Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hur är cs go på linux?

Tjena hade tänkt att sätta ihop en liten lan dator endast för cs go, men känner inte för att lägga ut 1000kr på windows.
Min fråga är då hur är det att köra cs go på linux tänker mest på fps`n och eventuella buggar.

Hade tänkt att använda ubuntu då jag har tidigare erfarenheter av det. Någon som vet någonting om hur det funkar eller har testat själv?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Sedan några månader är Steam och Counter-Strike Go native GNU/Linux. Steam går alldeles utmärkt att installera i Ubuntu via pakethanteraren och CS genom Steam

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Sedan några månader är Steam och Counter-Strike Go native GNU/Linux. Steam går alldeles utmärkt att installera i Ubuntu via pakethanteraren och CS genom Steam

Jo precis men frågan är hur det flyter vill ju iaf ha över 60fps.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Jo precis men frågan är hur det flyter vill ju iaf ha över 60fps.

Fungerar klanderfritt för mig (Arch Linux och Ubuntu). Har en 2600k och ett 750Ti som driver två 1440p-skärmar (spelar bara på en så klart) utan problem.

Kom till den ljusa sidan!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Fungerar klanderfritt för mig (Arch Linux och Ubuntu). Har en 2600k och ett 750Ti som driver två 1440p-skärmar (spelar bara på en så klart) utan problem.

Kom till den ljusa sidan!

Skönt att höra. Då blir det till att använda ubuntu på datorn.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Skönt att höra. Då blir det till att använda ubuntu på datorn.

Välkommen, hör av dig om du har problem!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Körde CS:go i Linux Mint för ett halvårsen på ett 6950 och personligen gillade jag det inte. Det hade inte det där flytet som jag är van vid. FPSn var relativt hög(runt 120) Men det var som microstutter delux.

Slutade köra MM då och det var i ranken GN2

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Körde CS:go i Linux Mint för ett halvårsen på ett 6950 och personligen gillade jag det inte. Det hade inte det där flytet som jag är van vid. FPSn var relativt hög(runt 120) Men det var som microstutter delux.

Slutade köra MM då och det var i ranken GN2

Har haft det problemet själv på Windows förut att det kommer lite random lagg lite då och då så det måste ju inte nödvändigtvis vara så på alla Linux datorer. Sedan borde det väll ha kommit en rad uppdateringar som har fixat sådana problem om det var ett halvårsen.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Har haft det problemet själv på Windows förut att det kommer lite random lagg lite då och då så det måste ju inte nödvändigtvis vara så på alla Linux datorer. Sedan borde det väll ha kommit en rad uppdateringar som har fixat sådana problem om det var ett halvårsen.

Det är som du säger, det behöver inte vara på alla datorer. Men det är trotts allt linux vi snackar om. Även om jag håller linux väldigt varmt om hjärtat, så finns fortfarande risken att inget funkar som det skall.

Har varit med om saker som funkat kanon till 100% och att inget funkar alls som det är tänkt.

Har du nu ett äldre ATi kort eller ett äldre nvidia som inte är så snabba så förvänta dig inte att det bara är att installera och köra.

Sen är det inte bara random små "hickups" utan konstant hackande hela tiden då drivarna inte alls är så bra som på W7.

Sen skall vi ju inte tala om vilka problem jag hade med CSgo själv under linux när det gällde krashar när man växlade upplösning m.m.

Dom problemen finns kvar till idag om dom inte patcha det nu i den senaste patchen men att CS är instabilt. En polare till mig hade dom problemen när jag snackade med han i tisdags.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av SwedenVirre:

Körde CS:go i Linux Mint för ett halvårsen på ett 6950 och personligen gillade jag det inte. Det hade inte det där flytet som jag är van vid. FPSn var relativt hög(runt 120) Men det var som microstutter delux.

Slutade köra MM då och det var i ranken GN2

AMD-kort är halvknackiga i Linux. Speciellt lite äldre grafikkort. Dock så sker det väldigt mycket i Linuxvärlden just nu. Hård- & mjukvarusupport blir bättre och bättre för var dag som går.

Permalänk
Skrivet av Gix:

AMD-kort är halvknackiga i Linux. Speciellt lite äldre grafikkort. Dock så sker det väldigt mycket i Linuxvärlden just nu. Hård- & mjukvarusupport blir bättre och bättre för var dag som går.

Uppdaterade mitt inlägg ovanför nyligen och han kör nVidia.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Det är som du säger, det behöver inte vara på alla datorer. Men det är trotts allt linux vi snackar om. Även om jag håller linux väldigt varmt om hjärtat, så finns fortfarande risken att inget funkar som det skall.

Har varit med om saker som funkat kanon till 100% och att inget funkar alls som det är tänkt.

Har du nu ett äldre ATi kort eller ett äldre nvidia som inte är så snabba så förvänta dig inte att det bara är att installera och köra.

Sen är det inte bara random små "hickups" utan konstant hackande hela tiden då drivarna inte alls är så bra som på W7.

Sen skall vi ju inte tala om vilka problem jag hade med CSgo själv under linux när det gällde krashar när man växlade upplösning m.m.

Dom problemen finns kvar till idag om dom inte patcha det nu i den senaste patchen men att CS är instabilt. En polare till mig hade dom problemen när jag snackade med han i tisdags.

Aja tänker iaf testa gillar ubuntu som operativsystem men har inte kunnat släppa windows då alla spel är optimerade för Windows men det kanske kommer att ändras.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Aja tänker iaf testa gillar ubuntu som operativsystem men har inte kunnat släppa windows då alla spel är optimerade för Windows men det kanske kommer att ändras.

Du kan ju testa men det funkade inte tillräckligt ok för mitt cs spelande men det funkade för lite casual spel:)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Allt beror på dina delar i datorn samt skärm, kör du på en 60hz skärm och har en hygglig burk kommer de rulla på fint.
Kör själv på ubuntu utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Aja tänker iaf testa gillar ubuntu som operativsystem men har inte kunnat släppa windows då alla spel är optimerade för Windows men det kanske kommer att ändras.

Som inbiten csnörd och knas så testade jag det på ubuntu. Fungerade ok, men det var något fishy med aimet. Gick aldrig att få det att kännas lika bra som i windows.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Som inbiten csnörd och knas så testade jag det på ubuntu. Fungerade ok, men det var något fishy med aimet. Gick aldrig att få det att kännas lika bra som i windows.

Kan vara bristande drivers för t.ex. musen? Bara gissar här men som exempel så min Logitech mus fungerar kanon i Windows, den funkar ok i Linux men där har den ju inte riktigt samma driver stöd. Problemet är ju att man måste vara lite mer insatt för att felsöka sådana små grejer i linux medan i har man windows laddar folk ner någon random exe fil från ett forum som ska lösa alla problem (och sno dina bankkoder)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Som inbiten csnörd och knas så testade jag det på ubuntu. Fungerade ok, men det var något fishy med aimet. Gick aldrig att få det att kännas lika bra som i windows.

Det må låta löjligt men detta är anledningen till varför jag inte sitter under Linux och spelar FPS. Jag får ALDRIG till muskänsligheten. Har man suttit i Windows och spelat många år med liknande musmodell, samma DPI och känslighet i Windows så känns det trasigt att växla över. Det är som du säger, någonting känns snett och det går inte riktigt att få till det. Antar att det är en kombination av X och avsaknaden av riktiga drivrutiner för musen.

Permalänk

Resultat::

Har nu gått över helt till Ubuntu faktiskt, tycker att det är ett riktigt trevligt och roligt operativsystem. Kände dock inte att cs var som på windows var framför allt lite fördröjning tyckte jag, sedan hade jag lite svårt att ställa in musen rätt men nu tycket jag att det känns ganske bra.

Nästa blir att testa DOTA 2

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att höra.
Har oxå precis lämnat windows bakom mig och kör nu ubuntu.
Har inte riktigt fått till det i CS då jag har problem med screen tearing.
Och precis som du är det dota 2 här näst som ska provas.

Permalänk

Ett tips är att inte ge upp utan att ha googlat sitt problem,det finns oftast en lösning därute.

Jag hade dåligt flyt i wow tex men det gick att fixa genom att få linux att tvinga opengl istället.

Vad gäller screentearing så finns det åxå fungerande fix, tex att installera Compton som window manager och lägga in den i autostart.

Screentearing fix ; https://www.youtube.com/watch?v=FNuotRFDH7c

Permalänk
Medlem

Hittade mitt problem så nu flyter det riktigt bra utan några konstigheter.
Felet låg i catalyst, hade aktiverat vsync där. Avaktiverade det så blev det bra.