Nvidias Game Ready-drivrutiner endast via Geforce Experience

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Game Ready-drivrutiner endast via Geforce Experience

Inom en snar framtid upphör Nvidia med mindre drivrutinsuppdateringar på webben. Dessa ska istället bli exklusivt tillgängliga via mjukvaran Geforce Experience.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Geforce Experience är bloatware i mina ögon fortfarande och kommer alltid vara, det enda den är bra på är att fucka upp inställningar i dina spel om du råkar klicka fel..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skäggig legend

Edit: What he said ^

Men liksom... Why? Geforce Experience känns liksom sådär vad jag har förstått av många.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det känns som om ett par hundratusen skriver på en protestlista så kan man nog få nVidia att tänka om, och även släppa drivisarna på deras site så fort de finns ut via geforce experience också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kul för de med plattformar som Geforce Experience ej stödjer..

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Geforce Experience är bloatware i mina ögon fortfarande och kommer alltid vara, det enda den är bra på är att fucka upp inställningar i dina spel om du råkar klicka fel..

Du kan trycka på en knapp som heter 'revert" om du av någon anledning råkar gå in på games och trycker på knappen som heter 'optimise', men hur man nu råkar göra dom två stegen förstår jag inte. Men det kanske finns något annat sätt som är lättare att av misstag få Nvidias rekommenderade inställningar?

Själva grejen med att man måste ha Experience är jag inget fan utav. Har det själv installerat nu och har inte haft några problem det senaste men tidigare har det gett mig stutter i spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

"Nvidias mjukvarusvit mjukvaruskit Geforce Experience "

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bah! Jag som aktivt undvikit GF experience under många år. Jag vill görna ha koll på mina egna inställningar tacksåmycket

Permalänk
Medlem

Helt bedrövligt, måtte proteststormen få dem att tänka om.

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med detta. Geforce Experience förser en med många bra funktioner och vad jag vet så tar det inte mycket kraft alls att ha igång. (T.ex shadowplay)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Geforce Experience är väldigt bra enligt mig. förstår inte hatet. Har i vissa spel, tex GTA V lyckats få väldigt bra inspelningar tack vare Geforce exp. Shadowplay är enligt mig helt fenomenalt det med, och gör det helt klart värt, har inte märkt av att programmet på nåt sätt skulle slöa ner datorn eller agera bloatware.

EDIT: Skulle stått "GTA V lyckats få väldigt bra inställningar tack vare Geforce exp" men inspelningar stämmer ju det med..

Permalänk
Medlem

Bra beslut av Nvidia. AMD behöver all hjälp de kan få för att öka på sina marknadsandelar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

känns som jag är en av dom få som inte bryr sig om detta händer.
förstår ärligt inte varför folk har problem för programmet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Geforce Experience är mest bara i vägen tycker jag. Tror jag ska avinstallera det nu. Jag vill ha drivrutiner installerade via Windows Update, inget annat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kanske har jag blivit latare med åren men faktiskt, Geforce Experience är vad jag låter göra inställningsjobbet och sen har jag inte brytt mig i de flesta titlar. Belive it or not. Jag har heller inte haft ett enda problem med det heller så kanske kom jag in sent i leken med mjukvaran och dess värsta problem blivit fixade. IDK.

Men angående Nvidias beslut som sådant, dumheter. Ta aldrig ifrån dina kunder flexibilitet och valmöjligheter. Då blir resultatet skit vad än samlad statistik må visa.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

På jobbet hindrar brandväggen uppdateringarna från att laddas genom GeForce Experience. Däremot så kommer det ständigt och jämt nya popups som talar om att det finns uppdateringar som ligger och väntar på att laddas ned. Men om jag väljer att ladda ner dem så stoppar brandväggen dem..

