Permalänk
Medlem

Itsale eller inet

Hej, byggde mig en dator men hittade sedan en sida vid namnet itsale som sålde prisvärd dator.
Behöver lite hjälp med att välja.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8578881/970-i5

Eller en sån här:

http://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-i5...

Är det värt att köpa från itsale? Och om inte vad tycker ni om datorn jag har byggt ihop? Ska jag ändra på något?

Permalänk

Om du kör på den från Inet så bör nog PSU:n bytas ut, CX-serien ska tydligen vara rätt dålig.

Permalänk
Medlem

Jasså det visste jag inte. Någon du rekommenderar? Försöker hålla mig till 10,000 budget. Några tips på ändringar man kan göra? Vill ha gtx970, i5 4690k, 250gb ssd. Resten kan ändras.

Har du några tankar kring itsale datorn? Ser ju skaplig ut för det priset! Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Om du kör på den från Inet så bör nog PSU:n bytas ut, CX-serien ska tydligen vara rätt dålig.

Hade cx 600 som mitt första nätagg och det var grymt. Nu har min kompis pappa det. Så dom presterar bra!

Permalänk
Medlem

Utöver att chassit var skitfult (min åsikt) så verkar den färdigbyggda datorn vara extremt prisvärd för att vara färdigbyggd!

Missar jag något?

Permalänk
Medlem

Lägg på ~400kr så har du en EVGA Supernova G2. @Demis

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
99:e percentilen

Inet är ju ett säkrare kort; jag hade inte ens hört talas om ITsale. Men eftersom du har en relativt tajt budget kan du alltid bygga din lista på Prisjakt och spara några hundralappar på att köpa de olika prylarna från olika (seriösa) butiker.

Skrivet av Demis:

Vill ha i5 4690k

Varför det när 6600K "Skylake" finns?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Superolle: exakt vad jag tycker också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Hade cx 600 som mitt första nätagg och det var grymt. Nu har min kompis pappa det. Så dom presterar bra!

Dom har dock fått VÄLDIGT dåligt betyg av användare här på sweclockers. Typ en STOR varning för de nätaggen. Själv har jag ingen egen erfarenhet, men jag skulle akta mig för dom.

Som tidigare medlem skrev, EVGA's G2 serie är att rekomendera. Så samma inet kasse men byt nätagg till G2

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen ska byta PSU. Men fortfarande kluven varför jag inte skulle köpa itsales dator som jag länka. Ingen som har något att tillägga om det valet?

Permalänk
Medlem

Känns lite halvskumt att de har "bättre än original" uppgradering på cpu-kylaren då skylake inte har någon original/medföljande sådan.
Levereras datorn helt utan cpu-kylare om man inte uppgraderar det tillvalet?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Känns lite halvskumt att de har "bättre än original" uppgradering på cpu-kylaren då skylake inte har någon original/medföljande sådan.
Levereras datorn helt utan cpu-kylare om man inte uppgraderar det tillvalet?

Hahahaha sant! Antagligen skruvar de dit nån gammal stock-kylare.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med itsajten är att de är ett mindre känt företag. Du kan inte välja dina komponenter själv, tex chassi. Nätaggregatet är nog i Klass med corsair cx, men har inte forskat i det. Väljer personligen bort Samsung ssder tills de fixat 830 eller vad den heter som lider av samma problem som 840 evo

Permalänk

@jocke92: Det var Samsung 840 och 840 EVO som hade problem med läshastigheten, och detta ska nu vara åtgärdat med den senaste firmware-uppdateringen(?).
Samsungs 850-serie lider ej av dessa prestandaproblem.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@jocke92: Det var Samsung 840 och 840 EVO som hade problem med läshastigheten, och detta ska nu vara åtgärdat med den senaste firmware-uppdateringen(?).
Samsungs 850-serie lider ej av dessa prestandaproblem.

Kollade orderhistoriken och det är 840 jag har. Har även en evo. Problemet är att det bara är löst på den sistnämnda. Finns det nyare artikel skyller jag sökfunktionen. http://www.sweclockers.com/nyhet/20351-samsung-presenterar-ny...

Spelar ingen roll om nya diskar inte lider av problemen, de har spelat sina kort klart hos mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Dom har dock fått VÄLDIGT dåligt betyg av användare här på sweclockers. Typ en STOR varning för de nätaggen. Själv har jag ingen egen erfarenhet, men jag skulle akta mig för dom.

Som tidigare medlem skrev, EVGA's G2 serie är att rekomendera. Så samma inet kasse men byt nätagg till G2

Swec sa själva i fredagspanelen att dom två är nästintill jämställda. Det är vanliga RM serien som är dåliga. Inte RMX

Permalänk
Proffsmobbare

Varken CX eller RM är rakt uppochner dålig eller farlig. Det är två helt okej nätdelar i prisklassen, sedan finns det bättre och sämre kandidater. Men att kalla det för dåligt är att stretcha rejält, då kan man aldrig ha stött på en dålig nätdel på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Hade cx 600 som mitt första nätagg och det var grymt. Nu har min kompis pappa det. Så dom presterar bra!

Är en viss skillnad dessutom, dom allra äldsta var okej (vissa av dom), släppes sen en drös utan 80+ märkning och vägrade låta dom testas, hamnade ändå i test och var bedrövligt.

Fick bättra sig lite, nu med gen 3/4 med modulära kablar är det någorlunda okej (inte bra, men har man tur fungerar det i flera år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag unnat en bättre nätdel på en dator som kostar 10k. Men sedan är frågan om det ger något egentligt värde. Strömförbrukningen är ingen som kan motivera. Ljudnivån är, om man är känslig. Komponenterna kan leva längre, men det behöver inte hjälpa

Permalänk
Medlem

@Demis: om du ska köpa från inet så skulle jag har satsat på ett bättre nätaggregat samt valt r9 390 över 970 då 390 presterar nästan alltid bättre i spel och har inte 970 "minnesbug"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Personligen hade jag unnat en bättre nätdel på en dator som kostar 10k. Men sedan är frågan om det ger något egentligt värde. Strömförbrukningen är ingen som kan motivera. Ljudnivån är, om man är känslig. Komponenterna kan leva längre, men det behöver inte hjälpa

Ger mervärde i att datorn fungerar i flera år. Att köpa budget agg är som att köpa trisslott, chansen är stor att du får en nitlott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Swec sa själva i fredagspanelen att dom två är nästintill jämställda. Det är vanliga RM serien som är dåliga. Inte RMX

Va? Du sa ju CX.. \/

Skrivet av Axel95:

Hade cx 600 som mitt första nätagg och det var grymt. Nu har min kompis pappa det. Så dom presterar bra!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Va? Du sa ju CX.. \/

Hoppsan blandade ihop det med ett annat inlägg jag har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Hoppsan blandade ihop det med ett annat inlägg jag har gjort.

Ah ok då förstår jag!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam

FYI.

Första gen CX var rätt shaky men det är uppordnat nu. Så historiska skrämselsiffror med CX är inte längre giltiga i diskussionen. Det är inget nämnvärt fel på dagens CX600.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

FYI.

Första gen CX var rätt shaky men det är uppordnat nu. Så historiska skrämselsiffror med CX är inte längre giltiga i diskussionen. Det är inget nämnvärt fel på dagens CX600.

Första gen CX var utmärkt, samma som VX450 men med Taiwan-kondensatorer. V2 var riktigt dålig, baserat på sämsta plattformen från CWT, ingen kylning till diodbryggan mm mm. V3 var precis lika dålig men med marginellt bättre verkningsgrad för att få 80+ klassning. Enda skillnaden andra switchtransistorer. V4, som mig veterligt är vad som säljs idag är helt ok, baserat på en mycket bättre CWT-plattform och med japansk primärkondensator (främst pga många blåsta i v2&v3, för många RMA). Dock fortfarande budget och inget som jag någonsin skulle köpa. Nätagget är datorns viktigaste del.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demis:

Tack för tipsen ska byta PSU. Men fortfarande kluven varför jag inte skulle köpa itsales dator som jag länka. Ingen som har något att tillägga om det valet?

Frågan är, litar du på butiken? Tycker du priset är rimligt?

Lista på priser av komponenter från kända aktörer.

  • CPU: Intel Core i5 6600k ~ 2550Kr

  • Mobo: Gigabyte Z170-HD3P ~ 1250Kr

  • GPU: Nvidia GeForce GTX 970 4GB ~ 3450Kr

  • RAM: Corsair Vengeance 8GB 2666MHz DDR4 ~ 650Kr

  • SSD: 250GB SSD Samsung 850 EVO M.2 ~ 1150Kr

  • Chassi: Zalman Z11 ~ 900Kr

  • SUMMA: 9950kr (exkl. PSU, OS, Optisk läsare.)

- Valt att inte räkna in nätdelen då jag tycker man bör byta ut det vid köp. Det som sitter i kostar nog runt 3-400Kr.
- Optisk läsare är något som de flesta tycker är överflödigt och är bara bortkastade pengar. (~200Kr)
- Datorn levereras utan OS (~1100Kr)
- Nvidia kylare på GPUn. De flesta föredrar 3:e parts kylare.
- Moderkortet har jag ingen koll på men gissar på att det inte är det bästa för överklockning.

Tyvärr är det inte mycket man tjänar på att köpa denna tveksamma dator, bygg hellre en egen för nästan samma pris och få de delar du vill ha, mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kollade orderhistoriken och det är 840 jag har. Har även en evo. Problemet är att det bara är löst på den sistnämnda. Finns det nyare artikel skyller jag sökfunktionen. http://www.sweclockers.com/nyhet/20351-samsung-presenterar-ny...

Spelar ingen roll om nya diskar inte lider av problemen, de har spelat sina kort klart hos mig

850 EVO är den jag skulle rekommendera i dagslägat om någon frågade iaf.

Jag köpte in två st 840 EVO till jobbet precis innan det framkom att det var problem, vilket såklart är riktigt tråkigt, men jag valde ändå en 850 EVO nu när vi skulle ha en till, för det är svårt att komma från att Samsung förutom just 840(EVO) har haft toppklass på alla övriga SSDs.

Mycket för att de gör hela paketet med minnen, firmware och styrkretsar själva. Alla företag gör ju designmissar på enstaka modeller, så det känns lite synd att utesluta ett av de bästa alternativen bara för den sakens skull, men det är min egen åsikt såklart.

Hade jag tänkt som du så hade jag t.ex. inte kunnat köra varken AMD eller NVidia på grafikkortsfronten eftersom bägge har dragits med kassa drivrutiner och olika hårdvaruproblem i vissa modeller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

NetOnNet
Cooler Master Hyper 212 Evo
Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz
Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB

Webhallen
Crucial Ballistix Sport 2x8GB
Fractal Design Define S
EVGA SuperNOVA 650 G2 650W 80+ Guld, Modulärt
Samsung 850 EVO 250GB
Total kostnad: 10 726:-

Motivering:
Chassi: Fractal Design Define S är en fröjd att bygga i, ljudisolerad till tusen och hög kvalitet.
PSU: EVGA Supernova G2-serien är en av favoriterna här på Sweclockers.
GPU: R9 390 presterar snäppet bättre än GTX 970, särskilt om man vill spela i högre upplösningar
Moderkort: Smaksak egentligen, föredrar Gigabyte över MSI av egna erfarenheter. Lite mer USB kontakter på Gigabytes.

I övrigt är det ingen större skillnad på de delar du valt. Går alltid att välja ett billigare chassi, men tystnad är guld.