre
-Jag skulle aldrig snackat så med äldre killar
Kunde vi ens sådana ord när vi var så små?

Vi kommer inte så lång bit på vägen förrän vi bestämmer oss att vända tillbaka och skrämma dem lite

När vi kommer fram till de tre små killarna så åker jag först fram och frågar:
Vad fan var du kallade mig?
Han bakar direkt bakåt och säger inget, inget, inget alls
Jag trodde väl det sa jag och fortsatte att stirra på honom.

Dem blir tysta för en stund och sedan säger en av killarna. Men ni behöver inte leka så j*vla coola
Min kompis brister ut i skratt och säger Ska vi inte leka coola?
De svarar med och säger. Exakt. ni är ju fan inte coola, ni ser ut som ett gäng töntar. Ni ser ut som bögar hela högen
Hur ser en bög ut? frågar min kompis undrande då.
-som du och alla tre av de mindre killarna skrattar.

Vi bara snäser och säger sedan snällt. Men allvarligt grabbar. Vi är 10 år äldre än er, man snackar inte så mot folk som är äldre. Nästa gång möter ni på fel person och då åker ni i diket

Dem bara skrattar och säger ska ni ge oss stryk? du där ser ju fan ut som en liten kines (pekade på mig) Jag svarar spydigt att han själv ser ut som en

Min ena kompis blir bara mer och mer upprörd, han slänger cykeln och går raskt mot dem. Alla tre flyttar på sig och min kompis drar sig tillbaka.

Det slutar med ett vi cyklar därifrån. I bakgrunden hör vi tre stycken 9-årliga pojkar skrika samma glåpord mot oss som innan.

Inför det här känner jag mig lite ärrad. Personligen skulle jag aldrig ta lagen i egna händer. Jag skulle aldrig heller få för mig att slå en person som är hela 7 år mindre än mig. Det finns inte på kartan. Men däremot så går jag frågandes. Vart f*an kommer det här beteendet ifrån? Hur är det ens möjligt att så små människor har lyckats lära sig så grova ord? och framförallt. Vart är vårt samhälle på väg om människor beter sig så här från barnsben?

Jag tycker att hela situationen nästan känns lite löjlig. Men jag har aldrig varit med om något liknande.

Vad hade ni gjort i en liknande situation?

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Du "ragear" och kompisen är tvungen att hålla i dig för att inte ta kål på småglinen, kan funka

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vad hade ni gjort i en liknande situation?

Det du gör är att du tar reda på vilka deras föräldrar är och pratar med dem. Och framförallt så talar du om för ungarna att du tänker prata med deras föräldrar. Det är lätt att leka tuff och cool när de är tre polare som triggar igång varandra. Inte lika roligt när föräldrarna får reda på det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Hej SweC. Jag vill bara börja med att säga att jag vart lite osäker på om jag skulle skriva det här eller inte. Men just nu känner jag verkligen att jag måste skriva av mig, för detta är något som jag verkligen inte tycker är okej.

Det hela började med att jag och mina två kompisar åkte hem från skolan (Kompis X och Y) Vi åker förbi en skola (klass 1-6) på vägen när vi passerar tre stycken yngre killar som börjar skrika skällsord till oss. Den ena killen riktar speciellt blicken mot mig och kallar mig för b*g, f*tto, f*tta, H*ora. Jag vänder mig först om och skrattar och frågar. Vad var det där? Min kompisar börjar också glimra till lite och alla tre uppfattar situationen som lite rolig. Vi åker vidare och en efter en av oss blir lite fundersamma.

-När vi var små så visade man alltid respekt mot äldre
-Jag skulle aldrig snackat så med äldre killar
Kunde vi ens sådana ord när vi var så små?

Vi kommer inte så lång bit på vägen förrän vi bestämmer oss att vända tillbaka och skrämma dem lite

När vi kommer fram till de tre små killarna så åker jag först fram och frågar:
Vad fan var du kallade mig?
Han bakar direkt bakåt och säger inget, inget, inget alls
Jag trodde väl det sa jag och fortsatte att stirra på honom.

Dem blir tysta för en stund och sedan säger en av killarna. Men ni behöver inte leka så j*vla coola
Min kompis brister ut i skratt och säger Ska vi inte leka coola?
De svarar med och säger. Exakt. ni är ju fan inte coola, ni ser ut som ett gäng töntar. Ni ser ut som bögar hela högen
Hur ser en bög ut? frågar min kompis undrande då.
-som du och alla tre av de mindre killarna skrattar.

Vi bara snäser och säger sedan snällt. Men allvarligt grabbar. Vi är 10 år äldre än er, man snackar inte så mot folk som är äldre. Nästa gång möter ni på fel person och då åker ni i diket

Dem bara skrattar och säger ska ni ge oss stryk? du där ser ju fan ut som en liten kines (pekade på mig) Jag svarar spydigt att han själv ser ut som en

Min ena kompis blir bara mer och mer upprörd, han slänger cykeln och går raskt mot dem. Alla tre flyttar på sig och min kompis drar sig tillbaka.

Det slutar med ett vi cyklar därifrån. I bakgrunden hör vi tre stycken 9-årliga pojkar skrika samma glåpord mot oss som innan.

Inför det här känner jag mig lite ärrad. Personligen skulle jag aldrig ta lagen i egna händer. Jag skulle aldrig heller få för mig att slå en person som är hela 7 år mindre än mig. Det finns inte på kartan. Men däremot så går jag frågandes. Vart f*an kommer det här beteendet ifrån? Hur är det ens möjligt att så små människor har lyckats lära sig så grova ord? och framförallt. Vart är vårt samhälle på väg om människor beter sig så här från barnsben?

Jag tycker att hela situationen nästan känns lite löjlig. Men jag har aldrig varit med om något liknande.

Vad hade ni gjort i en liknande situation?

Anmält dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, många barn inte så mycket respekt för äldre (om det är mer utbrett än tidigare vågar jag inte gissa). Själv skulle jag nog skrattat och gått vidare, inte värt att hetsa upp sig över en samlig småbarn.

Permalänk
Medlem

Ja du... Uttråkade sketongar tycker om att testa gränser. Gå aldrig ner på deras nivå. Då är striden förlorad sedan länge. Att fysiskt läxa upp ungarna är inte heller något vidare att rekommendera eller aktuellt i denna situationen då de enbart kastat glåpord och betett sig spydigt åt.

Föräldrarna till kidsen kanske är helt ovetandes om deras beteenden. Skulle det vara så, hade jag tagit ett snack med dem. Det ligger i första hand ett ansvar hos dem att fostra.

Är det alkisar, missbrukare eller bara allmänt ignoranta och frånvarande föräldrar.. ja, då är det tragiskt och mycket mer komplicerat.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Hade bara ignorerat.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Hade nog slängt en slängpuss åt dem å sagt att "sådant beteende lockar fram bögen i en, ses på krogen om tio år gullgossar."

I övrigt så var min kull värre. Fysisk allvarlig mobbning, våldtäkt å språkbruk från en knarkarkvart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Vet inte, hade samma skit för 10 år sedan när jag och mina vuxna vänner paddla kanot. Även där små ungar skrikandes och en av dem kastade till och med sten efter oss. Alla generationer finns det rövhål.

Permalänk
Medlem

Saken är den.

Detta har hänt förut. Just vi tre kompisar har varit med om detta kanske 5? gånger tidigare. Varje gång så tänker man. Skitsamma. Någon dag träffar dem på fel människa och lär sig. Men jag tror att vi alla var trötta på att bara lämna problemet. För det är trots allt ett problem. Så vi stack tillbaka i huvudsak att försöka prata vett med dem. Men det har jag förstått att det funkar inte.

Att kontakta deras föräldrar vet jag inte hur jag skulle begära mig åt. Jag försökte vid ett tillfälle att få reda på deras lärare. Men jag förstod ganska snabbt att dem bara ljög.

Permalänk
Medlem

En gång så passerade jag å gänget en lärare (antar jag då detta var under skoltid och nära en skola) och ett barn, gissar på att han gick i 2an eller nåt. Iaf så skriker detta barn åt mig och mina kompisar "k**sugare". Vi sa ingenting, dock stirrade jag på han med en "vad i helvete"-blick. Efter ett tag slog det mig att läraren inte brydde sig om händelsen. Jävligt konstigt var det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jansson200:

Anmält dom

Skickades från m.sweclockers.com

Att man hade anmält hade inte kliat dem någonstans, hade snarare förvärrat det.
Ifall deras äldre vänner m.m hade fått reda på det, hade det inte varit lika roligt

Permalänk
Medlem

Hoppas det slutar dåligt i livet för personer som inte verkar ha något mellan öronen, som de där småglinen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Saken är den.

Detta har hänt förut. Just vi tre kompisar har varit med om detta kanske 5? gånger tidigare. Varje gång så tänker man. Skitsamma. Någon dag träffar dem på fel människa och lär sig. Men jag tror att vi alla var trötta på att bara lämna problemet. För det är trots allt ett problem. Så vi stack tillbaka i huvudsak att försöka prata vett med dem. Men det har jag förstått att det funkar inte.

Att kontakta deras föräldrar vet jag inte hur jag skulle begära mig åt. Jag försökte vid ett tillfälle att få reda på deras lärare. Men jag förstod ganska snabbt att dem bara ljög.

Ta ett foto på dem någon gång, och gå till den skolans rektor eller så och se om de kan ta tag i saken.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Att man hade anmält hade inte kliat dem någonstans, hade snarare förvärrat det.
Ifall deras äldre vänner m.m hade fått reda på det, hade det inte varit lika roligt

Förhoppningsvis hade polisen skrämt dom lite.. Fast jag hade mest troligt bara ignorera sådant ohyfsat beteende

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man verkligen vill satsa på att göra något så bör det inte vara så omöjligt att gå in på närmsta skola i området och beskriva de tre ungarna, det är nog lätt hänt att någon lärare känner igen både beskrivningen och att just de tre umgås tillsammans.

Därifrån kan man sen ta det till föräldrar och så vidare, men lycka till att få någon effekt med dagens curlingföräldrar som inte begriper att barn är, och har alltid varit, ögontjänare. Det var precis likadant när jag var liten också, har själv aldrig pratat med- eller hälsat på okända personer när jag var ute och lekte osv. men vissa andra var precis som du beskriver dem, extremt provocerande och bara allmänt jävliga individer.

Vissa barn är ju också smarta nog att inse att de inte åker på några kännbara bestraffningar som följd av sina handlingar, och eftersom all form aga är olagligt i landet så går det inte att få dem att fatta på det primitiva planet "det gör ont att vara dum" heller. Skolan är som sagt första steget för att komma åt möjligheten att få dem tillrättavisade.

Permalänk
Medlem

Skulle väl gissa på att många föräldrar anser att det är skolan som ska uppfostra sina barn (min mor jobbade med en som sa så) tror nog inte det är alla men som kör med den stilen men man kan ju börja undra.

Medans lärarna får inte ens säga till att eleverna ska lämna lokalerna när dem uppför sig dåligt för då blir sagd lärare anmäld eller liknande, tittar man sen på vad dagens ungdomar lyssnar på för musik så kan man ju förstå vart dem får orden ifrån (syftar på rap) den musiken om man nu ska kalla det musik innehåller fler svärord än vanliga ord kan jag tycka. Och är man ute på stan så flyger barnen omkring och gör precis vad dem vill utan att bli tillsagda. Känns bara som allt går allmänt åt helvetet

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma sak. Har en dotter på fyra, vi var ute och lekte i trädgården, utanför på cykelvägen kommer några barn runt 7 år. Skriker könsord och alla svordomar de kan komma på åt någon eller några andra barn längre bort, så min dotter hör det. Varav jag VRÅLAR "Vårda språket eller håll tyst" till dem. Får DIREKT tillbaka något i stil med "Vem fan är du din jävla böghora?!". Liksom inte ens en sekund för att tänka till vem det var som vrålade eller varför utan direkt angrepp tillbaka. Jag är 193cm lång och bred, hade jag varit 7 år så hade jag mest troligen lagt benen på ryggen i en liknande situation.

