Permalänk

Dessa uppgraderingsbeslut...

Jag funderar på att uppgradera burken hemma.
Det jag vill byta ut är isf; CPU, ramminen, lagring, moderkort, eventuellt grafikkortet.

Jag sitter med mitt habegär och min beslutsångest

CPU:
Intel Core i7 6700 4.0 GHz
Dels är det lägre värmeutveckling än min nuvarande, med hela 35w och såklart mer prestanda.

Ramminen:
Jag är grymt sugen på DDR4
Jag vill inte ha minnen som jag måste klocka för att kunna få den prestanda som anges. Alltså måste jag hålla mig till 1,2v om jag har förstått det hela rätt.
Då finns det upp till 2800 Mhz på 1,2v Det jag kan se är att CL är ganska så hög på dessa. Är det bättre att satsa på något som har lägre Mhz och lägre CL?
Märker man någon skillnad (förutom priset) på CL16 och CL15?

Alla moderkort jag kan se idag har bara två minnesbussar. Är det inte intressant med 3 som det var förr eller märker man ingen skillnad?
Har också fått för mig att det är bättre med 4x4Gb än 2x8Gb

Nördig som man är vill man ju ha rätt färg på sina minnen också…

Lagring:
Jag har i dag SSD och de är en av de bästa investeringarna som jag har gjort.
Men jag är lite nyfiken på M.2 Anslutningarna, det sägs kunna vara upp till 4x snabbare än traditionella SSD.
Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe. Denna tycker jag är intressant. Kommer jag kunna köra med NVMe?
Är det lönt eller är det bara kasta pengar i sjön? Jag tänker att med ett nytt moderkort kommer säker prestandan på mina nuvarande SSD diskar förbättras.

Moderkort:
ASUS Z170 Pro Gaming, tycker jag har allt jag behöver. M.2 ingång men har den stöd för MVMe? Motivera gärna varför jag skulle välja en annan.

Grafikkort:
Köper jag ett nytt grafikkort blir det ett 980, mer prestanda per Watt. Tänker på värmen.
970 har jag sett många som klagar på coilwhein. Är det samma med 980?

Ska man vänta lite på fallande priser? Jag har ju inte bråttom det är bara habegäret som har slått in.

Då en tyst dator är det viktigaste för mig så är jag livrädd för coilwhine. Vilka märken brukar vara bättre när det gäller de egenskaperna?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB