Permalänk

Vilken skärm med HD6870 och MS-7360?

Hej!

Jag har som det framgår av rubriken en XFX HD6870 och MS-7360 mobo. Min nuvarande skärm är en Samsung 226bw som jag TROR är kopplad med DVI-D till min GPU.
Vad ska jag tänka på om jag vill koppla en andra skärm till datorn? Helst via moderkortet för att inte ta kraft från GPU:n. Vilka skärmar med vilka signalingångar ska jag hålla utkik efter ?

MVH

Permalänk

Efter vidare funderingar... går det att koppla en skärm till mobo:n och en till GPU:n med mitt moderkort? Läste något om någon funktion man måste slå på, men hittade inget angående mitt moderkort

Permalänk
Avstängd

kolla på ditt grafikkort vad det är för utgångar, sen så tar du ingen kraft från grafikkortet bara för att du kopplar in en till skärm, om du nu inte ska köra med högre upplösning, vet inte om det går på bara två skärmar, har du tre skärmar snackar vi andra bullar. Jag har 6870 jag med, jag har kopplat in med dvi, dock inte säker på vilken dvi, finns olika har jag för mig, vill du vara på den säkra sidan så kör med hdmi.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

kolla på ditt grafikkort vad det är för utgångar, sen så tar du ingen kraft från grafikkortet bara för att du kopplar in en till skärm, om du nu inte ska köra med högre upplösning, vet inte om det går på bara två skärmar, har du tre skärmar snackar vi andra bullar. Jag har 6870 jag med, jag har kopplat in med dvi, dock inte säker på vilken dvi, finns olika har jag för mig, vill du vara på den säkra sidan så kör med hdmi.

Hur kan det inte ta kraft? Denna kraft som annars endast är dedikerat till en enda skärm måste ju nu fördelas mellan två stycken. Hur är med med upplösningen sen? Måste båda vara av samma upplösning eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Hur kan det inte ta kraft? Denna kraft som annars endast är dedikerat till en enda skärm måste ju nu fördelas mellan två stycken. Hur är med med upplösningen sen? Måste båda vara av samma upplösning eller hur funkar det?

Att driva en skärm som visar skrivbordet drar nästan ingen kraft av ett grafikkort, det gör det nästan i sömnen kan man säga. Så kör du ett spel på ena skärmen och har Sweclockers uppe på den andra så förlorar du inte fps på något märkbart sätt för det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Att driva en skärm som visar skrivbordet drar nästan ingen kraft av ett grafikkort, det gör det nästan i sömnen kan man säga. Så kör du ett spel på ena skärmen och har Sweclockers uppe på den andra så förlorar du inte fps på något märkbart sätt för det.

Låter rimligt nu när du påpekar det. Men hur funkar det med upplösningen på båda skärmarna? Måste den vara samma?

Jag kommer förmodligen leta efter en skärm av en lite äldre modell för att jag endast vill använda den för surfande, alltså en billig skärm. Det innebär förmodligen ingen HDMI, vad ska den ha för utgång då? Eller spelar det inte någon roll då jag alltid kan köpa adapter?

Permalänk
Avstängd

@Mufasa133: som jag skrev tidigare, men som inte du verkar ha läst, kolla på ditt grafikkort vad du har för utgångar, visst finns det adaptrar.

https://www.google.se/search?q=dvi&biw=2133&bih=1087&source=l...

någon av dessa har du, för det har jag med + hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Låter rimligt nu när du påpekar det. Men hur funkar det med upplösningen på båda skärmarna? Måste den vara samma?

Jag kommer förmodligen leta efter en skärm av en lite äldre modell för att jag endast vill använda den för surfande, alltså en billig skärm. Det innebär förmodligen ingen HDMI, vad ska den ha för utgång då? Eller spelar det inte någon roll då jag alltid kan köpa adapter?

Det går att blanda upplösningar, har själv en 2560x1440 bredvid en 1280x1024 utan problem. Så länge ditt kort har uttag för det så föredrar jag digitala utgångar som DVI, DP eller HDMI vilket även en del äldre skärmar har. Jag kör dock VGA till min lilla skärm och det fungerar utan problem det också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Att driva en skärm som visar skrivbordet drar nästan ingen kraft av ett grafikkort, det gör det nästan i sömnen kan man säga. Så kör du ett spel på ena skärmen och har Sweclockers uppe på den andra så förlorar du inte fps på något märkbart sätt för det.

Skrivet av JSvanberg:

@Mufasa133: som jag skrev tidigare, men som inte du verkar ha läst, kolla på ditt grafikkort vad du har för utgångar, visst finns det adaptrar.

https://www.google.se/search?q=dvi&biw=2133&bih=1087&source=l...

någon av dessa har du, för det har jag med + hdmi.

Uttagen GPU:n har är:
1st DL-DVI-I (& 1st SL-DVI-D) tror min nuvarande skärm använde DVI-D
HDMI
2st MiniDisplayPort

Med mitt syfte att endast använda den för surfande i åtanke, är det någon prioritet att försöka införskaffa en skärm utan att behöva använda adapter?

Permalänk
Avstängd

@Mufasa133: är väll bara att köpa valfri skärm som passar dig, eller så kollar du efter skärmar som har dvi-d, typ dom flesta har det.