Samsung tillkännager SSD 950 Pro med hastigheter på uppemot 2 500 MB/s

Permalänk
Medlem

@Andylindy:

Beror väl på hur dina förutsättningar ser ut, det fungerar ju fint om du inte har så många andra diskar/usb grejer som tar bandbredd..
Samtidigt så är du och jobbar mot ett tak, som kanske inte borde vara där med ett nytt moderkort/processor.
Men behöver du verkligen allt i full fart? Vi köper ju mest för att det är kul och kanske inte för att det behövs..

Inser att jag var lite extrem, med att säga att det inte går.. för det gör det ju.. (kolla moderkortet dock!!!)
Men det kommer inte fungera för alla, för det är alltid någon med femtielva diskar och andra grejer att det blir problem, därav varningen.

Men då finns ju X99 att tillgå..

Permalänk
Skrivet av LPG:

I vad för områden kan man se en förbättring med en sådan här över en vanlig SSD egentligen undrar jag?

IOPS, IOPS är det som vi vanliga dödliga märker

Skrivet av Sveklockarn:

Aha, var det därför de inte släppte SM951 till konsumenter?

Trevligt att se, bara att hoppas på att de funkar riktigt bra och inte har något firmwarestrul.

Ja jag hoppas att det inte blir som förra Samsung disken.

Skrivet av anon114264:

Den versionen som såldes hos ÅF var dock bara ACHI versionen. NVme versionen såldes bara i OEM-led. Anledningen till att man inte släppte ut SM951 NVme versionen är ju uppenbart att de släpper denna under nytt namn istället.

De här som köpt SM951 här har förmodligen köpt ACHI-versionen.

Nyfiken om denna är bättre än Intels 750 ssd med stöd för NVme men som istället går över PCI-e gränssnittet? Jag har läst att M.2 inte är helt felfritt?

Enda jag hört är detta http://www.sweclockers.com/forum/trad/1361645-samsung-nvme-ss... och det är snarare Os:ets fel.

M.2 kör över pic-e med, dock med konsumentplattformen är busen rätt begränsad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tyger8Style:

Hej!
Undrar om någon vet om Rampage IV Formula har stöd för NVME?
Länk till moderkortet:
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/RAMPAGE_IV_FORMUL...
Tack!

Skulle inte tro det.
Finns ingen BIOS uppdatering för detta mb sedan december 2014 och där nämns inte NVMe.
För NVMe stöd är det något av Z97/H97, X99 eller de nya i 100-serien dvs Z170, H170 osv som gäller.

Permalänk
Skrivet av Blk:

@Andylindy:

Beror väl på hur dina förutsättningar ser ut, det fungerar ju fint om du inte har så många andra diskar/usb grejer som tar bandbredd..
Samtidigt så är du och jobbar mot ett tak, som kanske inte borde vara där med ett nytt moderkort/processor.
Men behöver du verkligen allt i full fart? Vi köper ju mest för att det är kul och kanske inte för att det behövs..
Inser att jag var lite extrem, med att säga att det inte går.. för det gör det ju.. (kolla moderkortet dock!!!)
Men det kommer inte fungera för alla, för det är alltid någon med femtielva diskar och andra grejer att det blir problem, därav varningen.
Men då finns ju X99 att tillgå..

OK. Tack för synpunkterna.
Det är riktigt att många köper och bygger för att man vill ha häftiga grejor.
Självklart är många uppdateringar och uppgraderingar för komfort, inte för att man uttömt datorns kapacitet för det hör nog till en förgången tid.
Men när man ändå byter moderkort/processor mm vill man inte på grund av okunskap eller missriktad sparsamhet/snålhet
välja fel.
Just när det gäller senaste modet dvs SSD PCIe NVMe som systemdisk/boot finns uppenbarligen en del att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Så egentligen bör man inte köra en NVMe SSD PCIe 3.0 x4 som systemdisk annat än direkt mot cpu?
Vilket gör att vare sig man har en gpu x16 eller två x8 så behövs fler än 16 PCIe 3.0-kanaler.
Isf landar man väl på X99 och Haswell-E för endast där finns 28/40 PCIe 3.0-kanaler direkt mot cpu
antingen via PCIe-kortplatser eller M.2-anslutning.
Kan det vara en riktig slutsats?

Låter som ett vettig slutsats, men det blir dyrare också. Lär ju inte dröja länge innan det krävs/ behövs pci-e 3 x8 för ssd diskar också.
Så för egen del så har jag slutat kolla på mellanserien av processorer / moderkort, för flera år sen. (nja har en 3770 som htpc)
Ser fram mot purley plattformen (Skylake-e) där blir det 48 pci-e 3/cpu (skulle varit pci-e v4 men det verkar som att det slopats)
Har min trogna sb-e på speldatorn & har inte sett någon anledning att byta ut den förän Purley dyker upp. (nja har en 5960 i min andra dator (ej speldator))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Så egentligen bör man inte köra en NVMe SSD PCIe 3.0 x4 som systemdisk annat än direkt mot cpu?
Vilket gör att vare sig man har en gpu x16 eller två x8 så behövs fler än 16 PCIe 3.0-kanaler.
Isf landar man väl på X99 och Haswell-E för endast där finns 28/40 PCIe 3.0-kanaler direkt mot cpu
antingen via PCIe-kortplatser eller M.2-anslutning.
Kan det vara en riktig slutsats?

Tekniskt sett, om du ska ha 100% av prestandan, ja.

Men notera att det viktiga är latency och 4k/IOPs för SSDer. Detta kan du tekniskt sett få bra värden på även med 2x PCI-E 2.0. Det som skiljer är hur högt upp i prestanda toppen dina benchmarks når, för när du tänker på det... vilket program kommer maxa din SSD, utan just benchmarks?!

Permalänk
Medlem

Kom alltid ihåg att en systemdisk är precis som namnet, avsett för systemet.
Kraschar systemet är det väl inte så roligt med en C: på 1TB där ens bilder ligger.
W7 om man inte rensar tar uppemot 50-60GB efter 1 år flitigt användande och div program.
M2 är omgjord version av PCI-x
Om du maxar din nya 4x PCI-x SSD 100% och "bara" har 20 lanes till ditt 980Ti som tuffar 100% så har du lyckats med nåt enormt bra.
När tror ni att ni kommer å maxa 4x PCI-x? Om så vore ens fysiskt möjligt så hur länge?
Tror ni också då att ni kommer ha kräm nog från CPU att orka mata instruktioner till GPU för att få den att prestera 100%.

Sitter själv med 4HDD och 4SSD samt USB-lagring.
Jag som konsument arbetar allt som oftast bara mot ett lagringsmedia.
Spelar jag så ser jag en förbättring på laddningstider i spel med SSD.
Denna förbättring i tid är på millisekund mellan en av dom första SSD som har bara 140Mb/s kontra senaste 550Mb/s.
När spelet är igång så ser jag tidvis inläsningar på några tiotals Mb per gång.
Summering, behöver jag mer SSD prestanda? Svar NEJ!

Jättefränt att äga men nyttan till all prestanda kommer aldrig att användas i kommersiellt bruk.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kan man stoppa in en sån här i en macbook pro 13" retina 2015?

Permalänk
Medlem

För dyrt och för litet!
Väntar lite med mitt Skylake bygge tror jag, teknikskifte både inom detta och GPU.

Permalänk

Är rätt nöjd med min Samsung 850 500GB på 530 mb/s, den räcker gott och väl tycker jag

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt moderkort stöder bara upp till M.2 2260, så ska jag ha M.2 2280 blir det till att köpa en adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Summering, behöver jag mer SSD prestanda? Svar NEJ!

Trist för dig, utveckligen styrs dock inte av dina behov.

Skrivet av Bloopy:

Jättefränt att äga men nyttan till all prestanda kommer aldrig att användas i kommersiellt bruk.

Precis som alla andra förutsägelser om att mer prestanda inte "behövs" (640 KB minne t.ex.) så kommer du att få fel mycket tidigare än du tänkt dig.

Permalänk
Medlem

Det ända som begränsas av att köra en PCI-e x4 ssd är att du förlorar 2 sataplatser, pci-lanes räcker till för att köra både grafikkort och m2. ssd. På Skylake-plattformen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

M2 är omgjord version av PCI-x

Nej, PCI-X är föregångaren till PCI Express.
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

Skrivet av Bloopy:

Kom alltid ihåg att en systemdisk är precis som namnet, avsett för systemet. Kraschar systemet är det väl inte så roligt med en C: på 1TB där ens bilder ligger.

