Permalänk
Medlem

Kamera för videoinspelning

Hej!

Jag behöver råd. Jag och en kompis ska filma lite utomhus på kvällen, vilket gör att min kamera Panasonic DMC-FZ45 inte fungerar alls, alldeles för högupplöst och liten sensor där allt blir brusigt även med lampor.

Jag har nu sneglat på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2289260 , tänker om det kan vara något för vårt behov? Har länge velat ha en DSLR men nu är behovet störst för film och vår budget är mellan 3-4k. Vi behöver inget som zoom eller autofokus osv då vi inte kommer springa fram och tillbaka med kameran utan mycket fixerat. Så kan detta vara något? Jag är helt nybörjare på systemkameror och dslr. Så gärna lite tips vad man ska tänka på vid köp och filmning, känns gött om man kan filma och ta bra bilder inomhus utan massa brus.

Diskutera med mig, behöver ni mer information så skriv, ni är experter inte jag.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Den är helt ok. Jag filmar ofta med en gm1. Men du behöver framförallt ett objektiv med stor bländare om du ska filma när det är mörkt. Dvs inte det som följer med.
En kamera som är mycket mycket mer lämpad för video och dessutom billigare är Panasonic G6. Det låg en på fotosidan för 1800 här om dagen. Då får du pengar över till det objektiv du behöver. Jag rekommenderar ett Panasonic 20mm F1. 7.
"f1.7 betyder stor bländare, ju lägre siffra desto större bländare/öppning = mer ljus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är helt ok. Jag filmar ofta med en gm1. Men du behöver framförallt ett objektiv med stor bländare om du ska filma när det är mörkt. Dvs inte det som följer med.
En kamera som är mycket mycket mer lämpad för video och dessutom billigare är Panasonic G6. Det låg en på fotosidan för 1800 här om dagen. Då får du pengar över till det objektiv du behöver. Jag rekommenderar ett Panasonic 20mm F1. 7.
"f1.7 betyder stor bländare, ju lägre siffra desto större bländare/öppning = mer ljus)

Tack för svaret.

Men hur mycket bättre är den? Läste att den var bra för att filma med men hade lite problem med ta stillbilder. Färg på bilderna kunde skilja sig. Bra ej fast skärm samt micingång. Hitta en begagnad på tradera och ett objektiv på F1.7 som du skrev. Så denna är mer prisvärd? Jag kommer nog landa runt 3-4k på den, så skulle inte säga den blir billigare. Vad får jag för fördelar med GM1 jämfört med G6 och tvärtom?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tack för svaret.

Men hur mycket bättre är den? Läste att den var bra för att filma med men hade lite problem med ta stillbilder. Färg på bilderna kunde skilja sig. Bra ej fast skärm samt micingång. Hitta en begagnad på tradera och ett objektiv på F1.7 som du skrev. Så denna är mer prisvärd? Jag kommer nog landa runt 3-4k på den, så skulle inte säga den blir billigare. Vad får jag för fördelar med GM1 jämfört med G6 och tvärtom?

De har samma sensor så bildkvalitet både på video och stillbild blir samma.
Men som sagt, utvikbar skärm, mikrofoningång, exponeringshjälp, sökare osv. Den är en mycket bättre videokamera och precis lika bra stillbildskamera.
Enda fördelen med gm1 är storleken, allt annat är nackdelar.

Du måste köpa samma objektiv till GM1, det där som följer med kan du inte använda på kvällen utan att det blir minst lika brusigt som din gamla kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

De har samma sensor så bildkvalitet både på video och stillbild blir samma.
Men som sagt, utvikbar skärm, mikrofoningång, exponeringshjälp, sökare osv. Den är en mycket bättre videokamera och precis lika bra stillbildskamera.
Enda fördelen med gm1 är storleken, allt annat är nackdelar.

Du måste köpa samma objektiv till GM1, det där som följer med kan du inte använda på kvällen utan att det blir minst lika brusigt som din gamla kamera.

Okej bra tack!

Kan inte tänka mig att det blir lika brusigt som min gamla... men annars så är jag nöjd med svaret. Precis det jag ville veta!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Okej bra tack!

Kan inte tänka mig att det blir lika brusigt som min gamla... men annars så är jag nöjd med svaret. Precis det jag ville veta!

Här har du en målvakt för vad G6 kan producera i rätt händer.

https://vimeo.com/115844378

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Här har du en målvakt för vad G6 kan producera i rätt händer.

https://vimeo.com/115844378

Lycka till

Tack, det såg jättebra ut!

Jo, jag tänkte på det med objektiv. Hittade ett F1.8 som du prata om. Men hur stor är sensorn jämfört med en vanlig(jämför min gamla FZ45). Så om jag köper objektiv och köper ett annat kamerahus i framtiden så kan jag ändå känna mig framtidssäkrad? Så jag inte behöver köpa nytt kamerahus och nya objektiv. Hur stor är skillnaden mot DSLR och fullformat systemkameror?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tack, det såg jättebra ut!

Jo, jag tänkte på det med objektiv. Hittade ett F1.8 som du prata om. Men hur stor är sensorn jämfört med en vanlig(jämför min gamla FZ45). Så om jag köper objektiv och köper ett annat kamerahus i framtiden så kan jag ändå känna mig framtidssäkrad? Så jag inte behöver köpa nytt kamerahus och nya objektiv. Hur stor är skillnaden mot DSLR och fullformat systemkameror?

Den har en m4/3 sensor vilket är rejält mycket större än din gamla.
Den är mindre än de flesta DSLR men det behöver du inte oroa dig för. Finns adaptrar som ger den större sensor. Objektiven kan du använda på framtida hus från Panasonic, olympus och Blackmagic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den har en m4/3 sensor vilket är rejält mycket större än din gamla.
Den är mindre än de flesta DSLR men det behöver du inte oroa dig för. Finns adaptrar som ger den större sensor. Objektiven kan du använda på framtida hus från Panasonic, olympus och Blackmagic.

Tack för alla svar! Rodde hem en sådan kamera igår! Så nu är det bara objektivet som fattas

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tack för alla svar! Rodde hem en sådan kamera igår! Så nu är det bara objektivet som fattas

Vad fick du ge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad fick du ge?

1875 inkl frakt.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

1875 inkl frakt.

Sjukt prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sjukt prisvärt!

Japp, hoppas bara på att jag kan få ett objektiv till lika bra pris

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S