Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fast i Windows loadingscreen

Permalänk
Medlem

Fast i Windows loadingscreen

Hej,

Jag hjälper just nu min gamla mamma att få ordning på sin dator. Hon har en äldre i5:a med Windows 7. När vi försöker få liv i datorn fastnar den vid Windows loggan i evighet. Däremot kan jag nå felsäkert läge med nätverk. Har ni något tips på olika felsökningsmetoder och annat att skruva på för att få Windows att funka? En ren ominstallation är inte aktuellt ännu då jag i så fall måste rädda några gig bilder från hdd:n.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är något under uppstarten som det fastnar på helt enkelt, något som inte svarar. Kontrollera vad som ligger i startup (msconfig -> kontrollera) - mycket står samma här: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
men vissa saker kanske hänger ihop med tjänster (antivirus exempelvis) och kanske kunde vara ett tips att stoppa vissa av dom mindre viktiga tjänsterna (och skriva upp vilka det är) för att testa. Hur som helst, innan allt det där kanske du skulle ta en titt i händelseloggen och se om du ser några direkta fel eller liknande där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Hej,

Jag hjälper just nu min gamla mamma att få ordning på sin dator. Hon har en äldre i5:a med Windows 7. När vi försöker få liv i datorn fastnar den vid Windows loggan i evighet. Däremot kan jag nå felsäkert läge med nätverk. Har ni något tips på olika felsökningsmetoder och annat att skruva på för att få Windows att funka? En ren ominstallation är inte aktuellt ännu då jag i så fall måste rädda några gig bilder från hdd:n.

Tack på förhand!

Du skulle ju kunna pröva med att göra en systemåterställning till en dag när datorn fungerade.

Permalänk

håller med föregående.

om inte detta är ett alternativ bara backa upp bilder å sånt via felsäkert läge som du kommer åt till valfri lagringsenhet och kör ominstallation.

glöm dock inte att dra ur lagringen du backade upp på tills du fått in ett uppdaterat antivirus utifall det var virus som orsakade felet och även infekterat filer du backat upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med föregående.

om inte detta är ett alternativ bara backa upp bilder å sånt via felsäkert läge som du kommer åt till valfri lagringsenhet och kör ominstallation.

glöm dock inte att dra ur lagringen du backade upp på tills du fått in ett uppdaterat antivirus utifall det var virus som orsakade felet och även infekterat filer du backat upp.

Så, utan att veta ett skvatt vad som kan ha hänt och utan ens ha *kollat* vad som kan vara fel så är din rekommendation att köra en ominstallation av windows? Hur tusan går resonemanget i skallen då, förklara.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Uppdatering: Tack för tippsen hitills. Eftersom det ändå som var viktigt på hdd:n var hennes bilder så förde jag över dessa till en annan dator. Inga systemåterställningar gör någon skillnad. Nu har jag tankat hem en win 7 ISO och gjort en bootsticka. Tyvärr är den här datorn en gåta: Även om jag väljer usb:n på f8 bootmenyn eller säger åt bios att boosta från stickan automatiskt hamnar jag i den låsta Windows 7 skärmen. Den här gamla datorn dräper mitt självförtroende... Någon som har något ytterligare tips?

Edit; min mor hade slarvat bort reparations skivan, därav Windows 7 ISO stickan

Permalänk
Medlem

Heh? Det låter intressant, du är säker på att stickan är bootbar? Disable/koppla ur HD:n och se hur långt du kommer på USB-stickan är ju ett tips.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kanske bios i datorn är inställd på UEFI boot mode, men stickan inte, då kan det bli så där.

Eftersom den funkar i felsäkert läge men inte normalt, skulle jag nog försöka få till att den loggar starten så man efteråt kan se var den fastnar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300