[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

SSD Sata II är fortfarande i runda slängar 50 ggr snabbare än en mekanik disk i konsumentklassen, antar jag. Det var några år sedan jag laborerade med SATA II

Inget som kommer märkas överhuvudtaget o flytta den mekaniska från III till en II plats alltså

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Datorn hängde sig, starta om men bootar inte, corsair vertex 2 kommer inte upp i bios bara att hiva åt helvete eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Datorn hängde sig, starta om men bootar inte, corsair vertex 2 kommer inte upp i bios bara att hiva åt helvete eller?

Testa detta fungerade för mig när min disk slutade synas i bios.

1. Koppla bara in SATA strömkabeln (alltså inte den som kopplas till Moderkortet)
2. Starta datorn och låt den stå i bios under ca 30 min (använd helst inte datorn alls under denna tiden)
3. Stäng av datorn och koppla ur disken i 30 sek.
4. Gör om steg 2 och 3 en gång till.
5. Koppla in disken normalt och starta datorn. (Har du tur så ska den nu fungera som normalt)
6. Glöm inte att uppdatera firmware om du inte har gjort det. (Om nu disken går igång)

Jag fick även starta om några extra gånger innan den hittades i bios men den fungerar nu igen

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Funkar det att "ren-installera" Windows 7 på en 128gb SSD och sen lagra allt annat på en HDD Sata i samma dator? Vad är den stora skillnaden i att lagra spel/filer/et.c. på en större SSD än en HDD?

Permalänk
Entusiast

@andnel:
Det fungerar alldeles utmärkt. Försök att lagra så mycket som möjligt som frekvent används på SSDn, då dessa saker som att öppnas, stängas och köras väldigt rappt.
Exempel på saker du kan lagra på HDDn(saker som inte nödvändigtvis behöver hastighet): Bilder, Filmer, ZIP/.exe filer, och så vidare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@andnel:
Det fungerar alldeles utmärkt. Försök att lagra så mycket som möjligt som frekvent används på SSDn, då dessa saker som att öppnas, stängas och köras väldigt rappt.
Exempel på saker du kan lagra på HDDn(saker som inte nödvändigtvis behöver hastighet): Bilder, Filmer, ZIP/.exe filer, och så vidare.

Då var det som jag anade. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej,

Har precis installerat en SSD med Win 8.1 på. Innan kopplade jag ur min HDD med Win7 på. Kopplade sedan in min HDD med Win7 efter SSD var installerad för att överföra över filer och sedan formatera och ha som lagringsdisk men den syns varken i BIOS eller i Windows.

Jag har använt två olika SATA-kablar och använt två olika portar, jag hör att HDD:n är igång. Förslag?

Permalänk
Medlem

@Direkt: Hur ser det ut i diskhanteraren?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

hej
hur vet man om man fått det här omtalade problemet med samsung 840 evo SSD:er???

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

hej
hur vet man om man fått det här omtalade problemet med samsung 840 evo SSD:er???

Om du inte har den senaste firmwaren så har du problemet. Hur märkbart det är beror på hur gammal data du har på SSDn. Så uppdatera bara firmwaret med Samsung Magician, annars kommer prestandan att försämras med tiden.

Permalänk

Nu när jag får min dator i morgon så har jag en fråga, blir SSD sämre om man defragmentera datorn? Är det något mer jag behöver veta?
Det är en 256gb Samsung Pro 850-series SSD.
Jag vill vara säkert på att min prestanda på datorn inte plötsligen börjar sjunker.
Jag tänker installera windows 10 på datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProBlackbird:

Nu när jag får min dator i morgon så har jag en fråga, blir SSD sämre om man defragmentera datorn? Är det något mer jag behöver veta?
Det är en 256gb Samsung Pro 850-series SSD.
Jag vill vara säkert på att min prestanda på datorn inte plötsligen börjar sjunker.
Jag tänker installera windows 10 på datorn.

Du skall inte defragmentera en SSD. Windows 8 och 10 har TRIM och det kallas "optimera" enheten.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProBlackbird:

Nu när jag får min dator i morgon så har jag en fråga, blir SSD sämre om man defragmentera datorn? Är det något mer jag behöver veta?

Defragmentering på en SSD gör ingen större skillnad i prestanda eftersom en SSD har så snabba söktider, men däremot så sliter det onödigt mycket eftersom en SSD bara tål en viss mängd skrivningar (inget att oroa sig över, det är inget problem vid normal användning). Även om du skulle ha defrag på så lär du troligtvis hinna byta ut SSDn innan den är utsliten, men det finns ingen mening att ha defrag på. Windows ska normalt stänga av defrag automatiskt på en SSD, men det skadar inte att kolla så att det är rätt inställt.

Permalänk

Tack så mycket de är bra att veta.
Självklart så vill man att datorn ska leva länge.
Det senaste Windows jag har använt är Windows 7 så vore bra att veta.

Skrivet av perost:

Defragmentering på en SSD gör ingen större skillnad i prestanda eftersom en SSD har så snabba söktider, men däremot så sliter det onödigt mycket eftersom en SSD bara tål en viss mängd skrivningar (inget att oroa sig över, det är inget problem vid normal användning). Även om du skulle ha defrag på så lär du troligtvis hinna byta ut SSDn innan den är utsliten, men det finns ingen mening att ha defrag på. Windows ska normalt stänga av defrag automatiskt på en SSD, men det skadar inte att kolla så att det är rätt inställt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem

Tjenare sitter i dagsläget på en Samsung 830 256GB SSD.

För någon månad sedan kunde jag ladda ned spel på steam etc i runt 95-105MB/s vilket maxxade ut mitt internet. Men nu plötsligt så går det pendlandes mellan 55-70MB/s och busy writing to disk . Att packa upp arkiv bland annnat tar markant längre tid med. Att installera spel och program tar även längre tid.

Har kört samsungs optimering/TRIM med deras verktyg, senaste firmwaren från inköpsdatumet och enligt samsungs benchmark ligger prestandan där den ska, men i faktisk användning lider den speciellt vid skrivningar med mycket IOPS. Kan det vara så att min SSD börjar sjunga på sin sista vers nu? Har aldrig varit med om att en SSD bränns ut och tappar prestanda. I dagsläget har 107TB skrivits till den här SSDn. Inte hört talas om problem med just Samsung 830 heller.

SMART:

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Tjenare sitter i dagsläget på en Samsung 830 256GB SSD.

Tjenare!
Jag har egentligen inget svar på varför din SSD börjar tappa i prestanda. Men jag har exakt samma disk som du, en Samsung 830 256 GB. Jag använder min som boot disk med Windows 8.1 och de flesta spel jag spelar finns också installerade på samma SSD. Min burk står alltid på om jag inte är bortrest och trots detta har det bara skrivits 8.6 TB till min, typ 8% av vad som skrivits till din disk.

Hur använder du din disk?

edit:
jämförde några av dina S.M.A.R.T-värden med mina:

Power-on Hours 23278 20284
Wear Leveling Count 259 154

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Då kommer ändtligen lite större lagringsmöjlighet. 2TB SSD

http://www.mynewsdesk.com/se/samsung/pressreleases/samsung-sl...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Åsiker om OCZ Radeon R7? I behov av en 480+ GB SSD nu, funderade på en Samsung EVO 850 först men såg att denna var på rea. Värt eller inte? Och varför kostar Radeon R7 nästan 900kr mer vanligtvis än alla andra?

Permalänk

Har en laptop med 4 Gb DDR2 RAM, Core 2 Duo 2,4Ghz samt Win7. Är det värt att uppgradera denna med en SSD om den ska fortsättas användas flitit? Datorn är ganska rapp när man navigerar runt i Windows men starttiden kan förbättras.

Tack på förhand.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Sir Skybalotte:

Har en laptop med 4 Gb DDR2 RAM, Core 2 Duo 2,4Ghz samt Win7. Är det värt att uppgradera denna med en SSD om den ska fortsättas användas flitit? Datorn är ganska rapp när man navigerar runt i Windows men starttiden kan förbättras.

Javisst! Vilken laptop som helst som används flitigt är värd att uppgradera med en SSD om den inte redan har det. Din laptop stödjer nog inte SATA3 så du behöver ju inte köpa det allra snabbaste som finns på marknaden heller. Välj en prisvärd en istället.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Någon som kör uteslutande SSD i sin NAS? 4*2TB i RAID0 skulle väl räcka en bit? Finns det nackdelar med det (om jag bortser från "relativt" begränsad storage)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tappar man alltid två s-ata portar om man använder en ssd via PCIe x4 eller M2?
Tänker främst på Skylake/S1151.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

M.2 PCIe NVME Samsung 950 finns att beställa (dock ej på lager ännu) på Webhallen.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/harddiskar/in...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Sitter på Win 8.1 installation för tillfället, inte en ren installation och hastigheterna är såklart lite påverkade jämfört med när installationen var ren för flera månader sedan men inte alls i samma grad som för gamla 840 Evo, den tappade en hel del med tiden.

Sjukt sugen på 950 Pro nu, 256GB räcker inte för mig el jag vill iaf ha mer + att 950 Pro ser ju bättre ut i M.2 slotten också utan den gröna sköna pcb'n etc.

Ser dock ut som att 950 Po 256GB kommer tappa lite skrivprestanda va SM951 vilket är tråkigt men men.. MZVPV256HDGL-00000 har iaf fungerat bra för mig förutom små saker som tex att Aida tappade möjligheten att läsa temperaturer, dock så kan det göras med Speedfan så kanske bara mjukvarurelaterat samt att man inte skall köra Magician ihop med denna OEM ssd?

För den som inte orkar vänta på 950 Pro och vill ha till bra priser nu:

http://www.flexxmemory.co.uk/solid-state-drives-ssd/samsung-s...

http://www.flexxmemory.co.uk/solid-state-drives-ssd/samsung-s...

Tror frakten kostade runt £10 och kom blixtsnabbt.

Permalänk

Vad är det som gör en SSD, till en bra SSD?

Är det endast GB/Krona?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Sitter på Win 8.1 installation för tillfället, inte en ren installation och hastigheterna är såklart lite påverkade jämfört med när installationen var ren för flera månader sedan men inte alls i samma grad som för gamla 840 Evo, den tappade en hel del med tiden.

http://i60.tinypic.com/25s2zv8.jpg

Sjukt sugen på 950 Pro nu, 256GB räcker inte för mig el jag vill iaf ha mer + att 950 Pro ser ju bättre ut i M.2 slotten också utan den gröna sköna pcb'n etc.

Ser dock ut som att 950 Po 256GB kommer tappa lite skrivprestanda va SM951 vilket är tråkigt men men.. MZVPV256HDGL-00000 har iaf fungerat bra för mig förutom små saker som tex att Aida tappade möjligheten att läsa temperaturer, dock så kan det göras med Speedfan så kanske bara mjukvarurelaterat samt att man inte skall köra Magician ihop med denna OEM ssd?

För den som inte orkar vänta på 950 Pro och vill ha till bra priser nu:

http://www.flexxmemory.co.uk/solid-state-drives-ssd/samsung-s...

http://www.flexxmemory.co.uk/solid-state-drives-ssd/samsung-s...

Tror frakten kostade runt £10 och kom blixtsnabbt.

dom har ju släppt en fix för 840 evo.

Skrivet av Whitesound:

Vad är det som gör en SSD, till en bra SSD?

Är det endast GB/Krona?

Finns mer kriterier än så. Nand t.ex är olika skrivtåligt beroende dels vad du betalar och vilken ssd du väljer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

dom har ju släppt en fix för 840 evo.

Inte till Linux. Bara Windows och Mac, kan vara värt att poängtera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inte till Linux. Bara Windows och Mac, kan vara värt att poängtera.

Nä, men går ju fixa fixen i Windows och sen köra Linux om man nu vill det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nä, men går ju fixa fixen i Windows och sen köra Linux om man nu vill det.

Jo, sant men då måste man skaffa windowslicens 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jo, sant men då måste man skaffa windowslicens 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, behövs endast prova funkar ju 1 månad och du behöver ju inte många timmar att fixa det hela.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar