Hur bra/dåligt går det för Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Där i ligger en viktigt poäng.
Den info som ligger till grund för vad som verkar vara större delen av denna diskussionen kan inte avgöra hur bra det går. Totalt omöjligt, hur man än ser det. Tror man på något annat så bör man hålla sig till lögner och skit snack, inte kritiskt tålig fakta.

Windows 7 siffrorna där bör tas med en grund på mellan 1000-2400kr, för det är vad OSet kostade.
Där står i min hylla 1 st Ulti Retail (ca 2350kr), 2 st Pro OEM (ca 1800kr) som är köpte precis när Windows 7 släpptes.

Där står en Win 8 retail som köptes för 799kr väldigt tidigt. Och som @fermia nämner ovan... de blev en hel jädra del billigare..
Så Win 8 fantastiska siffror måste tas med beräkning att folk kunde köpa OSet för så lågt som 10% av priset jämfört med Windows 10. Ynka 10% var tydligen dess värde jämfört, som krävdes för att sälja detta.

Win 10 är ännu värre... man måste tydligen ge bort det. För inte tusan skulle 53Miljoner användare gå ut och handla detta till retail pris, när det de sitter på fungerar fint. Men om vi tvingar dem till att uppgradera för att få DX12, och samtidigt gör kostnaden till 0 kr, dååå kan vi få användare.
Win 10 är inte perfekt, långt i från, men varför om det nu är så bra måste man tvinga alla att uppgradera för DX12? Borde inte Windows 10 kunna "sälja sig själv"?

Säg mig, vad är 53 miljoner x 0kr?
Behöver du en miniräknare eller ska du låna en grundskoleelev?

Visa mig vad de har sålt under denna perioden, så ska jag dra lite slutsats, men just nu jämför vi äpplen med päron och apelsiner, och vilket som är mest eftertraktat. Svaret är enkelt, det du vill ha får högst pris, om vi antar att du kan välja alla 3... de andra måste man sälja på rea eller skänka bort...

Imho, Win 7 är utan tvekan det bästa, mest lyckade och mest värdefulla OS som MS någonsin gjort. Men allt gott åldras pga detta förbenade "planerat åldrande". Tänker iaf hålla hårt i dessa Windows 7 retail licenser jag har... de är banne mig mer värde i bokhyllan, eller på blocket än som uppgradering till Windows 10 iaf.

Med det sagt, så visar din statistik en viktig sak. Folk är villiga att testa något nytt, så länge det är gratis. Vi får se hur det blir efter första året. Kommer användarna fortsätta öka, eller sjunka?

Du verkar helt ha missat varför uppgraderingen till Windows 10 är gratis. Det är dessutom total irrelevant hur Microsoft har fått 75 miljoner att installera det på endast 4 veckor. Om de så hade skickat med ett presentkort på 100kr till alla som installerar Windows 10 så är det helt oväsentligt (det är faktiskt närmare sanningen eftersom att det inte är gratis att bygga infrastruktur för att skicka ut 3GB data till 75 miljoner datorer). Det enda som spelar roll är att man har fått ut 75 miljoner installationer så fort som man har fått. Att Windows 10 får en så stor spridning som möjligt och installeras på så många datorer som möjligt. Det är vad Microsoft bryr sig om.

Anledningen är förstås bland annat att utvecklare då får incitament för att utveckla appar till Windows 10. Mer appar = mer användare = fler installerar appar = fler köper appar = mer utvecklare = mer appar utvecklas = mer användare. Det blir alltså en cirkel som går snabbare och snabbare. I slutändan kan Microsoft tjäna miljarder på appförsäljningen iom att de tar 30% av inkomsterna för varje app som säljs.

Samma sak gäller för DirectX 12. Om vi har 1 miljard enheter med Windows 10, vilket är Microsofts utsagda mål inom 2-3 år så kommer det finnas en miljard datorer som har stöd för DirectX 12. Det gör att utvecklare kommer fokusera på att göra DirectX 12-spel vilket leder till att ännu fler väljer Windows 10 för att kunna spela med DirectX 12. Vilket i sin tur leder till att fler utvecklare väljer DX12... ja det är som en cirkel det med.

Samma sak gäller för OEM-tillverkare av datorer. Om folk redan har datorer hemma med Windows 10, känns det inte lika besvärligt att välja en dator i butiken som också har Windows 10 om man är ute efter en ny dator eftersom att man känner igen sig och vet hur det fungerar. Det leder till fler sålda datorer, vilket i sin tur gör att fler är vana med Windows 10 och därmed köper fler datorer.

Microsoft var absolut inte tvungna att göra uppgraderingen till Windows 10 gratis under ett år. Men det kommer hjälpa dem enormt mycket i det långa loppet. Speciellt eftersom att Windows 10 är den sista versionen av Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

bla bla bla om varför Windows 10 är bra.

Om det är så bra som du påstår, så hade de sålts för Windows 7ans licens kostnad också.
Jag skiter fullständigt i vad MS har betalt, gjort och kommer göra med det...

De ENDA som spelar roll, är om folk är villig att betala för det eller inte. Allt annat är bara skitsnack...
De kan inte leva på luft och kärlek.

Detta kräver försäljningssiffror, inte installations siffror, samt ett pris att jämföra med, något ingen utom MS själva har just nu. Vi kan dock se det i aug-sept 2016... tills dess låter jag "lyckad vs inte" vara väldigt osagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Om det är så bra som du påstår, så hade de sålts för Windows 7ans licens kostnad också.
Jag skiter fullständigt i vad MS har betalt, gjort och kommer göra med det...

De ENDA som spelar roll, är om folk är villig att betala för det eller inte. Allt annat är bara skitsnack...
De kan inte leva på luft och kärlek.

Detta kräver försäljningssiffror, inte installations siffror, samt ett pris att jämföra med, något ingen utom MS själva har just nu. Vi kan dock se det i aug-sept 2016... tills dess låter jag "lyckad vs inte" vara väldigt osagt.

Jag säger som Ingemar Stenmark. "He ä int lönt å förklara för de som int begrip". Du förstår uppenbarligen inte koncept så som "Windows as a service".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag köpte gladeligen Windows 10 Pro till mitt Skylake-nybygge, utan att ens ha testat det. Jag kan bara konstatera att allt funkat extremt bra, trots alla olyckskorpar som kraxat om buggar och svårigheter att installera och köra det. Efter en knapp veckas användning kan jag konstatera att jag inte längtar tillbaka till Windows 7, och att jag inte heller lider av tillräckligt allvarliga paranoida vanföreställningar för att nedgradera för den sakens skull heller.

Jag satt t.o.m. på jobbet idag och störde mig på hur efterblivna en massa saker kändes i sjuan.

Permalänk
Medlem

Hata mig i morgon men jag vill bara lägga mina 5 cent i kistan.

Har inte använt mig av Windows sedan 2008 (eller där omkring), har utfasat alla i min familj (barn OCH fru).

Ser Windows som ett OP för dom som lirar spel som inte funkar. <-- ni såg punkten va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det enda som spelar roll är att man har fått ut 75 miljoner installationer så fort som man har fått. Att Windows 10 får en så stor spridning som möjligt och installeras på så många datorer som möjligt. Det är vad Microsoft bryr sig om.

Anledningen är förstås bland annat att utvecklare då får incitament för att utveckla appar till Windows 10. Mer appar = mer användare = fler installerar appar = fler köper appar = mer utvecklare = mer appar utvecklas = mer användare. Det blir alltså en cirkel som går snabbare och snabbare. I slutändan kan Microsoft tjäna miljarder på appförsäljningen iom att de tar 30% av inkomsterna för varje app som säljs.

Det är förhoppningen MS har, men 75 miljoner är varken en indikator på att det går bra eller dåligt. Vad gäller appar är jag faktiskt lite fundersam, för marknaden torde ju vara inriktad på hemanvändare och då är frågan hur intresserade Windows-användarna är att betala för sig. MS har hittills både förlorat och tjänat på piraterna, men det var främst i meningen att "gratis" höll konkurrenterna borta. Nu ser det annorlunda ut och jag är tveksam till att MS konsumentanvändare är lika "generösa" som Apple-folket. Ren spekulation ifrån min sida och det återstår att se.

Citat:

Samma sak gäller för OEM-tillverkare av datorer. Om folk redan har datorer hemma med Windows 10, känns det inte lika besvärligt att välja en dator i butiken som också har Windows 10 om man är ute efter en ny dator eftersom att man känner igen sig och vet hur det fungerar. Det leder till fler sålda datorer, vilket i sin tur gör att fler är vana med Windows 10 och därmed köper fler datorer.

Här tycks åsikterna gå isär mellan tyckarna. OEM-tillverkarna har kunnat använda MS Windows-cykler till att öka sin försäljning. Argumentet att köpa nytt för att en ny OS-version inkluderas faller bort. Några har därför varnat för att Windows as a service kommer att missgynna det samarbetet.

Citat:

Microsoft var absolut inte tvungna att göra uppgraderingen till Windows 10 gratis under ett år. Men det kommer hjälpa dem enormt mycket i det långa loppet. Speciellt eftersom att Windows 10 är den sista versionen av Windows.

Det är möjligt, men som redan lyfts ett flertal gånger i tråden är många av de frågor företag har obesvarade. Modellen att Windows 10 rullar på med kontinuerliga uppdateringar kan göra flera nervösa, särskilt om den mjukvara de är beroende av hittills har uppdaterats långsamt. Hur hittar du en "fryspunkt" för att garantera kompatibilitet?

Visserligen verkar ditt huvudintresse vara DirectX, vilket i ärlighetens namn är det som minst intressanta för mig.

...

