KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag noterar att du missar poängen helt.
Det skulle kunna vara 1% från Syrien och 99% från ett ockuperat Finland.

Men jag tolkar det som att du tycker att det viktigaste i hela frågan är att Svenskar uppfattar majoriteten av flyktingarna som Syrier när det i själva verket är en tredjedel. Jag förstår att du tycker det här är superrelevant för den frågan som jag diskuterade.

Det viktigaste är att svenskarna fattar att det är vår politik som är anledningen till det nuvarande kaoset, inte kriget i Syrien eller något annat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det viktigaste är att svenskarna fattar att det är vår politik som är anledningen till det nuvarande kaoset, inte kriget i Syrien eller något annat.

Bra poäng där, inte många som reflekterar över den sanningen.

Ninja edit.
Vilket fler dock skulle göra om de förstod hur förhållandet mellan stat och medborgare ser ut, vad det bygger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

(oigenomtänkt rant)

Det är lite motbjudande hur folk på forumet kan sitta med sina pheta gaming-rigs, 27tums skärmar slösurfandes på internet och med god min tala om att vi inte kan hjälpa folk som flyr från krig, mord och brutalitet.

Har man ingen skam eller? enda som skiljer oss från dem är att vi hade turen att bli födda i rätt land. Hade folk bara haft lite perspektiv på världen och inte varit så jävla själviska som vi ser idag... suck

Folk som tror de har någon jävla moral high-ground med att vi skall hjälpa med bistånd till folk på plats? jaha det är väl fint men jag föreslår att vi gör både och.

Folk som käkar fin mat på fredagar samtidigt som de snackar om hur vi inte kan hjälpa fler och det är dessa personer som pratar om att "se verkligeheten" osv... please spare me.

Och ja, jag kanske är hycklare eftersom jag själv har det jävligt bra med min gaming rig, bra jobb osv. Jag pallar inte försöka förändra världen, livet är för kort för det, tyvärr, men det är fan viktigt att ha lite perspektiv så att man låter de som faktiskt har drivet att arbeta för en bättre värld (inte bara göra det bättre för fåtalet som redan lever i lyx) komma fram.

Nu ska jag game:a lite följt av god mat och kanske se lite serier sen på min 65tums TV i sovrummet medan andra som föds på fel plats får se sina föräldrar bli skjutna, kroppsdelar bortsprängda och medmänniskor drunkna utan chans att göra något åt det.

Fan vad sjuk världen är.
Så jävla synd för:
https://www.youtube.com/watch?v=13cVUZKN7Ic

*reflectors up for the incoming shitstorm*

Ogenomtänkt var ordet. Att hjälpa folk är precis vad som ska göras, men på ett avsevärt mer effektivt sätt än vad som görs nu. Det är jättefint att du tycker att vi ska ta emot hundratusentals och samtidigt hjälpa på plats, men utanför din lilla sagovärld finns inte oändliga resurser som vi kan spendera samtidigt som svenskarnas egen välfärd upprätthålls och utvecklas. Jag fascineras fortfarande över att folk sitter och blundar för det faktum att den överväldigande majoriteten av de individer som kommer till Sverige inte alls är några syriska flyktingar, utan personer som har fått höra om allt gratis man får i Sverige och därför bestämt sig för att bege sig hit.
Du snackar om perspektiv och att du tycker det är motbjudande att folk tycker att det är nog med invandring nu, men hur skulle det vara om du skaffade lite eget perspektiv och riktade ditt motbjudande mot dig själv? Öppna dörren till hemlösa om du är så jävla medmänsklig; varför ska dina barn ha det bättre än dem bara för att de hade turen att födas som dina barn?

Det är jävligt lätt att sitta och säga att vi ska öppna gränserna och släppa in hur många som helst när man själv har det bra ställt och inte behöver vistas i de kulturberikade områdena eller i särskilt stor omfattning drabbas av alla de problem som den totalt misslyckade invandringspolitiken skapar. Det är de svagaste i Sveriges samhälle som får ta den stora smällen.

Om det är något som är riktigt jävla vidrigt så är det personer som sitter och propagerar för att vi ska betala miljarder för att hjälpa ett fåtal "flyktingar" när vi skulle kunna säkerställa tak över huvudet och mat för dagen till de som finns kvar i närområdena – har ni helt missat UNHCR:s larm om att de INTE HAR NÅGRA PENGAR? Ni är så sjukt jävla blinda och sitter på allvar och tror att alla som vill hjälpa på ett mer effektivt sätt är äckliga rassar som vill kasta ut alla invandrare och inte hjälpa någon – en billig jävla ursäkt till argumentation från personer som inte har något att komma med.

Moral high ground – jo ja tackar jag. "The kettle calling the tea pot black", som det engelska uttrycket lyder.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det viktigaste är att svenskarna fattar att det är vår politik som är anledningen till det nuvarande kaoset, inte kriget i Syrien eller något annat.

Vilket kaos syftar du på?

Jag pratar om en sak och du citerar mig och tar upp något helt annat. Det kommer inte blir någon vidare bra diskussion. Du får ta det med dem de berör istället för med mig då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

1. Teoretisk problematik gällande explosionsartad svensk födelsetalsökning kontra problematik skapad av massinvandring går inte att jämföra. Helt olika problem där, där dessutom ett av problemen finns på riktigt.

2. Du verkar ju tro att pengar växer på träd och att det finns hur mycket som helst av allt åt alla. Så är det inte. Synd att inte fler förstår det.

Återigen. Människor flyr inte för sina liv till Sverige. Du verkar ha mycket svårt att ta till sig detta. Dom ska söka asyl i första EU land dom dyker upp i. Gör dom inte det så är dom enbart ekonomiska migranter som flyr från en lägre levnadsstandard.

3. Du har ju själv inga argument, eller källor, alls. Du förenklar något enormt och försöker att, av oklar anledning, intala både dig själv och andra att ett inflöde av tusentals så kallade flyktingar till Sverige per vecka är någonting positivt.

Jag har numrerat dina påståenden och påhopp i citatet för att göra det enklare för dem som följer den här tråden att utläsa mitt svar.

1. Du missar poängen helt. Det intressanta i mitt påstående och fråga är helt enkelt att utröna om du tycker att det är skillnad att lägga pengar på infödda svenskar eller på främmande individer.

2. Ett ganska omoget svar då säkert ALLA i den här tråden förstår att pengar inte växer på träd.

3. Det är inte jag som vill förändra något därav ligger bevisbördan på dig som är den som vill förändra. Jag har efterfrågat fakta och källor gällande människors påståenden i den här tråden att flyktingar försämrar sjukvård, skola, äldrevård osv osv. Har fortfarande inte sett EN enda siffra eller EN enda någorlunda pålitlig källa som påvisar detta. Om det nu är så uppenbart borde det väl finnas massor av ekonomiska analyser som varnar om att det svenska systemet är på väg att falla pga immigrationen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har numrerat dina påståenden och påhopp i citatet för att göra det enklare för dem som följer den här tråden att utläsa mitt svar.

1. Du missar poängen helt. Det intressanta i mitt påstående och fråga är helt enkelt att utröna om du tycker att det är skillnad att lägga pengar på infödda svenskar eller på främmande individer.

2. Ett ganska omoget svar då säkert ALLA i den här tråden förstår att pengar inte växer på träd.

3. Det är inte jag som vill förändra något därav ligger bevisbördan på dig som är den som vill förändra. Jag har efterfrågat fakta och källor gällande människors påståenden i den här tråden att flyktingar försämrar sjukvård, skola, äldrevård osv osv. Har fortfarande inte sett EN enda siffra eller EN enda någorlunda pålitlig källa som påvisar detta. Om det nu är så uppenbart borde det väl finnas massor av ekonomiska analyser som varnar om att det svenska systemet är på väg att falla pga immigrationen?

Faktum är att det där ljudklippet som länkades till för några sidor sedan hade en ekonom. Jag vågar inte uttala mig om hans exakta slutsats. Sen betyder ju inte att en ekonom med siffror automatiskt har rätt. Och jag vet inte om han faktiskt hade någon riktig beräkning på det eller gjorde en kvalificerad gissning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte direkt. Du har ju överlag verkat vara av åsikten att SD's politiker inte är värre än andra när det gäller åsikter, lögner och allmänt bedrövligt beteende. Där har jag bidragit med länkar osv.

Sedan tror jag att du uppfattar mig fel. Det var ett försök att vara konstruktiv som jag påtalade detta med källor och fakta. Har aldrig påstått att jag är världsbäst på det själv. Dock kvarstår det faktum att vill man förändra något tycker jag att man bör komma med belägg för det, dvs fakta och källor för att visa för andra att man faktiskt behöver förändra. Det verkar utebli totalt i den här tråden.

Jag menar, om sjukvården, skolan, äldrevården och allt annat man försöker sprida rädsla kring håller på att haverera pga kostnader för invandring borde det inte vara speciellt svårt att visa siffror på detta, från trovärdiga källor.

Du har bidragit med någon enstaka länk till en artikel ja. Men backa upp dina påståenden innan du klagar på avsaknad av fakta själv är ett tips.

Skolans resultat har ju försämrats, anledningen till det kan bero på invandringen eftersom många inte haft skola i sitt hemland, eller kanske var det inte mycket dom fick lära sig. Så det är inte konstigt men det är inga problem heller tycker jag.

Sjukvården tycker många har blivit sämre, mycket längre väntetider, inte tillräckligt eller rätt hjälp. Om den faktiskt har blivit sämre tänker jag inte svara på eftersom jag inte är så insatt i den biten men dom som påstår det ska ju självklart hänvisa till någon eller några källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det viktigaste är att svenskarna fattar att det är vår politik som är anledningen till det nuvarande kaoset, inte kriget i Syrien eller något annat.

Inget krig = inga flyktingar.
Enklare än så blir det inte.
Förutsatt att jag tolkade "kaoset" rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Inget krig = inga flyktingar.

Det är inget krig i Afghanistan. Det är inget krig i Irak. Väpnade konflikter i vissa områden, visst, men det är inte krig. Ändå kommer det fler migranter därifrån nu än det gjorde under de år då det faktiskt rådde fullskaliga krig i båda länderna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inget krig i Afghanistan. Det är inget krig i Irak. Väpnade konflikter i vissa områden, visst, men det är inte krig. Ändå kommer det fler migranter därifrån nu än det gjorde under de år då det faktiskt rådde fullskaliga krig i båda länderna.

Jag tvivlar på att du själv hade tyckt det vara okej att bli emotsagd med päron när du pratar äpplen.

1. Källa på det du påstår?

2. Det låter som att du säger emot dig själv. Du säger inget krig i Afghanistan och du säger migrant istället för flykting. Så vad svarade du på nu igen? Vart vill du komma?

3. Enligt din tidigare siffra på 36% Syrier. Jag vet inte vad det är för källa och vilken metod som använts för att mäta. Men jag förutsatte att du tog det från migrationsverket. Stämmer detta? Om inte så blir jag nyfiken.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det värsta är att man plockar biståndspengar från fattiga områden i Afrika för att bekosta den ökande tillströmningen av flyktingar till Sverige. Jag har flera företag inom IT som gjort att jag har kunnat syssla med projekt som försöker bygga upp fattiga områden i Afrika. Flera projekt som jag har varit inblandad i får mycket mindre pengar nu än tidigare, jag har däremot själv valt att slänga in stora summor för att de ska kunna överleva. Men situationen är inte hållbar. Flera andra projekt som skulle hjälpt människor att överleva får inga pengar längre, det innefattar projekt som jobbar med tillgång till rent vatten. Krisen i Syrien gör att andra delar av världen som är drabbade glöms bort, detta är en direkt konsekvens av att blunda för verkligheten. Jag tycker inte de fattiga regionerna i Afrika ska betala för denna asylpolitik som förs. Ni som pratar för asylpolitiken som förs idag belyser ni ens problemet att pengarna tas från andra utsatta grupper. Jag tycker att politikerna borde stå till svars varför vissa grupper människor prioriteras framför andra. Att prata om öppenhet och sedan låta andra utsatta grupper i Afrika betala för asylpolitiken är ett skämt. Jag har inget problem att betala mer i skatt för att det ska gå ihop. Men det vägrar regeringen belysa för de är rädda att inte vinna nästa val. Kontentan är att ingen är god så länge den inte tar hänsyn till det faktiska läget, vilket ingen politiker har gjort hittils.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du har bidragit med någon enstaka länk till en artikel ja. Men backa upp dina påståenden innan du klagar på avsaknad av fakta själv är ett tips.

Skolans resultat har ju försämrats, anledningen till det kan bero på invandringen eftersom många inte haft skola i sitt hemland, eller kanske var det inte mycket dom fick lära sig. Så det är inte konstigt men det är inga problem heller tycker jag.

Sjukvården tycker många har blivit sämre, mycket längre väntetider, inte tillräckligt eller rätt hjälp. Om den faktiskt har blivit sämre tänker jag inte svara på eftersom jag inte är så insatt i den biten men dom som påstår det ska ju självklart hänvisa till någon eller några källor.

Då kan vi väl säga att detta nog är det närmaste till någorlunda överens vi varit i den här tråden Åtminstone gällande källor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

SD kommer rösta på M´s budget. Inte ens de själva tror på sin egen budget!

Kan någon berätta för mig vad SD vill utöver att nolla invandring/flyktingmottagande? Verkar inte som man ens kan fråga en sdare om de vill ha kaffe utan att få en halvtimmes monolog om invandring tillbaks.

Vad gäller KD så verkar de göra allt de kan för att redan nu lägga grunden till att åka ur riksdagen i nästa val.

Går väl att läsa själv om man vill???

https://sd.se/var-politik/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Det värsta är att man plockar biståndspengar från fattiga områden i Afrika för att bekosta den ökande tillströmningen av flyktingar till Sverige. Jag har flera företag inom IT som gjort att jag har kunnat syssla med projekt som försöker bygga upp fattiga områden i Afrika. Flera projekt som jag har varit inblandad i får mycket mindre pengar nu än tidigare, jag har däremot själv valt att slänga in stora summor för att de ska kunna överleva. Men situationen är inte hållbar. Flera andra projekt som skulle hjälpt människor att överleva får inga pengar längre, det innefattar projekt som jobbar med tillgång till rent vatten. Krisen i Syrien gör att andra delar av världen som är drabbade glöms bort, detta är en direkt konsekvens av att blunda för verkligheten. Jag tycker inte de fattiga regionerna i Afrika ska betala för denna asylpolitik som förs. Ni som pratar för asylpolitiken som förs idag belyser ni ens problemet att pengarna tas från andra utsatta grupper. Jag tycker att politikerna borde stå till svars varför vissa grupper människor prioriteras framför andra. Att prata om öppenhet och sedan låta andra utsatta grupper i Afrika betala för asylpolitiken är ett skämt. Jag har inget problem att betala mer i skatt för att det ska gå ihop. Men det vägrar regeringen belysa för de är rädda att inte vinna nästa val. Kontentan är att ingen är god så länge den inte tar hänsyn till det faktiska läget, vilket ingen politiker har gjort hittils.

Bistånd är väl aldrig särskilt belyst. Resultatet blir kanske att det kommer mer på tal tack vare flyktingar.
Jag önskar att du orkar kämpa vidare. Förhoppningsvis blir det ökat bistånd i antal kronor mätt så snart som möjligt. Dels tack vare opinion och dels tack vare ansvarsfull politik.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har numrerat dina påståenden och påhopp i citatet för att göra det enklare för dem som följer den här tråden att utläsa mitt svar.

1. Du missar poängen helt. Det intressanta i mitt påstående och fråga är helt enkelt att utröna om du tycker att det är skillnad att lägga pengar på infödda svenskar eller på främmande individer.

2. Ett ganska omoget svar då säkert ALLA i den här tråden förstår att pengar inte växer på träd.

3. Det är inte jag som vill förändra något därav ligger bevisbördan på dig som är den som vill förändra. Jag har efterfrågat fakta och källor gällande människors påståenden i den här tråden att flyktingar försämrar sjukvård, skola, äldrevård osv osv. Har fortfarande inte sett EN enda siffra eller EN enda någorlunda pålitlig källa som påvisar detta. Om det nu är så uppenbart borde det väl finnas massor av ekonomiska analyser som varnar om att det svenska systemet är på väg att falla pga immigrationen?

1. Klart det är skillnad på att lägga skattepengar på folket som tjänat ihop pengarna kontra ekonomiska migranter som bara dyker upp och ska ha. Det är väl inget att hymla med? Din poäng är vad? Att du är mer generös med andras pengar än vad jag är? Grattis.

2. Nej, du verkar tro att pengar växer på träd och att Sverige kan bekosta uppehälle för hur många nyanlända människor som helst utan att det påverkar viktiga samhällsfunktioner för alla till det sämre. Det är ju det du argumenterar för.

3. Varför svamlar du om bevisbörda hela tiden? Du har ju inga argument. Har man ett uns av vett i skallen så förstår man att det som sker nu inte är hållbart.

Det som är så himla lustigt är ju att du tror att du står för något normalt som alltid har funnits när det i själva verket är du som har extrema och bisarra åsikter.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag tvivlar på att du själv hade tyckt det vara okej att bli emotsagd med päron när du pratar äpplen.

1. Källa på det du påstår?

2. Det låter som att du säger emot dig själv. Du säger inget krig i Afghanistan och du säger migrant istället för flykting. Så vad svarade du på nu igen? Vart vill du komma?

3. Enligt din tidigare siffra på 36% Syrier. Jag vet inte vad det är för källa och vilken metod som använts för att mäta. Men jag förutsatte att du tog det från migrationsverket. Stämmer detta? Om inte så blir jag nyfiken.

1. Amerikanarna har trappat ner under flera år och nu kämpar afghansk polis och militär mot mindre grupper. Det är inte krig längre. Behöver du en källa på det?

2. Det är inget krig i afghanistan och de som kommer till Sverige är migranter. Oavsett om de ursprungligen flytt från sitt hemland så har vägen till Sverige gjort dem till migranter som frivilligt väljer att lämna ett land för att ta sig till ett annat.

3. http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Jag har inte ens citerat dig, vad är det du bjäffsar om?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ogenomtänkt var ordet. Att hjälpa folk är precis vad som ska göras, men på ett avsevärt mer effektivt sätt än vad som görs nu. Det är jättefint att du tycker att vi ska ta emot hundratusentals och samtidigt hjälpa på plats, men utanför din lilla sagovärld finns inte oändliga resurser

Kul eftersom just "oändliga resurser" är vad "högerekonomin" utgår ifrån. Jag tänker på argumenten man oftast får höra när man påpekar problemen med ekonomiska klyftor, hur lätt det är för rika att bli rikare, osv...

En villa i stockholm kostar 5miljoner. Det kostar vad, 1000kr eller något att försörja en familj i afrika i ett år?

Något är fel på världen.

Skrivet av Jonny Myran:

som vi kan spendera samtidigt som svenskarnas egen välfärd upprätthålls och utvecklas.

"kan" eller "vill"? jag kan komma på många sätt att dra in mer pengar till staten.

Skrivet av Jonny Myran:

Jag fascineras fortfarande över att folk sitter och blundar för det faktum att den överväldigande majoriteten av de individer som kommer till Sverige inte alls är några syriska flyktingar, utan personer som har fått höra om allt gratis man får i Sverige och därför bestämt sig för att bege sig hit.

Lite som när svenskar och andra europeér utvandrade till USA i hopp om ett bättre liv menar du?

I vilket fall så saknar du belägg för detta.

Skrivet av Jonny Myran:

Du snackar om perspektiv och att du tycker det är motbjudande att folk tycker att det är nog med invandring nu, men hur skulle det vara om du skaffade lite eget perspektiv och riktade ditt motbjudande mot dig själv? Öppna dörren till hemlösa om du är så jävla medmänsklig; varför ska dina barn ha det bättre än dem bara för att de hade turen att födas som dina barn?

Jag som tyckte jag var ganska tydlig att jag i viss mån var en hycklare i det avseendet, skrev jag inte det rakt ut?

Jag har perspektiv eftersom jag inser det absurda i situationen. Det betyder dock inte automatiskt att jag också måste spendera mitt liv för att rätta till detta, eller hur? Vi har alla en begränsad tid i livet, detta behöver dock inte också begränsa vår tankeverksamhet och våra insikter i hur saker förhåller sig.

Skrivet av Jonny Myran:

Det är jävligt lätt att sitta och säga att vi ska öppna gränserna och släppa in hur många som helst när man själv har det bra ställt och inte behöver vistas i de kulturberikade områdena eller i särskilt stor omfattning drabbas av alla de problem som den totalt misslyckade invandringspolitiken skapar. Det är de svagaste i Sveriges samhälle som får ta den stora smällen.

Synd för jag är född och uppvuxen i malmö och jag tror vi var 5 svenskar inklusive mig i min klass under gymnasiet. Jag cycklade genom kroksbäck flera dagar i veckan under 1998-2007 och endå gången jag har blivit nedslagen i malmö var lustigt nog av en svensk som gick på en relativt fin skola.

Jag har det bra ställt för jag fixade en bra utbildning (gratis, tack sverige) med goda jobbutsikter. Att ge alla samma möjlighet som jag fick är en självklarhet som jag tycker borde ges till alla människor på jorden.

Skrivet av Jonny Myran:

Om det är något som är riktigt jävla vidrigt så är det personer som sitter och propagerar för att vi ska betala miljarder för att hjälpa ett fåtal "flyktingar" när vi skulle kunna säkerställa tak över huvudet och mat för dagen till de som finns kvar i närområdena – har ni helt missat UNHCR:s larm om att de INTE HAR NÅGRA PENGAR? Ni är så sjukt jävla blinda och sitter på allvar och tror att alla som vill hjälpa på ett mer effektivt sätt är äckliga rassar som vill kasta ut alla invandrare och inte hjälpa någon – en billig jävla ursäkt till argumentation från personer som inte har något att komma med.

Som sagt, vi kan hjälpa dom som är på plats och de som kommer hit. Inga problem, det handlar bara om vilja, prioriteringar och politik.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

1. Klart det är skillnad på att lägga skattepengar på folket som tjänat ihop pengarna kontra ekonomiska migranter som bara dyker upp och ska ha. Det är väl inget att hymla med? Din poäng är vad? Att du är mer generös med andras pengar än vad jag är? Grattis.

2. Nej, du verkar tro att pengar växer på träd och att Sverige kan bekosta uppehälle för hur många nyanlända människor som helst utan att det påverkar viktiga samhällsfunktioner för alla till det sämre. Det är ju det du argumenterar för.

3. Varför svamlar du om bevisbörda hela tiden? Du har ju inga argument. Har man ett uns av vett i skallen så förstår man att det som sker nu inte är hållbart.

Det som är så himla lustigt är ju att du tror att du står för något normalt som alltid har funnits när det i själva verket är du som har extrema och bisarra åsikter.

Men då har vi i alla fall kunnat fastslå att du inte har någon fakta att backa upp dina påståenden med. Det räcker inte med att säga något i stil med "det fattar väl alla" eller "har man ett uns av vett i skallen så förstår man..", det är enbart barnsligt.

Vad är det du tycker att jag behöver för argument? Vi har ett gällande system i Sverige som bygger på internationella regler och i dagsläget får vi inga signaler att tala om från fackmässigt folk (dvs inte flashback-fjantar som tror på saker bara för att det passar dem) att Sverige skulle vara på väg in i ekonomiska problem. Tvärtom är vi ett av de rikare länderna i världen fortfarande, trots många olika vändor av immigration historiskt sett.

http://www.theguardian.com/news/datablog/2014/nov/03/european...

Det finns flera olika sätta att mäta ovanstående källas PI. Men Sverige ligger bra till i de flesta och har inte rört sig nedåt direkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1. Amerikanarna har trappat ner under flera år och nu kämpar afghansk polis och militär mot mindre grupper. Det är inte krig längre. Behöver du en källa på det?

2. Det är inget krig i afghanistan och de som kommer till Sverige är migranter. Oavsett om de ursprungligen flytt från sitt hemland så har vägen till Sverige gjort dem till migranter som frivilligt väljer att lämna ett land för att ta sig till ett annat.

3. http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Jag har inte ens citerat dig, vad är det du bjäffsar om?

Det fungerar så att jag citerar dig när jag diskuterar något som är relevant angående vad du skrivit.
Det du har gjort flera gånger är tvärtom. Det var lite min poäng.

Jo jag hittade migrationsverkets siffror också. Det var dem som Tino hade tagit upp i ljudklippet. Det han också tog upp var https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhete... .

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du missar poängen helt. Det intressanta i mitt påstående och fråga är helt enkelt att utröna om du tycker att det är skillnad att lägga pengar på infödda svenskar eller på främmande individer.

Självklart så är det skillnad något du kommer att förstå den dagen du förstår förhållandet mellan medborgarna och staten. Något jag har gått igenom ett flertal gånger i den här tråden.

Medborgarnas välbefinnande och intressen går före välbefinnandet och intressena för dom som inte är medborgare, det är så det fungerar. Den egna befolkningen kommer först.

Detta betyder dock inte att man inte kan hjälpa människor men om resultatet blir att den egna befolkningen inte får vad dom behöver så bryter staten mot kontraktet de har med medborgarna. Dvs, sin arbetsgivare.

Det är vad en nationalstat är.

Ninja edit.
Vad gäller bistånd så är det pengar som tas från fattiga människor i rika länder för att sedan ges till rika människor i fattiga länder, ofta så hamnar det också i fel händer.

Långsiktigt så är det heller inte någon lösning att skicka pengar då det sätter dessa människor i en beroendeförhållande som dom alldrig tar sig ur. Det är i slutändan inte pengar dom behöver. Afrika tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Självklart så är det skillnad något du kommer att förstå den dagen du förstår förhållandet mellan medborgarna och staten. Något jag har gått igenom ett flertal gånger i den här tråden.

Medborgarnas välbefinnande och intressen går före välbefinnandet och intressena för dom som inte är medborgare, det är så det fungerar. Den egna befolkningen kommer först.

Detta betyder dock inte att man inte kan hjälpa människor men om resultatet blir att den egna befolkningen inte får vad dom behöver så bryter staten mot kontraktet de har med medborgarna. Dvs, sin arbetsgivare.

Det är vad en nationalstat är.

Ninja edit.
Vad gäller bistånd så är det pengar som tas från fattiga människor i rika länder för att sedan ges till rika människor i fattiga länder, ofta så hamnar det också i fel händer.

Långsiktit så är det heller inte någon lösning att skicka pengar då det sätter dessa människor i en beroendeförhållande som dom alldrig tar sig ur. Det är i slutändan inte pengar dom behöver. Afrika tex.

Om du påstår att en viss del pengar tas från en specifik grupp för ett specifikt ändamål är det nog trots allt du som inte har förstått gällande system.

Jag tror vidare heller inte att det är någon här som påstått att icke-medborgares behov ska gå före medborgarnas behov. Om du menar att det är just det som sker idag, så får du mer än gärna bistå med källa på det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men då har vi i alla fall kunnat fastslå att du inte har någon fakta att backa upp dina påståenden med. Det räcker inte med att säga något i stil med "det fattar väl alla" eller "har man ett uns av vett i skallen så förstår man..", det är enbart barnsligt.

Vad är det du tycker att jag behöver för argument? Vi har ett gällande system i Sverige som bygger på internationella regler och i dagsläget får vi inga signaler att tala om från fackmässigt folk (dvs inte flashback-fjantar som tror på saker bara för att det passar dem) att Sverige skulle vara på väg in i ekonomiska problem. Tvärtom är vi ett av de rikare länderna i världen fortfarande, trots många olika vändor av immigration historiskt sett.

http://www.theguardian.com/news/datablog/2014/nov/03/european...

Det finns flera olika sätta att mäta ovanstående källas PI. Men Sverige ligger bra till i de flesta och har inte rört sig nedåt direkt.

Vad som är barnsligt (förutom att sitta och skriva att saker är barnsliga) är att sticka huvudet i sanden och påstå att allt är frid och fröjd i Sverige. Inte kommer jag att ödsla tid på att sitta och googla bara för att bevisa något för dig. Du kan väl googla själv? Tror dessvärre inte att du vill veta något. Du verkar ju trivas i din bubbla.

Var har jag skrivit om ekonomisk kris? Allt jag har skrivit är att tusentals migranter per vecka är en belastning för samhället.

Du låter mer och mer som ett troll.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Den stora frågan är väl egentligen varför inte moderaterna gjort sina egna väljare glada, saktat ned en demografisk förändring som gynnar vänstern, och tagit vinden ur SD:s segel, genom att byta till en restriktiv invandringspolitik.
Jag begriper det inte.

Permalänk
Avstängd

Tänkte vi skulle ta och rösta lite, fast inom ramen DATORER.

Vad röstar ni?

AMD - De RÖDA
INTEL - De BLÅA
NVIDIA - De GRÖNA

ÖVRIGT - DatorDemokraterna - De OFÄRGADE

Permalänk
Medlem

- Kommentar borttagen. Missade att det redan framkommit.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inget krig i Afghanistan. Det är inget krig i Irak. Väpnade konflikter i vissa områden, visst, men det är inte krig. Ändå kommer det fler migranter därifrån nu än det gjorde under de år då det faktiskt rådde fullskaliga krig i båda länderna.

Inget krig? Talibanerna tog ju kontroll över en stad ganska nyligen, bilbomber etc.

Dessutom, har man inte asylskäl får man inte asyl. Vore det inte krig i syrien skulle betydligt fler få nej.

edit: Inget krig i Irak? Du skojar va? Hur många människor måste på flykt för att det ska räknas som "krig" enligt dig? Har du ens sett kartan på IS frammarsch i de olika länderna?

edit 2: från 2013 men inte fan vill man bo i det landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Självklart så är det skillnad något du kommer att förstå den dagen du förstår förhållandet mellan medborgarna och staten. Något jag har gått igenom ett flertal gånger i den här tråden.

Medborgarnas välbefinnande och intressen går före välbefinnandet och intressena för dom som inte är medborgare, det är så det fungerar. Den egna befolkningen kommer först.

Detta betyder dock inte att man inte kan hjälpa människor men om resultatet blir att den egna befolkningen inte får vad dom behöver så bryter staten mot kontraktet de har med medborgarna. Dvs, sin arbetsgivare.

Det är vad en nationalstat är.

Ninja edit.
Vad gäller bistånd så är det pengar som tas från fattiga människor i rika länder för att sedan ges till rika människor i fattiga länder, ofta så hamnar det också i fel händer.

Långsiktigt så är det heller inte någon lösning att skicka pengar då det sätter dessa människor i en beroendeförhållande som dom alldrig tar sig ur. Det är i slutändan inte pengar dom behöver. Afrika tex.

Sen kan det ju diskuteras om en nationalstat är något vidare i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Vad som är barnsligt (förutom att sitta och skriva att saker är barnsliga) är att sticka huvudet i sanden och påstå att allt är frid och fröjd i Sverige. Inte kommer jag att ödsla tid på att sitta och googla bara för att bevisa något för dig. Du kan väl googla själv? Tror dessvärre inte att du vill veta något. Du verkar ju trivas i din bubbla.

Var har jag skrivit om ekonomisk kris? Allt jag har skrivit är att tusentals migranter per vecka är en belastning för samhället.

Du låter mer och mer som ett troll.

Det är ju isf lika barnsligt att påstå att allt inte är frid och följd i landet. En åsikt blir inte automatiskt rätt bara för att du tycker det. Det är hans ansvar lika mycket som ditt att backa upp påståenden med fakta eller iaf argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Inget krig? Talibanerna tog ju kontroll över en stad ganska nyligen, bilbomber etc.

Bilbomber är terrorism, inte krigsföring. Gällande att ta kontroll över ett område så betyder inte det heller att det är krig, nej.

Skrivet av foxzox7:

Dessutom, har man inte asylskäl får man inte asyl. Vore det inte krig i syrien skulle betydligt fler få nej.

Idag får du PUT om du har ett syriskt pass, oavsett om du skulle ha fått asyl i en individuell prövning eller inte. Vore det inte krig i Syrien så hade det funnits ett flertal andra skäl som är asylgrundande i Sverige. För att inte tala om överbelastningen hos Migrationsverket som gör att det inte finns tid att exempelvis ta reda på identiteten på någon som kastat sitt pass utanför Ungern.

Skrivet av foxzox7:

edit: Inget krig i Irak? Du skojar va? Hur många människor måste på flykt för att det ska räknas som "krig" enligt dig? Har du ens sett kartan på IS frammarsch i de olika länderna?

Att ISIS är på frammarch betyder inte att alla har skyddsbehov och att folk flyr betyder inte att det är krig, även om det har varit en kraftig våldsupptrappning i Irak efter USAs tillbakadragande. Det räcker med att jämföra siffror över asylgodkännande i Europa så ser man att Sverige sticker ut. Vi ger uppenbarligen asyl i ett flertal fall där våra grannländer gör bedömningen att det inte föreligger något asylskäl.

Återigen: när våldet var som absolut värst i både Irak och Afghanistan kom färre till Sverige än det gör nu. Det beror på att Europas yttre gräns har fallit och svenska politiker inte har förstått vad deras öppna hjärtan kommer att leda till.

Skrivet av foxzox7:

Sen kan det ju diskuteras om en nationalstat är något vidare i dagens samhälle.

Nationalstaten är det som garanterar dina rättigheter som medborgare, det är det som gör att vi kan organisera oss och erbjuda välfärd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Bilbomber är terrorism, inte krigsföring. Gällande att ta kontroll över ett område så betyder inte det heller att det är krig, nej.

Idag får du PUT om du har ett syriskt pass, oavsett om du skulle ha fått asyl i en individuell prövning eller inte. Vore det inte krig i Syrien så hade det funnits ett flertal andra skäl som är asylgrundande i Sverige. För att inte tala om överbelastningen hos Migrationsverket som gör att det inte finns tid att exempelvis ta reda på identiteten på någon som kastat sitt pass utanför Ungern.

Måste inte vara officiellt krig mellan två länder för att det ska vara krig. Kan vara inbördeskrig och imo, har man bilbomber och massiva områden som inte är kontrollerade av regeringen, då befinner man sig i ett inbördeskrig.

såsom?

Skrivet av Valiumballong:

Att ISIS är på frammarch betyder inte att alla har skyddsbehov och att folk flyr betyder inte att det är krig, även om det har varit en kraftig våldsupptrappning i Irak efter USAs tillbakadragande. Det räcker med att jämföra siffror över asylgodkännande i Europa så ser man att Sverige sticker ut. Vi ger uppenbarligen asyl i ett flertal fall där våra grannländer gör bedömningen att det inte föreligger något asylskäl.

Att ISIS är på frammarsch betyder att det finns folk som är i behov av skydd.

Skrivet av Valiumballong:

Återigen: när våldet var som absolut värst i både Irak och Afghanistan kom färre till Sverige än det gör nu. Det beror på att Europas yttre gräns har fallit och svenska politiker inte har förstått vad deras öppna hjärtan kommer att leda till.

Nationalstaten är det som garanterar dina rättigheter som medborgare, det är det som gör att vi kan organisera oss och erbjuda välfärd.

Vill gärna se en siffra på det.
Vad kommer det leda till?

Problemet med nationalstater är ju att ett fåtal får välfärd.