Laptop för student: Windows/ Bra batteri

Permalänk
Medlem

Laptop för student: Windows/ Bra batteri

Hej

Har blivit student och märker hur begränsad man blir med en stationär dator, trots att den är stabil )

Så jag behöver skaffa mig något mobilt. Det jag är ute efter är en problem fri, simpel och smidig dator av något slag. Med fördel en numerisk del på tangentbordet, men inget krav. Däremot stort krav på batteritid, och även om jag vet att de olika äppledatorerna dominerar vad gäller batteritid så skulle något win-baserat föredras då man är van vid den miljön.

I övrigt inga direkta krav vad gäller prestanda, handlar om internet, videoklipp, officepaketet och möjligen någon film emellanåt. Till och med nästan bra om spelmöjligheter är begränsade för att ta bort möjliga distraktioner.

Självklart är kostnaden något jag är medveten om, även om ett klokare alternativ inte faller på pengar. Bra livslängd prioriteras.

Alla tips/tankar/resonemang uppskattas då jag själv har nära noll koll på marknaden idag vad gäller bärbara lösningar.

Slutligen handlar det även om något som finns på marknaden idag - inte vad som dyker upp om någon månad eller två.

Permalänk

@Scontan: Föreslår en begagnad Lenovo från T eller W-serien. Utmärkta maskiner med mycket god byggkvalité. Fantastiskt tangentbord! Köp till ett expanderbart batteri och du lär kunna surfa i 10-12 timmar innan du behöver ladda den.

Enda nackdelarna är vikten och i vissa fall skärmens viewing angles (alltså hur bra du ser om du tittar på skärmen från andra positioner än då du sitter rakt framför den).

Vill du nödvändigtvis ha låg vikt utöver batteritid skulle jag blicka mot Toshiba.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

asus gör riktigt bra ultrabooks.. i princip vilken som helst av dem o sen köra in windows 7.. insåg också hur skönt det är med windows dator för skolarbete.. mac fixar de liksom inte..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Ericus1

Vilka modeller är lämpligt att titta på vad gäller Toshiba? Och ska se lite på Lenovo´s T/W serier, men jag tror det handlar om en ny, och inte begagnad maskin. Jag har även tittat lite på mac, skadar trots allt inte att jämföra. Hittade en variant på en ny 13" Air, 128gb för ~9600 kr, inklusive rabatter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart rekommendera en MAC, just av den enkla anledningen att batteritiden på en sådan är något enormt bra. Har haft min MAC i 2 år snart och den rullar på lika bra än med lika bra batteritid..

Visst är det ett helt annat OS och det är lite ovant till en början, men man vänjer sig snabbt och bör därför inte bortse ifrån att skaffa en MAC, men givetvis så kostar dom ju lite också

Jag är tveksam till att du får en Windows laptop med samma batteritid som just en MAC har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag skulle helt klart rekommendera en MAC, just av den enkla anledningen att batteritiden på en sådan är något enormt bra. Har haft min MAC i 2 år snart och den rullar på lika bra än med lika bra batteritid..

Visst är det ett helt annat OS och det är lite ovant till en början, men man vänjer sig snabbt och bör därför inte bortse ifrån att skaffa en MAC, men givetvis så kostar dom ju lite också

Jag är tveksam till att du får en Windows laptop med samma batteritid som just en MAC har.

Det jag skulle behöva vad gäller batteritid är 5-6 timmars användande , vilket sällan motsvarar vad nu än återförsäljare/producent specificerar. Den Macbook Air jag tittat på har en spec som säger ~12h, vilket säkert är betydligt mer än mitt behov. Däremot är även livstiden av batteriet vitalt. Att maskinen om några år har en reducerad batterikapacitet är helt acceptabelt men jag vill inte behöva sitta med nätuttag för att överleva en föreläsning.

Såg även att jag genom min anställning har ett par lappar i rabatt hos HP, på hela deras sortiment(upp till 30%). Däremot har man tveksamma erfarenheter av de 2 bärbara jag HP jag haft tidigare. Dålig värmehantering och snabbt försämrade batterier. Dock ska påpekas att det handlade om datorer främst för spelande på den tiden.

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 med FullHD skärmen (P/N: 9343). Jag kan använda den en hel arbetsdag utan problem, och då är den inställd på full performance med hög ljusstyrka på skärmen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010878111/latitude-e5550
Har en fin ljusstark IPS skärm, bra tangentbord med numpad, trackpoint är bra mycket skönare än touchpad när man inte har mus. Saknar optisk läsare men vet inte vad man ska ha det till längre.
Välbyggd och relativt lätt.

Tidigare nämnda Lenovo men håll dig till minst T serien.
HP gör fina maskiner i Probook serien.