Permalänk
Medlem

Vad är normal temp 4670k?

Hej,

Titeln säger väl det mesta tror jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Titeln säger väl det mesta tror jag

Jag kör dock med Corsair h100i ca 28-34 idle för mig enligt HWmonitor

Permalänk
Medlem

Det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Men säg 25-40grader. Beror på omgivningen temperatur, luftflöden, kylaren osv.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd

Det är load som är mest intressant.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Men säg 25-40grader. Beror på omgivningen temperatur, luftflöden, kylaren osv.

Skrivet av skottkärra:

Det är load som är mest intressant.

Skrivet av pa1983:

2-3C över rumstempratur då en Haswell drar endast 2W idle.

Hann bara starta datorn i bios läge innan nätagget gav upp men där sas det cirka 31 grader har jag för mig.
Cpu kylaren är en Noctua NH-L12 med bara 95mm fläkten monterad.

Jo visst att load kanske är det som är intressant men en onormal idle temp lär ju knappast bli bättre under load.

2-3 grader över rumstemperatur låter ju lite lågt i såna fall, kan inte tänka mig att det var många grader över 20 i rummet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hann bara starta datorn i bios läge innan nätagget gav upp men där sas det cirka 31 grader har jag för mig.
Cpu kylaren är en Noctua NH-L12 med bara 95mm fläkten monterad.

Jo visst att load kanske är det som är intressant men en onormal idle temp lär ju knappast bli bättre under load.

2-3 grader över rumstemperatur låter ju lite lågt i såna fall, kan inte tänka mig att det var många grader över 20 i rummet

Det beror mycket på flödet genom lådan med, har man dåligt flöde så stannar mycket värme kvar och då får du höga idle temp med.
Jag har själv en H100i men har ett semipassivt grafikkort som har en idle på 45 grader vilket värmer ganska bra inne i lådan så jag har en idle på min cpu på 30-32 grader och det är inte något speciellt.
Det viktiga är ju att det kyler bra när man belastar, idle är påverkad av så mycket saker så det spelar ingen större roll

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

2W är inget. Läs på hur Haswell är designad istället. Som sagt alla Hasswell chip drar 2W idle och med idle menas INGE CPU BELASTNING, något som sällan händer. En CPU kärna stänger av sig när OS:et begär C1 state för den kärnan vilket per definition är idle då OS:et inte kräver exekvering av instruktioner.

Min Haswell ligger just nu runt 32C men den ligger runt 9% belastning så den spenderar i alla fall 5% av tiden aktiv då den har två kärnor därför min ligger runt 32C.

Kylare min Haswell passivt, endast chassifläkt.

BIOS är rätt ointressant då Intel C-SATES delvis kräver OS support för att den ska gå ner i djupare viloläge.

Permalänk
Medlem

Ok men runt 30 får väl anses som ganska normalt då kanske. Om man ser till load när bör man bli orolig över hög temp?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok men runt 30 får väl anses som ganska normalt då kanske. Om man ser till load när bör man bli orolig över hög temp?

Över 80grader bör man inte ligga konstant tycker jag, cpun klarar dock att nå 100grader innan den börjar klocka ner sig.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Över 80grader bör man inte ligga konstant tycker jag, cpun klarar dock att nå 100grader innan den börjar klocka ner sig.

Så för att göra en lång historia kort så är normal temp för en 4670k mellan typ 30-80 grader beroende på belastning

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Så för att göra en lång historia kort så är normal temp för en 4670k mellan typ 30-80 grader beroende på belastning

Det är inget onormalt att ligga där någonstans iaf, sen så varierar det ju mycket beroende på val av kylare, flöde i chassi mm.
Man får lära sig vad sin egen dator ligger mellan normalt sett och om det sen ändrar sig mycket utanför det utan någon orsak så får man kolla upp det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är inget onormalt att ligga där någonstans iaf, sen så varierar det ju mycket beroende på val av kylare, flöde i chassi mm.
Man får lära sig vad sin egen dator ligger mellan normalt sett och om det sen ändrar sig mycket utanför det utan någon orsak så får man kolla upp det.

Ok tack

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Min i3 4360 ligger väl lätt över 80C, i princip när man kompilerar eller kör intel linpack. Kan prova mins inte vad jag hade för temps men kör med Noctua NH-U12P utan fläkt men basen blir typ inte ljummen och kör med AS5. Tyvärr nackdelen med Haswell då kombinationen av 3D transistor liten litografi, lite chip area, kass termisk pasta (TIM) istället för löd IHS som LÄTT gör 10-11C utan klock och på det att Haswell är designad för att begära ca 0.1V mer Vcore vid AVX2.0 laster och effekten ökar exponentiellt vid ökad Vcore så ja dom går tyvärr varmt även om kylaren i sig är rätt sval i basedan då tempraturskillnaden (Delta T) primärt ligger mellan kisel, TOM och IHS.

Nyare Xeon sänger turboboosten istället vid AVX laster för att slippa höja Vcoren då detta ger bättre tempraturer och perstanda per watt blir nog bättre med men desktopchipen gör det ej utan dom är designade att begära mer Vcore och throttla om det behövs.

Oavset med stock kylare och AVX2.0 laster så trottlar även en stock intel processor ca 2% av tiden enligt tester och det görs runt 99-100C så det når dom med stock kylare under prime95 eller intel linpack så ja allt lägre än det är "bättre".

Vardagliga laster når man liksom inte ens 80C då inget normalt program nyttjar AVX2.0 oavbrutet och kompilering som exempel är Haswell en hejare på pga runt 25% bättre branch predictor än IVY.
Kompilering är extremt beroende av bra branch predictor men nyttjar också HT utmärkt så det hettar på dom lite med men gämfört med tex SB eller IVY som sagt inget dom flesta gör och processorn tål 80-90C dom gångerna det behövs för intel designade skiten så sedan kan man tycka att throttling från fabrik med stock kylare är kast men det är ju en avägning för att maximera vinsten från intels sida. Men det är ju det eftermarknadskylare är till för att åtgärda ändå.

Men som sagt svårt att få låga temps på Haswell och Haswell Refresh som jag kör då för att vara petig och dessa ska ju vara något mer optimerade för att reducerar hotspots alltså delar av chipet går varmare än andra med stor marginal.

Min I3 går lätt upp 50C från idle till full load under tunga later och lite till men det är ju det som händer när chipet går från 2W till 65W eller 95W vad den nu har för TDP.