Permalänk
Medlem

Ny speldator med budget på 13k

Tjena!

Kommer beställa en ny dator inom den närmsta tiden och skulle vilja ha lite synpunkter på det jag valt. Kör i princip bara CSGO. Kanske WoW senare om jag får ett återfall, men det är typ bara dessa två spel som lirats de senaste åren, med andra ord inget allt för krävande.

HDDs finns redan i form av Samsung EVO 250gb SSD som system och ett par WD 1/2tb för lagring, så det behövs inte köpas. Budgeten ligger på runt 13k.

Någonting som bör ändras?

Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8439868/ny-dator

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Skrivet av joffes:

Tjena!

Kommer beställa en ny dator inom den närmsta tiden och skulle vilja ha lite synpunkter på det jag valt. Kör i princip bara CSGO. Kanske WoW senare om jag får ett återfall, men det är typ bara dessa två spel som lirats de senaste åren, med andra ord inget allt för krävande.

HDDs finns redan i form av Samsung EVO 250gb SSD som system och ett par WD 1/2tb för lagring, så det behövs inte köpas. Budgeten ligger på runt 13k.

Någonting som bör ändras?

Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8438091/ny-dator

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8438091/ny-dator

läs denna innan du köper en skylake.
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8439737/2015-09-06

Motivering:
DVD-läsare: Finns i lager, den du valde är beställningsvara
Uppgraderingspaket: Riktigt bra, särskilt för pengarna, och om du inte specifikt behöver 16GB ram, vilket varken cs eller wow kräver, så kör på detta.
Chassi: Har flera ggr byggt i R4 och den är grymt bra, R5 är bättre, men inte 35% bättre (Vilket är så pass mkt mer den kostar)
GPU: Personligen föredrar jag R9 390, den presterar även generellt 10% bättre än GTX 970. Men lämnar detta val till dig.
Fraktfritt: Ej kompatibelt med montering, frakten kommer kosta 199kr.

Permalänk
Medlem

Du kan dra ner ordentligt på grafikkortet om du bara ska spela cs o ev wow. 8gb ram räcker för dina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Redan gjort och vet att Skylake inte är speciellt mycket bättre än dess föregångare, speciellt inte i processorkrävande spel som CSGO/WoW. Men då jag sitter på en 100 år gammal dator och inte är den som kommer uppdatera graffe, processor osv var sjätte månad eller så, utan kommer ha den här nya tills den säger ifrån, så känns 1151, DDR4 osv mer framtidssäkert.

Kommer märka en väldigt stor skillnad på min gamla och den nya datorn då den är så pass rutten, så då gör inte de där några procenten som Haswell/broadwell presterar bättre än Skylake någon stor skillnad.

Rätt tänk från mig?

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8439737/2015-09-06
http://www.inet.se/kundvagn/bild/8439737/2015-09-06

Motivering:
DVD-läsare: Finns i lager, den du valde är beställningsvara
Uppgraderingspaket: Riktigt bra, särskilt för pengarna, och om du inte specifikt behöver 16GB ram, vilket varken cs eller wow kräver, så kör på detta.
Chassi: Har flera ggr byggt i R4 och den är grymt bra, R5 är bättre, men inte 35% bättre (Vilket är så pass mkt mer den kostar)
GPU: Personligen föredrar jag R9 390, den presterar även generellt 10% bättre än GTX 970. Men lämnar detta val till dig.
Fraktfritt: Ej kompatibelt med montering, frakten kommer kosta 199kr.

DVD-läsaren fanns i lager förut när jag började göra i ordning en kundvagn. Självklart något jag ändrar till något som finns i lager när det är dags. Chassit, ram osv hade jag lite billigare från början (t.ex R4), men då jag inte behöver vara jättesnål med budgeten, och förmodligen kommer ha kvar ungefär samma komponenter om ett par år (inte uppdatera allt var sjätte månad), så valde jag lite mer än vad som egentligen behövs. Sen så kanske jag kommer ge lite nyare spel ett försök, vem vet

970/R9 390 är något jag funderat på rätt mycket men inte riktigt läst på speciellt mycket om, så där står jag väl och velar lite. Kört 4870x2 i nuvarande datorn (till den dog helt för ett år sen), och har bara dåliga erfarenheter av det, så är lite därför jag just nu valt Nvidia.

Fraktfritt tillsammans med montering hade jag missat, ändrar det!

Skrivet av RealPower:

Du kan dra ner ordentligt på grafikkortet om du bara ska spela cs o ev wow. 8gb ram räcker för dina ändamål.

Som nämnt ovan så kommer jag förmodligen ha kvar de flesta komponenterna i datorn tills de säger ifrån, och planerar alltså inte att uppdatera var sjätte månad. Sen kanske det händer att jag testar lite mer krävande spel också, så därför kör jag lite mer än vad jag behöver. Ekonomin tillåter det också så inga problem.

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Skrivet av joffes:

Redan gjort och vet att Skylake inte är speciellt mycket bättre än dess föregångare, speciellt inte i processorkrävande spel som CSGO/WoW. Men då jag sitter på en 100 år gammal dator och inte är den som kommer uppdatera graffe, processor osv var sjätte månad eller så, utan kommer ha den här nya tills den säger ifrån, så känns 1151, DDR4 osv mer framtidssäkert.

Kommer märka en väldigt stor skillnad på min gamla och den nya datorn då den är så pass rutten, så då gör inte de där några procenten som Haswell/broadwell presterar bättre än Skylake någon stor skillnad.

