Permalänk
Medlem

Förstärka antennsignal

Hej!

Jag har två stycken tv-apparater hemma med varsitt programkort från BBB. En tv i vardagsrummet som körs med modul, sen en i sovrummet som körs med hd-box.

Frågan och problemet; har antennuttaget i vardagsrummet. Där är en antennkabel snyggt dragen längs listerna av den förra hyresgästen. Jag sätter en t-koppling i tv'n i vardagsrummet och därifrån en antennkabel till sovrummet (kortast och lättast väg att dra antennkabeln). Problemet är att signalen blir för svag i sovrummet, så jag får inte in alla kanaler. Fungerar utan t-kopplingen i tv'n, dvs jag kopplar ihop antennkabeln från sovrummet med antennkabeln i vardagsrummet.

Det fungerar även om jag sätter t-kopplingen i antennuttaget i väggen i vardagsrummet och därifrån drar båda kablarna till båda tv-apparaterna så fungerar det i sovrummet utan problem. Problemet där blir då att jag inte kan dra kabeln till sovrummet speciellt snyggt utan nu ligger den tvärs över golvet.

Går det att komma runt detta på något sätt (typ trådlös variant till sovrummet? förstärkning av något slag?) utan att behöva köpa 50 meter antennkabel och dra runt hela lägenheten?

Permalänk
Avstängd

BBB levererar mig veterligen bara iptv, menar du Boxer ?

Permalänk

Byt ut T-kopplingen mot en antennförstärkare så bör problemet lösa sig.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

BBB levererar mig veterligen bara iptv, menar du Boxer ?

Det var Tele2 i huset och de tog ju över det, så det är ingen IPTV för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

Byt ut T-kopplingen mot en antennförstärkare så bör problemet lösa sig.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

Tack! Ska testa detta imorgon.

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga i min värld skulle väl vara en antennförstärkare. Ha dock i åtanke att jag inte är jätteinsatt i ämnet, utan bara tagit en snabbkurs om just antennteknik.

Konka ner till närmsta Kjell och be dem prova ut en ordentlig förstärkare till dig, som du sen monterar direkt i uttaget i väggen. Därefter drar du kabel så långt du behöver, och splittar där. Då har du en betydligt bättre signal som du sen delar av, istället för att båda apparater delar på en halvtaskig signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det enda vettiga i min värld skulle väl vara en antennförstärkare. Ha dock i åtanke att jag inte är jätteinsatt i ämnet, utan bara tagit en snabbkurs om just antennteknik.

Konka ner till närmsta Kjell och be dem prova ut en ordentlig förstärkare till dig, som du sen monterar direkt i uttaget i väggen. Därefter drar du kabel så långt du behöver, och splittar där. Då har du en betydligt bättre signal som du sen delar av, istället för att båda apparater delar på en halvtaskig signal.

Tack för informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

Byt ut T-kopplingen mot en antennförstärkare så bör problemet lösa sig.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

Skrivet av neytiri:

Tack! Ska testa detta imorgon.

Det vill du inte göra. Eftersom du redan tappat en del i signalstyrka, och du plockat med dig en del störningar på grund av långt dragen kabel, kommer du inte bara förstärka signalstyrkan utan även störningarna - vilket i sin tur leder till sämre bild.

En tumregel är att alltid förstärka så tidigt i kedjan som möjligt, just för att man hellre får en starkare, klar signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det vill du inte göra. Eftersom du redan tappat en del i signalstyrka, och du plockat med dig en del störningar på grund av långt dragen kabel, kommer du inte bara förstärka signalstyrkan utan även störningarna - vilket i sin tur leder till sämre bild.

En tumregel är att alltid förstärka så tidigt i kedjan som möjligt, just för att man hellre får en starkare, klar signal.

Tack återigen för din input

Permalänk
Medlem
Skrivet av neytiri:

Tack återigen för din input

Inga problem! Lycka till med installationen

Permalänk
Medlem

Har du sjyst signal fram till din lägenheten så behöver du inga förstärkare, det skapar oftast mer problem än löser problem. Har du risig signal in så har du något fel troligtvis i fastighetsnätet. Alternativt kan du ju ha riktigt pissiga kablar, antennkablar för 400som är guldpläterade på hifiklubben kontra billiga tunna kinapressade kan vara lika jävla dåliga, fått riktigt dåliga värden på alla typer av butikssålda kablar, speciellt om folk sätter på egna kontakter, fel skärmmått, dålig kabel, tv'n fungerar inte.

Har du sjysta kablar, och en riktig 2 vägs fördelare kontra t-kors bör du inte ha några problem med att ha 2 tv-apparater.

Mitt förslag är att köpa 1.0 kabel, riktiga F-kontakter, riktig tång för att klämma dessa, skala rätt, använd 2 vägsfördelare istället för t-kors så har du top quality.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian