Skandal på gång för iPhone 6s? Dåliga Samsung-A9-chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Va? Skriver dom nu att samsungchipet är mer power efficient? Hur ska alla tester ha det?

Med andra ord så är det skitsamma vilket chip man får

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Med andra ord så är det skitsamma vilket chip man får

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, dock fattar jag inte hur geekbench batteritest kan visa sådan skillnad, fast det är också bullshit. För när vissa på youtube fick runt 2h30m med samsung och 3h med tsmc, så fick jag 4h med min samsung på min vanliga 6S.

Permalänk
Avstängd

@nimren:

Känns som att det handlar mer om vilka bakgrundsprocesser som körs, vilka appar man har osv. Sen är det ju också det faktum att inte alla chip ens från samma tillverkare är lika. Alla i5/i7 osv klockar ju inte lika bra (likadant) t.ex.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Va? Skriver dom nu att samsungchipet är mer power efficient? Hur ska alla tester ha det?

Antagligen som många nämnt i kommentarerna till nyheterna kring detta; antalet testade telefoner är för få för att kunna dra en slutsats.
Tomshardwares Samsung kanske fungerar bättre än Ars, eller vice versa. Först när man har säg tusen telefoner testade under exakt samma förhållanden kan man dra någon riktig slutsats kring det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc...

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency, extending battery life between 3.5-10.8 percent. This is a little more than the 2-3 percent quoted by Apple, but not much, and it equates to only about 5-15 minutes of runtime under the most extreme conditions."

Hur kan 10,8% av batteritiden bli 15minuters skillnad?
Är den totala batteritiden 135minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur kan 10,8% av batteritiden bli 15minuters skillnad?
Är den totala batteritiden 135minuter?

De säger "most extreme conditions" vad nu det innebär... Är det typ videosamtal så både skärm och kamera hela tiden används och att en GPS-navigator är igång i bakgrunden samtidigt eller nåt?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TWD Fanatic:

Sånt här är inte kul att läsa när man ska hämta sin 6s imorgon...

Kola vilket chip du har, har du Samsung så lämna tillbaka den direkt säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kola vilket chip du har, har du Samsung så lämna tillbaka den direkt säger jag!

Kommer fram mer och mer info om att detta bara har varit bullshit och att det knappt är någon skillnad. Jag själv har samsungchippet och kommer skita i att byta. Hade 90% igår och idag har jag 35%. Då har jag använt telefonen 5h 10min och väntetid på 18h.

Permalänk
Medlem

Skaffade konto i forumet bara för att berätta om min battertid.

Har en Iphone 6S plus med Samsung

Från 100-2% (andra laddningen)
Användning: 13 tim, 33 min
Vänteläge: 46 tim, 37 min

Facebookat mycket, lyssnat på musik, mycket youtube, streamat ca 40 min på en film, surfat mycket, ringt en del...

Jag blev mycket positivt överraskad. Min tjej fick en TSMC på sin plus och hon hade "bara" 10 tim användning vid 5%. Hon har dock spelat lite, det har inte jag.

Permalänk
Medlem

Intressant att nämna kan vara att vi människor har väldigt svårt att slita oss ifrån ett första intryck eller i detta fall, första åsikt.

Även om det nu kommit fram fler tester som pekar på att hela saken är grovt överspelad kommer vi fortfarande ha mängder som vill fortsätta undvika Samsung-chippet, utan egentlig anledning

Permalänk
Medlem

99mac har testat batterierna i telefonerna, läs.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keso111:

Skaffade konto i forumet bara för att berätta om min battertid.

Har en Iphone 6S plus med Samsung

Från 100-2% (andra laddningen)
Användning: 13 tim, 33 min
Vänteläge: 46 tim, 37 min

Facebookat mycket, lyssnat på musik, mycket youtube, streamat ca 40 min på en film, surfat mycket, ringt en del...

Jag blev mycket positivt överraskad. Min tjej fick en TSMC på sin plus och hon hade "bara" 10 tim användning vid 5%. Hon har dock spelat lite, det har inte jag.

Måste fråga är det 13 Tim alltså i aktiv tid? Isf tycker ja de låter väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag Samsung chippet till mina 6s. Är ändå imponerad av batteriet.

I skrivandets stund har jag 79% batteri kvar.
användning 3 tim, 13 min
Vänteläge 18 tim, 7 min

Har gjort lite allt möjligt, allt från spotify till facebook och vanlig surfning i 4G och wifi.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@ammadeus:

Ja det borde ju vara aktiv tid då det står det under Batteri
Har lekt med den ganska friskt igår då den är helt ny.. mycket surf och facebook, pillat på inställningar m.m.

Tyckte under första laddningen att batteriet gick ner rätt fort och läste då om Samsung som skulle vara "mycket" sämre.. bidde lite förbannad och tänkte lämna tebaks då tjejen fick en TSMC.

Men efter den andra laddningen så höll batteriet j-kligt länge.

Idag har jag pratat i telefon länge, facebookat och lyssnat på musik och hittills är det:

75% kvar
Användning: 3 tim, 33 min
Vänteläge: 8 tim, 54 min

Permalänk
Medlem

Har dessutom en Apple Watch kopplat med Bluetooth till den hela tiden.

Surfar i 4G på dagarna, Wifi hemma.
50% ljusstyrka

Permalänk
Medlem

man ska ladda fullt och sen ladda igen när batteriet dör helt första 2-3 gångerna står det. för mig var det samma. det var skit i början nu skitbra (samsung). Ladda den igår runt 19.00 till 91%. 91% -> 18% 6h21min aktivt och 21h vänte. Det som drar mest hos mig är följande sett under sista 24 timmarna:

Heroes Charge (spel) 23%
Snapchat 12%
Instagram 12%
Facebook 11%

Edit: http://lifehacker.com/5875162/how-often-should-i-charge-my-ga... och http://www.tomdesair.com/blog/2012/09/prolong-the-life-of-you...

Lite info om hur sköta och ladda batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Precis, dock fattar jag inte hur geekbench batteritest kan visa sådan skillnad, fast det är också bullshit. För när vissa på youtube fick runt 2h30m med samsung och 3h med tsmc, så fick jag 4h med min samsung på min vanliga 6S.

För du har inte riktigt förstått de olika testerna skillnad.
Från Tomshardware är det normal användning och samma som andra sidor tester.
Men:
Real-world use cases other than intense gaming do not run the CPU and GPU at 100 percent for extended periods. Instead, the CPU and GPU run at much lower voltages and frequencies the majority of the time and only ramp up to their maximum clock speeds for short bursts of activity.

Vid intensiv användning, som spel, då går oftast CPU/GPU i 100% och där drar slukar Samsungs chipset mer ström än TSMC.
Detta är vad det har rapporterats om, vid intensiv användning så skiljer batteritiden och inte vid normal som facebook, surf, musik, video. Dessa kräver inte 100% kraft av CPU/GPU.

Ex testa spela in video i 4K, då det kräver förmodligen hög cpu/gpu kraft och se hur det påverkar batteriet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ammadeus:

Måste fråga är det 13 Tim alltså i aktiv tid? Isf tycker ja de låter väldigt bra.

Användning i menyn är inte aktiv tid dvs då skärmen är tänd. Misstänker att apple gjort det på detta vis för att folk ska tro att de har bättre batteritid än vad de egentligen har. Det verkar ju fungera då alla jag sett tror att användning = man pillar på telefonen.
Kan inte tänka mig att det skulle vara svårt för apple att fixa till så man ser hur länge skärmen varit tänd.

Tex om du låter en iphone ligga still i en dag så står det användning 1 tim fast ingen rört den. Säg att du spelar musik i 1tim med skärmen av, pratar i telefon 1 tim med skärmen av såklart så kommer det vara 3 tim användning bara på det. Med det sagt så verkar ju 6s+ ha rätt bra batteritid, beroende på vad man jämför med såklart.

http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Intressant att nämna kan vara att vi människor har väldigt svårt att slita oss ifrån ett första intryck eller i detta fall, första åsikt.

Även om det nu kommit fram fler tester som pekar på att hela saken är grovt överspelad kommer vi fortfarande ha mängder som vill fortsätta undvika Samsung-chippet, utan egentlig anledning

Ja, var något jag även skrev. Men tja spårar ju ändå ur ändå.

Må så vara samsung chippet är något sämre vid spelande, men för stora massan kör inte tunga spel och då verkar samsung chippet till och med vara bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

För du har inte riktigt förstått de olika testerna skillnad.
Från Tomshardware är det normal användning och samma som andra sidor tester.
Men:
Real-world use cases other than intense gaming do not run the CPU and GPU at 100 percent for extended periods. Instead, the CPU and GPU run at much lower voltages and frequencies the majority of the time and only ramp up to their maximum clock speeds for short bursts of activity.

Vid intensiv användning, som spel, då går oftast CPU/GPU i 100% och där drar slukar Samsungs chipset mer ström än TSMC.
Detta är vad det har rapporterats om, vid intensiv användning så skiljer batteritiden och inte vid normal som facebook, surf, musik, video. Dessa kräver inte 100% kraft av CPU/GPU.

Ex testa spela in video i 4K, då det kräver förmodligen hög cpu/gpu kraft och se hur det påverkar batteriet.

Nej, det är inte vad Tomshardware visar. Deras CPU-intensiva test är det som ger störst skillnad till Samsungs fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc...

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency, extending battery life between 3.5-10.8 percent. This is a little more than the 2-3 percent quoted by Apple, but not much, and it equates to only about 5-15 minutes of runtime under the most extreme conditions."

Intressant. Fick min iPhone 6S igår. Blev lite besviken först då jag såg att den hade Samsung kretsen men enligt Tomshardware är det i stället TSMC kretsen som drar något mer ström.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Va på en tur nedåt i Sverige som tog ca 4h o sen hem på kvällen (8h sammanlagt). Hade blåtand på, 4G, spotify konstant hela resan t/r (offline-listor ner men blandat hem), google maps ibland, snapchat, lite face, insta o messenger. Ljusstrykan var strax under hälften och blåtand på hela tiden, mitt resultat från 100% ner till 5%:

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b168714.png

Laddade den fult när jag kom hem sen och på 100% till 50% ser det ut såhär:

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b168715.png

Har vanlig 6S (ingen plus) samt SAMSUNG-CHIP

Permalänk
Avstängd

@nimren:

Kan du uppskatta på ett ungefär hur mycket som var aktiv skärmtid?

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

@nimren:

Kan du uppskatta på ett ungefär hur mycket som var aktiv skärmtid?

Oj, svårt att säga. Blev en hel del pill med att byta låt, snapchata, uppdatera instagram, samtal, messenger, checka fejjan o så. Svårt att säga exakt hur mkt tid var skrämtid, men det var en del iaf.

Permalänk
Medlem

Med andra ord.
Häxjakt på Samsung Chippet helt i onödan...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Fast här börjar det bli intressant på riktigt.

Rykte: Intel gör processorer för framtida Iphone

Med tanke på deras redan täta samarbete så är det inte helt oväntat heller.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk frågar om aktiv skärm-på-tid, när problemet (om det finns ett) är relaterat till processorn. Den används väl lik förbenat när skärmen är av?

Aktiv tid är det man behöver gå på. Sen vad detta innebär varierar enormt mellan olika personers användingsmönster. Allt detta är anekdotiskt och tillför knappast något konstruktivt till diskussionen.

Ja, Samsung kanske drar mer ström men frågan är ju hur mycket energi går åt till varje beräkningsenhet?

Sen är det ju viktigt att veta att processorer inte är identiska. Som säkert många vet här varierar processorer enormt inom samma modell. Samsunchippen kanske har 5% i skillad inom sin egen grupp och TSMC i sin tur inom sin, så om det är 10% skillad som mest mellan chipen så är den totala deltan 20% (sämsta samsung, bästa TSMC).

Men eftersom det inte är realistiskt att testa processorerna på en så pass stängd platform som IOS lär vi aldrig få fram riktigt pålitliga siffror, nått man lätt kan göra på en modern "pc"-platform.

Permalänk
Medlem

Någon med TSMC som kan dela med sig av sin batteritid?

Min status just nu med samsung-chip och vanlig 6S:

Från 100% -> 33%

Användning 6h 42min
Vänteläge 37h 42 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast här börjar det bli intressant på riktigt.

Rykte: Intel gör processorer för framtida Iphone

Med tanke på deras redan täta samarbete så är det inte helt oväntat heller.

"Apple uppges också vara intresserade av Intel på grund av att företaget redan utvecklar en tillverkningsteknik på 10 nanometer, vilket skulle kunna resultera i ännu mindre och snabbare kretsar. Sådana processorer skulle enligt tidsplanen kunna vara redo för massproduktion om två år."

Då är det dags för en iPhone 7S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nimren:

"Apple uppges också vara intresserade av Intel på grund av att företaget redan utvecklar en tillverkningsteknik på 10 nanometer, vilket skulle kunna resultera i ännu mindre och snabbare kretsar. Sådana processorer skulle enligt tidsplanen kunna vara redo för massproduktion om två år."

Då är det dags för en iPhone 7S

Har inte sagt något annat mer än att det börjar bli intressant, jag läste att det kunde ske inom 2 år.
Det intressanta i det hela är att detta kan vara Intel's genombrott att komma in på den mobila marknaden, de har ju arbetat på sin ARM och i.o.m detta så får de även en stor aktör med sig, så det kan bli riktigt intressant.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.