Helt vid sidan om just den här trådens ämne, men Windows 10 väckte min nyfikenhet att se hur KDE ser ut, nu Plasma 5. Synd att Windows 10 designmässigt inte blev lika genomtänkt. Plasma 5 är både snyggare och enhetligare... enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Ångrar att jag installerade Windows 10. Jag har fått blåskärm ett par gånger, bland annat att minne inte räckte till, kan ju tillägga att 16gb ram knappast hade använts, hade bara ett par enkla program och under 10 tabbar igång i FF.
Har även problem med att diverse program helt enkelt krashar, låter det vara osagt om varför detta händer men det händer och jag hade inga problem i windows 8.1 - Använder ganska vanliga program så som Skype, Steam, Firefox, Chrome, Spotify, Sublime 3, Classic Start Menu & DisplayFusion.

Jag kommer förmodligen ge det en chans trots dessa problemen, även om det är lite emot vad jag vill, men det kan ju vara något med att programmen behöver uppdateras eller liknande men är lite tveksamt ställd till det där med ram samt blåskärmar...

Men som sagt - Eftersom jag inte vill råka ut för ännu en trade-ban på Steam så får det bli 10 ett tag framöver, tyvärr.

Ser förövrigt inga fördelar jämfört med 8.1, ser lite fränare ut med nån kulör i nederkanten utav program i startfältet, vet inte om det är så mycket mer än så.

Permalänk

Intressant angående W10.. Om detta stämmer:

#15630690

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Intressant angående W10.. Om detta stämmer:

#15630690

Verkligen offtopic men nej, Microsoft spionerar inte.

http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-yo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Du verkar helt ha missat varför uppgraderingen till Windows 10 är gratis. Det är dessutom total irrelevant hur Microsoft har fått 75 miljoner att installera det på endast 4 veckor. Om de så hade skickat med ett presentkort på 100kr till alla som installerar Windows 10 så är det helt oväsentligt (det är faktiskt närmare sanningen eftersom att det inte är gratis att bygga infrastruktur för att skicka ut 3GB data till 75 miljoner datorer). Det enda som spelar roll är att man har fått ut 75 miljoner installationer så fort som man har fått. Att Windows 10 får en så stor spridning som möjligt och installeras på så många datorer som möjligt. Det är vad Microsoft bryr sig om.

Anledningen är förstås bland annat att utvecklare då får incitament för att utveckla appar till Windows 10. Mer appar = mer användare = fler installerar appar = fler köper appar = mer utvecklare = mer appar utvecklas = mer användare. Det blir alltså en cirkel som går snabbare och snabbare. I slutändan kan Microsoft tjäna miljarder på appförsäljningen iom att de tar 30% av inkomsterna för varje app som säljs.

Samma sak gäller för DirectX 12. Om vi har 1 miljard enheter med Windows 10, vilket är Microsofts utsagda mål inom 2-3 år så kommer det finnas en miljard datorer som har stöd för DirectX 12. Det gör att utvecklare kommer fokusera på att göra DirectX 12-spel vilket leder till att ännu fler väljer Windows 10 för att kunna spela med DirectX 12. Vilket i sin tur leder till att fler utvecklare väljer DX12... ja det är som en cirkel det med.

Samma sak gäller för OEM-tillverkare av datorer. Om folk redan har datorer hemma med Windows 10, känns det inte lika besvärligt att välja en dator i butiken som också har Windows 10 om man är ute efter en ny dator eftersom att man känner igen sig och vet hur det fungerar. Det leder till fler sålda datorer, vilket i sin tur gör att fler är vana med Windows 10 och därmed köper fler datorer.

Microsoft var absolut inte tvungna att göra uppgraderingen till Windows 10 gratis under ett år. Men det kommer hjälpa dem enormt mycket i det långa loppet. Speciellt eftersom att Windows 10 är den sista versionen av Windows.

Hade inte vi en diskussion innan det blev klart att Win10 skulle vara en fri uppgradering där min ståndpunkt var att sett från användarnas perspektiv så är Windows som OS ett "färdig" produkt vilket betyder att värdet av att få en ny version är extremt nära noll. Min gissning då var att MS inte kommer kunna ta betalt för framtida OS-uppgradering just p.g.a att folk i stort helt enkelt inte ser något värde i en OS-uppgradering (tänk på att en klar majoritet INTE spelar på sin dator, DX12 är då irrelevant).

Eventuellt var det någon annan person jag hade den diskussionen med, men står fast vid att absolut främsta orsaken till att Win10 blev en fri uppgradering är just för att Microsoft vet att extremt få skulle uppgradera annars, för dem blir det ju en merkostnad att väldigt aktivt stödja många OS-versioner. Med fri uppgradering hoppas man nog att så pass många uppgraderar att det blir politiskt möjligt att ganska snabbt behandla Win7 & 8 rätt styvmoderligt när det kommer till uppdateringar.

