Datorn dör under spelande när det gäller krävande spel

Permalänk
Inaktiv

Datorn dör under spelande när det gäller krävande spel

Hejsan!
Jag har ett problem med min burk, spelar jag krävande spel såsom The Witcher 3 eller Dragon Age Inquisition med grafikinställningarna lite uppställda dör den med jämna mellanrum. Den startar inte om helt men bilden och ljudet försvinner samt fläktarna verkar varva ner en del osv. Så man får klart resetta den själv.

Riggen består av följande:

GTX 970 ASUS Nån modell.
Intel Core I5-4440 3.1GHz S1150 BOX
DDR3 1600 8GB 2x4GB CL9 - Corsair XMS3 Vengeance
1 ssd 120gb disk
1 7200rpm snurrdisk.
Gigabyte GA-H81M-DS2V - S1150 mATX moderkort
PSU är ett 550W Antec

Kan det vara så att maskinen blir varm eller PSU'n inte räcker till? Fruktansvärt irriterande är det i alla fall. Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

PSU'n borde räcka, förmodligen problem med värme.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt tips är att köra lite stabilitetstest på datorn, text furmark för grafikkortet och Intel Burn-In Test för processorn. Håll koll på tempraturerna när du kör testet, sticker de iväg är det inte omöjligt att det kan vara överhettning.

Enklaste sättet att utesluta att det är PSU:n som inte räcker till är att testa med en annan, kanske någon kompis som har en du kan låna tillfälligt eller liknande. 550W bör dock räcka gott och väl såvida den inte är trasig.

Slutligen ska man aldrig utesluta att det kan vara mjukvara som spökar, hjälper inget annat så formatera om datorn.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon6893:

Hejsan!
Jag har ett problem med min burk, spelar jag krävande spel såsom The Witcher 3 eller Dragon Age Inquisition med grafikinställningarna lite uppställda dör den med jämna mellanrum. Den startar inte om helt men bilden och ljudet försvinner samt fläktarna verkar varva ner en del osv. Så man får klart resetta den själv.

Riggen består av följande:

GTX 970 ASUS Nån modell.
Intel Core I5-4440 3.1GHz S1150 BOX
DDR3 1600 8GB 2x4GB CL9 - Corsair XMS3 Vengeance
1 ssd 120gb disk
1 7200rpm snurrdisk.
Gigabyte GA-H81M-DS2V - S1150 mATX moderkort
PSU är ett 550W Antec

Kan det vara så att maskinen blir varm eller PSU'n inte räcker till? Fruktansvärt irriterande är det i alla fall. Tacksam för all input!

Låter lite som ett typ exempel av överhettning

Permalänk
Inaktiv

Tackar för inputen, kör CPU burn in nu. Vart igång en litens stund < 10 min. Som högst har jag sett en CPU-temp på 75C, den ligger konstant kring 74C nu och verkar inte gå högre just än 75C. Är detta en anledning till att gräva vidare i CPU-temparna eller är det en normal nivå?

Permalänk
Inaktiv

Använder förresten openhardwaremonitor för att hålla koll på tempen, det verkar funka bra. Det jag dock undrar är huruvida CPU fan borde synas där? Det gör den nämligen icke. Jag hör dock att den ökat sen jag startade stresstesten.

Permalänk
Medlem

Är det ett 4år gammalt VP550 är risken stor att det säckat ihop.

Permalänk
Inaktiv

@SUMITOMO: Vill minnas att det är rimligt nytt, kring ett år gammalt ungefär.

Permalänk
Inaktiv

Och där small det igen under GPU stresstest.

Hur går jag vidare med felsökningen nu? Tänker mig att alternativen är:

Temperatur
PSU
Drivare/Mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

GTX 970 ASUS Nån modell.
Intel Core I5-4440 3.1GHz S1150 BOX
DDR3 1600 8GB 2x4GB CL9 - Corsair XMS3 Vengeance
1 ssd 120gb disk
1 7200rpm snurrdisk.
Gigabyte GA-H81M-DS2V - S1150 mATX moderkort
PSU är ett 550W Antec

Kan det vara så att maskinen blir varm eller PSU'n inte räcker till? Fruktansvärt irriterande är det i alla fall. Tacksam för all input!

HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA SNURRDISK!!! Dagens citat asså!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

Och där small det igen under GPU stresstest.

Hur går jag vidare med felsökningen nu? Tänker mig att alternativen är:

Temperatur
PSU
Drivare/Mjukvara

Temperatur på GPU medans du körde testet?

Permalänk
Inaktiv

@Ashzala: ca 72-74C, är det mycket? Fläktarna var aldrig högre än ~1300RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

@Ashzala: ca 72-74C, är det mycket? Fläktarna var aldrig högre än ~1300RPM

Nop, det är inte mycket.

Har du möjlighet kan du prova annat nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com