Stereoförstärkare - Med/Utan DAC

Permalänk
Medlem

Stereoförstärkare - Med/Utan DAC

Hej!

Ska införskaffa en stereoförstärkare och har inte superkoll på om jag tänker rätt eller inte kring det hela. Är van vid hemmabioförstärkare där en DAC oftast är inbyggd och jag inte behöver tänka på hur jag ska spela eller hur jag kommer få ljud.

Tanken är att enbart köra RCA - 3.5mm så det går att spela via mobilen. Men min fråga är då egentligen om jag kommer behöva en förstärkare med en DAC eller inte?
Kommer det oavsett gå om jag kör RCA - 3.5mm utan en DAC?

Har funderat på denna http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s300-svart-stereofor...

Tack på förhand
/Lite småförvirrad Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

@NiCkArN: RCA är ett analogt gränssnitt så du behöver inte en förstärkare med DAC.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Så det skulle fungera med den förstärkaren jag länkade?
Den ska driva 2st högtalare á 250W/st

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk

Mitt tips: du behöver inte lägga mycket pengar för att få bra ljud. Hifi-världen är humbug och bondfångeri till 95 %. Jag har själv lyssnat på både dyra och billiga prylar, och det är ingen speciell skillnad i många avseenden.
Själv bytte jag ut en dyr slutsteg/förförstärkar-kombination mot en miniförstärkare för 990 kr:
http://hifi-punkten.se/info.asp?ID=5809
och den låter kanon! Dessutom är den väldigt liten så den tar inte en massa plats. Kan rekommenderas varmt! Håll utkik efter begagnat på Blocket också. Ofta kan du köpa en 20 år gammal förstärkare och den kan låta jättebra, men man får se upp med gamla prylar - ibland kan de vara dammiga och vissa detaljer kan ha slitits.

Permalänk

1. Nej, du behöver ingen dac om du tänkt koppla på det sätt du beskrivit.

2. Även om A-S300 säkerligen är en trevlig förstärkare för pengarna, så skulle jag nog rekommendera att spara 400kr till för en A-S500 då den verkar överlag vara ett vettigare köp för några småslantar mer.

3. Visst, billiga prylar kan vara bra. Gainclone är ett gott exempel på detta, dock tycker jag inte det är en dum ide att iaf lägga lite extra ibland för att få det man vill ha snarare än att "nöja" sig med mindre och eventuellt ågra sig. Det om något är en dyr karusell.

4. Begagnat kan helt klart vara vägen att gå. Dock så mister du nöjet med en ny pryl, garanti etc är ju kul att ha för den delen med. Finns alltid risken att man blir lurad på ett eller annat sätt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

1. Nej, du behöver ingen dac om du tänkt koppla på det sätt du beskrivit.

2. Även om A-S300 säkerligen är en trevlig förstärkare för pengarna, så skulle jag nog rekommendera att spara 400kr till för en A-S500 då den verkar överlag vara ett vettigare köp för några småslantar mer.

3. Visst, billiga prylar kan vara bra. Gainclone är ett gott exempel på detta, dock tycker jag inte det är en dum ide att iaf lägga lite extra ibland för att få det man vill ha snarare än att "nöja" sig med mindre och eventuellt ågra sig. Det om något är en dyr karusell.

4. Begagnat kan helt klart vara vägen att gå. Dock så mister du nöjet med en ny pryl, garanti etc är ju kul att ha för den delen med. Finns alltid risken att man blir lurad på ett eller annat sätt.

Mvh

1. Då är jag med på banan i alla fall

2. Det ända är att den är ganska svår att få tag på verkar det som, iaf där jag har kollat runt.

3. Har cirka 2-3k att röra mig på, så ett billigt alternativ är nog inte att tänka sig för tillfället.

4. Instämmer.

Men det lutar i alla fall mot RS300 modellen om ingen annan säger något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk

Aha, du siktar in dig på recievern ? Tja, den tror jag inte heller du blir missnöjd med. Verkar helt ok och designen är det inget fel på ( mitt tycke ).

Glömde svara på din separata fråga. Effekttåligheten ( siffran 250w som du nämner ) är inget du vehöver fundera på utan endast en angiven högsta effekt under en viss tid som högtalarna ska tåla innan haveri sker. Om det inte är ett par helskumma högtalare du nu har bör inte förstärkare ha nått större bekymmer.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

Aha, du siktar in dig på recievern ? Tja, den tror jag inte heller du blir missnöjd med. Verkar helt ok och designen är det inget fel på ( mitt tycke ).

Glömde svara på din separata fråga. Effekttåligheten ( siffran 250w som du nämner ) är inget du vehöver fundera på utan endast en angiven högsta effekt under en viss tid som högtalarna ska tåla innan haveri sker. Om det inte är ett par helskumma högtalare du nu har bör inte förstärkare ha nått större bekymmer.

Mvh

Toppen, det får nog bli en sådan faktiskt. Den kommer nog duga fint.

Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Prövar att lyfta denna tråden lite. Är ute efter en bra stereoförstärkare till mina Canton Chrono SL 590.2. Har ni några tips? Budget är inte så relevant bara jag blir nöjd med ljudet.