::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Billigaste Fury kostar 5500kr. Billigaste GTX 980 Ti-kortet kostar 6800kr.

Du tycker inte att det gått lite långt nu? Du verkar nästan ha tagit det personligt att ett Fury-kort nästan har lika bra prestanda som ett GTX 980 Ti-kort. Läs om mitt inlägg igen, kolla länken och prestandasiffrorna på "R9 Fury" och "GTX 980 Ti" igen. Jag har inte sagt något om att GTX 980 Ti skulle vara ett dåligt kort eller något, utan bara hur kortet relaterar till just 980 Ti prestandamässigt.

Jag nämnde EXAKT det där med priset bara något inlägg tillbaka, men okej.

Det är ju relationen mellan korten som blir för obskyr. Se jämförelsen nedan.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tittar man på låga upplösningar vinner maxwell stort men inte i 4k.
Om man tittar på tabellen för 4k ligger fury x precis över 980ti 141 mot 138 sen kommer fury på 129. Jag vet inte vart du drar gränsen för nästan? Vilka kort är det du tänker på som har uppenbara prestandakliv men har nästan lika många poäng?

Nja, det var inte det jag skrev. Går man ner i grafen och sätter samma skillnad som mellan två kort hamnar man uppenbart i två olika prestandakategorier.

Exempelvis i Swecs 1440p

Mellan 970 och 980 så skiljer det 18%.
Samma 18 procentiga skillnad man hittar mellan Sapphires Fury och ett Titan X.

Men den prestandan är ju inte "nästan" lika bra som det undre kortet.

Skrivet av Aleshi:

Okej, för det ser väldigt mycket ut som att du sätter 280X och 770 i samma kategori nämligen. Allra helst med tanke på att 780Ti och 290X har samma poäng i indexet. Så du tycker alltså inte att 770 nästan presterar som ett 280X?

Svar nej. Jag tycker 280X klart presterar bättre. Jag försökte trycka på skillnaden i poäng i Index. Och det var de bästa korten jag tyckte jag kunde jämföra mellan.

Skrivet av Aleshi:

23% skillnad i pris mellan Fury och 980Ti = Samma pris
10% skillnad i prestanda mellan de båda = INTE samma prestanda, inte ens nästan.

Däremot är 20% och 37% nästan samma sak. Jävlar vad relativt allt är.

Jag har ju redan nämnt det där med priset innan? Var det ingen som läste det?

Jag lade till och med tyngd på det.

Om du syftar på korten jag länkade så är dom på var sida om referens. Det ena 100-200 kronor billigare och den andra motsvarande 100-200 kronor dyrare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, det var inte det jag skrev. Går man ner i grafen och sätter samma skillnad som mellan två kort hamnar man uppenbart i två olika prestandakategorier.

Exempelvis i Swecs 1440p

Mellan 970 och 980 så skiljer det 18%.
Samma 18 procentiga skillnad man hittar mellan Sapphires Fury och ett Titan X.

Men den prestandan är ju inte "nästan" lika bra som det undre kortet.

Ok då missuppfattade jag hur du menade. Men jag antar vi tycker olika om när det kommer till vad som är nästan. Jag anser att 1-6 fps skillnad i ett spel är ganska nästan samma. (4k)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad het ämne det blev här då.

Skulle inte säga nästan mellan fury och 980TI. Skulle vara fury x i så fall.

Fury ligger mellan 980 och 980TI mer eller mindre

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vad het ämne det blev här då.

Skulle inte säga nästan mellan fury och 980TI. Skulle vara fury x i så fall.

Fury ligger mellan 980 och 980TI mer eller mindre

Fury X är i 980 Ti-zonen så inget nästan där iallafall. Dock kostar den istället som ett 980 Ti och det faller den iallafall i mitt tycke på. För de pengarna ser jag i dagsläget/DX11-eran rätt få anledningar att välja ett Fury X istället för ett 980 Ti.

Fury kostar som ett GTX 980 men har betydligt högre prestanda, nästan i nivå med GTX 980 Ti. Modellen är i dagsläget riktigt bra positionerat utan några direkta konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Titta lite snabbt. Vad jag ser har AMD funktioner som kanske kommer användas i framtiden, ser också det så lite märkligt att AMD inte försöker vara med mer i utvecklingen (även om dom inte tänkt påverka spelet).

PR är alltid PR liksom Känns som AMD skitar lite väl långt ibland på sina gpu:er och det är ju inte billigt det heller. Men bra för kunderna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fury X är i 980 Ti-zonen så inget nästan där iallafall. Dock kostar den istället som ett 980 Ti och det faller den iallafall i mitt tycke på. För de pengarna ser jag i dagsläget/DX11-eran rätt få anledningar att välja ett Fury X istället för ett 980 Ti.

Fury kostar som ett GTX 980 men har betydligt högre prestanda, nästan i nivå med GTX 980 Ti. Modellen är i dagsläget riktigt bra positionerat utan några direkta konkurrenter.

Jo, synd att dom inte lyckades få ut mer prestanda och legat lite över 980 TI stock i alla fall.

Men märks ju med Nano att dom klockat fury x så högt dom kunnat/vågat. Därför nano verkar dra betydligt mindre ström, helt enkelt för mer vettig volt/Hz än vad Fury x har.

Likt många hemma klockare inte alltid tänker på, dom sista procenten brukar vara mest kostsamma i strömförbrukning att nå.

Få se hur AMD utvecklat GCN till nästa gen, 28nm funkar inte så bra för en så komplex krets som fury.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, synd att dom inte lyckades få ut mer prestanda och legat lite över 980 TI stock i alla fall.

Men märks ju med Nano att dom klockat fury x så högt dom kunnat/vågat. Därför nano verkar dra betydligt mindre ström, helt enkelt för mer vettig volt/Hz än vad Fury x har.

Likt många hemma klockare inte alltid tänker på, dom sista procenten brukar vara mest kostsamma i strömförbrukning att nå.

Få se hur AMD utvecklat GCN till nästa gen, 28nm funkar inte så bra för en så komplex krets som fury.

Instämmer. Begränsningarna med 28nm är riktigt märkbara här. AMDs påståenden om överklockarens drömkort eller hur det nu var lämnar helt klart en hel del att önska från deras PR-avdelning. Nu har jag inte hängt med alltför mycket vad gäller överklockning personligen men jag förmodar att exempelvis Fury X fortfarande är rätt begränsad både vad gäller överklockning på GPU samt minne?

Nano blir verkligen intressant här, kan kortet verkligen bli så mycket snålare i drift med sänkning av klockfrekvenser är det egentligen rätt bra ändå. Samtidigt ökar kravet på vad GCN (eller vad de nu väljer att kalla första 16nm-kretsens arkitektur) tar ett rejält kliv framåt. Både AMD och Nvidia har väntat länge på att få ut GPUer tillverkade med mindre tillverkningsteknik så vi borde få se rätt intressanta kretsar nästa år. Förhoppningsvis.

Personligen hör jag till skaran som anser att GCN varit en riktigt bra arkitektur även om den möjligen legat lite fel i tiden. Det går att få ut riktigt kraftfulla kretsar och just DirectX 12 kommer visa om AMD varit rätt ute hela tiden.

För övrigt trist att DirectX12-uppdateringen för ARK inte släpptes i helgen. Jag laddade hem det redan i fredags men det sköts upp. Igår avinstallerade jag spelet då det verkade vara rätt kört under gratishelgen.

Permalänk

Så här tolkar jag AMD vs Nvidia i Fury-serien, referenshastighet.

Fury X2 = Titan X (knepig jämförelse, jag vet)

Fury X vs 980 Ti

Fury vs 980

Nano vs 970

Stämmer min tolkning så har faktiskt Nvidia endast 980 Ti att komma med i spel. Endast 4k i åtanke från min sida nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer. Begränsningarna med 28nm är riktigt märkbara här. AMDs påståenden om överklockarens drömkort eller hur det nu var lämnar helt klart en hel del att önska från deras PR-avdelning. Nu har jag inte hängt med alltför mycket vad gäller överklockning personligen men jag förmodar att exempelvis Fury X fortfarande är rätt begränsad både vad gäller överklockning på GPU samt minne?

Nano blir verkligen intressant här, kan kortet verkligen bli så mycket snålare i drift med sänkning av klockfrekvenser är det egentligen rätt bra ändå. Samtidigt ökar kravet på vad GCN (eller vad de nu väljer att kalla första 16nm-kretsens arkitektur) tar ett rejält kliv framåt. Både AMD och Nvidia har väntat länge på att få ut GPUer tillverkade med mindre tillverkningsteknik så vi borde få se rätt intressanta kretsar nästa år. Förhoppningsvis.

