Hur bra/dåligt går det för Windows 10?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Tänkte skriva i jämförelse med OSX med. På två veckor har man typ lika stor användarskara som OSX klarat av att uppnå under sin livstid än så länge.

Den vettiga jämförelsen, om man nu alls ska jämföra med OSX, vore ju att kolla hur stor andel av alla OSX-system som kör senaste versionen efter X dagar.

Att OSX ligger långt efter Windows i absoluta tal tror jag faktiskt Apple tar med ro nu för tiden, trots en total andel av <10% så håvade Mac-datorer in 50% av alla vinster från PC-marknaden förra hösten. Mac/OSX totalt dominerar marknaden för färdigbyggda system som kostar $1000 eller mer.

Så hur såg det ut för de senaste OSX-versionerna 29 dagar efter lansering (enligt Global Metrics)?
Mavericks: 29.9%
Yosemite: 29.0%

Enligt den undersökning Omni Software Group gjorde på de OSX-kunder de ser uppgradera programvara från dem så var det ännu snabbare uppgradering, gissar dock att det inte är ett statistisk relevant snitt av OSX-användarna.

Tittar man på Global Metrics Windows 10 siffror ser man redan effekter att andelen Win10 system som man "ser" är betydligt färre idag och igår (arbetsdagar) än vad det var i helgen. Är väldigt tveksam till att speciellt många företag kommer uppgradera till Win10 inom den närmaste 3års perioden, väldigt många har precis gjort övergången från WinXP till Win7, något man ofta påbörjade först efter att Win8 lanserats!

Står fortfarande fast vid att jag kommer vara mäkta imponerad om Win10 har en större andel av alla Windows-installationer efter 12 månader jämfört vad Win7 hade efter lika lång tid på marknaden. Har själv uppgraderat en av mina system till win10, är relativt nöjd så här långt men det är fortfarande rätt mycket beta-stämpel över win10 så kommer hålla fast vid Win8.1 på de win-datorer jag anser är kritiska (de som måste fungera).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

@strejf

För att sammanfatta tanken i mina tidigare inlägg:

  • Om huvudskälet och intresset är teknikutveckling, även för spel, så står och faller inte det med Windows 10.

  • Om vi vill få fart på utvecklingen är det kanske t o m viktigare att Steam eller någon annan lyckas bryta operativsystemsberoendet helt och hållet.

Företag med vinstkrav lever i sin värld enligt sina regler, så det är nog hälsosamt att hellre vara lite misstänksam. Sen kan de använda motton som "Do no evil" eller slogans som "Microsoft ♥ Linux", och det behöver inte vara en lögn, men det finns alltid pragmatiska skäl och någonstans på vägen mot att bli stor och extremt framgångsrik förlorar du möjligheten att vara en 100% idealist (och några var aldrig idealister ens till att börja med).

Med tanke på det är nog den absolut största nyheten i år en till synes tråkig sådan om företagsomstrukturering. Googles Alphabet kan ses som ett sätt för Google att inte upprepa t ex MS problem/misstag med att vara extremt framgångsrik inom ett marknadssegment, men ha extremt svårt att hinna med i svängarna när nya marknader dyker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Den vettiga jämförelsen, om man nu alls ska jämföra med OSX, vore ju att kolla hur stor andel av alla OSX-system som kör senaste versionen efter X dagar.

Att OSX ligger långt efter Windows i absoluta tal tror jag faktiskt Apple tar med ro nu för tiden, trots en total andel av <10% så håvade Mac-datorer in 50% av alla vinster från PC-marknaden förra hösten. Mac/OSX totalt dominerar marknaden för färdigbyggda system som kostar $1000 eller mer.

Så hur såg det ut för de senaste OSX-versionerna 29 dagar efter lansering (enligt Global Metrics)?
Mavericks: 29.9%
Yosemite: 29.0%

Enligt den undersökning Omni Software Group gjorde på de OSX-kunder de ser uppgradera programvara från dem så var det ännu snabbare uppgradering, gissar dock att det inte är ett statistisk relevant snitt av OSX-användarna.

Tittar man på Global Metrics Windows 10 siffror ser man redan effekter att andelen Win10 system som man "ser" är betydligt färre idag och igår (arbetsdagar) än vad det var i helgen. Är väldigt tveksam till att speciellt många företag kommer uppgradera till Win10 inom den närmaste 3års perioden, väldigt många har precis gjort övergången från WinXP till Win7, något man ofta påbörjade först efter att Win8 lanserats!

Står fortfarande fast vid att jag kommer vara mäkta imponerad om Win10 har en större andel av alla Windows-installationer efter 12 månader jämfört vad Win7 hade efter lika lång tid på marknaden. Har själv uppgraderat en av mina system till win10, är relativt nöjd så här långt men det är fortfarande rätt mycket beta-stämpel över win10 så kommer hålla fast vid Win8.1 på de win-datorer jag anser är kritiska (de som måste fungera).

Hinner bara kommentera ett av dina påståenden just nu tyvärr. Du säger att du är väldigt tveksam till att speciellt många företag kommer uppgradera till Win10 inom den närmsta 3års perioden. Jag har som du kanske sett länkat till en undersökning som säger att 73% av alla företag planerar att uppgradera till Windows 10 inom två år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hinner bara kommentera ett av dina påståenden just nu tyvärr. Du säger att du är väldigt tveksam till att speciellt många företag kommer uppgradera till Win10 inom den närmsta 3års perioden. Jag har som du kanske sett länkat till en undersökning som säger att 73% av alla företag planerar att uppgradera till Windows 10 inom två år.

Jag tror att företag som kör 8.0/8.1 kommer uppgradera till Windows 10, men de som kör Windows 7 kommer fortsätta med det så länge det finns support. Där jag jobbar är policyn att inte köra Windows 8 och absolut inte Windows 10. Vi har faktiskt en del XP-maskiner med specialapplikationer i drift fortfarande och det finns inga planer på att byta dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Hinner bara kommentera ett av dina påståenden just nu tyvärr. Du säger att du är väldigt tveksam till att speciellt många företag kommer uppgradera till Win10 inom den närmsta 3års perioden. Jag har som du kanske sett länkat till en undersökning som säger att 73% av alla företag planerar att uppgradera till Windows 10 inom två år.

Du tycks läsa rapporten fel. Notera vad det egentligen står:

Citat:

Based on the survey data presented in this report, Windows 10 is expected to have a penetration rate of 73% after two years–and according to our calculations, an expected marketshare of 17%.

"Penetration rate" är något helt annat än att 73% uppgraderar alla sina PC till Windows 10. Det betyder egentligen bara att 73 av 100 företag kommer att göra något köp av Windows 10. Det räcker att ett företag med 10 000 anställda köper en dator med förinstallerat Windows 10 och de har "penetrerat" marknaden.

Mer intressant är kanske jämförelsen med Windows 7:

Citat:

Two years after launch, Windows 7 had a penetration rate of 60% and a total market share of 14.4%.

Skillnaden är inte milsvid och det är trots allt bara en undersökning av en droppe i havet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Hinner bara kommentera ett av dina påståenden just nu tyvärr. Du säger att du är väldigt tveksam till att speciellt många företag kommer uppgradera till Win10 inom den närmsta 3års perioden. Jag har som du kanske sett länkat till en undersökning som säger att 73% av alla företag planerar att uppgradera till Windows 10 inom två år.

Från den rapport som dina siffror baserar sig på

"Survey panelists opt-in to answer questions on technology trends important to them. "

Man har alltså ställt frågan till 500 personer som själva valt att vara med, är det någon som tror att ett sådant urval kommer ge ett statistiskt relevant utfall? Som jag skrev ovan kring OSX andelen, det skiljer sig rejält mellan vad Global Metrics fick i sin mätning mot vad Onmi Software Group. Rätt säker på att båda mätningarna är korrekt, skillnaden är hur man gjort urvalet. Skulle gissa att gruppen som frivilligt aktivt deltar i "Voice Of IT" är mer lik den grupp som på OSX sidan använder Omni Graffle och liknande, där hade Yosemite ~60% efter en månad medan ett mer slumpmässigt urval visade på 29%...

Och kopplat till det @KimTjik så är sannolikheten nog än högre att en organisation som har personer som frivilligt är med i något som "Voice Of IT" kommer skaffa in minst ett par Win10 system inom kort än vad det är för marknaden i helhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Du tycks läsa rapporten fel. Notera vad det egentligen står:
"Penetration rate" är något helt annat än att 73% uppgraderar alla sina PC till Windows 10. Det betyder egentligen bara att 73 av 100 företag kommer att göra något köp av Windows 10. Det räcker att ett företag med 10 000 anställda köper en dator med förinstallerat Windows 10 och de har "penetrerat" marknaden.

