Är MGS V: Phantom Pain spelbart utan förkunskap? lore osv?

Permalänk

Är MGS V: Phantom Pain spelbart utan förkunskap? lore osv?

Titel^^ som någon som tilltalas starkt utav den taktiska stealth som spelet erbjuder men som skulle villja undvika spela igenom hela serien är spelet njutbart utan att ha spelat förestående?

Permalänk
Medlem

Nej, det tycker jag inte. Har spelat ca 7-8h och förstår inte ett skvatt, haha. Helt ny till serien.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

Har kört 22h och det tycker jag fungerar ändå. Det du behöver veta är att USA är bäst och kommunism suger (säger inte emot det men så att man förstår upplägget) därtill drar vi in lite Japansk anime/tentakler/brinnande unicorns och något evil mastermind så är du inne i spelet.

Finns tydligen massa lore och annat i bakgrunden och konspirationsjox men för att njuta av spelet behöver du inte veta så mycket. Allt snack innan om vilken suverän story det är tar vi med en nypa salt tycker jag, det är det vanliga värdspolis vs resten vilket fungerar fint. Huvudpersonen kunde imho lika gärna vara Steven Seagal. Det som varierar det hela är det japanska (antar att det är japanskt) mullemeck som dyker upp till och från, se här för exempel:

(Kolla inte för länge då det är från introt/prologen ifall du är spoilerkänslig, men du är på flykt undan någon militär, och vips så )
https://youtu.be/y1Dy2uBqSK8?t=50m46s

Kan ju vara så att storyn är jättedjup i de tidigare spelen och att det ger något extra, men för att bara lira och ha kul så kör på ändå. Riktigt bra, välgjort och kul actionspel med mycket bra lull runtomkring. Men du bör kunna se det lite med glimten i ögat, för det är som en actionfilm från 90-talet med oneliners hit o dit och alla ska vara så "What took you so long". Antar att det är meningen, eller så tar Konami sig själva på högsta allvar.

Aja mina fem cents iaf.

TLDR: Köp, det är ett bra spel. Som ett Splinter Cell i halvopenworld med extra allt.

Permalänk

@anon4992: hmm tack för inlägget du har nog övertygat mig ändå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smaldemon:

@Aresz: hmm tack för inlägget du har nog övertygat mig ändå

Kul att höra
Intron är lite seg dock, men sen blir det ett helt annat kul spel efter det!

Permalänk
Medlem

Finns en sida som berättar all historia från metal gear borde vara lätt att söka fram på google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Spendera några minuter på att läsa denna så har du lite koll på Metal Gear-världen åtminstone. (Den är extremt nerkortat i punktform så det går fort) Det underlättar att känna igen lite namn när du väl spelar sen

https://www.reddit.com/r/Games/comments/2050xm/metal_gear_the...

Som ovan sa också så är tutorialen jäkligt seg men spelet blir mycket bättre efter.

Permalänk
Hedersmedlem

rekommenderar starkt att ha med lite story blir mycket roliga när man förstår olika referenser osv.

om man ej orkar köra alla spel så sammanfattar detta det hela ganska bra: https://www.youtube.com/watch?v=778Sr8ePnWc&list=PLqU3_cfWaeY...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Har själv inte spelat mycket metal gear innan 5:an. Testade 1:an på ps1 när jag var liten men minns typ inte ett skvatt. Visst i början är det rätt förvirrande men efter tag börjar man förstå mer och mer. Tycker verkligen om gameplayn i spelet och storyn är väldigt bra. Spelet har ju dock sina övernaturliga fenomen som jag verkligen inte förväntade mig utav detta spel men det gör inte spelet sämre snarare tvärtom. Men som folk skrivit längre upp kanske bra att i alla fall ha ett litet hum storyn innan man spelar, kan ju underlätta. Skulle dock inte säga att det är ett krav har faktiskt inte själv läst något och gillar som sagt spelet ändå.

Permalänk
Medlem

Ett tips. Googla föregående spels namn och lägg till "the movie". Jag hade missat 3:an vilket är det enda spel jag känner man kanske kan ha nytta av rent storymässigt. Bara ta fram popcornen och se innan du börjar spela MGS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U