Är du orolig för systemet snarare än disken kan du partitionera, göra en ominstallation utan formatering eller starta datorn från en livecd för att komma åt bilderna efter systemkrasch.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Inet har nu lagt upp 950 Pro i 256 GB samt 512 GB utförande med tillhörande pris: http://www.inet.se/kategori/591/harddisk-ssd/34/Samsung

256 GB: 1999 SEK
512 GB: 3499 SEK

Är det värt prisskillnaden jämfört med den ökade prestandan mellan 256 GB-versionen och 512 GB-versionen?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Snart kommer arbetsminne och lagringsminne bli ett och samma!

Permalänk
Skrivet av Najk:

Inet har nu lagt upp 950 Pro i 256 GB samt 512 GB utförande med tillhörande pris: http://www.inet.se/kategori/591/harddisk-ssd/34/Samsung

256 GB: 1999 SEK
512 GB: 3499 SEK

Är det värt prisskillnaden jämfört med den ökade prestandan mellan 256 GB-versionen och 512 GB-versionen?

Nej inte enligt mig. Skulle snarare vända på frågan. Är det värt priset för det utökade utrymmet och behöver alla program den hastigheten?

Operativsystemet har störst nytta av nvme diskar och det är inte topphastigheten utan iops och 4k snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej inte enligt mig. Skulle snarare vända på frågan. Är det värt priset för det utökade utrymmet och behöver alla program den hastigheten?

Operativsystemet har störst nytta av nvme diskar och det är inte topphastigheten utan iops och 4k snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, så är det ju.

Jag kommer i vilket fall som helst ligga lågt tills nästa plattformsbyte, då jag sitter på Z97

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Jubileumsmästare

Nu är det bara att vänta kvar.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jo, så är det ju.

Jag kommer i vilket fall som helst ligga lågt tills nästa plattformsbyte, då jag sitter på Z97

Samma här, skylake ger för lite och bringar fler nackdelar tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Samma här, skylake ger för lite och bringar fler nackdelar tyvärr.

Vilka är nackdelarna?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vilka är nackdelarna?

Mest den begränsade bandbredden och prestandan, är inte värt priset man betalar.

Sen att moderkort som är vettiga ligger över 1500kr är sjukt
Sen att dom billigaste verkar komma utan bakre IO plåt är mindre bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jesus vilken hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Mest den begränsade bandbredden och prestandan, är inte värt priset man betalar.

Vilken bandbredd är begränsad?
Och prestandan är väl ingen nackdel? Fortfarande bättre än alternativen?

Jo, priset var den nackdel jag kom att tänka på, framförallt helhetspriset med moderkorten som du säger och sen DDR4 på det.
Många hundralappar dyrare totalt för minimal prestandavinst.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vilken bandbredd är begränsad?
Och prestandan är väl ingen nackdel? Fortfarande bättre än alternativen?

Jo, priset var den nackdel jag kom att tänka på, framförallt helhetspriset med moderkorten som du säger och sen DDR4 på det.
Många hundralappar dyrare totalt för minimal prestandavinst.

pic-e bandbredden för DMI är för lågt. Köper man även för billigt moderkort kör andra pci-e porten i 4x, ja inte så bra helt enkelt. Sen om man använder usb/sata också blir ju DMI flaskhals ihop med 950 pro. Jag väntar på nästa gen i stället med kabi lake och hoppas dom höjer den till minst 8x (men inte troligt dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

pic-e bandbredden för DMI är för lågt. Köper man även för billigt moderkort kör andra pci-e porten i 4x, ja inte så bra helt enkelt. Sen om man använder usb/sata också blir ju DMI flaskhals ihop med 950 pro. Jag väntar på nästa gen i stället med kabi lake och hoppas dom höjer den till minst 8x (men inte troligt dock).

Är den lägre än tidigare generationer?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är den lägre än tidigare generationer?

Nja pci-e 2 x4 mot pic-e 3 x4 , så viss förbättring. 2GB mot 4GB/S

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Asus Z170 Pro gaming kommer kunna använda denna SSD full ut?

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Nu är det bara att vänta kvar.

http://i.imgur.com/bfKX3nq.jpg

Samma, beställt men hoppas att dom kan leverera tidigare än utsatt datum, man får väl se

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Någon som vet ifall Asus Z170 Pro gaming kommer kunna använda denna SSD full ut?

Inga problem, med tanke på att M.2-platsen går i upp till 32 Gbit/s (4 GB/s).