Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken router bör jag välja för att koppla ihop ett LAN i två fastigheter?

Permalänk
Medlem

Vilken router bör jag välja för att koppla ihop ett LAN i två fastigheter?

Hejsan!
Jag har ett hus som (förhoppningsvis) kommer få fiber någon gång nästa år, och nu när frosten kommer krypandes så tänker jag flytta fokus från trädgården till huset. Därför tänkte jag se över mitt nätverk i förberedande syfte och byta ut en del (de flesta) komponenter.

Ok, situationen är som följer:
Jag har som sagt ett hus som vi bor i, och sedan äger vi även grannfastigheten som är en industrifastighet som används som mekgarage.
I dagsläget har vi en Dovado-router med ett 3G-modem anslutet, denna router delar ut internet till datorer (trådat och trådlöst), NAS, spelkonsoler, mobiler etc. Räckvidden på wifi är ganska taskigt, men det har fått funka.
Jag har även en D-Link DIR-655 som jag inte har orkat koppla in, troligtvis skulle vi få bättre signal-styrka men det har inte funnits ork och tid till att rota fram den ur flyttkartonger som legat länge på vinden.

Planen är:
En ny router ska inhandlas, jag har tittat på en ASUS RT-AC68U som verkar vettig. I början kommer Dovado-routern vara kopplad till den för 3g-internet (ASUS verkar ha haft lite strul när man kopplar in 3g-modem?)

Fastigheterna ska kopplas ihop med en fiber-kabel (för att undvika komponentskador vid åsknedslag eller liknande).

Det ska inhandlas ett par UniFi AP Pro-enheter som får sköta wifi´t, troligtvis blir det två i huset, en i garaget, och en utomhus-enhet som får ta trädgården.

En (eller eventuellt två) PoE-switchar kommer inhandlas för PoE-kameror (delar av garaget hyrs ut så det ska placeras kameror så jag och hyresgästerna kan kolla film-material om något försvinner/vid inbrott etc). Bägge fastigheterna har i dagsläget redan ett varsitt, separat larm-system, men jag vet inte hur lätt det är att få ut filmerna från dessa kameror från larmbolaget.

Det enda jag är lite osäker på är routern, är RT-AC68U vettig för detta projekt? Kommentarer på övriga systemet?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Vila i frid

Förrutom de två mediaomvandlarna fiber/lan mellan husen behövs bara en switch i den andra fastigheten.

WiFi är inte lätt. Utstrålad effekt bestäms av EU-normer som ALLA trådlösa tillverkare måste följa.
Läs lite @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du problematiken.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske blir lättare att använda en radiolänk mellan husen? (typ Pico/Nanostation) Men går det att använda ett fiberlan är det ju bättre rent prestandamässsigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förrutom de två mediaomvandlarna fiber/lan mellan husen behövs bara en switch i den andra fastigheten.

WiFi är inte lätt. Utstrålad effekt bestäms av EU-normer som ALLA trådlösa tillverkare måste följa.
Läs lite @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du problematiken.

Ja tanken är att inkommande fiber ska gå direkt till routern (efter omvandlaren då), sedan ska det gå en kabel till nästa omvandlare som skickar tillbaka en fiberkabel ut från huset till garaget, och där inne ska det sitta en omvandlare -> PoE-switch som får sköta Unifi´s accesspunkt som bidrar till att ge internet i garaget, samt de PoE-kameror som kommer installeras. Troligtvis kommer det också installeras en till NAS i garaget för backup av vissa kritiska data från NAS´en i bostadshuset (bilder etc), så om huset brinner ner så står förhoppningsvis garaget kvar och bilderna på familjen finns kvar. Om inte har jag även en extern hårddisk liggandes på jobbet, men den blir ju inte kopierad lika ofta.

Tror inte själva WiFi´t är något problem, bostadshuset har träväggar men problemet idag är att den lilla Dovado-routern ligger gömt under skrivbordet i ena änden av huset.
Huset är L-format, så det blir taskig signalstyrka i andra änden, men man får en halv-stabil, låg signal. Därför tänkte jag sätta upp två Unifi AP på huvudhöjd i varsin ände så kommer det nog räcka till. Sedan en AP som får sköta garaget (som har en öppen planlösning) och så tänkte jag att jag lika gärna kan smälla upp en utomhus-AP bara för att säkerställa täckningen i (den ganska stora) trädgården.

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske blir lättare att använda en radiolänk mellan husen? (typ Pico/Nanostation) Men går det att använda ett fiberlan är det ju bättre rent prestandamässsigt.

Enklare blir det nog alldeles säkert, men eftersom det ändå kommer komma ut folk med grävmaskiner så tänkte jag att man lika gärna kan gräva de 20 meter till garaget när de ändå är ute. Och om entrepenören av någon anledning inte är intresserad av att tjäna mera pengar så går det säkert att sticka till grävarna på plats ett par hundralappar

Visa signatur

Nemo me impune lacessit