Rätt tänk från mig?

just CSGO ska ju vara rätt beroende av processorn? varför välja just broadwell, kan vara 128MB L4 Cache.
kommer enligt intel ingen skylake-E med större minne så blir vänta på cannonlake ?

ska du ha allt på ultra i 300fps eller varför en dator för 13kkr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

just CSGO ska ju vara rätt beroende av processorn? varför välja just broadwell, kan vara 128MB L4 Cache.
kommer enligt intel ingen skylake-E med större minne så blir vänta på cannonlake ?

ska du ha allt på ultra i 300fps eller varför en dator för 13kkr

Läs svaren ovan. Tycker det kan vara värt att lägga ut en dryga 10k på en dator var femte år. Kollade nyss Inet och min nuvarande dator beställde jan 2009 så det var ett tag sen hehe.

--------

Det är ingen av er som klagat på någon speciell komponent, utan bara billigare pga mina spelvanor (vilket jag förstår) så jag antar att jag varit rätt duktig i att plocka ihop en okej dator.

Om vi struntar i att försöka få ner priset på datorn: Är det något i samma prisklass som bör bytas ut mot något annat i samma prisklass, eller är det jag valt bra?

Är väl mest graffen jag inte är säker på just nu. R9 eller 970..

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Skrivet av joffes:

Läs svaren ovan. Tycker det kan vara värt att lägga ut en dryga 10k på en dator var femte år. Kollade nyss Inet och min nuvarande dator beställde jan 2009 så det var ett tag sen hehe.

okej.. men hur framtidssäkrar man en dator ? finns väl knappast några delar som är säkrare. du betalar mer för nyare delar.
om du uppgradera grafikkortet om X år så funkar väl det lika bra i ett moderkort 1150 som en 1151 ?

ddr3/ddr4 så några procent spelar inge roll. men varför då ha högre frekvens ? latencen ökas ju också så lär inte bli nån skillnad.
http://www.anandtech.com/show/8959/ddr4-haswell-e-scaling-rev...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@joffes
Du har valt väldigt bra delar, och vill du spendera 13k, så kör på det där. Enda som sagt att ändra är så att allting är i lager. (Så byte av RAM till t.ex. ADATA 2x8GB & DVD-läsaren)

Permalänk
Medlem

Okej, då får det väl bli det jag från början valt med kanske några andra ram + dvd som finns i lager.

Det enda jag är väldigt osäker över är grafikkortet. Det står mellan GTX 970 och R9 390. Har läst på lite och 390 verkar vinna över 970 i de mesta. Det drar även mer, men det gör inte så mycket då mitt 750W klarar det utan problem.

Sen det här med ljudnivån. Visst får det låta när jag väl spelar, det är ju inga problem, men jag vill helst att det är rätt tyst under idle. Det är där jag har extremt dålig erfarenhet med mitt 4870x2 som lät som ett flygplan.

Vad tycker ni jag borde satsa på för grafikkort? Vilket är tystat?

Tack så mycket för all hjälp!

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Skrivet av joffes:

Okej, då får det väl bli det jag från början valt med kanske några andra ram + dvd som finns i lager.

Det enda jag är väldigt osäker över är grafikkortet. Det står mellan GTX 970 och R9 390. Har läst på lite och 390 verkar vinna över 970 i de mesta. Det drar även mer, men det gör inte så mycket då mitt 750W klarar det utan problem.

Sen det här med ljudnivån. Visst får det låta när jag väl spelar, det är ju inga problem, men jag vill helst att det är rätt tyst under idle. Det är där jag har extremt dålig erfarenhet med mitt 4870x2 som lät som ett flygplan.

Vad tycker ni jag borde satsa på för grafikkort? Vilket är tystat?

Tack så mycket för all hjälp!

GTX 970 är nog tystare men har vad ja vet mycket problem med Coilwhine se till att köpa från en butik som accepterar Coilwhine som RMA.
ska butiken testa kortet så ta in hela datorn då det är irrelevant att dom bara testar grafikkortet då det nödvändigtvis inte betyder att det tjuter i deras dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

GTX 970 är nog tystare men har vad ja vet mycket problem med Coilwhine se till att köpa från en butik som accepterar Coilwhine som RMA.
ska butiken testa kortet så ta in hela datorn då det är irrelevant att dom bara testar grafikkortet då det nödvändigtvis inte betyder att det tjuter i deras dator.

Okej!

Alla kort (även 390) verkar ju dock ha fläktarna helt avstängda tills temperaturen blir för hög (typ 60c), och CS/WoW lär inte göra kortet för varmt så..

Som sagt gör det inget om det låter lite när man spelar (headset) utan det var mest idle jag tänkte på, och med fläktarna av så lär ju det inte bli några problem.

Så om vi nu istället vänder helt och bortser från ljudet, och istället går tillbaka prestandamässigt. Vad rekommenderas då? Sen är det några tillverkare som är bättre/sämre?

Fan, det här var ju jobbigt..

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Skrivet av joffes:

Okej!

Alla kort (även 390) verkar ju dock ha fläktarna helt avstängda tills temperaturen blir för hög (typ 60c), och CS/WoW lär inte göra kortet för varmt så..

Som sagt gör det inget om det låter lite när man spelar (headset) utan det var mest idle jag tänkte på, och med fläktarna av så lär ju det inte bli några problem.

Så om vi nu istället vänder helt och bortser från ljudet, och istället går tillbaka prestandamässigt. Vad rekommenderas då? Sen är det några tillverkare som är bättre/sämre?

Fan, det här var ju jobbigt..

Coil=spolarna har inte nödvändigt nånting med fläkten att göra, det sitter spolar på kretskortet vibrerar dom i en viss hertz så blir det ett tjut

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644