Blev lite paff av händelsen faktiskt. Försökte analysera det lite och jag tror det är så jävla illa så att i dagens skola så kan du inte vara snäll och tyst utan du måste ta plats, du måste agera direkt om någon konfronterar dig, oavsett vem. Om du låter det ske utan att gå till motattack så visar du dig underlägsen. Och dessa barn lär sig detta riktigt tidigt.

Det var inte så när jag var yngre, det kan jag inte minnas i varje fall. Kan det ha med invandringen att göra, helt seriöst nu alltså?
Folk som kommer från krig och elände har, vad jag märkt och fått erfara, en helt annan attityd när det kommer till konflikter. Där är det inte att backa eller försök med diplomati, utan det är pang på, rakt in i konflikten. Oavsett konsekvens.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Jag hade tagit ungjäveln i armen, dragit med honom till skolan och frågat efter en lärare.
Sedan bett att få tala med ungens föräldrar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vi bara snäser och säger sedan snällt. Men allvarligt grabbar. Vi är 10 år äldre än er, man snackar inte så mot folk som är äldre. Nästa gång möter ni på fel person och då åker ni i diket

Väl talat.
En liknande sak hände mig för några år sen, dock var det en jämnårig tomte som var full som stryk så jag sa några väl valda ord och hoppas att denne inser en vacker dag att man inte kan kalla folk vad man vill.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tror det skulle varit bra om deras föräldrar fått reda på detta, förhoppningsvis respekterar de sina föräldrar, som ger dem en utskällning, inte kul för dem i den åldern...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om man verkligen vill satsa på att göra något så bör det inte vara så omöjligt att gå in på närmsta skola i området och beskriva de tre ungarna, det är nog lätt hänt att någon lärare känner igen både beskrivningen och att just de tre umgås tillsammans.

Därifrån kan man sen ta det till föräldrar och så vidare, men lycka till att få någon effekt med dagens curlingföräldrar som inte begriper att barn är, och har alltid varit, ögontjänare. Det var precis likadant när jag var liten också, har själv aldrig pratat med- eller hälsat på okända personer när jag var ute och lekte osv. men vissa andra var precis som du beskriver dem, extremt provocerande och bara allmänt jävliga individer.

Vissa barn är ju också smarta nog att inse att de inte åker på några kännbara bestraffningar som följd av sina handlingar, och eftersom all form aga är olagligt i landet så går det inte att få dem att fatta på det primitiva planet "det gör ont att vara dum" heller. Skolan är som sagt första steget för att komma åt möjligheten att få dem tillrättavisade.

Japp, sjukt hur alla föräldrar verkar tro att deras barn är ett helgon fastän vissa får klagomål hela tiden.
Jag mins inte att någon var sådär provocerande då jag gick i klass 1-6.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har varit med om samma sak. Har en dotter på fyra, vi var ute och lekte i trädgården, utanför på cykelvägen kommer några barn runt 7 år. Skriker könsord och alla svordomar de kan komma på åt någon eller några andra barn längre bort, så min dotter hör det. Varav jag VRÅLAR "Vårda språket eller håll tyst" till dem. Får DIREKT tillbaka något i stil med "Vem fan är du din jävla böghora?!". Liksom inte ens en sekund för att tänka till vem det var som vrålade eller varför utan direkt angrepp tillbaka. Jag är 193cm lång och bred, hade jag varit 7 år så hade jag mest troligen lagt benen på ryggen i en liknande situation.

Blev lite paff av händelsen faktiskt. Försökte analysera det lite och jag tror det är så jävla illa så att i dagens skola så kan du inte vara snäll och tyst utan du måste ta plats, du måste agera direkt om någon konfronterar dig, oavsett vem. Om du låter det ske utan att gå till motattack så visar du dig underlägsen. Och dessa barn lär sig detta riktigt tidigt.

