Apple Iphone 6S uppvisar stora skillnader i batteritid beroende på processorleverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Vilken katastrof... Säger en del om Apple's kvalitetskontroll. Detta förtjänar dom och kommer kosta Apple sjuka summor. Själv är man helnöjd med Note 5

Som tidigare skrivet så följer dom spec fortfarande. Så det är inget fel på kvaliteten i komponenterna. Så vad förtjänar dom? För övrigt är det ju Samsung kretsen som är "sämre" i detta fallet så håll dig du till din Note 5 fanboyism.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kanske Apple skulle helt gå över till TSMC i fortsättningen. Svårt o veta om detta är sabotage, men kanske inte helt orimligt. Även om Samsung är ett stort och brett företag är det fortf Samsung och en konkurrent.

Absolut skulle Samsung sabotera en extremt stor inkomstkälla till deras eget företag, för det låter ju logiskt
Och tror nog Apple hade gått över om det vore möjligt, tror inte folk hade accepterat att vänta flera månader på sina nya Iphones

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Vilken katastrof... Säger en del om Apple's kvalitetskontroll. Detta förtjänar dom och kommer kosta Apple sjuka summor. Själv är man helnöjd med Note 5

Men snälla... Så länge inte Apple har lovat att batteriet ska vara i ett visst antal minuter vid full belastning så har dom inget att bekymra sig för. 15% vs 14% batteriförbrukning efter en timmes videouppspelning? Vilken skandal...

Vem tror att två helt olika halvledarprosesser skulle ge exakt samma resultat? Folk i denna tråden tydligen....

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramcd99:

Hur fick du till att detta är samsungs fel?

Det är väl snarare Apple som ska ha kvalitetskontroll på sin underleverantör och ställa krav. Plus att det är väl apple som bör varna sina kunder att det är en sämre procssor som används och bör ge sämre batteritid och kanske sänka priset. Men Apple tycker väl att dem som köper deras produkter ska acceptera detta:)

Hur det är Samsungs fel är väl rätt uppenbart anser jag. Eftersom att Apple faktiskt beställde chip som förväntades hålla en viss kvalité och Samsung inte leverade det. Eller med samma logik i så fall skulle det vara ditt fel om du köper säg en DOA telefon från säg Elgiganten ? Beställer man en sak så förväntas man få just det man tänkt betala för. Är det bristfälligt ja då får ju den som levererat stå för det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Likt bendgate förra året kommer jag gissa på att detta är en snackis nu ca 1 vecka och sedan glöms det bort, och Apple kommer inte göra något uttalande, samt iPhone 6S kommer sälja som attan och Apple kommer göra rekordkvartal igen, som vanligt.

Då detta fel inte är särskilt kosmetiskt (det var lätt att se om ens iPhone var böjd) tror jag inte många konsumenter kommer märka detta då en del alltid kör med sina batteriskal och laddar varje chans de får, och bara antar att de går åt batteri som vanligt för dem.

Om Samsung kommer tillverka processorer åt Apple nästa år återstår dock att se, troligen är nog Apple illa tvungna att använda dem då Apple måste ha enorma mängder SOCs, men de vill nog sluta använda Samsung så fort som möjligt (vilket är ganska uppenbart), kanske det är är nästa år det händer (det har ryktats om detta i många många år).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Men snälla... Så länge inte Apple har lovat att batteriet ska vara i ett visst antal minuter vid full belastning så har dom inget att bekymra sig för. 15% vs 14% batteriförbrukning efter en timmes videouppspelning? Vilken skandal...

Vem tror att två helt olika halvledarprosesser skulle ge exakt samma resultat? Folk i denna tråden tydligen....

http://macworld.idg.se/2.1038/1.639113 1 timma och 45 minuters differens i batteritid är väl rätt markant ?

Saxat ur nyhetsposten strax ovanför det du klistra in.
I ett belastningstest med Geekbench uppvisar TSMC-versionen en drifttid på nära 155 minuter medan Samsung-varianten landar på avsevärt lägre 104 minuter.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hur det är Samsungs fel är väl rätt uppenbart anser jag. Eftersom att Apple faktiskt beställde chip som förväntades hålla en viss kvalité och Samsung inte leverade det. Eller med samma logik i så fall skulle det vara ditt fel om du köper säg en DOA telefon från säg Elgiganten ? Beställer man en sak så förväntas man få just det man tänkt betala för. Är det bristfälligt ja då får ju den som levererat stå för det.

Fast om Samsung håller vad Apple specs säger är det knappast något fel ifrån Samsung.
OM TMSC sen kan prestera mer än vad Apples krav var är det ju mer en fördel från dom.

Och dessutom är detta något som såklart har kontrollerats av Apple, det är dom som står skyldiga då dom är sista steget innan kund, inte en partnertillverkare.
Ska man spåra alla tillverkare som gör delar och skylla på dom, nej knappast.
Jäklar var man hade fått leta då så fort en teknisk pryl kladdar.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av lambdan:

Likt bendgate förra året kommer jag gissa på att detta är en snackis nu ca 1 vecka och sedan glöms det bort, och Apple kommer inte göra något uttalande, samt iPhone 6S kommer sälja som attan och Apple kommer göra rekordkvartal igen, som vanligt.

Fast att Bendgate blev bortglömt stämmer dock inte, det är fortfarande ett problem på iPhone 6 och plus, dock inte de nya S modellerna. Apple sade i ett uttalande om att ifall det händer en person skall de gå och få den utbytt. Vilket hände för mig, det var inget att snacka om - fick en ny inom 10 minuter.

Ifall det visar sig vara liknande problem med detta kommer det vara samma sak här, dock är det "bara" hälften som är drabbade av ett törstigare chipp jämfört med Bendgate där alla var i "riskzonen" om man vill lägga det så. Sedan ifall någon skulle känna sig drabbad borde man få den utbytt.

Det är min analys

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast om Samsung håller vad Apple specs säger är det knappast något fel ifrån Samsung.
OM TMSC sen kan prestera mer än vad Apples krav var är det ju mer en fördel från dom.

Och dessutom är detta något som såklart har kontrollerats av Apple, det är dom som står skyldiga då dom är sista steget innan kund, inte en partnertillverkare.
Ska man spåra alla tillverkare som gör delar och skylla på dom, nej knappast.
Jäklar var man hade fått leta då så fort en teknisk pryl kladdar.

Du säger specs. Är inte resursförbrukning en del av en spec? Då den reglerar den eviga käpphästen för alla batteridrivna produkter?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Tre saker:
1. Om båda modellerna uppfyller specifikationerna så är det inget allvarligt problem.
2. Då kommer vi till frågan, är det rättvist mot kunderna?
3. Samsungs tillverkning är sämre, åtminstone för den här specifika processorn.

Punkt 2 får mig att tänka på Samsungs senaste S6:a där en del använder deras egna kamerasensor och en del använder en sämre Sony-sensor.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som talar emot att TSMCs process skulle vara mognare är att deras kommersiella tillverkning på 16nmFF nådde kunder först i september (vad jag läst), Samsung har ju levererat kretsar till sin senaste Galaxy-serie på 14nm sedan innan sommaren.

Naturligtvis kan respektive företag ha olika tröskelvärden för vad man anser vara "färdigt"...

Skulle väl gissa att deras FinFETs är bättre eftersom de kom senare och därmed kanske lagt ner lite mer utveckling.
Verkar ju finnas en del utvecklingspotential just för FinFET:sen eftersom FF16++, FF16++ Turbo och "FF16++ Super Turbo Arcade Edition" ligger i pipelinen IIRC.

Permalänk
Medlem

Parallellt, kan man väl dra in TV och monitorer scenariot. Modellen som man köper in kan variera i responstid, clouding, kontrast beorende på vilken paneltillverkare som underleverantör, väl där handlar det om lotto, har man tur får man en bra skärm eller hur.Men jag tycker att det är bra att detta kommer fram att alla modeller inte har samma komponent nu gäller det att vara som kund vara vaksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hur det är Samsungs fel är väl rätt uppenbart anser jag. Eftersom att Apple faktiskt beställde chip som förväntades hålla en viss kvalité och Samsung inte leverade det. Eller med samma logik i så fall skulle det vara ditt fel om du köper säg en DOA telefon från säg Elgiganten ? Beställer man en sak så förväntas man få just det man tänkt betala för. Är det bristfälligt ja då får ju den som levererat stå för det.

Om jag köpte nåt som är DOA från Elgiganten så vänder jag mig till elgiganten som jag köpte varan av. Inte från märket. jag kollar inte på vilken komponent innuti produkten som är felaktig. Det är själva produkten som ska garantera att funktionerna fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.639113 1 timma och 45 minuters differens i batteritid är väl rätt markant ?

Saxat ur nyhetsposten strax ovanför det du klistra in.
I ett belastningstest med Geekbench uppvisar TSMC-versionen en drifttid på nära 155 minuter medan Samsung-varianten landar på avsevärt lägre 104 minuter.

Då ber jag om ursäkt. Så som jag förstod swec-artikeln så var skillnaden bara påtaglig vid 100% belastning...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

@Lasse Laserman:
Vilket det är i en belastnings test. Vid normal förbrukning om ens det så skiljde det 1%

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fast att Bendgate blev bortglömt stämmer dock inte, det är fortfarande ett problem på iPhone 6 och plus, dock inte de nya S modellerna. Apple sade i ett uttalande om att ifall det händer en person skall de gå och få den utbytt. Vilket hände för mig, det var inget att snacka om - fick en ny inom 10 minuter.

Ifall det visar sig vara liknande problem med detta kommer det vara samma sak här, dock är det "bara" hälften som är drabbade av ett törstigare chipp jämfört med Bendgate där alla var i "riskzonen" om man vill lägga det så. Sedan ifall någon skulle känna sig drabbad borde man få den utbytt.

Det är min analys

Okej bortglömt kanske var fel ord, för vi vet ju om det, men det rapporteras inte längre på nyhetssidor, de har "glömt bort det". Sen tycker jag att jag ser mycket färre trådar/poster om böjda telefoner jämfört med första veckorna den var ute.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@Lasse Laserman:
Vilket det är i en belastnings test. Vid normal förbrukning om ens det så skiljde det 1%

Och hur definierar man normal förbrukning ? Det är väl på tok för individuellt för att ens vara mätbart.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av lambdan:

Okej bortglömt kanske var fel ord, för vi vet ju om det, men det rapporteras inte längre på nyhetssidor, de har glömt bort det. Sen tycker jag att jag ser mycket färre trådar/poster om böjda telefoner jämfört med första veckorna den var ute.

Det var ju en extrem nyhet, stora bästa Apple gör en tabbe = mycket media tid. Samma sak kommer nog gälla nu med och precis som du säger; tonas ned med tiden - dock kommer problemet kvarstå.

Samtidigt kommer nog Apple gå ut med samma info som med Bendgate: är det ett problem för dig - byter vi.

Bara hoppas att det blir så.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fast att Bendgate blev bortglömt stämmer dock inte, det är fortfarande ett problem på iPhone 6 och plus, dock inte de nya S modellerna. Apple sade i ett uttalande om att ifall det händer en person skall de gå och få den utbytt. Vilket hände för mig, det var inget att snacka om - fick en ny inom 10 minuter.

Ifall det visar sig vara liknande problem med detta kommer det vara samma sak här, dock är det "bara" hälften som är drabbade av ett törstigare chipp jämfört med Bendgate där alla var i "riskzonen" om man vill lägga det så. Sedan ifall någon skulle känna sig drabbad borde man få den utbytt.

Det är min analys

Jo, bendgate var ett överdrivet problem som så många gånger förr när det gäller dessa iphone-gates. Känner fortfarande inte någon som lyckat böja vare sin 6:a eller 6+ nu över ett år sedan releasen och det är många i min omgivning med dessa modeller. Döma av tråden här på Sweclocker i ämnet och hur lite det skrivs om det generellt så har det ju inte alls varit det problem som det blåstes upp som.

Permalänk
Medlem

Jag länkade till detta i en annan tråd https://www.youtube.com/watch?v=pXmIQJMDv68 , den säger inte hela sanningen men det verkar som att skillnaden är inte så stor när man använder telefonen. Vill man ha bättre batteritid väljer man ändå 6s+

Skrivet av Don_W:

Och hur definierar man normal förbrukning ? Det är väl på tok för individuellt för att ens vara mätbart.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

@Don_W:

Fast min andra poäng kvarstår ju... Apple lovar ingen specifik batteritid någonstans. Kollar man specs på apple.com är alla batteritider givna i "upp till" siffror. Tror inte någon kommer få sin telefon utbytt på grund av detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Detta säger väl allt

http://www.phonearena.com/news/Court-rules-that-Samsung-stole...

Samsung har fan ingen aning om vad de pysslar med helt enkelt!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Ansvaret är självklart Apples och ingen annans, släpper man en produkt är man ansvarig för att den presterar. Att Samsungtillverkade chip presterar sämre än TSMC borde ha upptäckts och agerats mot tidigt under kvalitetsprocessen.

Nu är det väl antagligen så att båda versioner av chippet lever upp till den kravspec som ställts, svårt att se hur det annars skulle sluppit igenom till produktion. Däremot så känns det ju rent etiskt fel att sälja två olika versioner, med olika prestanda, utan att särskilja dom. Kan det vara ett koncept Apple snott från Kingston?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hur det är Samsungs fel är väl rätt uppenbart anser jag. Eftersom att Apple faktiskt beställde chip som förväntades hålla en viss kvalité och Samsung inte leverade det. Eller med samma logik i så fall skulle det vara ditt fel om du köper säg en DOA telefon från säg Elgiganten ? Beställer man en sak så förväntas man få just det man tänkt betala för. Är det bristfälligt ja då får ju den som levererat stå för det.

Om Samsungs chips inte håller den kvalite som Apple kräver. Varför fortsätter Apple beställa från Samsung då? Apple vill förstöra eget rykte och skrämma iväg sina kunder? Vilken logik är detta?
Att Apple fortsätter beställa Samsungs 14nm chips, betyder att Samsungs levererar det Apple kräver och vilket företag är dumt nog som fortsätter att beställa om det inte upplever till kraven?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Vilken katastrof... Säger en del om Apple's kvalitetskontroll. Detta förtjänar dom och kommer kosta Apple sjuka summor. Själv är man helnöjd med Note 5

OT: Hur fick du tag på en Note 5?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Don_W:

Du säger specs. Är inte resursförbrukning en del av en spec? Då den reglerar den eviga käpphästen för alla batteridrivna produkter?

För 6S http://www.apple.com/iphone-6s/specs/

Citat:

Power and Battery6
Talk time: Up to 14 hours on 3G
Internet use: Up to 10 hours on 3G, up to 10 hours on LTE, up to 11 hours on Wi‑Fi
HD video playback: Up to 11 hours
Audio playback: Up to 50 hours
Standby time: Up to 10 days

För 6S Plus

Citat:

Talk time: Up to 24 hours on 3G
Internet use: Up to 12 hours on 3G, up to 12 hours on LTE, up to 12 hours on Wi‑Fi
HD video playback: Up to 14 hours
Audio playback: Up to 80 hours
Standby time: Up to 16 days

Det är vad Apple säger.

Lever Samsung upp till det? I så fall är det TMC som är kickass och överpresterar

Om Samsung inte lever upp till de specs då kan vi whina.

INNAN det är avgjort om Samsung lever upp till förväntningen eller inte så kan vi inte diskutera huruvida det är skam och hemskt att det är skillnad i prestandan och vems fel det är.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av S_Z:

Jo, bendgate var ett överdrivet problem som så många gånger förr när det gäller dessa iphone-gates. Känner fortfarande inte någon som lyckat böja vare sin 6:a eller 6+ nu över ett år sedan releasen och det är många i min omgivning med dessa modeller. Döma av tråden här på Sweclocker i ämnet och hur lite det skrivs om det generellt så har det ju inte alls varit det problem som det blåstes upp som.

Trodde jag med tills problemet hände mig två gånger, första gången av ren idioti och andra gången var den bara böjd? Fick telefonerna utbytta på runt 10min båda gångerna.

Precis som Apple själv sa: det är inget problem ifall det inte händer, men om det händer byter vi ut den. Precis det jag säger att de antagligen kommer säga ang. detta problem - ifall det blir ett problem.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

känns ju katastrofdåligt... hade tänkt köpa en 6s i årsskiftet, men då vill man ju ha "rätt" modell, då det diffade 30% i batteritid i worst case.... problemet är att jag beställer via jobbet, så jag kan inte testa i butik innan köp... Grrrrr

// LZ

Är i samma situation, får hoppas att man får "rätt" processor eller att man kan byta den i efterhand

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Som tidigare skrivet så följer dom spec fortfarande. Så det är inget fel på kvaliteten i komponenterna. Så vad förtjänar dom? För övrigt är det ju Samsung kretsen som är "sämre" i detta fallet så håll dig du till din Note 5 fanboyism.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, trampade jag på en öm tå? I så fall var det inte meningen att göra dig upprörd, men för ditt eget bästa så kanske du inte ska ta det så hårt så du läser/tolkar det jag skriver fel. Jag skrev kvalitetskontroll. Det betyder bland annat att man säkrar toleranser från sina leverantörer. Ring en producent och fråga om du är osäker.

Jo jag anser att dom förtjänar en fet förlust efter den sjuka marginal dom tar av "dumt" västfolk som vill ha sitt shiny/glossystuff bara för att det är ett äpple på medans man stödjer hemska arbetsförhållanden hos bl.a Foxconn som blivit extremt hårt pressade på deras marginaler av Apple. Det kanske dock inte du tycker, men faktum kvarstår då det gjorts dokumentärer och stora rubriker om det. Ingen rök utan eld.

Exynos kretsen i Note 5 imponerar stort om det undgått dig, och bara för att jag har en Note 5 så är jag en fanboy? Du har en rätt sorlig inställning när du försvarar något så hårt Ta och tagga ner lite då jag skrev det med glimten i ögat (smileyn).

Skrivet av Lasse Laserman:

Men snälla... Så länge inte Apple har lovat att batteriet ska vara i ett visst antal minuter vid full belastning så har dom inget att bekymra sig för. 15% vs 14% batteriförbrukning efter en timmes videouppspelning? Vilken skandal...

Vem tror att två helt olika halvledarprosesser skulle ge exakt samma resultat? Folk i denna tråden tydligen....

Med snälla vadå? En öm tå till? Hur kan man försvara något liknande. Ja det är stora skillnader när du ska sälja en produkt med något som är så hårt specificerat som en SOC (mikroprocessor) och du får så stora toleranser mellan två olika leverantörer. Att det slinker igenom alla interna testfaser och verifieringar är ännu mer förbryllande. Du missar att dom testar telefonerna i Geekbench också vilket skulle kunna simulera en del spelande t.ex. Där är skillnaden 51(!)min mer mot dom andra 104min. Det är en extrem skillnad och något som rimmar väl med rubriken "stora skillnader" som redaktionen här på SweClockers skriver. Sätt dig in i industrin lite mer så ser du snabbt allvaret och tala sen.

Skrivet av Daumier:

OT: Hur fick du tag på en Note 5?

Jag har kontakter i Samsung.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka "Nu haglar rapporter in"? Hur många telefoner har de testat på egentligen? Utan en ordentlig storlek på "testpoolen" så är resultatet inte värt nånting.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!