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett bra exempel på att det behövs mer stöd för fri hård- och mjukvara.
Detta är ju en början på att bli intvingad i en beroendeställning, snart kanske man måste vara uppkopplad för att få använda hårdvaran också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-6100, Gainward GeForce GTX 460 GS 1024MB,
2x2GB DDR3, 1TB 7200RPM SATA3, CoolerMaster iGreen 430W

Permalänk
Medlem

Och det kommer dröja ungefär fem minuter innan någon har lyckats ladda ner och göra drivrutinerna tillgängliga utan GFE för varje ny release.
De som vägrar använda GFE men vill ha Game Ready-drivrutinerna kommer att lyckas hur som helst.

Har inget emot GFE själv och bryr mig egentligen om ifall jag använder de reguljära drivrutinerna eller senaste Game Ready. Följer mest Game Ready så jag kan se om det är några bugfixar i de releaserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

På jobbet hindrar brandväggen uppdateringarna från att laddas genom GeForce Experience. Däremot så kommer det ständigt och jämt nya popups som talar om att det finns uppdateringar som ligger och väntar på att laddas ned. Men om jag väljer att ladda ner dem så stoppar brandväggen dem..

Klicka ur "Notify me when a GeForce driver update is available" och "Notify me when optimal settings are updated".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Drivrutinerna kommer ju garanterat att hitta ut på internet oavsett vad Nvidia säger. Jag skulle aldrig få för mig att installera experience.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

På jobbet hindrar brandväggen uppdateringarna från att laddas genom GeForce Experience. Däremot så kommer det ständigt och jämt nya popups som talar om att det finns uppdateringar som ligger och väntar på att laddas ned. Men om jag väljer att ladda ner dem så stoppar brandväggen dem..

Kan du inte stänga av notifieringen om att det finns nya drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Bah Geforce experience mer like skit som startar upp en jävla massa processer som inte har några skäl alls att existera på min dator. Gamestream och annat skit måste man döda permanent manuellt om man har skiten installerad. Därav det faktum att det alldrig kommer installeras. Väldigt trött på allt bloatware.

Permalänk

Vad ska jag med ytterligare mjukvara till som jag ändå inte använder. Tar bara plats och resurser. Procentuellt dock inte mycket men ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Illa! Det är ju bättre än amds raptr, men det säger iof inte mycket!!!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag var motståndare till GF Experience men efter att ha använt det ett tag nu så kommer jag nog inte gå tillbaka. Är rätt smidigt att få notis som uppdateringar och snabbt kunna få "optimerade" grafikinställningar i spel för just mitt grafikkort.
Något jag annars hade föredragit är att drivrutinerna sköts av Windows Update helt i bakgrunden så man ens slipper bry sig.

Permalänk

Har testat det och kan inte påstå att jag gilla det. Har en dålig vana att vilja ha full koll på allt själv vilket GFE gör mig lite obekväm med.

Har inga problem med att ha grejer igång då jag alltid brukar ha massa stuff igång.

Men men, tycker det skall vara valfritt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Använder själv det till 99% just för uppdatering av drivrutiner, bara det gör det värt att ha det installerat.

Skrivet av Marquzz:

Bah! Jag som aktivt undvikit GF experience under många år. Jag vill görna ha koll på mina egna inställningar tacksåmycket

Det är ju inte bara det som GFE är till, har också ShadowPlay, streaming till SHIELD-enheter och som nyheten handlar om uppdatering av drivrutiner. Spelinställningar är helt optional.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Men kom igen... aja, får väl installera Experience, uppdatera och sen avinstallera det igen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Använder själv det till 99% just för uppdatering av drivrutiner, bara det gör det värt att ha det installerat.

Det är ju inte bara det som GFE är till, har också ShadowPlay, streaming till SHIELD-enheter och som nyheten handlar om uppdatering av drivrutiner. Spelinställningar är helt optional.

Verkar som att vissa tror att man måste använda Nvidias rekommenderade inställningar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad är konstigt? Nvidia samlar just nu endast in info från 90% av sina användare, klart de vill samla in 100% av deras kunders data. Diggar folket som klagar på att Windows 10 samlar in användarmönster men avgudar nvidia när de gör samma sak

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB