Mini DP Hona & HDMI Hona till 3x unika 4K-skärmar

Permalänk

Mini DP Hona & HDMI Hona till 3x unika 4K-skärmar

Hej!

Har införskaffat mig en riktig monsterlaptop, i alla fall i mitt tycke; G751JY-T7230H.
Nu vill jag självfallet kunna utnyttja dess fulla kraft. Som jag förstått det, ska det gå att köra i alla fall 2x unika externa 4K-skärmar - vilket jag lätt gör genom att köpa en redig Mini DP Hona till HDMI och koppla samman den med en skärm och sedan den redan existerande HDMI-porten med en annan.

Men jag nöjer mig självklart inte där
Självfallet skulle jag vilja ha 3x unika externa 4k skärmar - vilket jag inte riktigt hittat en lösning på riktigt än.
Jag är med i en LAN-förening på fritiden, som arrangerar en hel del evenemang av olika karaktär, vilket ställer krav på olika projektorsammankopplingar av alla möjliga slag. Det minsta jag vill kunna koppla samman med datorn är 3x unika externa 1920p-skärmar, vilket borde gå med någon form av adapter/splitter.

Tänker mig att någon här på forumet måste hittat en bra lösning på detta tidigare.
Displayport-utgången på datorn är kombinerad med Thunderbolt och av typ 1.
HDMI-utgången är av typ 1.4.
TL;DR - av 1xHDMI (1.4) och 1xMini DP (komb. Thunderbolt, typ 1) vill jag alltså få ut tre unika 4K-utgångar. Är detta möjligt med hjälp av adaptrar/splitters?

Stort tack och fortsatt trevlig helg!

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
99:e percentilen

Oj, jag tror att du har tagit dig vatten över huvudet. Vad jag iallafall kan garantera är att din HDMI 1.4 i bästa fall klarar 4K UHD @ 30 Hz, inte mer, och att DP 1.2 inte har tillräcklig bandbredd för två stycken 4K UHD-skärmar i 60 Hz.

Du är väl också medveten om att det inte finns någon som helst möjlighet för dig att spela spel i 11520x2160 med den laptopen även om du skulle lyckas ansluta tre 4K UHD-skärmar? Så jag antar att du har tänkt använda dem till mindre grafikkrävande saker.

@Laxpudding bör se den här tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vet inte, men kanske någon sådan här kan vara en lösning.. Finns många olika varianter, för olika upplösningar. Men det är ju inga spelgrafikkort..
http://www.ghdata.se/products/Komponenter/Grafikkort-ovriga/S...

Annars finns de här..
http://www.villagetronic.com/g3/vidock/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du behöver något sånt här, den verkar iaf stödja 4k men du kommer antagligen bara få ut max 30Hz https://www.dustinhome.se/product/5010823057/multi-stream-tra...

Permalänk
Skrivet av Alling:

Du är väl också medveten om att det inte finns någon som helst möjlighet för dig att spela spel i 11520x2160 med den laptopen även om du skulle lyckas ansluta tre 4K UHD-skärmar? Så jag antar att du har tänkt använda dem till mindre grafikkrävande saker.

Förstod det.
Nej, det är tänkt till "mindre grafikkrävande saker" som Illustrator och gränssnittsutveckling/Webbutveckling.
I slutändan kommer jag ändå antagligen köra med en, alt. två skärmar 4k och resten 1920x1080.

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Du behöver något sånt här, den verkar iaf stödja 4k men du kommer antagligen bara få ut max 30Hz https://www.dustinhome.se/product/5010823057/multi-stream-tra...

Tackar!

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk

Har ni något bra tips på lösningar på hur jag kan dela upp det till 3x 1920p?
Edit: Förstod att det antagligen inte skulle gå eller vara kass kvalle på 3x4K. Hursomhelst skulle jag vilja ha åtminstone en lösning som ovan, där jag också har tillgång att switcha mellan olika utgångar. Typ Mini DP -> 2 DP och sedan HDMI/DVI/VGA-adapter på det.

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tommielag:

Det minsta jag vill kunna koppla samman med datorn är 3x unika externa 1920p-skärmar, vilket borde gå med någon form av adapter/splitter.

Skrivet av tommielag:

Har ni något bra tips på lösningar på hur jag kan dela upp det till 3x 1920p?

Måste tipsa om att när du anger upplösning med en siffra följd av ett p måste siffran vara den vertikala upplösningen. (Den horisontella upplösningen är då i regel underförstådd, oftast som 16/9 av den vertikala.) Du menar alltså 1080p-skärmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med DP så finns det möjlighet att använda daisy-chaining, dvs. att man kopplar ihop flera skärmar så att de drivs av en kabel från datorn. Det gäller då att skärmarna har stöd för det, och jag är inte helt säker på hur vanligt det är. Men man kan filtrera ut skärmar med DP-utgång på prisjakt, se denna lista, och den enda användningen för en DP-utgång jag kan komma på är just diasy-chaining.

Så med den lösningen borde du kunna koppla ihop tre 1080p-skärmar, och endast behöva en kabel till datorn. 1x1440p + 2x1080p borde också fungera, eftersom en DP ska kunna driva 4x1080p.