Personligen hör jag till skaran som anser att GCN varit en riktigt bra arkitektur även om den möjligen legat lite fel i tiden. Det går att få ut riktigt kraftfulla kretsar och just DirectX 12 kommer visa om AMD varit rätt ute hela tiden.

För övrigt trist att DirectX12-uppdateringen för ARK inte släpptes i helgen. Jag laddade hem det redan i fredags men det sköts upp. Igår avinstallerade jag spelet då det verkade vara rätt kört under gratishelgen.

GCN är en arkitektur som ligger före programmerarna så att säga, alla AMD kort efter 7000Serien kommer sakta få bättre prestanda pga bättre parallelism (ASync Shaders), DX12 bör ge en stor kick, nackdelen är att vi har fått vänta såpass länge >_<.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att personer som sitter på Nvidia kort känner att dom vill rättfärdiga sitt dyra inköp som presterar väldigt nära ett kort som kostar ca 1500 kr mindre. Med DX12 kommer AMD få ännu ett lyft, och drivrutinerna för Fury serien är väldigt färska och kommer även dom ge ökad prestanda. Nvidia har mjölkat sina fanboys i flera år, och för min del får dom gärna fortsätta göra det, AMD gör bättre kort men har alltid dragits men en inkompetent marknadsavdelning och tomtar som gör drivrutiner.

Det lustiga är ju att R9 295X2 är fortfarande världens snabbaste grafikkort, sedan kommer alltid slutkommentarerna om att "ett kort med 2 GPUs kan ej jämföras med ett singelkort blabla", för priset på ca 7000-8500 kr så tycker jag absolut det kan göras, till syvende och sist är det rå prestanda som betyder något, och i princip alla titlar har stöd för Crossfire och SLI idag, särskilt populära titlar.

Vi kan ju alltid nämna Titan Z med sin prislapp på 25 000 kr, som presterade sämre än 295X2.

Fury X däremot var en medioker produkt och lansering, men Fury är den stora stjärnan och jag tror det kommer bli en storsäljare när fler får upp ögonen för produkten, NANO är även en nischad produkt med rätt prislapp, dom som gnäller förstår inte syftet och är inte heller rätt köpare.

Crossfire och högre upplösningar är riktigt bra för Fury, och där börjar det dra väldigt jämnt med 980Ti, drar ifrån 980, och i 4K så är det faktiskt bättre överlag.

Får dra en gammal goding, Tech of Tomorrow tycker tydligen det är en OK jämförelse;

8490 kr vs 10700 kr.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

GCN är en arkitektur som ligger före programmerarna så att säga, alla AMD kort efter 7000Serien kommer sakta få bättre prestanda pga bättre parallelism (ASync Shaders), DX12 bör ge en stor kick, nackdelen är att vi har fått vänta såpass länge >_<.

Sant. Intrycket man kan få är ju också just att AMD men kanske även Nvidia hade velat se DirectX 12 eller allmänt ett API som likt konsollernas APIer går närmare hårdvaran. Därav Mantle och dess lansering och sedans Microsofts, i mitt tycke, plötsliga intresse för att prata DirectX 12 och tillslut också lansering. Finns inget som talar för att Microsoft inte kunnat lansera detta API mycket tidigare, exempelvis vid lanseringen av just Windows 8.

Något som oroar iallafall mig lite är att Nvidia kommer fortsätta övertala/tvinga utvecklare att sabotera mjukvara när det inte gynnar dom. Att de fortfarande håller på så blev rätt tydligt nu i och med Ashes-benchmarken. Och det är såklart dåligt för oss alla med. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant. Intrycket man kan få är ju också just att AMD men kanske även Nvidia hade velat se DirectX 12 eller allmänt ett API som likt konsollernas APIer går närmare hårdvaran. Därav Mantle och dess lansering och sedans Microsofts, i mitt tycke, plötsliga intresse för att prata DirectX 12 och tillslut också lansering. Finns inget som talar för att Microsoft inte kunnat lansera detta API mycket tidigare, exempelvis vid lanseringen av just Windows 8.

Något som oroar iallafall mig lite är att Nvidia kommer fortsätta övertala/tvinga utvecklare att sabotera mjukvara när det inte gynnar dom. Att de fortfarande håller på så blev rätt tydligt nu i och med Ashes-benchmarken. Och det är såklart dåligt för oss alla med. :/

Jag skulle tippa på att en stor anledning MS/Sony valde GCN för konsoler istället för Kepler var just parallelism. GCN har alltid haft mer kräm men har inte lyckats trycka ut det, DX11 använder samma gamla renderingsmetod DX9 använder.

Konsoler använder riktigt bra optimeringar, det är bara att kolla på Halo 4 grafiken som körs på en sketen X360 (Fudo arkitektur från 2005 (lol), med 512MB GDDR3 RAM klockad bara på 700Mhz.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

Jag skulle tippa på att en stor anledning MS/Sony valde GCN för konsoler istället för Kepler var just parallelism. GCN har alltid haft mer kräm men har inte lyckats trycka ut det, DX11 använder samma gamla renderingsmetod DX9 använder.

Konsoler använder riktigt bra optimeringar, det är bara att kolla på Halo 4 grafiken som körs på en sketen X360 (Fudo arkitektur från 2005 (lol), med 512MB GDDR3 RAM klockad bara på 700Mhz.

Jo, och du har nog rätt där.
AMD kommer nog tjäna in en hel del även på PC då två av konsollerna trots allt kör GCN-hårdvara i och med GCN. De lär ha en hel del erfarenhet av Close to Metal-APIer då de definitivt lär ha arbetat nära både Sony och Microsoft med deras konsoller denna gång. Exakt hur mycket återstår väl att se men som GCN-ägare känns det faktiskt som om man gjorde ett bra köp. Sedan är ju frågan också hur länge de som köpte HD7970 kommer kunna köra deras kort. Lanserade i slutet av 2011 gör dessa snart fyra år gamla och de ligger ändå rätt bra till. Och DX12 lär väl förlänga livet ytterliggare.

Sällan någon faktiskt ger det beröm både Xbox 360 men också Playstation 3 faktiskt förtjänar. Idag, ca 10 år efter lanseringen av Xbox 360 så kan man ju inte annat än säga att de spelen som kom mot slutet, Halo 4 är ett bra exempel där, faktiskt står sig riktigt bra. PC-hårdvaran från den tiden hade inte klarat sig lika bra, speciellt inte med de API'er vi har tillgängliga på PC. Dock är såklart PS4 och Xbox One en klar förbättring på grafikområdet. Och med just Xbox One så blir det också intressant att se hur de senare, mer optimerade och förmodligen svårdrivna titlarna, kommer fungera i bakåtkompatibilitetsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, och du har nog rätt där.
AMD kommer nog tjäna in en hel del även på PC då två av konsollerna trots allt kör GCN-hårdvara i och med GCN. De lär ha en hel del erfarenhet av Close to Metal-APIer då de definitivt lär ha arbetat nära både Sony och Microsoft med deras konsoller denna gång. Exakt hur mycket återstår väl att se men som GCN-ägare känns det faktiskt som om man gjorde ett bra köp. Sedan är ju frågan också hur länge de som köpte HD7970 kommer kunna köra deras kort. Lanserade i slutet av 2011 gör dessa snart fyra år gamla och de ligger ändå rätt bra till. Och DX12 lär väl förlänga livet ytterliggare.

Sällan någon faktiskt ger det beröm både Xbox 360 men också Playstation 3 faktiskt förtjänar. Idag, ca 10 år efter lanseringen av Xbox 360 så kan man ju inte annat än säga att de spelen som kom mot slutet, Halo 4 är ett bra exempel där, faktiskt står sig riktigt bra. PC-hårdvaran från den tiden hade inte klarat sig lika bra, speciellt inte med de API'er vi har tillgängliga på PC. Dock är såklart PS4 och Xbox One en klar förbättring på grafikområdet. Och med just Xbox One så blir det också intressant att se hur de senare, mer optimerade och förmodligen svårdrivna titlarna, kommer fungera i bakåtkompatibilitetsläget.

Tror på PC det blir antingen generell optimering eller för Nvidias kort (ty dom har ju 80% av marknaden och kan ju nästan styra hur dom vill).

Får hoppas Nvidia fan*** inser att heja på en tillverkare är inte sunt (blir ju som att gräva egen grop och trilla i). AMD har å sin sida inte visat framfötterna (svårt med tajt ekonomi). Får hoppas dom fortsätter köra öppet och lyckas få okej zen cpu och bra 400 serie.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Tror på PC det blir antingen generell optimering eller för Nvidias kort (ty dom har ju 80% av marknaden och kan ju nästan styra hur dom vill).

Får hoppas Nvidia fan*** inser att heja på en tillverkare är inte sunt (blir ju som att gräva egen grop och trilla i). AMD har å sin sida inte visat framfötterna (svårt med tajt ekonomi). Får hoppas dom fortsätter köra öppet och lyckas få okej zen cpu och bra 400 serie.

Instämmer. Jag kan nästan tänka mig att exempelvis Async Compes kommer inaktiveras i alla Nvidia-titlar. Samt något som AMDs kort skulle fungera sämre i superprioriteras. Räcker ju egentligen bara att kolla på ett ganska färskt exempel, Witcher 3 och Hairworks.

Detta samt om AMD försvinner från marknaden (i nuvarande form eller helt) kommer få iallafall mig att överväga att lämna PC som spelplattform såvida inte någon annan aktör skulle dyka upp. Nvidia ensamma med spelbara grafiklösningar blir ingen trevlig upplevelse.

Men än är det nog rätt lugnt. Frågan är just om AMD ens kan konkursa, frågan är om Intel klarar sig eller om de måste splittas. USA lär nog inte vilja släppa något utanför landets gränser. Sedan har AMD pengar vad jag förstått men inte i all evighet. Någon kommer nog hoppa in om det riktigt börjar krisa. Det finns trots allt pengar att tjäna med AMD, deras kunnande, patent och produktportfölj.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mitt fury. I world of tanks räkte det till att få 60fps hyfsat stadigt (4k) och jag kör med max fps inställt på 61fps. Med 290 kortet låg man snarare på 40-46. Blir intressant att testa i andra spel. Men antar att jag inte riktigt kan maxa kortet med min processor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Verkar som amd kan få ett uppsving inom gpuer inom en snar framtid.

http://wccftech.com/amd-forms-radeon-technologies-group/

Permalänk
Medlem

Har problem i Windows 10-miljö som kommer 1-2ggr per 8h användande. Kortet är Sapphire R9 Fury.

Får artefakter slumpmässigt när jag använder datorn till surf, ordbehandling och liknande där man inte belastar grafikkortet nämnvärt.
Startar jag om datorn eller startar ett spel och stänger av spelet försvinner artefakterna. Här är en bild hur det ser ut http://i.imgur.com/KwASweg.jpg

Har ni sett någon med samma problem?

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

@EMMHMMS:

Hade liknande "artefakter" på mitt första fury x. Kunde dyka upp efter några timmar, men sen kunde det dröja några dagar tills nästa gång. Var inget stort problem för mig, men kortet byttes iaf eftersom pumpen lät som en stucken gris.

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Spel/gears-of-war-ultimate-anvae...

Det är inte svårt att inse vad som händer när man kan använda kapaciteten hos Fiji GPU'n som är världens mest avancerade och snabbaste GPU.

Fury korten är snabba nog till alla dagens katastrofalt icke-optimerade DX11 spel, men ser ut att skina i morgondagens spel. Av det man sett hittills så är prestandaökningen helt enorm, och sett till Fury-kortens kapacitet så används den knappt idag.

Att samtliga av nvidia's kort inte kan köras fullt asynkront lär bli en stor skandal i DX12 titlar när det uppenbarar sig. Fury/Nano-försäljningen kommer öka stort när DX12 patchar/spel dyker upp i prestandatester tror jag.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

http://www.nordichardware.se/Spel/gears-of-war-ultimate-anvae...

Det är inte svårt att inse vad som händer när man kan använda kapaciteten hos Fiji GPU'n som är världens mest avancerade och snabbaste GPU.

Fury korten är snabba nog till alla dagens katastrofalt icke-optimerade DX11 spel, men ser ut att skina i morgondagens spel. Av det man sett hittills så är prestandaökningen helt enorm, och sett till Fury-kortens kapacitet så används den knappt idag.

Att samtliga av nvidia's kort inte kan köras fullt asynkront lär bli en stor skandal i DX12 titlar när det uppenbarar sig. Fury/Nano-försäljningen kommer öka stort när DX12 patchar/spel dyker upp i prestandatester tror jag.

Intressant, däremot ska man inte räkna ut nVidia dom kan sin sak med (får man hoppas).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EMMHMMS:

Har problem i Windows 10-miljö som kommer 1-2ggr per 8h användande. Kortet är Sapphire R9 Fury.

Får artefakter slumpmässigt när jag använder datorn till surf, ordbehandling och liknande där man inte belastar grafikkortet nämnvärt.
Startar jag om datorn eller startar ett spel och stänger av spelet försvinner artefakterna. Här är en bild hur det ser ut http://i.imgur.com/KwASweg.jpg

Har ni sett någon med samma problem?

RMA har troligen en krets som inte funkar helt hundra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Intressant, däremot ska man inte räkna ut nVidia dom kan sin sak med (får man hoppas).

Efter systematiskt fusk med drivrutinsoptimeringar genom åren (och även idag har dom sett skillnder på texturfiltreringen mellan nvidia och Radeon kort, fråga om du vill att jag söker upp det), fler låsta standarder där man pumpar in enorma pengar för att utesluta andra aktörer genom TWIMTBP, G-Sync, Gameworks, PhysX så är jag inte speciellt glad i nvidia alls som kund. Då har jag ändå köpt in stora partier nvidia baserade kort på företag, byggt mycket maskiner med nvidia och själv använt nvidia-kort.

Senast var mitt GTX 970 som verkade bra. Sen kommer först fiaskot med att kortet cripplar bandbredd efter 3.5GB VRAM. Jag som sällan spelar testade såklart GTA5 när det var nytt men även i andra spel så fick det fruktansvärda fps-tapp.

Det ännu större fiaskot är att nvidia fortfarande inte svarat på om korten verkligen är FULLT asynkront kompatibla. Det ser tyvärr inte så ut då utvecklare och API testare inte fått det att fungera alls. Kortet flaggar i API tester att det stödjer FULL asynkron beräkning, men bara emulerad eller mycket begränsad. Det innebär att den största fördelen av DX12 är förlorat på samtliga GeForce kort. Pascal kan dock ändra på det. Jag ser fram emot fler DX12 titlar och en öppen standard med optimerade spel. Tom Gamle 7970 korten stödjer async compute...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

fick hem min nya dator med fury x i här om dagen.. kan säga att jag är riktigt nöjd ensålänge

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Har problem i Windows 10-miljö som kommer 1-2ggr per 8h användande. Kortet är Sapphire R9 Fury.

Får artefakter slumpmässigt när jag använder datorn till surf, ordbehandling och liknande där man inte belastar grafikkortet nämnvärt.
Startar jag om datorn eller startar ett spel och stänger av spelet försvinner artefakterna. Här är en bild hur det ser ut http://i.imgur.com/KwASweg.jpg

Har ni sett någon med samma problem?

På tal om något annat. Har du upplevt något spoltjut som SweClockers gjorde i sin recension, med ditt Sapphire-exemplar? Sjukt sugen på ett sådant.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

På tal om något annat. Har du upplevt något spoltjut som SweClockers gjorde i sin recension, med ditt Sapphire-exemplar? Sjukt sugen på ett sådant.

Jag har ett sådant kort. Och jag upplever lite spoltjut under uppstart (innan det laddar in operativsystem) Men väl inne i windows eller i spel kan jag inte minnas att jag märkt av det så jag är nöjd med mitt kort

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har ett sådant kort. Och jag upplever lite spoltjut under uppstart (innan det laddar in operativsystem) Men väl inne i windows eller i spel kan jag inte minnas att jag märkt av det så jag är nöjd med mitt kort

Alright, tack för svar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Alright, tack för svar.

Det är betydligt tystare än detta GTX 970 jag hade och de korten anses ju tysta. http://www.inet.se/produkt/5411307/evga-geforce-gtx-970-4gb-a... det varvade upp som fan när man spelade i 4k. Det slipper jag på detta kortet

En nackdel föresten är att kortet är jävligt långt så se till att mäta så ditt chassi rymmer det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är betydligt tystare än detta GTX 970 jag hade och de korten anses ju tysta. http://www.inet.se/produkt/5411307/evga-geforce-gtx-970-4gb-a... det varvade upp som fan när man spelade i 4k. Det slipper jag på detta kortet

En nackdel föresten är att kortet är jävligt långt så se till att mäta så ditt chassi rymmer det.

Ja, det är gränsfall i mitt chassi. Ska göra en noggrannare analys innan köpet såklart.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |