Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur ofta bör man rensa datorerna på damm och någon som har städtips?

Permalänk
Avstängd

Hur ofta bör man rensa datorerna på damm och någon som har städtips?

Hejsan. Jag undrar hur ofta man bör öppna den stationära och bärbara datorn och rensa dem på damm? Då jag menar dammsuga fläkten och blåsa med tryckluft?

Permalänk
Medlem

Använd inte dammsugare och se till att hindra fläktarna från att snurra där du blåser tryckluft på dem.

Lyssna inte på individerna som säger att "Jag har minsann rengjort datorer med dammsugare i 20 år och aldrig haft några problem".

Det är ungefär som att säga "Jag har cyklat utan hjälm i 20 år utan några problem, så du bör också göra det".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Man behöver inte hindra fläktarna att snurra när man gör ren dom det är bara en skröna.

https://m.youtube.com/watch?v=ig6PqQvg6MQ

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

@Gunner357: Det där är ingen bra ide!

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

@Gunner357: Det där är ingen bra ide!

Så har han gjort sedan urminnes tider och det funkar bra. Och han borde veta som har hållit på med datorer och har egen firma hur länge som helst.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: skaffa dammfilter istället, resten blåser du ur en gång om året med tryckluft på lagom avstånd, så du inte bryter loss komponenter.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

Ha ha, lövblåsare för att göra ren datorn med. Mycket ska man se innan ögonen trillar ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har läst på vissa ställen att man ska blåsa rent datorn flera gånger om året. Själv så hade jag en dator i 7 år som jag aldrig städat och inte haft några problem med. Min nya dator städade jag med tryckluft efter ca 1 år, men det var förvånandsvärt rent. Mitt chassi har dammfilter.

Dammsuga inte, och håll fläktarna stilla när du blåser med tryckluft... detta är iallafall vad jag lärt mig av filmer på youtube...

Permalänk
Medlem

Undvik dammsugare helt om den inte är ESD-säker (vilket inga vanliga någonsin är), var försiktig med tryckluft (för att minimera risken att blåsa in eventuellt elektriskt ledande damm/skräp under BGA-chip) och använd dammfilter om möjligt.

Själv rengör jag alla dammfilter varannan vecka (och har därför enbart chassin med lättåtkomliga filter), men i princip aldrig någonsin inuti då det är så lite damm som smiter förbi filtren att jag inte anser det behövas.

Har funderat på att skaffa ESD-dammsugare, men priset är ganska högt och för min del är behovet litet.

http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_2...
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_2...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Var sjätte månad kan räcka antar jag för dator lär väl inte gå sönder på de månaderna då jag städar mycket hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Så har han gjort sedan urminnes tider och det funkar bra. Och han borde veta som har hållit på med datorer och har egen firma hur länge som helst.

Ett tag samåkte jag med en kille som menade att han körde bra och visste hur man körde bil för att han hade kört taxi i x antal år i hemlandet, han körde riktigt kasst...

Till TS en gång per halvår låter vettigt, delarna kommer inte gå sönder, med damm går de varmare och livslängden förkortas så i det långa loppet är det bra att ha ren dator. Men fast där är damm på så håller det i år och dar.
Sen beror det på hur mycket damm du har hemma men du städar ofta säger du. Blås rent den om 6 mån och se hur det ser ut, är där inte ngt speciellt med damm så kolla efter 1år.
Kolla så där inte sitter dammfilter i chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Man behöver inte hindra fläktarna att snurra när man gör ren dom det är bara en skröna.

https://m.youtube.com/watch?v=ig6PqQvg6MQ

lol filmen var ju inte direkt övertygande...

ontopic
brukar rengöra när jag köper nån ny komponent till datorn, typ varje år brukar något bytas ut
dammfilter är alltid skönt

Permalänk
Rekordmedlem

Rengör vid behov, det är närmast omöjligt att svara på hur ofta du bör rengöra, när du börjar se att det är dammigt är nog bästa svaret.
Dammsug inte inuti datorn och se helst till att fläktarna inte roterar, de kan fungera som en generator och elektroniken kan ta skada av det om de roterar fort, roterar de fort nog så kommer drivkretsarna inte att tåla spänningen och börja leda och det kan ge skador. Lövblås är nog inte så lämpligt , fuktad trasa och en kompressor är mer lämpligt om du inte vill hålla på att köpa burkluft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ett tag samåkte jag med en kille som menade att han körde bra och visste hur man körde bil för att han hade kört taxi i x antal år i hemlandet, han körde riktigt kasst...

Till TS en gång per halvår låter vettigt, delarna kommer inte gå sönder, med damm går de varmare och livslängden förkortas så i det långa loppet är det bra att ha ren dator. Men fast där är damm på så håller det i år och dar.
Sen beror det på hur mycket damm du har hemma men du städar ofta säger du. Blås rent den om 6 mån och se hur det ser ut, är där inte ngt speciellt med damm så kolla efter 1år.
Kolla så där inte sitter dammfilter i chassit.

Nu påstår inte jag att jag gör som han kag brukar ta dammet innan det kommer in i datorn. Men jag litar på han för han har en egen firma där han bygger nya datorer o reparerar datorer. Och är hyfsat känd i usa har även skrivit en bok om datorer. Han skulle aldrig göra så om han inte vet vad han gör.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carey_Holzman

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Permalänk

Övertryck och damm filter enkel grund!

Övertryck och damm filter enkel grund!

Ha damm filter rengör jul och vår så, överkurs är att utnyttja skiftande fläktar av och skälv rengöring blåsa ren filtren, blåser rent under datorn borde komma har inte sett det vist går det med fiffiga temperatur kurvor men svårt att få det bra så det borde komma till datorer med flera fläktar.
Det blir inte hundra procentigt nät aggregat underliggande filter kommer att behöva rensas men med helt passiva går det bra med semipassiva så blir det inte så ofta filtren rengöras.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunner357:

Man behöver inte hindra fläktarna att snurra när man gör ren dom det är bara en skröna.

https://m.youtube.com/watch?v=ig6PqQvg6MQ

Det där är en väldigt dum metod av exakt samma anledning som det är dumt att dammsuga datorn. Du har ett plastmunstycket som är isolerande och en luftström som skapar en laddning. Det leder till en risk för ESD. Att idioten dessutom ställer datorn på marken och riskerar att blåsa in damm och grus i datorn gör inte saken bättre. Hade haft lite förståelse om han ställt datorn på ett bord och blåst från behörigt avstånd men nu envisas han med att trycka in hela lövblåsen i datorn.

Tryckluft på burk löser det mesta. Behövs inte så mycket om datorn står någorlunda bra och har någon sorts dammfilter som tar det värsta. Jag plockar ur och dammsuger dammfiltret i fronten på min dator varje gång jag städar. Kan ju lika gärna ta det när dammsugaren ändå är framme. I övrigt är det bara att blåsa ur när det börjar bli dammigt. Så länge det inte sitter massa damm i fläktar och kylflänsar är det ingen större idé att pilla i datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en väldigt dum metod av exakt samma anledning som det är dumt att dammsuga datorn. Du har ett plastmunstycket som är isolerande och en luftström som skapar en laddning. Det leder till en risk för ESD. Att idioten dessutom ställer datorn på marken och riskerar att blåsa in damm och grus i datorn gör inte saken bättre. Hade haft lite förståelse om han ställt datorn på ett bord och blåst från behörigt avstånd men nu envisas han med att trycka in hela lövblåsen i datorn.

Tryckluft på burk löser det mesta. Behövs inte så mycket om datorn står någorlunda bra och har någon sorts dammfilter som tar det värsta. Jag plockar ur och dammsuger dammfiltret i fronten på min dator varje gång jag städar. Kan ju lika gärna ta det när dammsugaren ändå är framme. I övrigt är det bara att blåsa ur när det börjar bli dammigt. Så länge det inte sitter massa damm i fläktar och kylflänsar är det ingen större idé att pilla i datorn.

Var kan man köpa dammfilter till datorn? Blir datorn dammigare ifall den står på golvet eller ska den stå jämte skärmen på skrivbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en väldigt dum metod av exakt samma anledning som det är dumt att dammsuga datorn. Du har ett plastmunstycket som är isolerande och en luftström som skapar en laddning. Det leder till en risk för ESD. Att idioten dessutom ställer datorn på marken och riskerar att blåsa in damm och grus i datorn gör inte saken bättre. Hade haft lite förståelse om han ställt datorn på ett bord och blåst från behörigt avstånd men nu envisas han med att trycka in hela lövblåsen i datorn.

Tryckluft på burk löser det mesta. Behövs inte så mycket om datorn står någorlunda bra och har någon sorts dammfilter som tar det värsta. Jag plockar ur och dammsuger dammfiltret i fronten på min dator varje gång jag städar. Kan ju lika gärna ta det när dammsugaren ändå är framme. I övrigt är det bara att blåsa ur när det börjar bli dammigt. Så länge det inte sitter massa damm i fläktar och kylflänsar är det ingen större idé att pilla i datorn.

https://m.youtube.com/watch?v=3ACedfiQPmE

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HåkaN Teknik:

Övertryck och damm filter enkel grund!

Ha damm filter rengör jul och vår så, överkurs är att utnyttja skiftande fläktar av och skälv rengöring blåsa ren filtren, blåser rent under datorn borde komma har inte sett det vist går det med fiffiga temperatur kurvor men svårt att få det bra så det borde komma till datorer med flera fläktar.
Det blir inte hundra procentigt nät aggregat underliggande filter kommer att behöva rensas men med helt passiva går det bra med semipassiva så blir det inte så ofta filtren rengöras.

Vad sjutton har du skrivit egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HåkaN Teknik:

Övertryck och damm filter enkel grund!

Ha damm filter rengör jul och vår så, överkurs är att utnyttja skiftande fläktar av och skälv rengöring blåsa ren filtren, blåser rent under datorn borde komma har inte sett det vist går det med fiffiga temperatur kurvor men svårt att få det bra så det borde komma till datorer med flera fläktar.
Det blir inte hundra procentigt nät aggregat underliggande filter kommer att behöva rensas men med helt passiva går det bra med semipassiva så blir det inte så ofta filtren rengöras.

Skrivet av Jfqvist:

Vad sjutton har du skrivit egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer verkligen. Skriv ordentlig svenska istället för så här. Så fruktansvärt jobbigt att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Var kan man köpa dammfilter till datorn? Blir datorn dammigare ifall den står på golvet eller ska den stå jämte skärmen på skrivbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns att köpa från diverse webbutiker/ebay eller så kan man göra eget av (finmaskigt)tyg eller strumpbyxor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Farbror Krut:

Var kan man köpa dammfilter till datorn? Blir datorn dammigare ifall den står på golvet eller ska den stå jämte skärmen på skrivbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Dammfilter finns på alla större datorbutiker. Är man lite pysslig bygger man egna. Vet att många använder strumpbyxor. Annars ska det finnas något billigt tyg på IKEA som fungerar bra. Minns inte vad det heter men om du söker IKEA och dammfilter här på Sweclockers så borde du hitta en tråd om det.

Det blir betydligt mindre damm om datorn inte står på golvet. För mig gjorde det stor skillnad att få upp den två decimeter i en datorhållare. Som extra bonus blir det mycket lättare att hålla rent under datorn också. Står den på golvet under ett skrivbord så är det svårt att hålla rent bakom datorn till exempel. Har du plats är det bättre ur dammsynpunkt att den står på skrivbordet. Har sett folk bygga en egen hållare av en liten träskiva och ett par ben till skåp från IKEA så får man upp datorn en bit från golvet.

Jag tänker inte titta på en timme film av någon som svamlar om en dator. Vad hade du tänkt visa med det? Han har bevisligen ingen koll på den grundläggande fysiken bakom ESD och han verkar inte riktigt ha konsekvenstänkande heller. Att använda lövblås så som han gör är korkat av exakt samma anledning som att man inte ska stoppa in dammsugare i datorn.

Läs här och sluta sprida trams: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska man dammsuga så bör man ha en EDS munstycke på dammsugaren såna växer inte på träd.

Enklast EDS pensel + luft på burk sen lite sunt förnuft var försiktig + se till att inte blåsa i fläkt lagerna

Sen hur ofta mm de beror på hur mycket damm man har i rummet ^^ datorn är en lite dammsugare på att dra in massa damm
har man rent inga husdjur runt 2 till 4 gånger om året på stationär dator laptop är det annat en del är städvänliga medan andra är ett rent helvete att få rent

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Övertryck och damm filter enkel grund!

Övertryck och damm filter enkel grund!
2011-12-15 23:16 (enkel samman fattning)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1069457-fragor-om-overt...

Se om du behöver rengöra dina filter en gång i månaden oftare om du har extremt luft flöde men med kontors användning av dator mindre än en gång i månaden. (Det händer att det tar mer än ett är så är filtren oftast mycket dammiga!)

Ha damm filter tar det mesta av dammet så rengör jul och vår (städning) så, gör att du behöver städa datorn sällan d.v.s. normalt en gång i halvåret, men se om datorn är dammig öka eller minska frekvensen beroende på hur det ser ut i datorn.
Sparar överkursen till senare….

Det var lite sent för hålla det koncist i går (var lite trött)

Skrivet av HåkaN Teknik:

Övertryck och damm filter enkel grund!

Ha damm filter rengör jul och vår så, överkurs är att utnyttja skiftande fläktar av och skälv rengöring blåsa ren filtren, blåser rent under datorn borde komma har inte sett det vist går det med fiffiga temperatur kurvor men svårt att få det bra så det borde komma till datorer med flera fläktar.
Det blir inte hundra procentigt nät aggregat underliggande filter kommer att behöva rensas men med helt passiva går det bra med semipassiva så blir det inte så ofta filtren rengöras.

Permalänk
Inaktiv

Jag dammsög på hårddisk några månader sen och en hårddisk blev väldigt kinkig något dygn, den feldiagnostiserades flera gånger och var allmänt dryg, sen efter ett tag börja den bli normal igen.

Permalänk

Rätt ändvänd sunt förnuft och var försiktig

Rätt ändvänd sunt förnuft och var försiktig helt rätt av Jygge

Om du vill avvänd dammsugaren dammsug bara botten använd bara metall röret på, ha ESD-armband så röret blir jordat, var försiktig så blåser du runt mindre damm

Skrivet av Jygge:

Ska man dammsuga så bör man ha en EDS munstycke på dammsugaren såna växer inte på träd.

Enklast EDS pensel + luft på burk sen lite sunt förnuft var försiktig + se till att inte blåsa i fläkt lagerna

Sen hur ofta mm de beror på hur mycket damm man har i rummet ^^ datorn är en lite dammsugare på att dra in massa damm
har man rent inga husdjur runt 2 till 4 gånger om året på stationär dator laptop är det annat en del är städvänliga medan andra är ett rent helvete att få rent

Permalänk

Blåser ur min varje vecka när jag städar lägenheten..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Linus är under hållande, han medvetet gör det minde ESD - mässigt och mer publikfriande!

Linus är under hållande, han medvetet gör det minde ESD - mässigt och mer publikfriande!
Så när du gör det skälv använd ett ESD-armband för att undvika att bygga upp laddning och i lagom takt ladda ur om det finns en laddning!

Om du har sett att han är mån att bygga på en ESD-matta, men han brukar inte göra det fult ut mattan ska gjordas ned så de mattan och de delar som plasseras där når en oladdad nivå i praktiken har det mycket sällan betydelse så i praktiken fungerar det perfekt i mer än 99,9 % men det är så lätt att få bort det är mindre i vägen en det ESD-armband han sätter runt benet!
(Han skulle kunna ha ESD- golv för att slippa ha det runt benet men det kostar behöver ESD-skor!)

Permalänk
Medlem

Behöver själv bara rengöra frontfiltret på chassit till och från.

Har minimalt med damm på komponenterna på insidan i och med vattenkylning.