Det var inte så när jag var yngre, det kan jag inte minnas i varje fall. Kan det ha med invandringen att göra, helt seriöst nu alltså?
Folk som kommer från krig och elände har, vad jag märkt och fått erfara, en helt annan attityd när det kommer till konflikter. Där är det inte att backa eller försök med diplomati, utan det är pang på, rakt in i konflikten. Oavsett konsekvens.

Jag vill helst undvika ämnet. Men 2 av killarna hade faktiskt utländsk bakgrund. Jag vill helst inte lägga så mycket vikt på det då jag har träffat svenska småglin som är minst lika kaxiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Hej SweC. Jag vill bara börja med att säga att jag vart lite osäker på om jag skulle skriva det här eller inte. Men just nu känner jag verkligen att jag måste skriva av mig, för detta är något som jag verkligen inte tycker är okej.

Det hela började med att jag och mina två kompisar åkte hem från skolan (Kompis X och Y) Vi åker förbi en skola (klass 1-6) på vägen när vi passerar tre stycken yngre killar som börjar skrika skällsord till oss. Den ena killen riktar speciellt blicken mot mig och kallar mig för b*g, f*tto, f*tta, H*ora. Jag vänder mig först om och skrattar och frågar. Vad var det där? Min kompisar börjar också glimra till lite och alla tre uppfattar situationen som lite rolig. Vi åker vidare och en efter en av oss blir lite fundersamma.

-När vi var små så visade man alltid respekt mot äldre
-Jag skulle aldrig snackat så med äldre killar
Kunde vi ens sådana ord när vi var så små?

Vi kommer inte så lång bit på vägen förrän vi bestämmer oss att vända tillbaka och skrämma dem lite

När vi kommer fram till de tre små killarna så åker jag först fram och frågar:
Vad fan var du kallade mig?
Han bakar direkt bakåt och säger inget, inget, inget alls
Jag trodde väl det sa jag och fortsatte att stirra på honom.

Dem blir tysta för en stund och sedan säger en av killarna. Men ni behöver inte leka så j*vla coola
Min kompis brister ut i skratt och säger Ska vi inte leka coola?
De svarar med och säger. Exakt. ni är ju fan inte coola, ni ser ut som ett gäng töntar. Ni ser ut som bögar hela högen
Hur ser en bög ut? frågar min kompis undrande då.
-som du och alla tre av de mindre killarna skrattar.

Vi bara snäser och säger sedan snällt. Men allvarligt grabbar. Vi är 10 år äldre än er, man snackar inte så mot folk som är äldre. Nästa gång möter ni på fel person och då åker ni i diket

Dem bara skrattar och säger ska ni ge oss stryk? du där ser ju fan ut som en liten kines (pekade på mig) Jag svarar spydigt att han själv ser ut som en

Min ena kompis blir bara mer och mer upprörd, han slänger cykeln och går raskt mot dem. Alla tre flyttar på sig och min kompis drar sig tillbaka.

Det slutar med ett vi cyklar därifrån. I bakgrunden hör vi tre stycken 9-årliga pojkar skrika samma glåpord mot oss som innan.

Inför det här känner jag mig lite ärrad. Personligen skulle jag aldrig ta lagen i egna händer. Jag skulle aldrig heller få för mig att slå en person som är hela 7 år mindre än mig. Det finns inte på kartan. Men däremot så går jag frågandes. Vart f*an kommer det här beteendet ifrån? Hur är det ens möjligt att så små människor har lyckats lära sig så grova ord? och framförallt. Vart är vårt samhälle på väg om människor beter sig så här från barnsben?

Jag tycker att hela situationen nästan känns lite löjlig. Men jag har aldrig varit med om något liknande.

Vad hade ni gjort i en liknande situation?

