Valve: "Mjukvarans fel att virtuell verklighet orsakar illamående"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Mjukvarans fel att virtuell verklighet orsakar illamående"

Det krävs mer än bra hårdvara för att eliminera illamående ur virtuell verklighet och det är minst lika viktigt att rätt inmatningsmetoder används för rörelser, enligt Valve.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men kan dom släppa sin äla Vive nu så kan jag avgöra själv om jag blir illamående eller inte XD

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte varför "viftpinnarna" skulle få en mindre åksjuk?
Handlar det om hur man går i olika riktningar så bör väl de där pinnarna generera samma felaktigheter som en handkontrolls styrspakar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår inte varför "viftpinnarna" skulle få en mindre åksjuk?
Handlar det om hur man går i olika riktningar så bör väl de där pinnarna generera samma felaktigheter som en handkontrolls styrspakar?

Om man blir illamående kan en fix punkt att hålla i hjälpa kontra yrseln. Jag antar att tanken med viftpinnarna är att dom förhoppningsvis ska vara en kompromiss.

Däremot tror jag att mjukvaran måste vara superresponsiv, för så fort önonens input till hjärnan inte motsvarar kroppens uppfattning av rörelse, då kommer illamåendet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår inte varför "viftpinnarna" skulle få en mindre åksjuk?
Handlar det om hur man går i olika riktningar så bör väl de där pinnarna generera samma felaktigheter som en handkontrolls styrspakar?

"viftpinnararna"

Klockren beskrivning. "Dont forget to use the waivesticks!!!"

Ont: Är problemet i grund och botten att vi sitter stilla med mus & tgb som orsakar illamående, och att vi inte rör oss? Inte helt osannolikt då hjärnan "luras" att tro att vi gör något när vi egentligen inte gör det... eller nåt

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Flera positions sensorer bör användas för att minska illamående, oculus rift med flera saknar detta, det handlar om allt från detaljerad rotation till huvud position som måste uppdateras i realtid for att förebygga illamående symtom.

Permalänk
Medlem

Var det inte någon som upptäckte att åksjukan minskade betydligt när man renderade en "näsa" ungefär där näsan ska sitta? Finns nog många faktorer som bidrar till åksjuka, sen är ju vissa människor mer benägna till åksjuka än andra, för dessa kanske VR är en omöjlighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Var det inte någon som upptäckte att åksjukan minskade betydligt när man renderade en "näsa" ungefär där näsan ska sitta? Finns nog många faktorer som bidrar till åksjuka, sen är ju vissa människor mer benägna till åksjuka än andra, för dessa kanske VR är en omöjlighet?

Ja det är möjligt men som jag sa saknas positions sensorer på oculus med med flera, så att hårdvaran kan tracka om du flyttar dig upp, ner, bak, fram och i sidled, när detta kan uppdateras i realtid minskar illamående avsevärt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är mjukvara så borde det väll inte vara så svårt för ett företag som Valve att fixa till det?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Om det är mjukvara så borde det väll inte vara så svårt för ett företag som Valve att fixa till det?

Dock inte bara mjukvaran eftersom det saknas positions sensorer, skulle dock att fungera om du också använder en 3d camera eller annan motion tracker.

Tydligen kan the Wii mote användas för head tracking.

https://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Permalänk
Medlem

"It's the developers making choices that are making you sick. Tell them that you don't want that"
- I really dont want that!

Så... fungerar det nu?

Att VR tekniken är ung, det förstår jag. Men om han nu "vet hur utvecklarna ska fixa det", säg det till dem istället för att påstå att vi som konsument ska säga det som borde vara fullständigt uppenbart.

Vem skulle ha beställde att 1/10 ska bli åksjuk? Kan man få se en kopia på den beställningen, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

"viftpinnararna"

Klockren beskrivning. "Dont forget to use the waivesticks!!!"

Ont: Är problemet i grund och botten att vi sitter stilla med mus & tgb som orsakar illamående, och att vi inte rör oss? Inte helt osannolikt då hjärnan "luras" att tro att vi gör något när vi egentligen inte gör det... eller nåt

Jag är ganska tålig mot VR sjuka (pallade 40 min HL2 första försöket, tydligen ovanligt). Men illamåendet kommer direkt när det blir "fel" i positionsangivelse mellan kropp och huvud. I HL2 (säker fler VR titlar) så styrs hårkorset av musen, medans du går med tangentbordet och styr var du tittar med huvudet. Detta fungerar faktiskt hyffsat, ända tills du råkar använda siktet för mycket när du tittar åt sidan, då kommer spelet byta vad som är ""rakt fram" till något du upplever som åt sidan. Dvs, du tittar mot höger men går framåt, då kommer illamåendet SNABBT. För att inte tala om när spelet kraschade....

Jag tror Valve mycket väl kan ha rätt här, mjukvaran och hur den tolkar rörelser är mycket viktiga för VR. Personligen är jag sjukt taggad, men kommer nog hålla mig till flygspel/rymdpangare till en början. Där skall du sitta still i en cockpit ändå, så att sitta still med en joystick är precis vad du skall göra ändå. FPS är sjukt svårt att få till och kommer nog kräva lite tid innan utvecklarna får till vettiga rörelsescheman

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja det ligger nog något i det. Hand/öga-koordination är ju viktigt och det funkar ju inte riktigt när man är bakis, vilket också brukar sammanfalla med illamående.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Dock inte bara mjukvaran eftersom det saknas positions sensorer, skulle dock att fungera om du också använder en 3d camera eller annan motion tracker.

Tydligen kan the Wii mote användas för head tracking.

https://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Det här kanske blir något
http://univrses.com/
Positionstracking med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det här kanske blir något
http://univrses.com/
Positionstracking med mobilen.

Nice find, vill ha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elias79:

Dock inte bara mjukvaran eftersom det saknas positions sensorer, skulle dock att fungera om du också använder en 3d camera eller annan motion tracker.

Tydligen kan the Wii mote användas för head tracking.

https://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Kan ju säga att en wii mote inte är så exakt hela tiden, den tapapr ibland motagningen och är ganska kännsligt med hur du håller den förhålande till motagaren

Känns som du klagar ganska mycket på tekniken har du testat den?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Alla mjukvaruutvecklare lägger väl medvetet in 50ms extra fördröjning?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

"viftpinnararna"

Klockren beskrivning. "Dont forget to use the waivesticks!!!"

Ont: Är problemet i grund och botten att vi sitter stilla med mus & tgb som orsakar illamående, och att vi inte rör oss? Inte helt osannolikt då hjärnan "luras" att tro att vi gör något när vi egentligen inte gör det... eller nåt

När jag ägde Oculus tyckte jag det var lättare att må illa om man stod upp än när man satt. Kanske känns olika från person till person.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

@stormense: håller med, definitivt Har använt DK1 och DK2 sedan 2013 nu, I mitt fall är det värre att stå än att sitta, kanske för att sitta ner gör så att det typ känns som att man rullar runt i en rullstol/ett fordon. Det går att stå upp, men för mig så påverkar det balansen så jag lutar omedvetet, vilket kan vara lite farligt även om jag inte mår direkt illa av det :x

Sittandes kan jag göra nästan vad som helst numera, har kört igenom hela HL2+Ep1+Ep2 och Half-Life: Source Men det är helt klart inte för alla, det tog mig en vecka innan jag kunde spela utan att behöva ta en paus, kan tänka mig att inte alla will pusha igenom VR-sjukan på det sättet.

Det sagt, jag vill fortfarande spela spel där man glider omkring på marken i första person, jag hade ruskigt kul i HL2, men vi får väl se ifall det blir några fler konverterade FPS spel alls. Kanske får vi nöja oss med att köra FPS i rum än så länge, eller som i Bullet Train, teleportering.

Permalänk
Medlem

Intressant då en av de få titlar jag faktiskt blir illamående av när jag använder mitt Oculus DK2 är Half-Life 2's "native" VR-stöd.
Kör jag med externt vr-middleware (ex. vorpx) så blir jag inte alls lika åksjuk av just HL2.

Permalänk
Inaktiv

Mycket snack som vanligt från Valve om detta, personligen hade jag föredragit att de snackade mindre och istället lägger energin på att få ut produkter eller iallafall låta folk testa sakerna. Har Vive varit testbar på någon mässa ens?

Får se om produkten kommer ut någon gång, Valve trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mycket snack som vanligt från Valve om detta, personligen hade jag föredragit att de snackade mindre och istället lägger energin på att få ut produkter eller iallafall låta folk testa sakerna. Har Vive varit testbar på någon mässa ens?

Får se om produkten kommer ut någon gång, Valve trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns att testa på EGX i Elite:Dangerous
https://www.youtube.com/watch?v=OCYcMqt7cmA
och självklart devkits hos developers:https://www.youtube.com/watch?v=q4zr5Eq_F5g

lade till en till länk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Mycket snack som vanligt från Valve om detta, personligen hade jag föredragit att de snackade mindre och istället lägger energin på att få ut produkter eller iallafall låta folk testa sakerna. Har Vive varit testbar på någon mässa ens?

Får se om produkten kommer ut någon gång, Valve trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade release Q1 2016 va?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går att lösa med mjukvara... såvitt jag vet så blir folk som även blir åksjuka illamående av VR. Åksjuka kommer ju i.o.m att ens syn ger ett visst intryck (t.ex att väggarna på en båt inte rör sig = man står still) medans balanssinnet ger ett annat (man gungar på vågorna). OM mitt antagande är korrekt, alltså att det är samma typ av illamående som vr ger, så borde väl inte det kunna lösas med mjukvara.. ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Kan ju säga att en wii mote inte är så exakt hela tiden, den tapapr ibland motagningen och är ganska kännsligt med hur du håller den förhålande till motagaren

Känns som du klagar ganska mycket på tekniken har du testat den?

Nej men detta är ju en bra lösning http://univrses.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Vet inte om det går att lösa med mjukvara... såvitt jag vet så blir folk som även blir åksjuka illamående av VR. Åksjuka kommer ju i.o.m att ens syn ger ett visst intryck (t.ex att väggarna på en båt inte rör sig = man står still) medans balanssinnet ger ett annat (man gungar på vågorna). OM mitt antagande är korrekt, alltså att det är samma typ av illamående som vr ger, så borde väl inte det kunna lösas med mjukvara.. ?

Precis, balanssinnet och dina synintryck stämmer inte överens. Då tolkar hjärnan/kroppen detta som att du har blivit förgiftad och påbörjar då "evakuering" av magsäckens innehåll för att förhindra vidare förgiftning.
Dessa reflexer går att träna bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av spikeBOLL:

Det sagt, jag vill fortfarande spela spel där man glider omkring på marken i första person, jag hade ruskigt kul i HL2, men vi får väl se ifall det blir några fler konverterade FPS spel alls. Kanske får vi nöja oss med att köra FPS i rum än så länge, eller som i Bullet Train, teleportering.

Personligen tror jag att framtiden för VR och FPS är att karaktären är rullstolsburen. Visst vore det häftigt att ha ett VR anpassat rum osv men majoriteten vill väl trots allt sitta ner och spela?
Istället för svåra hopp osv tror jag att upplevelsen blir bättre av en enkel trappa som bara kan övervinnas med en ramp osv i spelen.

Edit, menar givetvis permobil som styrs med styrspaken på en kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Precis, balanssinnet och dina synintryck stämmer inte överens. Då tolkar hjärnan/kroppen detta som att du har blivit förgiftad och påbörjar då "evakuering" av magsäckens innehåll för att förhindra vidare förgiftning.
Dessa reflexer går att träna bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Gött, då resonerar jag korrekt. Detta bör väl inte kunna lösas med mjukvara utan som du säger, man får själv träan bort det ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeeKer3Million:

Fanns att testa på EGX i Elite:Dangerous
https://www.youtube.com/watch?v=OCYcMqt7cmA
och självklart devkits hos developers:https://www.youtube.com/watch?v=q4zr5Eq_F5g

Mycket bra!

Skrivet av Najk:

Det hade release Q1 2016 va?

Är det verklig tid eller Valve Time tro?

Jag räknar personligen med att både Valve och Occulus lär skjuta upp lanseringarna ytterligare. Så länge produkterna är bra när de nu väl lanseras är det väl bra men samtidigt är intrycket jag får att det snackas på tok för mycket tyvärr.