Nog hoppas Microsoft att deras "Store" kan få lite mer fart av att många kör Win10, men varför skulle det vara fallet? Windows användas främst på skrivbordet och inte ens Apple har lyckas få någon större framgång med sin butik för OSX. Butikerna för Android/iOS är enorma framgångar då det är ett självklart val (för iOS i praktiken enda valet för konsumenter) att köpa applikationer, det är inte fallet för skrivbordet. Steam är i.o.f.s en framgång här, men blir nog väldigt svårt för Microsoft att bryta den dominansen.

Att Win10 är den sista Windows-versionen är sanning med rätt mycket modifikation, versionsnumret är bara ett nummer. Det var rätt rejäl skillnad på många sätt mellan initiala WinXP och WinXP SP3 men ändå är det enligt namnet "samma" OS. Att Win10 mycket väl kan bli den sista versionen tror jag ändå, det av samma anledning som att Win10 blev en fri uppgradering: sett från användarna är dagens deskop OS en "färdig" produkt.

Vi hade lite diskussion på jobbet kring Windows och främst vad de som testat Win10 tyckte. Många var positiva till Win10, vilket inte förvånar mig speciellt mycket med tanke på vad många ansåg om Win8 (verkar vara rätt ensam om att fördra Win8.1 över Win7, kommer av att jag aldrig gillat Aero). Det som var förvånande var vilken Windows-version de flesta än idag anser vara den bästa, skulle utan ha tvekat gissa Win7 men det var klar majoritet för WinXP! Knappast statistiskt säkerställt, men kanske ändå är en liten indikation på varför den OS-versionen var så svår att ha ihjäl.

Sist angående DX12: spel kommer ha en DX11 fallback-path under rätt lång tid, tänk på att Intel GPUer har 75% av marknaden. Är bara Haswell och senare som överhuvudtaget får en WDDM 2.0 drivare, tidigare modeller kommer bra ha DX11 stöd även på Win10. Är sedan bara Skylake, GNC1.1 samt Maxwell och senare modeller som har feature level 12.0 eller senare (vilket i.o.f.s inte alls är lika viktigt som WDDM 2.0). Enligt Steams HW-Survey ca 35% av deras användare en GPU som aldrig kommer få DX12 stöd i någon form (d.v.s något innan CGN1.0, innan Fermi och innan Haswell).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Personligen, oavsett vad strejf tycker och påstår, hade jag hellre betalat för att få Windows 7 än Windows 10 gratis på den dator jag köpte för en månad sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Hade inte vi en diskussion innan det blev klart att Win10 skulle vara en fri uppgradering där min ståndpunkt var att sett från användarnas perspektiv så är Windows som OS ett "färdig" produkt vilket betyder att värdet av att få en ny version är extremt nära noll. Min gissning då var att MS inte kommer kunna ta betalt för framtida OS-uppgradering just p.g.a att folk i stort helt enkelt inte ser något värde i en OS-uppgradering (tänk på att en klar majoritet INTE spelar på sin dator, DX12 är då irrelevant).

Eventuellt var det någon annan person jag hade den diskussionen med, men står fast vid att absolut främsta orsaken till att Win10 blev en fri uppgradering är just för att Microsoft vet att extremt få skulle uppgradera annars, för dem blir det ju en merkostnad att väldigt aktivt stödja många OS-versioner. Med fri uppgradering hoppas man nog att så pass många uppgraderar att det blir politiskt möjligt att ganska snabbt behandla Win7 & 8 rätt styvmoderligt när det kommer till uppdateringar.

Nog hoppas Microsoft att deras "Store" kan få lite mer fart av att många kör Win10, men varför skulle det vara fallet? Windows användas främst på skrivbordet och inte ens Apple har lyckas få någon större framgång med sin butik för OSX. Butikerna för Android/iOS är enorma framgångar då det är ett självklart val (för iOS i praktiken enda valet för konsumenter) att köpa applikationer, det är inte fallet för skrivbordet. Steam är i.o.f.s en framgång här, men blir nog väldigt svårt för Microsoft att bryta den dominansen.

Att Win10 är den sista Windows-versionen är sanning med rätt mycket modifikation, versionsnumret är bara ett nummer. Det var rätt rejäl skillnad på många sätt mellan initiala WinXP och WinXP SP3 men ändå är det enligt namnet "samma" OS. Att Win10 mycket väl kan bli den sista versionen tror jag ändå, det av samma anledning som att Win10 blev en fri uppgradering: sett från användarna är dagens deskop OS en "färdig" produkt.

Vi hade lite diskussion på jobbet kring Windows och främst vad de som testat Win10 tyckte. Många var positiva till Win10, vilket inte förvånar mig speciellt mycket med tanke på vad många ansåg om Win8 (verkar vara rätt ensam om att fördra Win8.1 över Win7, kommer av att jag aldrig gillat Aero). Det som var förvånande var vilken Windows-version de flesta än idag anser vara den bästa, skulle utan ha tvekat gissa Win7 men det var klar majoritet för WinXP! Knappast statistiskt säkerställt, men kanske ändå är en liten indikation på varför den OS-versionen var så svår att ha ihjäl.

Sist angående DX12: spel kommer ha en DX11 fallback-path under rätt lång tid, tänk på att Intel GPUer har 75% av marknaden. Är bara Haswell och senare som överhuvudtaget får en WDDM 2.0 drivare, tidigare modeller kommer bra ha DX11 stöd även på Win10. Är sedan bara Skylake, GNC1.1 samt Maxwell och senare modeller som har feature level 12.0 eller senare (vilket i.o.f.s inte alls är lika viktigt som WDDM 2.0). Enligt Steams HW-Survey ca 35% av deras användare en GPU som aldrig kommer få DX12 stöd i någon form (d.v.s något innan CGN1.0, innan Fermi och innan Haswell).

Varför de flesta fortfarande föredrar XP tror jag du besvarar själv, marginalnyttan är för lite och då finns det ingen anledning att lära något nytt. Windows 7, 8 ellr 10 är helt enkelt inte lönsamma för användaren att uppgradera till.

Javisst, det är säkert "bättre". Helt klart. I någon mening. Spelar ingen roll. Det nya löser problem som jag inte har. Säg att XP har 500 finesser, 7:an har 700 finesser och 10:an har 1000 finesser. Bra. Fantastiskt. Imponerande. Problemet är att jag använder kanske 17. Högt räknat. När jag har en bra dag.

Det är inte lönsamt för mig att hänga med i svängarna på Microsofts senaste försök i att hitta den absoluta och optimala och helt fenomenala placeringen av Kontrollpanelen, den placering som äntligen skall göra oss lyckliga och frälsa oss från ondo. På XP/7 vet var jag den ligger och gör vad jag behöver göra på några sekunder. Klart. Slipper hålla på med skattletning.

Att 10:an skulle vara den sista versionen tror jag inte ett ögonblick på. Man har bytt numreringsfilosofi. Ok. Whatever.

Att uppgraderingarna blir gratis, det tror jag på. Det är win-win för Microsoft och kunderna. De som förlorarna är PC-tillverkarna som inte längre kan rida på uppgraderingarna för att sälja nytt. I den mån som PC-tillverkarna är "tillverkare" och inte bara marknadsförings-organisationer av maskiner som alla tillverkas av ett litet antal väldigt stora fabriker i Taiwan och Kina. Jag tror att vi går mot att Microsoft själv står för marknadsföringen av Windows-burkar. Man gör ju redan egna stationära (XBox) och bärbara (Surface etc). Man rör sig åt det hållet. Att göra som Apple verkar ju vara en lönsam väg att gå. Typ. Inklusive fria uppgraderingar. I Mac-världen är ju OS X också den sista versionen. Vi väntar alla på OS XI ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Nog hoppas Microsoft att deras "Store" kan få lite mer fart av att många kör Win10, men varför skulle det vara fallet? Windows användas främst på skrivbordet och inte ens Apple har lyckas få någon större framgång med sin butik för OSX. Butikerna för Android/iOS är enorma framgångar då det är ett självklart val (för iOS i praktiken enda valet för konsumenter) att köpa applikationer, det är inte fallet för skrivbordet. Steam är i.o.f.s en framgång här, men blir nog väldigt svårt för Microsoft att bryta den dominansen.

Jag vill bara påpeka att det är på väg. Om du har sett på Build 2015 så vet du att det inte bara handlar om små appar för Windows 10 framöver. Microsoft kommer låta utvecklare publicera skrivbordsprogram i Windows Store snart, virtualiserade med App-V vilket innebär att programmen ej kan förstöra något på datorn och kan avinstalleras totalt utan ett enda spår.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/3210/build-2015-m...

Det finns över 16 miljoner skrivbordsprogram och spel där ute i världen. När detta är live får Steam det väldigt svettigt.

Att Apple misslyckats med sin Store i OSX ser jag som en självklarhet, Mac har inte en tillräckligt stor användarbas.

Skrivet av KimTjik:

Helt vid sidan om just den här trådens ämne, men Windows 10 väckte min nyfikenhet att se hur KDE ser ut, nu Plasma 5. Synd att Windows 10 designmässigt inte blev lika genomtänkt. Plasma 5 är både snyggare och enhetligare... enligt mig.

Det kan vara kul för dig att veta att Microsoft jobbar på just det, snyggare och enhetligare design.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/27/windows-1...

We’ve heard feedback about the consistency of menus within Windows 10, so we’ve made some changes to improve these and give them a modern look at and feel. We are still working on it, but you’ll see some good changes with this build. We’re also further unifying the light and dark theming across the OS and are looking forward to you trying these latest changes and providing additional feedback.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jag vill bara påpeka att det är på väg. Om du har sett på Build 2015 så vet du att det inte bara handlar om små appar för Windows 10 framöver. Microsoft kommer låta utvecklare publicera skrivbordsprogram i Windows Store snart, virtualiserade med App-V vilket innebär att programmen ej kan förstöra något på datorn och kan avinstalleras totalt utan ett enda spår.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/3210/build-2015-m...

Det finns över 16 miljoner skrivbordsprogram och spel där ute i världen. När detta är live får Steam det väldigt svettigt.

Att Apple misslyckats med sin Store i OSX ser jag som en självklarhet, Mac har inte en tillräckligt stor användarbas.

Vi ska nog hoppas att MS också misslyckas eftersom store troligen bara kommer att driva upp priset om alla ska behöva betala "MSskatt" för att de ska sälja program, store lär inte vara någon fördel för användaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag säger som Ingemar Stenmark. "He ä int lönt å förklara för de som int begrip". Du förstår uppenbarligen inte koncept så som "Windows as a service".

Skickades från m.sweclockers.com

Kan säga det samma, då du inte verkar förstå att många inte vill ha detta.
Du hade kunna sälja Windows 7 , retail än idag, för 1000kr...

Så jag skiter i deras koncept, jag säger att om de vill att jag öht ska betala något, så är det på vad jag vill ha, inte vad deras koncept säger.

Det riktigt tragiska här strejf är att du verken inte kan ta kritik, och du är så blind att du inte ser problemen, eller folket som klagar. Du bara ser din lilla bubbla.

Skrivet av NoWin:

Personligen, oavsett vad strejf tycker och påstår, hade jag hellre betalat för att få Windows 7 än Windows 10 gratis på den dator jag köpte för en månad sedan.

Samma här. Om jag så behövt lägga 2000kr+, ge mig ett Windows 7 som fungerar som jag vill, utan skiten i nyare OS, på mina villkor och med saker som DX12, så betalar jag.
Men jag tänker inte betala för Win 10 som det är nu... tittar hellre då på andra alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Uppenbarligen är nästan ingen orolig med tanke på hur snabbt Windows 10 installeras överallt.

Du menar som den gamla damen som ringde mig efter att ha tryckt på något lockande från Microsoft nere vid klockan på sin W7-dator och sedan inte kunde använda programmen hon brukade, inklusive att inte kunna göra bankärenden längre? Jo, det är nog många som medvetet väljer att hoppa på tåget, eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du menar som den gamla damen som ringde mig efter att ha tryckt på något lockande från Microsoft nere vid klockan på sin W7-dator och sedan inte kunde använda programmen hon brukade, inklusive att inte kunna göra bankärenden längre? Jo, det är nog många som medvetet väljer att hoppa på tåget, eller inte.

Eller som den 70-åriga damen som berättade för mig att hon hade uppdaterat till Windows 10. Inga problem alls. Helt otroligt att gamla damer sitter och uppdaterar OS numera, vilket otroligt gott bevis på hur enkelt det är att göra det. Tidigare var detta något som endast tekniknördar som oss här på Sweclockers gjorde. Jag gissar att damen du hade kontakt med ringde sin bank och fick hjälp att uppdatera Bank-id till en nyare version ganska fort. Det står ju en skylt när man försöker logga in i banken att man måste uppgradera Bank-ID.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer i princip alla Windows-installationer vara Windows 10 inom 5 år. Det är Windows 10 eller inget, det finns helt enkelt inget val som det var mellan Windows 7 och Windows 8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Troligtvis kommer i princip alla Windows-installationer vara Windows 10 inom 5 år. Det är Windows 10 eller inget, det finns helt enkelt inget val som det var mellan Windows 7 och Windows 8.1.

Det tror jag också. Windows 10 är som sagt den sista versionen av Windows. Ingen kommer i framtiden bry sig om vilken version av Windows man har på datorn.

Skrivet av Paddanx:

Kan säga det samma, då du inte verkar förstå att många inte vill ha detta.

75 miljoner?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

@strejf
Att folk kan trycka på popup-fönster och knappar är kanske enkelt, men det betyder inte att de vet vad de tackar jag till. Bra säkerhet innebär att standardinställningen minimerar exponeringen av personlig data för dem som bara klickar sig fram. Windows 10 tycks ha den omvända modellen, i att nästan utnyttja användarens okunnighet. Jag påstår inte att detta är en del i en plan med mörka avsikter, jag kommenterar bara själva upplägget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det tror jag också. Windows 10 är som sagt den sista versionen av Windows. Ingen kommer i framtiden bry sig om vilken version av Windows man har på datorn.

Va bra, då kan man ju köra vidare med win 7,
Uppdateringarna funkar inte alls så smidigt som du försöker göra sken av, jag har en vän vars arbetsdator påbörjade en uppdatering vid ett dåligt tillfälle, utan att det kom upp nån tydlig fråga om det passade att göra uppdateringen just då, datorn var oanvändbar den arbetsdagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

@strejf
Att folk kan trycka på popup-fönster och knappar är kanske enkelt, men det betyder inte att de vet vad de tackar jag till. Bra säkerhet innebär att standardinställningen minimerar exponeringen av personlig data för dem som bara klickar sig fram. Windows 10 tycks ha den omvända modellen, i att nästan utnyttja användarens okunnighet. Jag påstår inte att detta är en del i en plan med mörka avsikter, jag kommenterar bara själva upplägget.

Jag tror att det är väldigt sällsynt med folk som klickar på "Uppgradera gratis till Windows 10" och inte förstår vad det är de gör. Det står liksom i klartext. Sen kanske inte alla förstår exakt innebörden av det hela, men i de allra flesta fall så behöver de inte heller göra det.. allt ska bara fungera.

Skrivet av mrqaffe:

Va bra, då kan man ju köra vidare med win 7,
Uppdateringarna funkar inte alls så smidigt som du försöker göra sken av, jag har en vän vars arbetsdator påbörjade en uppdatering vid ett dåligt tillfälle, utan att det kom upp nån tydlig fråga om det passade att göra uppdateringen just då, datorn var oanvändbar den arbetsdagen.

Jag borde skrivit "ingen kommer bry sig om vilken version av Windows man har eftersom att alla kommer sitta på Windows 10".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag säger som Ingemar Stenmark. "He ä int lönt å förklara för de som int begrip". Du förstår uppenbarligen inte koncept så som "Windows as a service".

Jag har generellt inget emot SaaS, men ser ett stort problem i flertalet av Microsofts produkter.

Dvs att produkterna i sig uppdateras automatiskt där vissa funktioner försvinner och nya automatiskt läggs till. Microsoft SharePoint 2013 är ett utmärkt exempel på en produkt under ständig förändring i online-versionen. On Premise ger mycket mer kontroll, vilket är att föredra vid komplexa installationer.

Visst är det bra att produkter utvecklas, men grundläggande funktionalitet bör inte förändras. Det är även där Windows 10 skrämmer mig idag, då Microsoft verkar använda konsumentarna som testare under första året (därav "gratis" uppdatering).

Jag avvaktar med Windows 10 tills det blivit tillräckligt stabilt. Just nu är jag väldigt glad av att ha gått tillbaka till Windows 8.1.1.

Detta efter att jag ofrivilligt uppdaterat datorn till Windows 10, då uppdateringen drogs igång automatiskt efter viloläge. Och nej, jag hade inte bett om denna uppgradering, mer än klickat i "Reserve Windows 10 Upgrade". Hade absolut inte velat göra uppgraderingen på ett hotelrum i Tokyo, men Microsoft ville annorlunda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag har generellt inget emot SaaS, men ser ett stort problem i flertalet av Microsofts produkter.

Dvs att produkterna i sig uppdateras automatiskt där vissa funktioner försvinner och nya automatiskt läggs till. Microsoft SharePoint 2013 är ett utmärkt exempel på en produkt under ständig förändring i online-versionen. On Premise ger mycket mer kontroll, vilket är att föredra vid komplexa installationer.

Visst är det bra att produkter utvecklas, men grundläggande funktionalitet bör inte förändras. Det är även där Windows 10 skrämmer mig idag, då Microsoft verkar använda konsumentarna som testare under första året (därav "gratis" uppdatering).

Jag avvaktar med Windows 10 tills det blivit tillräckligt stabilt. Just nu är jag väldigt glad av att ha gått tillbaka till Windows 8.1.1.

Detta efter att jag ofrivilligt uppdaterat datorn till Windows 10, då uppdateringen drogs igång automatiskt efter viloläge.

Du menar alltså att du inte hade bokat Windows 10, hade inte godkänt EULA och inte klickat "Installera nu" och ändå startade installationen av Windows 10 på din dator? Menar du allvar?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag vill bara påpeka att det är på väg. Om du har sett på Build 2015 så vet du att det inte bara handlar om små appar för Windows 10 framöver. Microsoft kommer låta utvecklare publicera skrivbordsprogram i Windows Store snart, virtualiserade med App-V vilket innebär att programmen ej kan förstöra något på datorn och kan avinstalleras totalt utan ett enda spår.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/3210/build-2015-m...

Det finns över 16 miljoner skrivbordsprogram och spel där ute i världen. När detta är live får Steam det väldigt svettigt.

Att Apple misslyckats med sin Store i OSX ser jag som en självklarhet, Mac har inte en tillräckligt stor användarbas.

Börjar från slutet: Apple håvar just nu in ca 50% av vinsterna från PC-marknaden, det trots att man bara har ca 10% marknadsandel. Vad antyder det om köpkraften hos den genomsnittlige OSX användaren? Om du använt OSX store så skulle du veta att den är väldigt välpolerad och enkel att använda. Ändå har den inte alls blivit någon succé.

Av de 16M skrivbordsprogrammen, hur många tror du kommer hamna i Microsoft butik? Windows RT fick ju väldigt mycket kritik då folk förväntar sig att man inte ska vara bunden till en butik på Windows (Windows RT var DOA oavsett detta, Windows på ARM är meningslöst idag då man i det läget lika gärna kan byta OS).

Grejen med Steam är nog att många känner att det är väldigt bekvämt att ha alla sina spel på ett ställe. Varför skulle jag köpa ett spel på MS butik i stället för Steam? Framförallt om det är ett spel som också går att köra på OSX och/eller Steam OS. Steam hade fördelen här att vara "first-mover" på något som visade sig vara framgångsrikt, de lär nog behöva göra ett större misstag för att öppna upp för andra spelare (tror jag).

Vad det gäller "Store" för pekplattor och liknande så gav i alla fall jag det en ärlig chans ihop med min 2-in-1. Har köpt en del spel/appar, har föredragit att betala över "freemium" just för att det brukar vara en bättre upplevelse i de spel som kostar några tior. Efter Win8 releasen kom det några enstaka spel som var helt OK, dock fanns de typisk redan långt innan på Android/iOS. Rätt snabbt sinade utbudet, tittar man idag är det ungefär samma saker på topplistorna som för 1-2 år sedan. Än så länge är MS Store en rejäl flopp, ser inte riktigt hur det ska magiskt vända bara för att man också kan lägga in skrivbordsapplikationer.

Sedan känns App-V lite old-news redan. Det är ingen vettig lösning för "molnet" och Microsoft verkar gå väldigt all-in i Docker stöd för Windows (tacka Linux-världen för Docker, där har du något som har skapat en revolusion i hur programvara paketeras).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

75 miljoner?

Och hur många har köpt det?
Hur många av dessa har gratis testat det och sen gått tillbaka?

Du älskar siffran, men du vet inte vad den syftar till. Den syftar till 0kr... ingen inkomst, nada. Ingen kostnad. De flesta testar gratis... men hade du ens nått 7,5Miljon om folk hade behövt köpa den? Det vet vi inte... bara MS vet hur många av dessa som folk betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du menar alltså att du inte hade bokat Windows 10, hade inte godkänt EULA och inte klickat "Installera nu" och ändå startade installationen av Windows 10 på din dator? Menar du allvar?

Då min dator var i sovläge, så startade installationen i samband med att datorn väcktes upp. Varför kan jag inte svara på. Efter att väl ha reserverat en uppgradering, så verkade det smått omöjligt att stoppa en installation. Jag försökte hela tiden skjuta fram installationen och hade ingen lust att sitta och Googla efter en lösning under semestern i Tokyo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du menar alltså att du inte hade bokat Windows 10, hade inte godkänt EULA och inte klickat "Installera nu" och ändå startade installationen av Windows 10 på din dator? Menar du allvar?

Skrivet av walkir:

Då min dator var i sovläge, så startade installationen i samband med att datorn väcktes upp. Varför kan jag inte svara på. Efter att väl ha reserverat en uppgradering, så verkade det smått omöjligt att stoppa en installation. Jag försökte hela tiden skjuta fram installationen och hade ingen lust att sitta och Googla efter en lösning under semestern i Tokyo.

Kan intyga att våra maskiner på jobb gjort det samma, vilket jag har påpekat i andra trådar också. Både laddat ner och försökt installera det, utan att någon bett om det.
Har tvingats manuellt spendera arbetstid för att få bort allt och ta bort KB3035583 och blocka denna från att installeras igen.

På kunder datorer är Win 10 skiten uppe och bokstavligt talat stör deras jobb, då de varje jädra dag måste ta bort rutan. Jag har hjälp en del av dem...

Detta är INTE okej av MS att göra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Du menar alltså att du inte hade bokat Windows 10, hade inte godkänt EULA och inte klickat "Installera nu" och ändå startade installationen av Windows 10 på din dator? Menar du allvar?

Rätt säker på att installationen fick för sig att starta "av sig själv" på min 2-in-1. Skulle ändå installera Win10, så hade klickat på flaggan och reserverat en Win10, tror även jag laddade ner installationsfilerna.

Men valde INTE att börja installationen (svarade NEJ på det) då jag vid tillfället befann mig på semester och ville inte paja den enda dator jag hade med mig. Efter någon dag fick jag ändå en notifikation om att installationen skulle dra igång vid nästa omstart, den datorn blev inte omstartad mer under den semestern! Nu gick installationen i slutändan nästan helt smärtfritt, man fick boota om ett par gånger innan grafikkortet fungerade korrekt men inga extra drivare krävdes.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Du menar alltså att du inte hade bokat Windows 10, hade inte godkänt EULA och inte klickat "Installera nu" och ändå startade installationen av Windows 10 på din dator? Menar du allvar?

Min vän upplevde det som att uppdateringen bara startade själv. Inget medgivande behövde göras just vid det tillfälle det startade utan det drog igång när strömmen slogs på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.