Permalänk
Medlem

Praktik som programmerare, tips?

Det är dags att komma ut i arbetsvärlden och jag undrar om någon har tips på vart man kan hitta praktik som programmerare? Vilka företag borde jag vända mig till eller någon kanske har något annat tips? Uppskattas!

Jag går nu i 3an på gymnasiet och ska hitta en praktikplats.

Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Lite svårt och tipsa om företag om vi inte vet vart du bor.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@PierreB: Haha oj! Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Vilket programmeringsspråk gäller det och hur pass självgående är du?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@PierreB: Jag har kunskaper i C++, C#. Vill dock lära mig mer så vilken praktik som helst som har inriktning programmering funkar. Är dock inte jätte självgående då jag inte har stora kunskaper.

Permalänk
Medlem

Fråga din programmerings lärare på skolan? Eller gå till närmaste SYV och fråga Tror nog du får bättre svar då

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Skolan är riktigt usla på att hitta praktikplatser det var därför jag vände mig hit. Men tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara taskig, men en prao från gymnasiet är ofta mer i vägen än nytta när det gäller programmering. Så vad TS ska fundera på är hur han/hon ska övertyga ett företag att man kan bli en bra praktikant?
Om man är en ovanligt duktig gymnasieelev så gäller det att snabbt informera arbetsgivaren om detta, ett mail där man visar något som man har utvecklat kan vara en bra ide, om man har lite mer tid på sig kan man annars söka upp företag på en mässa etc.

Förutom detta är såklart bekantskapskrets något som gör att man kan komma in som praktikant.

Annars för vanliga personer så är programmering skitsvårt att få en praktikplats som och man bör fundera lite bredare mer emot hårdvarumontering.

Permalänk
Medlem

Vill du bygga upp dig som programmerare så ta en projekt, antingen ett eget mindre eller ta dig tiden och sätt dig in i någon open source. Det är tungt i början men kommer de dig mycket mer sedan, du kommer även kunna använda det lite som referens på vad du kan och har gjort innan osv.

Fördelen med open source projekt är att du kan lära dig ta in andras kod och producera på den samt vidare utveckla, du kan lära dig jobba i team med andra som du kanske aldrig (troligen aldrig) träffar m.m.

När du sedan har ett eller ett par sådana grejer i ryggsäcken kan du vända dig till företag, gärna inom liknande områden som du då redan jobbat inom.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood