Lämna tillbaka produkt som fått en defekt.

Permalänk
Inaktiv

Lämna tillbaka produkt som fått en defekt.

Hej,

jag köpte en telefon i mellansegmentet för ett par veckor sedan. Affären jag handlade i har 30 dagars öppet köp, och jag tänkte utnyttja det och lämna tillbaka telefonen, som jag inte gillar helt.

Nu till problemet. Vanligtvis skulle jag bara knalla in till butiken och be om pengarna tillbaka, men nu har det uppståt en defekt i skärmen av något slag. Det är som en ljus prick, som denna ungefär, fast mindre: http://i1211.photobucket.com/albums/cc438/youlovemark/fix%20w...

Om jag ber att få lämna tillbaka telefonen, men samtidigt säger att det är något fel på skärmen, vad är troligt att de kommer säga då? Kommer de kräva att den skickas iväg till någon verkstad, eller kommer jag få pengarna tillbaka och att de sedan löser den andra delen själva?

Permalänk
Medlem

Om det är en fysisk butik, hur ser deras öppet köp policy ut? det kan skilja sig rejält mellan butiker då det inte finns lag om öppet köp/ångerrätt för fysiska butiker.

För det andra så skall du självklart inte ljuga. Att någon annan skall få din defekta telefon om dem missar kontrollen och säljer den vidare sedan. Det är så dem flesta fallen i konsumenträtt händer och jag skulle inte tro att du vill att det skall hända dig själv.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Är det Elgiganten du köpt telefonen har dom inte öppet köp på telefoner...

Permalänk
Inaktiv

Netonnet är det, de har öppet köp även på telefoner i butik.

Nej, jag ska självklart inte ljuga. Undrar bara om det skulle finnas möjlighet att ändå få pengarna tillbaka direkt utan att behöva krångla med reklamationer osv, när jag ändå inte vill ha produkten. VIll ogärna lika ute med pengarna på det sättet.

Permalänk
Medlem

Du ska ju självklart inte ljuga för han som står i kassan, ta det med en säljare där och fråga hur det går till bara så löser det sig nog.

Permalänk
Moderator
Moderator

De kommer rimligtvis vilja verifiera att felet inte orsakats av dig. Hur de vill göra med återbetalningen avgörs nog av hurpass troligt det är att felet är en tillverkningsdefekt eller uppstått på grund av åverkan.

Glöm inte att återkoppla med oss, alltid intressant hur sådana här ärenden sköts.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Var och lämnade tillbaka telefonen igår. Det var inga problem att få pengarna tillbaka direkt. Detta var på Netonnet i Linköping för övrigt.

Permalänk
Medlem

@kallekotte: Bra att du återkopplade!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net