Koppla in grafikkort till TV

Permalänk
Medlem

Koppla in grafikkort till TV

Hej

jag är nybörjare. och

Jag vill koppla in min dator (Grafikkort MSI Nvidia Geforce GTX 660) till min tjock-TV från 2006.
Hittade en länk här på Sweclockers forum från 2004 ( http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html ) men den gällde ATI Radeon, där man skulle göra sin egen kabel, göra vissa inställningar mm.

Dator DVI-D - > Skärm
VGA - > Scart (TV)

Någon som vet hur man skall löda/koppla stift, vilka komponenter som behövs. Hur inställningar skall göras för mitt grafikkort?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Borde det inte funka med en vanlig vga till scart kanel, eller har jag drömt att det finns något sånt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Borde det inte funka med en vanlig vga till scart kanel, eller har jag drömt att det finns något sånt

Enligt snabb google-sökning så finns det.
Exempelvis: https://www.cableworld.se/scart-till-vga-kabel/scart-vga-kabe...

Permalänk
Medlem

Men MSI har skrotat vga-kontakten på 660, vad jag kan se. Därför behöver du en hdmi till scart kontakt och den borde du kunna hitta här:
Kjell

Permalänk
Medlem

Tack för svar/tips. Då är det Dubbla DVI jag kanske har. Körde ev adapter med DVI-VGA då jag hade tjockskärm, när datorn var ny för 2 år sedan.

Vill ha ut analoga signalen till TV.

Den kabel som länkas till från cableworld är från SCART->VGA, dvs från DVD till skärm t.ex. Står notering. Bör INTE användas omvänt.

Scart till VGA kabel. 5 meter, Svart.
Signalriktning: Scartutgång till VGA ingång.
Bör inte användas omvänt.

Behöver en 15 m lång kabel och tänkte göra den med överbliven internetsladd skärmad.

Den från Kjell var rätt dyr.. om man jämför med länken jag hänsvisade till.... Får man nästan en platt-TV för Tänkte slippa D/A omvandling det är väl där priset ligger i.... när jag har ren analog signal.