Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du har såklart testat att installera ljudet separat ?

Jag har installerat drivrutinerna för Realtek Audio separat. Provade även att därefter köra in drivrutinspaketet för grafiken, som även innehåller drivrutiner för ljudet. Men inget av de alternativen fungerade.

Kan man göra det på något annat sätt?

Så otroligt frustrerande! Fungerar det för er andra som kör Windows 10 på er NUC?

Tar tacksamt emot fler förslag på vad jag kan testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Jag har installerat drivrutinerna för Realtek Audio separat. Provade även att därefter köra in drivrutinspaketet för grafiken, som även innehåller drivrutiner för ljudet. Men inget av de alternativen fungerade.

Kan man göra det på något annat sätt?

Så otroligt frustrerande! Fungerar det för er andra som kör Windows 10 på er NUC?

Tar tacksamt emot fler förslag på vad jag kan testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Min fungerar skapligt med W10.
Det som inte fungerar jämfört med W7 är att vakna efter viloläge.
Den vaknar OK, men jag får inget ljud.
Jag har däremot inte en broadwell variant så det kanske skiljer sig.

Du kan ju testa olika drivrutiner för Intel ljudet, och även att avaktivera realtek ljudet.

Permalänk
Medlem

Hmm. Under Sound så finns min TV; "SONY TV".
Borde inte det vara min förstärkare istället (Yamaha RX-V465)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Hmm. Under Sound så finns min TV; "SONY TV".
Borde inte det vara min förstärkare istället (Yamaha VX-465)?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo normalt är det så.
Kan det vara förstärkaren som kör passthrough kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jo normalt är det så.
Kan det vara förstärkaren som kör passthrough kanske ?

Framsteg! Förstärkarens inställning för HDMI/Audio var inställd på AMP+TV. Ändrade till AMP, och då blev ljudinställningarna på datorn trevligare; listan under "Supported formats" blev full med format.

Men när jag spelar upp en film så kickar inte decodern till i förstärkaren. Den visar bara 2-kanalers PCM istället för t.ex. DTS eller DTS-HD.

Har provat både MPC-HT och Kodi med samma resultat.

Vad kan vara fel nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Framsteg! Förstärkarens inställning för HDMI/Audio var inställd på AMP+TV. Ändrade till AMP, och då blev ljudinställningarna på datorn trevligare; listan under "Supported formats" blev full med format.

Men när jag spelar upp en film så kickar inte decodern till i förstärkaren. Den visar bara 2-kanalers PCM istället för t.ex. DTS eller DTS-HD.

Har provat både MPC-HT och Kodi med samma resultat.

Vad kan vara fel nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ställt in "wasapi-HDMI-förstärkarens namn" under "passthrough device" i XBMC/Kodi ?
Glöm inte att ändra så att du får se avancerade inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har du ställt in "wasapi-HDMI-förstärkarens namn" under "passthrough device" i XBMC/Kodi ?
Glöm inte att ändra så att du får se avancerade inställningar.

Wasapi i Kodi och Exclusive Mode i Windows/Sound gjorde susen.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Någon här som har testat Steams In-Home Streaming, och i så fall hur bra fungerar det sett ur NUCens synvinkel?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parika:

Hej!

Nybliven NUC ägare. Eller snart i alla fall om Posten rappar på lite

Tänkte att jag kan behöva lite tips och råd. Har köpt följande:

https://www.komplett.se/product/840217/datorutrustning/chassi...

https://www.komplett.se/product/752033/datorer/brbara-datorti...

https://www.komplett.se/product/823396/datorutrustning/hrddis...

Tror nog att jag kan fixa att sätta ihop delarna utan större bekymmer. Men vad behöver jag göra sen. Några ändringar i bios eller? Ska försöka mig på att installera Windows. Har en image som jag tänkte köra över på en USB sticka.

Läste nånstans att man måste ange att man har en m.2 disk. Vart gör man det?

Djupt tacksam för goda råd...så kanske det blir färre slantar i svärburken

Är du nöjd med kitet du köpte? Är själv lite sugen på att beställa ett..

Men varför köpte du inte dessa ist för att få 16gb? kostar bara någon hundring till?

https://www.komplett.se/product/824698/datorutrustning/minne/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shankey:

Är du nöjd med kitet du köpte? Är själv lite sugen på att beställa ett..

Men varför köpte du inte dessa ist för att få 16gb? kostar bara någon hundring till?

https://www.komplett.se/product/824698/datorutrustning/minne/...

Apropå, det funkar med 32 GB också i dessa, dock inte officiellt stöd, skulle det skita sig så är det som sagt ingen support. Men det är en uppsjö av folk som snurrar dessa med 32 GB utan problem på Intels forum för NUC.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Apropå, det funkar med 32 GB också i dessa, dock inte officiellt stöd, skulle det skita sig så är det som sagt ingen support. Men det är en uppsjö av folk som snurrar dessa med 32 GB utan problem på Intels forum för NUC.

Tack för tipset/infon.

Men det kan väl inte vara så jättestor skillnad att köra på 32gb kontra 16gb? Det blir mest filmer och surf med burken.

Permalänk
Medlem

@Shankey: Ska du bara ha den till de uppgifterna så tror jag t.o.m att det hade gått bra med 2GB RAM.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Shankey: Ska du bara ha den till de uppgifterna så tror jag t.o.m att det hade gått bra med 2GB RAM.

Mestadels till film, musik och andra program (Musik och bild-program). Men en dag kanske man vill spela något enklare spel med den också. När mellanskillnaden är så pass lite så kan man lika bra köra på 16 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shankey:

Mestadels till film, musik och andra program (Musik och bild-program). Men en dag kanske man vill spela något enklare spel med den också. När mellanskillnaden är så pass lite så kan man lika bra köra på 16 gb.

Jag kör VM i min.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Mycket strul med en NUC?

Jag har precis köpt en intel_nuc_nuc5i7ryh_i7-5557u-0gb-0gb-iris_6100

Och jag har bokat ett 8GB minne och 500GB SSD som jag ska hämta på måndag och jag har bara tänkt ha den här till att surfa, kolla film, och jobba med lite småprogram så jag tänkte det var ett bra alternativ.

Men nu när man läser lite i den här tråden verkar det vara många som har problem att få den att hitta skärmen och hitta komponenterna och det ska uppdateras bios och det ska göras massa konstiga grejer som jag som novis inte har någon aning om hur man gör?

Har jag fel eller är det mycket krångligare att ha en NUC än en vanlig PC?

Jag vill ju bara trycka i minnet och HDn och installera Windows och sen ska allt funka som det gör på en vanlig dator?

Det är inte så enkelt med en NUC eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slinkans:

Jag har precis köpt en intel_nuc_nuc5i7ryh_i7-5557u-0gb-0gb-iris_6100

Och jag har bokat ett 8GB minne och 500GB SSD som jag ska hämta på måndag och jag har bara tänkt ha den här till att surfa, kolla film, och jobba med lite småprogram så jag tänkte det var ett bra alternativ.

Men nu när man läser lite i den här tråden verkar det vara många som har problem att få den att hitta skärmen och hitta komponenterna och det ska uppdateras bios och det ska göras massa konstiga grejer som jag som novis inte har någon aning om hur man gör?

Har jag fel eller är det mycket krångligare att ha en NUC än en vanlig PC?

Jag vill ju bara trycka i minnet och HDn och installera Windows och sen ska allt funka som det gör på en vanlig dator?

Det är inte så enkelt med en NUC eller?

Jo precis så enkelt är det. Sen går du till Intels supportsida och laddar hem de drivrutiner som finns där och som Intel säger till dig att ladda hem. Installera och sen är det klart.

Permalänk
Skrivet av Slinkans:

Jag har precis köpt en intel_nuc_nuc5i7ryh_i7-5557u-0gb-0gb-iris_6100

Och jag har bokat ett 8GB minne och 500GB SSD som jag ska hämta på måndag och jag har bara tänkt ha den här till att surfa, kolla film, och jobba med lite småprogram så jag tänkte det var ett bra alternativ.

Men nu när man läser lite i den här tråden verkar det vara många som har problem att få den att hitta skärmen och hitta komponenterna och det ska uppdateras bios och det ska göras massa konstiga grejer som jag som novis inte har någon aning om hur man gör?

Har jag fel eller är det mycket krångligare att ha en NUC än en vanlig PC?

Jag vill ju bara trycka i minnet och HDn och installera Windows och sen ska allt funka som det gör på en vanlig dator?

Det är inte så enkelt med en NUC eller?

Köpte en i7:a själv för ett tag sen till ungefär samma syften men den har mest bara blivit stående, fläkten låter på tok för mycket och just till i7:an finns det inga passiva chassin att köpa heller.

Grymt missnöjd, skulle ha köpt en i5:a istället finns flera passiva chassin att välja på till dem.

Har man tänkt köpa en NUC för filmtittande eller för att sitta nära den (ha den på skrivbordet) så är just i7:an opassande.

EDIT:
Som jämförelse kan jag väl säga att jag även har en 3930k överklockad till 4.2GHz med 9 mekaniska diskar + en SSD i ett chassi med totalt 5st 120mm fläktar, den låter men ljudet som kommer från den är betydligt behagligare än det från min NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinkans:

Jag har precis köpt en intel_nuc_nuc5i7ryh_i7-5557u-0gb-0gb-iris_6100

Och jag har bokat ett 8GB minne och 500GB SSD som jag ska hämta på måndag och jag har bara tänkt ha den här till att surfa, kolla film, och jobba med lite småprogram så jag tänkte det var ett bra alternativ.

Men nu när man läser lite i den här tråden verkar det vara många som har problem att få den att hitta skärmen och hitta komponenterna och det ska uppdateras bios och det ska göras massa konstiga grejer som jag som novis inte har någon aning om hur man gör?

Har jag fel eller är det mycket krångligare att ha en NUC än en vanlig PC?

Jag vill ju bara trycka i minnet och HDn och installera Windows och sen ska allt funka som det gör på en vanlig dator?

Det är inte så enkelt med en NUC eller?

Jag är mycket nöjd. Min låter när jag kompilerar program och kärnan. Vid vanlig användning låter den inte mer än min stationära, som är ganska tyst.
Har inte haft några problem med skärm eller något annat.
Jag har ställt ned fläkten i bios en smula. Fumkar bra på alla de sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Köpte en i7:a själv för ett tag sen till ungefär samma syften men den har mest bara blivit stående, fläkten låter på tok för mycket och just till i7:an finns det inga passiva chassin att köpa heller.

Grymt missnöjd, skulle ha köpt en i5:a istället finns flera passiva chassin att välja på till dem.

Har man tänkt köpa en NUC för filmtittande eller för att sitta nära den (ha den på skrivbordet) så är just i7:an opassande.

EDIT:
Som jämförelse kan jag väl säga att jag även har en 3930k överklockad till 4.2GHz med 9 mekaniska diskar + en SSD i ett chassi med totalt 5st 120mm fläktar, den låter men ljudet som kommer från den är betydligt behagligare än det från min NUC.

Hmm ok inte bra att den låter mycket det ville jag försöka slippa här då min laptop låter rätt mycket och därför jag byter lite...

Men en i7 i en NUC är väl en laptop-i7 hur snabb är den i jämförelse med en desktop i7?

Jag tänkte köra ett musikprogram i och det hackar på min laptop i3 men det borde väl den här i7an klara av det verkar inte kräva så mycket?
http://studioone.presonus.com/technical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Köpte en i7:a själv för ett tag sen till ungefär samma syften men den har mest bara blivit stående, fläkten låter på tok för mycket och just till i7:an finns det inga passiva chassin att köpa heller.

Grymt missnöjd, skulle ha köpt en i5:a istället finns flera passiva chassin att välja på till dem.

Har man tänkt köpa en NUC för filmtittande eller för att sitta nära den (ha den på skrivbordet) så är just i7:an opassande.

EDIT:
Som jämförelse kan jag väl säga att jag även har en 3930k överklockad till 4.2GHz med 9 mekaniska diskar + en SSD i ett chassi med totalt 5st 120mm fläktar, den låter men ljudet som kommer från den är betydligt behagligare än det från min NUC.

Du kan ju ganska så enkelt ställa ner TDP'n på processorn så den inte kräver så mycket kylning.
Visserligen så tappar du lite prestanda, men det är inte så farligt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju ganska så enkelt ställa ner TDP'n på processorn så den inte kräver så mycket kylning.
Visserligen så tappar du lite prestanda, men det är inte så farligt.

Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag skaffat en i5:a istället och lagt mellanskillnaden på ett sånt här: http://www.quietpc.com/tranquil-b2

Nu blev det en fläktlös HTPC av lite gamla delar, ny kylfläns och ett nytt nätagg + MediaPortal.

NUC i7:an tänkte jag ha som värd/webkameraserver till min delta 3D-printer när den är färdig, det är ju ändå lite sång i stegmotorerna så där lär den inte störa direkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slinkans:

Jag har precis köpt en intel_nuc_nuc5i7ryh_i7-5557u-0gb-0gb-iris_6100

Och jag har bokat ett 8GB minne och 500GB SSD som jag ska hämta på måndag och jag har bara tänkt ha den här till att surfa, kolla film, och jobba med lite småprogram så jag tänkte det var ett bra alternativ.

Men nu när man läser lite i den här tråden verkar det vara många som har problem att få den att hitta skärmen och hitta komponenterna och det ska uppdateras bios och det ska göras massa konstiga grejer som jag som novis inte har någon aning om hur man gör?

Har jag fel eller är det mycket krångligare att ha en NUC än en vanlig PC?

Jag vill ju bara trycka i minnet och HDn och installera Windows och sen ska allt funka som det gör på en vanlig dator?

Det är inte så enkelt med en NUC eller?

Fick låna en helt ny NUC5i7RYH, fanns installerat m.2 disk o 16GB minne, jag hade inga större problem med den i alla fall. Ville inte boota från m.2 disken bara. Fick ändra något i bios. Har ingen tidigare erfarenhet av NUC
Installation av drivrutiner o win7 va inga problem

Jag blev rätt så imponerad faktiskt av prestandan, jag har högre fps i wow (provade bara i 5min) när jag questar i Tanaan än med min lenovo y50-70 (uppgraderad med ssd o mer minne) Dock så väsnas den rätt mycket när jag spelade.

Ska själv köpa en när den nya kommer (med förhoppningsvis lite bättre "grafikkort")

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

*suck*
Efter 1 månad eller så med W10 på min D54250 så undrar jag vafan MS håller på med.
Jag använder den uteslutande till Kodi och det enda jag gör utanför Kodi är att installera ev. uppdateringar.
Så efter lång tid med ett felfritt W7 så slänger jag in W10 med tanken "vafan, hur illa kan det vara?".
Men nu verkar det som att det faktiskt kan vara rätt illa.
För det första så får jag inte hibernate att fungra korrekt, vilket ju sparar väldigt mycket tid när man skall starta den.
Med hibernate så hoppar inte ljudet igång.
Som det är nu så måste jag köra en shutdown istället.

Men mycket värre är att den till synes slumpmässigt bootar av sig själv för att göra nånting, och sedan stänger den av sig, WTF !
Så mitt i natten hör man fläkten i den gå igång för att 1 min senare stängas av.

För att inte tala om hur segt nätverket är i W10, det tar evigheter innan min NAS hittas och utdelningarna blir åtkomliga.
Inte så kul när det tog 5s från "on" tills man var inne i en film med W7, till 30s+ nu med W10.

Och slutligen så fungerar det trådlösa (Intel 7260) otroligt dåligt.
Ibland tappas nätverket helt tills jag gör en reboot, ibland hittas det inte ens vid boot.
Och så kan det slumpmässigt tappas mitt under filmtittande.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: En liten undran, varför kör du inte OpenELEC om det enda du använder burken till är för att köra Kodi?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon här som har testat Steams In-Home Streaming, och i så fall hur bra fungerar det sett ur NUCens synvinkel?

Jag har kört det på lite spel, man MÅSTE ha kabel annars fungerar det kasst tycker jag. Samt att jag har 1440p på gaming datorn och 1080p på teven ibland blir det michmach med upplösningen. Tycker det fungerar hyfsat faktiskt.

Endel spel fungerar inte alls dock, typ Ryse Son of Rome...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Men mycket värre är att den till synes slumpmässigt bootar av sig själv för att göra nånting, och sedan stänger den av sig, WTF !
Så mitt i natten hör man fläkten i den gå igång för att 1 min senare stängas av.

Handlar inte det om att den installerar uppdateringar? I Home-varianten av Win10 kan man tyvärr inte påverka om eller när uppdateringarna görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Handlar inte det om att den installerar uppdateringar? I Home-varianten av Win10 kan man tyvärr inte påverka om eller när uppdateringarna görs.

Det går att välja om jag vill få en tidpunkt på själva installationen, vet inte tidsspannet, men man kan alltså skjuta upp installation och omstart någom vecka eller två eller vad det är.
Under PC Settings och Update, där finns valet "Notify to schedule restart" och se till att stänga av under "Choose how updates are delivered" att inga av dina övriga ev. Win10 datorer uppdaterar NUC:en. Jag har stängt av skiten helt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Braswell CPU

På uppmaning flyttar jag detta från min egen tråd hit istället:

Jag tänkte höra vad folk har för åsikter och tankar om nya Braswell NUC's! Är det någon som har testat dom? Vad jag kan se så verkar det bara som att det går att få tag på pentium versionen (NUC5PPYH) med N3700 på Liontech än så länge...

Pentium N3700 borde räcka och bli över för att köra plex 1080p med transcoding, men frågan är hur väl Celeron N3050 klarar detta (NUC5CPYH). Kanske kan det funka om man har plex på samma enhet, och därmed inte behöver transcoding. Den låga skillnaden i pris gör väl dock att det lär bli Pentium!

Tankar och åsikter? Jag tycker att dessa NUC's öppnar områden som är väldigt intressanta, då de levererar väldigt bra pris/prestanda.

Hittade reviews här:
Pentium: http://nucblog.net/2015/08/braswell-nuc-nuc5ppyh-review/
Celeron: http://nucblog.net/2015/07/braswell-nuc-nuc5cpyh-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Köpte en i7:a själv för ett tag sen till ungefär samma syften men den har mest bara blivit stående, fläkten låter på tok för mycket och just till i7:an finns det inga passiva chassin att köpa heller.

Grymt missnöjd, skulle ha köpt en i5:a istället finns flera passiva chassin att välja på till dem.

Har man tänkt köpa en NUC för filmtittande eller för att sitta nära den (ha den på skrivbordet) så är just i7:an opassande.

EDIT:
Som jämförelse kan jag väl säga att jag även har en 3930k överklockad till 4.2GHz med 9 mekaniska diskar + en SSD i ett chassi med totalt 5st 120mm fläktar, den låter men ljudet som kommer från den är betydligt behagligare än det från min NUC.

Akasa Plato X har nu släppts. Beställde ett sådant chassi i veckan till min I7a. Lär väl dyka upp under kommande veckan.
Helt passiv kommer den bli då.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Akasa Plato X har nu släppts. Beställde ett sådant chassi i veckan till min I7a. Lär väl dyka upp under kommande veckan.
Helt passiv kommer den bli då.

Tackar för tipset!!

Helt klart intressant!
Inte det vackraste jag har lagt mina ögon på kanske men som med allt annat här i livet så får man kompromissa sig fram.

Kör du någon remote eller så till din?
Under den period som jag körde min så fick jag det aldrig att funka med någon remote (följde med en multi till min Marantz-receiver), jag kunde starta den från avstängt läge men absolut ingenting annat.

Var beställde du ifrån, hittade det hos Liontech, har dock aldrig direkt hört talas om den firman. (sett namnet i förbigående möjligtvis men inte mer...)