Extern SSD med Thunderbolt

Permalänk
Medlem

Extern SSD med Thunderbolt

Hej, jag har en iMac 27" 2011 som har en seg hårddisk. Jag har bestämt mig för att köpa en extern SSD med Thunderbolt för att koppla in den och köra en Fusion Drive för att få upp hastigheten.

Det jag undrar nu är:

1. Är det bäst att köpa ett chassi och en SSD separat eller är det bättre att satsa på en "färdig" extern SSD?
2. I båda fallen, vilken SSD är bäst när det gäller märke osv? Vilket chassi ska jag välja om det är bästa alternativet?

Mina krav är inte så höga. Jag vill gärna komma undan hyggligt billigt men jag vill inte ha något skit heller. Det räcker med en liten SSD då jag ända ska köra en Fusion Drive så mellan 128-256GB fungerar. Sen vill jag att den stödjer TRIM, är någorlunda snabb osv.

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt smart att köra FusionDrive med en extern enhet och en intern. Tappar du kontakten mellan diskarna riskerar du att förlora all data. Gör inte det. Bättre att lägga pengarna på att byta ut din DVD-spelare mot en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är inte speciellt smart att köra FusionDrive med en extern enhet och en intern. Tappar du kontakten mellan diskarna riskerar du att förlora all data. Gör inte det. Bättre att lägga pengarna på att byta ut din DVD-spelare mot en SSD.

Visst är det en risk men med tanke på att jag kör backup med Time Machine och det är en stationär dator som aldrig flyttas är risken väldigt liten. Funderade och funderar fortfarande på att sätta SSDn internt men det blir en hel del extra arbete och känns som en större risk då monteringen kan gå snett. Men absolut är det bättre att ha den internt. Funderar fortfarande på hur jag ska göra.