Mer intressant är kanske jämförelsen med Windows 7:
Skillnaden är inte milsvid och det är trots allt bara en undersökning av en droppe i havet.

Ok, helt rätt. Fel av mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så här ser det ut än så länge i jämförelse med Windows 7 och 8:
https://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2393/5605/original.jpg

Dessutom säger 73 procent av företagen att de planerar att uppdatera till Windows 10 enligt en undersökning så verkligheten ter sig annorlunda än vad du vill mena.

http://www.bizjournals.com/seattle/blog/techflash/2015/06/win...

Blir nog ganska annorlunda när företagen väl satt sig in i alla säkerhetsaspekter och blir varse om all datalogging Microsoft tryckt in i windows 10.

För myndigheter kommer det att bli helt omöjligt att uppgradera och sannolikt likvärdigt för en stor del av företagen. Tror det kommer att straffa sig rejält med övervakningsbegäret.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Blir nog ganska annorlunda när företagen väl satt sig in i alla säkerhetsaspekter och blir varse om all datalogging Microsoft tryckt in i windows 10.

För myndigheter kommer det att bli helt omöjligt att uppgradera och sannolikt likvärdigt för en stor del av företagen. Tror det kommer att straffa sig rejält med övervakningsbegäret.

Till strejf's försvar (gasp!) så har vi ju inte sett vad Enterprise versionen kommer med.
För inte ens MS kan ju vara så dumma att dom försöker skörda data från företagsvärlden (?).

Enterprise kanske rent av blir den version som vi hemmaanvändare vill ha !
Eller knappast inte, men man kan ju drömma

Permalänk

Om jag hade ett företag vet jag inte om jag skulle vilja dra in w10 på företagets datorer, med tanke på hur mycket information som w10 skickar ut.

Visst vem bryr sig om nån kan se information att du tittat på en pin-up bild, men om dom kan få information om kommande affärer osv är ju en annan femma.

Nu tänker jag inte på Börjes mattvätt med 1 anställd, utan låt säga om tex Ikea drar in w10 på alla datorer,då kan det nog klia i fingrarna på dem som sorterar ut datan som kommer in,o så säljer dom infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Till strejf's försvar (gasp!) så har vi ju inte sett vad Enterprise versionen kommer med.
För inte ens MS kan ju vara så dumma att dom försöker skörda data från företagsvärlden (?).

Enterprise kanske rent av blir den version som vi hemmaanvändare vill ha !
Eller knappast inte, men man kan ju drömma

Med tanke på att de som tagit fram guider till hur man stänger av dataloggingen i home och pro versionerna även har liknande lösningar för enterprise versionen så verkar det ju onekligen som att det finns där också. Men vi får se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

https://www.gosquared.com/global/windows/10/#launch

Windows 10 har nu 11% enligt den där sidan.

Om man räknar på 1,5 miljarder Windowsenheter blir det 165 miljoner installationer. Det låter för mycket tycker jag... Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

https://www.gosquared.com/global/windows/10/#launch

Windows 10 har nu 11% enligt den där sidan.

Om man räknar på 1,5 miljarder Windowsenheter blir det 165 miljoner installationer. Det låter för mycket tycker jag... Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

10% nu. Och enligt grafen har det under det senaste dygnet varierat mellan 8% och 12%, så underlaget är kanske inte helt optimalt. Att direkt räkna med antalet windowsenheter känns en smula djärvt...

Permalänk
Hedersmedlem

@strejf

Det är oerhört svårt att dra några större slutsatser då GoSquared vad jag kan hitta endast har 0,06% av sin marknad i USA, och på många andra marknader än mindre. Utöver det har vi inget underlag som visar vilka deras kunder är, vilket kan göra det än mer missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Till strejf's försvar (gasp!) så har vi ju inte sett vad Enterprise versionen kommer med.
För inte ens MS kan ju vara så dumma att dom försöker skörda data från företagsvärlden (?).

Enterprise kanske rent av blir den version som vi hemmaanvändare vill ha !
Eller knappast inte, men man kan ju drömma

Trodde enterprise fanns att ta hem för insiders redan? Stämmer inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marukusu:

Trodde enterprise fanns att ta hem för insiders redan? Stämmer inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

För insiders och för företag finns det tillgängligt redan ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För insiders och för företag finns det tillgängligt redan ja.

Jag tänkte väl det. Lät på er diskussion bara som att ingen visste hur det fungerade. Men efter att ha läst era inlägg igen blev det mer klart.

Men antar att IT kan styra exakt vilka inställningar man har i privacy så ser inte riktigt problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

@strejf

Det är oerhört svårt att dra några större slutsatser då GoSquared vad jag kan hitta endast har 0,06% av sin marknad i USA, och på många andra marknader än mindre. Utöver det har vi inget underlag som visar vilka deras kunder är, vilket kan göra det än mer missvisande.

Nu vet vi lite mer:

http://www.zdnet.com/article/microsoft-more-than-75-million-d...

Det tog Windows 10 mindre än en månad att installeras på 75 miljoner enheter. Windows 8 installerades på 100 miljoner enheter efter 6 månader. Windows 7 kom till 60 miljoner på två månader. Och det är sålda licenser, till butik.. inte faktiska användare som med Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nu vet vi lite mer:

http://www.zdnet.com/article/microsoft-more-than-75-million-d...

Det tog Windows 10 mindre än en månad att installeras på 75 miljoner enheter. Windows 8 installerades på 100 miljoner enheter efter 6 månader. Windows 7 kom till 60 miljoner på två månader. Och det är sålda licenser, till butik.. inte faktiska användare som med Windows 10.

Ok. Är det någon slag tävling?

Gissar att då har MS med flera mycket data på sina servrar att hämta in och analysera tack vare W10..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Ok. Är det någon slag tävling?

Gissar att då har MS med flera mycket data på sina servrar att hämta in och analysera tack vare W10..

Det är klart att det är en slags tävling. Om Windows 10 installeras på en miljard enheter har vi en miljard enheter som kör DirectX 12. Då finns det en miljard anledningar för utvecklare att skapa DirectX-12 spel m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det är klart att det är en slags tävling. Om Windows 10 installeras på en miljard enheter har vi en miljard enheter som kör DirectX 12. Då finns det en miljard anledningar för utvecklare att skapa DirectX-12 spel m.m.

Snarare bör en miljard vara oroliga över vad MS samlar in för info om dem och säljer vidare. Iofs om man ser win 10 bara som ett os till spelkonsoler och inte för nån seriös användning så gör det kanske inte så mycket så länge man inte ansluter en kamera eller mikrofon till win 10 konsolen så att den kan spionera den vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Snarare bör en miljard vara oroliga över vad MS samlar in för info om dem och säljer vidare. Iofs om man ser win 10 bara som ett os till spelkonsoler och inte för nån seriös användning så gör det kanske inte så mycket så länge man inte ansluter en kamera eller mikrofon till win 10 konsolen så att den kan spionera den vägen.

Uppenbarligen är nästan ingen orolig med tanke på hur snabbt Windows 10 installeras överallt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Uppenbarligen är nästan ingen orolig med tanke på hur snabbt Windows 10 installeras överallt.

Å andra sidan inkluderar siffrorna du hänvisade till väsentligt fler installationer än vad som finns hos slutanvändare. Gruppen som installerat Windows 10 består hittills av enskilda personer med mindre skäl till oro. Statliga myndigheter i några länder har redan flaggat för att Windows 10 kan vara för osäkert. Vilket beslut större företag fattar är fortfarande oklart. I det sammanhanget är DirectX totalt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Å andra sidan inkluderar siffrorna du hänvisade till väsentligt fler installationer än vad som finns hos slutanvändare. Gruppen som installerat Windows 10 består hittills av enskilda personer med mindre skäl till oro. Statliga myndigheter i några länder har redan flaggat för att Windows 10 kan vara för osäkert. Vilket beslut större företag fattar är fortfarande oklart. I det sammanhanget är DirectX totalt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka siffror pratar du om? 75 miljoner? Det är slutanvändare.

https://twitter.com/satyanadella/status/636636519663468544

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Vilka siffror pratar du om? 75 miljoner? Det är slutanvändare.

https://twitter.com/satyanadella/status/636636519663468544

Jag har inte själv kontrollerat vad du skrev ovan men utgick ifrån att det betyder vad du skrev:

Citat:

Och det är sålda licenser, till butik.. inte faktiska användare som med Windows 10.

Om du menade något annat kanske du behöver redigera inlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag har inte själv kontrollerat vad du skrev ovan men utgick ifrån att det betyder vad du skrev:
Om du menade något annat kanske du behöver redigera inlägget.

Jag blir lite förvirrad nu men jag tror att du har missuppfattat mitt inlägg. Aktiverade licenser ute hos slutkund gällde Windows 10, för Windows 7/8.1 gällde siffrorna sålda licenser till butik, alltså inte slutkund.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag blir lite förvirrad nu men jag tror att du har missuppfattat mitt inlägg. Aktiverade licenser ute hos slutkund gällde Windows 10, för Windows 7/8.1 gällde siffrorna sålda licenser till butik, alltså inte slutkund.

Ok. Fast då fanns ju någon nytta med den här dialogen då ditt inlägg ovan kan syfta på motsatsen. Hur som ändrar det inte läget vad gäller vilka som främst installerat Windows 10 i det här läget. De "tunga kolosserna" har inte rört på sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Ok. Fast då fanns ju någon nytta med den här dialogen då ditt inlägg ovan kan syfta på motsatsen. Hur som ändrar det inte läget vad gäller vilka som främst installerat Windows 10 i det här läget. De "tunga kolosserna" har inte rört på sig.

Ledsen men jag hänger inte med alls på vad det är du syftar på i de olika meningarna. Blir bara mer förvirrad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Du har säkert rätt, det kan vara jag som tittar i kors... eller är trött i bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och ändå ger microsoft nästan bort licenser gratis.Jag gav 195kr för mitt windows 8 pro och får nu 10 pro gratis..Inte illa av Microsoft då dom kan typ sätta vilka priser dom vill pga brist på konkurrens

Där i ligger en viktigt poäng.
Den info som ligger till grund för vad som verkar vara större delen av denna diskussionen kan inte avgöra hur bra det går. Totalt omöjligt, hur man än ser det. Tror man på något annat så bör man hålla sig till lögner och skit snack, inte kritiskt tålig fakta.

Windows 7 siffrorna där bör tas med en grund på mellan 1000-2400kr, för det är vad OSet kostade.
Där står i min hylla 1 st Ulti Retail (ca 2350kr), 2 st Pro OEM (ca 1800kr) som är köpte precis när Windows 7 släpptes.

Där står en Win 8 retail som köptes för 799kr väldigt tidigt. Och som @fermia nämner ovan... de blev en hel jädra del billigare..
Så Win 8 fantastiska siffror måste tas med beräkning att folk kunde köpa OSet för så lågt som 10% av priset jämfört med Windows 10. Ynka 10% var tydligen dess värde jämfört, som krävdes för att sälja detta.

Win 10 är ännu värre... man måste tydligen ge bort det. För inte tusan skulle 53Miljoner användare gå ut och handla detta till retail pris, när det de sitter på fungerar fint. Men om vi tvingar dem till att uppgradera för att få DX12, och samtidigt gör kostnaden till 0 kr, dååå kan vi få användare.
Win 10 är inte perfekt, långt i från, men varför om det nu är så bra måste man tvinga alla att uppgradera för DX12? Borde inte Windows 10 kunna "sälja sig själv"?

Skrivet av strejf:

53 miljoner av nästan vad som helst är stort. Om du kollat diagrammet så ser du att det är stort i jämförelse med hur Windows 7 och 8 var vid lansering.

Säg mig, vad är 53 miljoner x 0kr?
Behöver du en miniräknare eller ska du låna en grundskoleelev?

Visa mig vad de har sålt under denna perioden, så ska jag dra lite slutsats, men just nu jämför vi äpplen med päron och apelsiner, och vilket som är mest eftertraktat. Svaret är enkelt, det du vill ha får högst pris, om vi antar att du kan välja alla 3... de andra måste man sälja på rea eller skänka bort...

Imho, Win 7 är utan tvekan det bästa, mest lyckade och mest värdefulla OS som MS någonsin gjort. Men allt gott åldras pga detta förbenade "planerat åldrande". Tänker iaf hålla hårt i dessa Windows 7 retail licenser jag har... de är banne mig mer värde i bokhyllan, eller på blocket än som uppgradering till Windows 10 iaf.

Med det sagt, så visar din statistik en viktig sak. Folk är villiga att testa något nytt, så länge det är gratis. Vi får se hur det blir efter första året. Kommer användarna fortsätta öka, eller sjunka?