Jag tror det har att göra med att folk generellt inte tar barnuppfostran på allvar idag. Bara ungjäveln lämnar en ifred så man kan sitta med sin latte och sin surfplatta så är det bra sen liksom. Det är det intrycket jag får. Då uppfostrar barnen sig själva och varandra och då går utvecklingen tillbaka till en basal nivå där väldigt mycket av det sociala handlar om att hävda sig gentemot andra. Jag tror inte att lösningen är att ge barnen stryk. Men däremot måste föräldrar fatta att skaffar man barn så får man fan prioritera dem före sig själv, annars blir det inte bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

När jag var ung var sådant beteende förknippat med att man fick stryk. Ganska harmlöst, men stryk fick man. Och stryk lär man sig av. Snorungarna du träffade borde med andra ord ha ett rejält och välförtjänt kok stryk men nu för tiden är det inte okej för samhället att fostra ungar och just därför är framtiden otroligt dyster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det har att göra med att folk generellt inte tar barnuppfostran på allvar idag. Bara ungjäveln lämnar en ifred så man kan sitta med sin latte och sin surfplatta så är det bra sen liksom. Det är det intrycket jag får. Då uppfostrar barnen sig själva och varandra och då går utvecklingen tillbaka till en basal nivå där väldigt mycket av det sociala handlar om att hävda sig gentemot andra. Jag tror inte att lösningen är att ge barnen stryk. Men däremot måste föräldrar fatta att skaffar man barn så får man fan prioritera dem före sig själv, annars blir det inte bra.

Du har en poäng. De kanske helt enkelt vill ha uppmärksamhet. Det bästa är isåfall att bara ignorera dem.

En intressant lösning skulle vara att föräldrarna straffas om barnen beter sig som idioter. Då skulle barnen troligtvis straffas av föräldrarna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Du har en poäng. De kanske helt enkelt vill ha uppmärksamhet. Det bästa är isåfall att bara ignorera dem.

En intressant lösning skulle vara att föräldrarna straffas om barnen beter sig som idioter. Då skulle barnen troligtvis straffas av föräldrarna.

Ja. Största problemet är väl dock att föräldrarna gör det, så då söker de uppmärksamhet på annat håll. Bra eller dålig spelar mindre roll.

Inte för att jag tror att föregående generations föräldrar hade varit bättre om underhållning alltid var ett "klick" bort. Förr i tiden fanns inte det "instant gratification"-samhälle som vi ser växer fram idag. Tyvärr blir både barn och föräldrar offer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Största problemet är väl dock att föräldrarna gör det, så då söker de uppmärksamhet på annat håll. Bra eller dålig spelar mindre roll.

Inte för att jag tror att föregående generations föräldrar hade varit bättre om underhållning alltid var ett "klick" bort. Förr i tiden fanns inte det "instant gratification"-samhälle som vi ser växer fram idag. Tyvärr blir både barn och föräldrar offer.

Det är tydligen så vanligt att föräldrarna skiter i sina barn att det blivit en rätt vanlig historia i filmer och tv-serier.
I någon rik familj undrade föräldrarna varför barnet var olyckligt då det fick allt vad det pekade på och de allra bästa barnvakterna. Allt det ville var att känna sig älskat av föräldrarna.
Får man ingen uppmärksamhet eller kvalitetstid med sina föräldrar så är det ju ganska väntat att något dåligt kommer att ske

Håller med. Nog ignorerade föräldrar sina barn för 40 år sedan också men det ledde väl oftast inte till att de började håna personer äldre och större än sig själva. Kanske just för att på den tiden vågade samhället uppfostra andras barn och jag gissar att barn fick stryk av utomstående personer då.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

jag har en känsla av att dagens föräldrar är för slappa för att uppfostra ordentligt tyvärr.. skulle man prata med barnens föräldrar kommer du bli chokad över hur föräldrarna uppför sig idag. "fri uppfostran" är väldigt vanligt att höra.. inga strikta regler eller nått.. helst stört idag.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Trött och arg av att läsa detta då jag känner tyvärr igen beteendet alltför väl.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT