Grafikkortet påväg att ge sig?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet påväg att ge sig?

För några dagar sen så började skärmen "flimra" som på bilden nedan (det "flimmrar" bara när jag tittar på videos eller spelar) och min första tanke va att skärmen börja ge sig men de fixade sig inte trots ny skärm och kabel och då kom den stora fasan att grafikkortet kan vara felet eller någon drivrutin eller nåt annat hokus pokus.. grafikkortet är ett EVGA 670 4GB, ge mig gärna en billig lösning då jag inte är jätterik och använd gärna små ord då jag ej är jättekunnig när det kommer till datorer, tack på förhand

Permalänk
Medlem

Artifakter som uppstår när grafikkortets vRam börjar ge sig.

Ditt grafikkort sjunger på sista versen, jag beklagar sorgen.

Permalänk
Medlem

@Baptisten: så den är helt bortom räddning?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen mästare på grafikkort, men grafikkortets ram-minne är fastlött, till skillnad från ditt moderkorts ram-minne som sitter i ingångar och är lätta att byte.

Ska man byta ram-minnet i ett grafikkort så måste man först löda bort det gamla minnet för att sedan löda dit det nya.

Det kan finnas en möjlighet att fixa kortet genom att "baka" det. Jag har aldrig gjort det själv, men vad jag förstår så är metoden att man stoppar man in kortet i ugnen på hög temperatur och på så vis smälter, eller åtminstone mjukar upp lödningarna så att dom förhoppningsvis ska få ny kontakt.

Om detta skulle hjälpa ditt kort har jag inte en susning om. Någon annan med bättre erfarenhet än jag får hålla en lektion om det, jag vill också veta.

Permalänk
Medlem

@Baptisten: läste också något om att "baka" kortet men det är något jag inte riktigt vågar mig på ifall de skiter sig helt så har jag inget grafikkort alls :/ aja kanske är lika bra att byta ut de då *snyft* inget DH i år :'(

Permalänk
Medlem

Det finns säkert någon här inne som ska till DH (dreamhack antar jag?) som kan låna ut ett kort.

Måla inte fan på vägen ännu, försök att låna ett kort. Tyvärr kan inte jag hjälpa dig då jag endast har ett Radeon HD 4870 just nu, lal.

Lycka till, det löser sig nog.

Permalänk

Jag lyckades förstöra båda mina DVI uttag på ett gammalt GTX 570 med en dålig Belkin kabel, det uppstod små artifakter och störningar precis som du har och blev bara värre och värre tills skärmen visade i stort sett bara massa gröna pixlar. Kom framt ill att det bara var DVI uttagen på kortet som stekts eftersom att HDMI uttaget fortfarande fungerade klockrent.

Permalänk
Medlem

@Baptisten: att låna ett kort är tyvärr bara en temporär lösning så de ä nog egentligen bättre att jag lägger DH (ja DreamHack) pengarna på ett nytt kort istället tack för hjälpen i alla fall känns på något sätt mer lugnande att veta att kortet är påväg att dö än att inte veta vad som är felet

Permalänk
Medlem

@whAtevercs: trodde som sagt att de först var fel på kabel eller skärm också men provade med en liten tv vi har hemma med hdmi sladd men likadant där tyvärr :/

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av EinarMan:

@Baptisten: att låna ett kort är tyvärr bara en temporär lösning så de ä nog egentligen bättre att jag lägger DH (ja DreamHack) pengarna på ett nytt kort istället tack för hjälpen i alla fall känns på något sätt mer lugnande att veta att kortet är påväg att dö än att inte veta vad som är felet

När köpte du kortet? Möjligt att du har reklamationsrätt kvar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

När köpte du kortet? Möjligt att du har reklamationsrätt kvar.

+1

http://www.evga.com/support/warranty/graphics-cards/

Permalänk
Medlem

@EinarMan: Har du kollat vad du har för temperatur på grafikkortet när det jobbar?
Finns ju en viss chans att fläkten är full med skit och inte kyler som den skall, det går ju och fixa ganska lätt med lite luft på burk.

Kolla temps med HWinfo
http://www.hwinfo.com/

Permalänk
Medlem

@Daemon: har själv haft kortet ca ett halvår men en kompis hade det innan mig så köpte det billigt av honom då han uppgraderade till ett nyare kort så vet inte hur gammalt kortet är exakt men den är långt över ett år gammalt

Permalänk
Medlem

@MacAllan: sitter just nu och spelar wow och då ligger tempen på ca 50C går nog upp en del när jag raidar eller är i större städer då de kräver lite mer än vad det gör i min garrison

Permalänk
Medlem
Skrivet av EinarMan:

@MacAllan: sitter just nu och spelar wow och då ligger tempen på ca 50C går nog upp en del när jag raidar eller är i större städer då de kräver lite mer än vad det gör i min garrison

Låter inte som tempen är problemet då, har du testat ladda ner senaste drivrutinen från nvidias sida?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: gick in och kollade på nvidias sida vilken som var den senaste versionen vilket var 355.98 och ska man lita på geforece experience så har jag den installerad

Permalänk
Medlem

@MacAllan: ställde mig i en storstad på wow och då gick han max upp till 74C och medel var 64C har ingen bra koll på vad för "arbetstemperatur" ett grafikkort ska ha men hoppas de säger något

Permalänk
Medlem

Kolla med kompisen hur länge han haft den.
Garanti upp till tre år i vissa fall.
Kolla länken någon postade längre upp.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4GHz, Corsair 32 GB ddr4 2133 MHz VENGEANCE, Evga GeForce GTX 980 4 GB GDDR5, Evga z170 Ftw, Evga supernova 750 g2, Noctua Nh-d15, Samsung ssd PRO 850-series 256 gb, Samsung ssd 850 Evo 500 gb.