Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skala upp lågupplöst till 720p?

Permalänk
Medlem

Skala upp lågupplöst till 720p?

Jag har en del gamla filmer i DVD-format samt annat material i 480p och 576p, som hade varit kul att få upp till iallafall 720p. Finns det något program som kan göra det jobbet med hyggligt resultat, utan för mycket manuellt arbete?

Tips emottages gärna. Windows eller Linux endast, har ingen tillgång till Mac...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har en del gamla filmer i DVD-format samt annat material i 480p och 576p, som hade varit kul att få upp till iallafall 720p. Finns det något program som kan göra det jobbet med hyggligt resultat, utan för mycket manuellt arbete?

Tips emottages gärna. Windows eller Linux endast, har ingen tillgång till Mac...

Tja, det beror på vad du menar med manuellt arbete
Om du är lite händig i bash script, så kan du nog göra det snabbast och bäst med ffmpeg (command line). Då kan du automatisera hela processen samtidigt som du har total kontroll vad gäller encodingparametrar (kan bli lite väl mycket oftast!).

För ett GUI så kanske handbrake fungerar bra för dig.

Men du kommer givetvis inte få 720p kvalitet bara för att du skalar upp ditt existerande material. Däremot kan scalingen bli bättre om du gör den med HQ settings i konverteringen istället för hardware scaling vid uppspelning. Vilket är skälet till att du vill konvertera filmerna antar jag?

Permalänk
Inaktiv

Du får ju inte bättre kvalitet i vilket fall så jag förstår inte meningen?

Permalänk
Medlem

Låt filerna vara som de är, tycker jag. Du kommer inte märka någon skillnad i kvalitet.
Oftast är det bättre att låta videouppspelarnas codecs ta hand om uppskalningen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Däremot kan scalingen bli bättre om du gör den med HQ settings i konverteringen istället för hardware scaling vid uppspelning. Vilket är skälet till att du vill konvertera filmerna antar jag?

Korrekt!

Har testat lite olika program i Windows men resultatet blir oftast "sådär".
Får väl ge mig på att scripta lite med ffmpeg.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Korrekt!

Har testat lite olika program i Windows men resultatet blir oftast "sådär".
Får väl ge mig på att scripta lite med ffmpeg.

Kör bash! Här är ett script som låter ffmpeg konvertera alla .mov och .avi filer i den aktuella katalogen, och döper om dom från filnamn.ext till filnamn_720p.ext:

#!/bin/bash

for f in *.{mov,avi}
do
echo "ffmpeg -i $f [parametrar] ${f%.*}_720p.${f#*.}"
done

Du får ta bort echo, samt fylla i egna [parametrar] till ffmpeg efter tycke och smak förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Kör bash! Här är ett script som låter ffmpeg konvertera alla .mov och .avi filer i den aktuella katalogen, och döper om dom från filnamn.ext till filnamn_720p.ext:

#!/bin/bash

for f in *.{mov,avi}
do
echo "ffmpeg -i $f [parametrar] ${f%.*}_720p.${f#*.}"
done

Du får ta bort echo, samt fylla i egna [parametrar] till ffmpeg efter tycke och smak förstås.

Tackar!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.