Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

RAM uppgradering Imac mid 2007

Permalänk

RAM uppgradering Imac mid 2007

Hej.

Jag vill uppgradera minnet på min Imac 24" mid 2007 modell. Jag har nu 2GB RAM och vill öka detta. Enligt Appels spec så är största möjliga kapacitet 4 GB (2+2) men många källor på nätet vittnar om att det går bra att stoppa i 6GB. Vissa påstår dock att den var snabbare med 2+2 än 4+2. Detta blir sista uppgraderingen jag gör på den här datorn så jag vill välja bästa alternativet så den klarar sig ett tag till.

Vilka minnen bör jag välja för att få det så bra som möjligt?

Det här är ett utdrag från Apples specs:

You can use SO-DIMM memory that meets all of these criteria:
PC2-5300
Unbuffered
Nonparity
200-pin
667 MHz DDR2 SDRAM
You can use RAM module sizes of 1 or 2 GB in each slot.
DIMMs with any of the following features are not supported:
Registers or buffers
PLLs
Error-correcting code (ECC)
Parity
Extended data out (EDO) RAM

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror du kan få bättre svar här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Min far har en iMac 24" från 2007 som snurrar på fint fortfarande, med 6 GB minne (4+2) och en 500 GB Samsung 840 SSD.

Anledning till att det kan var snabbare med matchade storlekar är att man får "dual channel". Dual channel kan ge väldigt varierande prestandaskillnad. Men oftast är den försumbar, läs mer på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectu...

För min fars del var det betydligt bättre med 6 GB utan dual channel än 4 GB med. Han låg konstant över 4 GB och swappade till disk. När han stoppade i 6 GB så blev datorn mycket mjukare att jobba med. Sen när Mavericks och komprimerat minne släppte så hjälpte det ytterligare.

EDIT:
Men absolut störst skillnad gjorde SSDn. Om du inte har det, överväg det. Dag och natt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Tack för svar. Jag har beställt 6GB så bra att få en bekräftelse på att det fungerar. Beställde denna: http://www.ebay.co.uk/itm/360448416719

SSD har jag redan bytt till och det gjorde stor skillnad men jag vill att den skall leva ytterligare ett tag så jag hoppas att denna uppgradering kan snabba på den lite också.

Permalänk

Det fungerade bra även för mig så jag kan också bekräfta att imac mid 2007 klarar 6gb ram och inte 4gb som det står i specifikationen. Upplever att den hänger med bättre nu men kanske inte så konstigt eftersom det bara satt 2gb i den förut.

Tog en skärdump på "om den här datorn" som nu säger 6gb men det går inte att lägga upp bilder direkt i forumet ser jag så jag skippar det då.