Nintendo NX blir handhållen hybrid – får "industriledande" prestanda

Permalänk

Låter mer som att det är efterträdaren till 3DS än till Wii U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Gamecube hade helt okej prestanda, Den nådde dock inte upp till playstation 2 och Xbox nivå, Men inte långt ifrån

Gamecube har högre prestanda än PS2 medan Xbox är mest kraftfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

I princip. Gamecube var kraftigare än PS2 och låg inte långt efter första generations xbox, men nackdelen där var de där små mini diskarna Nintendo envisades med.

Permalänk
Hedersmedlem

Kände att mina pengar tog en annan väg precis
Jag var sugen på en ny konsol dock så vill jag ju inte ha en ersättare till mitt gamla gameboy utan en konsol man spelar på tv:n, helt enkelt ett wii u med bättre hårdvara.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer släppas en stationär och en bärbar enhet i samma veva och att de kommer fungera tillsammans på något sätt. Dock tvivlar jag på att den bärbara enhetet kommer följa med den stationära i standardutförande då detta skulle bli väldigt kostsamt om Nintendo samtidigt ska satsa på modern hårdvara. Då pratar vi nog om en prislapp på 5-6000kr, och efter Wii U-floppen så behövs allt annat än en svindyr konsol. Då är det bättre att satsa på en traditionell konsol med modern hårdvara i 4000kr-klassen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

Hade bättre hårdvara än PS2 åtminstone. XBOX som kom betydligt senare var mycket starkare dock.

Skrivet av xealo:

I princip. Gamecube var kraftigare än PS2 och låg inte långt efter första generations xbox, men nackdelen där var de där små mini diskarna Nintendo envisades med.

Men konsolen blev liten och söt istället

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte riktigt släppa vilken total miss PS4 och Xbone var rent hårdvarumässigt.

Jag har svårt att tänka mig vad för hårdvara som skulle sitta i NX just nu dock.
Men med en lansering inför julhandeln 2016 skulle det kunna bli intressant...

Permalänk
Medlem

alla verkar tolka "industriledande" ~ "Intel" "AMD" "X86".

jag tror fortfarande att maskinen kommer drivas helt av "mobilchips", även om säkerligen de kommer vara industriledande snitt jämte telefonerna 2016.

all, eller merparten av processkraften kommer vara i den bärbara enheten, motsatt WiiU. basenheten kommer vara en docka för handkontroller, fler och enklare anslutningar samt laddning vid hemmabruk. ev kommer den även innehålla en skivläsare som tillfälligt för över spel till den bärbara enheten. det finns möjlighet att göra dessa spel lite nättare där genom tex nedskalade texturer och dubbla ljud-filmspår på skivan där allt är mer komprimerat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Datavetare

@AndreaX: Man får nästa utgå från att AMD kommer leverera GPU-delen, Nvidia är den enda andra rimliga leverantören men rätt osannolikt då Nintendo kört med AMD GPUer sedan GameCube. De GPUer som sitter i mobila enheter har i.o.f.s. gått framåt rejält i relativa termer, men det är fortfarande långt ifrån kapaciteten man hittar i PS4/XBO.

Känns för tidigt för en Zen-baserad systemkrets, dock har ju AMD jobbat internt med ARMs CPU-design Cortex (närmare bestämt Cortex A57). En inte allt för vågad gissning är att AMD står för systemkretsen men att CPU-delen är en Cortex A72 i stället för den x86 baserade Jaguar-designen som sitter i PS4/XBO. Med den TDP som är rimligt en en konsol, även om denna konsol nog kommer fysiskt vara lite mindre än PS4/XBO, kommer man kunna få helt OK enkeltrådprestanda i en A72. IPC i A72 är definitivt högre än Jaguar och lär inte vara några problem att klocka den till 2,5GHz vilket betyder att 4 kärnor är fullt tillräckligt för att minst matcha aggregerat CPU-prestanda i PS4/XBO, något som då gör denna konsol lite enklare att jobba med.

Nintendo har annars kört med PowerPC sedan GameCube, ser dock inte riktigt vilken idag existerande PowerPC-modell man skulle basera en systemkrets på med den ISAn. Jaguar är en jättebra design för marknaden den designades för, små, billiga & strömsnåla Windows-kompatibla system, det är däremot inte en speciellt bra CPU för konsoler och akilleshälen i PS4/XBO är definitivt CPU-delen (i en annars väldigt välbalanserad konsolgeneration).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Prestanda är absolut inte allt när det kommer till spel, speciellt inte Nintendo. Men med det sagt så tycker jag det ska bli riktigt fräckt att se vilken typ av spel de kommer kunna utveckla om utvecklarna har lite prestanda att leka med? Vi kanske kan få se riktigt fräcka spel då.

Jag vet dock inte vad jag tycker om det här med handhållen enhet också. Jag gillade aldrig riktigt Wii U kontrollen över till exempel GameCube kontroll, men jag är öppensinnad!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns för tidigt för en Zen-baserad systemkrets, dock har ju AMD jobbat internt med ARMs CPU-design Cortex (närmare bestämt Cortex A57). En inte allt för vågad gissning är att AMD står för systemkretsen men att CPU-delen är en Cortex A72 i stället för den x86 baserade Jaguar-designen som sitter i PS4/XBO. Med den TDP som är rimligt en en konsol, även om denna konsol nog kommer fysiskt vara lite mindre än PS4/XBO, kommer man kunna få helt OK enkeltrådprestanda i en A72. IPC i A72 är definitivt högre än Jaguar och lär inte vara några problem att klocka den till 2,5GHz vilket betyder att 4 kärnor är fullt tillräckligt för att minst matcha aggregerat CPU-prestanda i PS4/XBO, något som då gör denna konsol lite enklare att jobba med.

Teoretiskt, vore en Tegra-variant från Nvidia ett rimligt alternativ?

Nintendo måste helt klart ha hårdvara som utpresterar PS4. AMD har ju redan släppt de direkta uppföljarna till Jaguar och GCN, som sitter i PS4.
Det var ju ett skämt att tredjepartsspelen på Wii U oftast presterade/såg sämre ut än på den sju år äldre Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns för tidigt för en Zen-baserad systemkrets, dock har ju AMD jobbat internt med ARMs CPU-design Cortex (närmare bestämt Cortex A57). En inte allt för vågad gissning är att AMD står för systemkretsen men att CPU-delen är en Cortex A72 i stället för den x86 baserade Jaguar-designen som sitter i PS4/XBO. Med den TDP som är rimligt en en konsol, även om denna konsol nog kommer fysiskt vara lite mindre än PS4/XBO, kommer man kunna få helt OK enkeltrådprestanda i en A72. IPC i A72 är definitivt högre än Jaguar och lär inte vara några problem att klocka den till 2,5GHz vilket betyder att 4 kärnor är fullt tillräckligt för att minst matcha aggregerat CPU-prestanda i PS4/XBO, något som då gör denna konsol lite enklare att jobba med.

@Yoshman vad tror du om möjligheten att Nintendo skulle välja en Excavatorbaserad APU?
AMD har ju gjort rätt mycket för att göra sin Big core energieffektiv.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Teoretiskt, vore en Tegra-variant från Nvidia ett rimligt alternativ?

Nintendo måste helt klart ha hårdvara som utpresterar PS4. AMD har ju redan släppt de direkta uppföljarna till Jaguar och GCN, som sitter i PS4.
Det var ju ett skämt att tredjepartsspelen på Wii U oftast presterade/såg sämre ut än på den sju år äldre Xbox 360.

Finns väll ingen uppföljare till Jaguar? CPU-mässigt verkar Puma+ vara samma sak som Jaguar/Puma, tror det var GPU-delen som man putsat lite på. Numera är ju "cat-cores" nedlagt, så lär inte komma någon nyare design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fredrik831:

@Yoshman vad tror du om möjligheten att Nintendo skulle välja en Excavatorbaserad APU?
AMD har ju gjort rätt mycket för att göra sin Big core energieffektiv.

Skulle gissa på ganska liten då tidigare Bulldozer-designer inte riktigt varit tänkt för customdesigner + effekten på en sådan krets kanske ligger en bit utanför vad Nintendo önskar. I PS4/XBO har jag fått för mig att just totaleffekten på kretsen var en av de hårdare begränsningarna, man ville inte göra om misstaget med initiala PS3/360 som drog väl mycket ström.'

Är dock inte omöjligt och Excavator är definitivt en långt mer lämpad CPU för spel än Jaguar.

Edit: sedan finns det egentligen inget egenvärde i att köra x86 på en konsol. Borde vara en väldigt smal sak att göra spel som fungerar på PS4/XBO samt NX om de har snarlik GPU-del men NX kör med Cortex A72. En källa till buggar när man kör olika CPUer är hur tal lagras i RAM, de kan lagars med den lilla delen först (litte-endian) eller med den stora delen först (big-endian). x86 kör alltid little-endian och majoriteten av alla ARM-designer kör också little-endian idag. Utöver detta handlar det mest om att ha vettiga kompilatorer, vet inte om Nintendo idag kör med GCC eller Clang men båda projekten har väldigt bra ARM-stöd så ska helt enkelt inte finnas någon större utmaning för spelutvecklare att köra både på x86 och t.ex. Cortex A72.

GPU-shaders och mer GPU-specifika optimeringar är då ett större problem, kör Nintendo något GCN-baserat borde det också vara väldigt rättfram.

Prestandamässigt skulle jag gissa att Cortex A72 faktiskt presterar bättre än Excavator, i alla fall om man inte låter TDP vara precis helt fritt utan man kanske siktar på en TDP på <100W för hela kretsen (varav kanske ~30W är för CPU-delen). Ju lägre man siktar här ju mer kommer det väga över till A72s fördel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Älskar Nintendo, är Nintendo FanBoy (Står fast viD det) jag är tagga oavsett vad som sägs.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Industriledande prestanda? Mjo ja tjeeenare!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv

Är trött på allt vad handhållande heter och vad spelutvecklingen bär av, tänker inte satsa så mycket som en krona mer på Nintendo någonsin vad beträffar konsoler och det nya Zelda-spelet blir väl vi Wii U ägare blåsta på också.

Det känns som att vara fast i ett helvete nu för tiden om man är uppvuxen med 8-bit, 16-bit etc.
Det var kul på den tiden och det fanns alltid något häftigt att se fram emot.

Nu idag är det bara skräp skräp och ännu mera skräp som släpps.

Jag vill opt-out från allt det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Är trött på allt vad handhållande heter och vad spelutvecklingen bär av, tänker inte satsa så mycket som en krona mer på Nintendo någonsin vad beträffar konsoler och det nya Zelda-spelet blir väl vi Wii U ägare blåsta på också.

Det känns som att vara fast i ett helvete nu för tiden om man är uppvuxen med 8-bit, 16-bit etc.
Det var kul på den tiden och det fanns alltid något häftigt att se fram emot.

Nu idag är det bara skräp skräp och ännu mera skräp som släpps.

Jag vill opt-out från allt det här...

Alternativ, att du blivit mer kräsen, och som vuxen får man nog inte samma wow känslan som man fick som barn.
Men jag håller med dig, spelvärlden är inte lika revolutionerande som då, den har i princip stannat upp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

PS2 hade ju stöd för 720p/1080i upplösningar. Men Gamecube var nog bättre på just renderingsbiten har jag hört och snarare mer lik Xbox, som skall ha varit bäst?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Man kan ju drömma om HBM! Det känns ju helt optimalt för en spelkonsoll - hög prestanda låg energiförbrukning... men lär väll inte hända??
Det ända man får hoppas är att dom inte gör samma fatala misstag som dödar Xbone och stoppar in DDR3...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Alternativ, att du blivit mer kräsen, och som vuxen får man nog inte samma wow känslan som man fick som barn.
Men jag håller med dig, spelvärlden är inte lika revolutionerande som då, den har i princip stannat upp.

Ah jag vette fasen vad det är men jag trodde aldrig något sånt här kunde hända, att jag har tappat intresset totalt för allt vad nya spel heter.

Jag befinner mig mer och mer i retrospelens värld nu för tiden med en gammal Nintendo, Super Nintendo eller Sega Mega Drive kontroller i handen.

Kör nästan enbart gamla lir och försöker hitta tillbaka till rötterna, försöker minnas och hitta den där magin som en gång fanns.

Men att spela gamla spel på en LCD TV är inte samma sak, därför finns RetroArch med alla filter och shaders man kan tänka sig som får min bild att se ut som den där gamla tjock TV:n jag hade på mitt rum:

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Wii U för snart ett år sedan och är supernöjd! Tycker inte man behöver så mycket mer kräm ur Wii U. Tyngre spel som tex som BF3/BF4 kör jag ändå på PC och för mig räcker det med Mario spelen och liknande för Wii U. Tycker Wii U är bästa partykonsolen om man är flera dessutom (har en Xbox 360 och One med..)

Kommande NX tycker jag borde vara bakåtkompatibel med Wii U spelen eller att man kan installera befintliga Wii U titlar på kommande NX, typ som 360 spelen går att installera på Xbox One inom kort.

Wii U har funnits för kort tid på marknaden och det känns för tätt inpå med ny konsol redan, ska NX sälja till de som redan skaffat Wii U så borde det finnas så man kan migrera spelen till nya NX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en hyffsad spel-pc, men har med åren mer och mer börjat föredra konsol. Har idag en Wii U, men det finns alldeles för lite topp titlar. Det mesta som kommer till Xbox one och PS4 kommer inte till Nintendo, säkert till stor del p.g.a. prestandan.

Dock älskar jag många av Nintendospelen som aldrig kommer till de andra konsolerna, så ultimat vore ju en konsol från Nintendo som för en gångs skull krossar de andra på prestanda, då skulle Nintendo kunna bli framtiden igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

NX baserad på Zen-APU, månne? Vågar man hoppas på det?

Hade varit fint med Zen, men det kommer inte hända. AMD:s planer är ju att fortsätta med Bulldozer-baserade CPU:er för bärtbart hela 2016. Skulle gissa att AMD satsar i första hand på server med Zen, i andra hand desktop, och senare bärbart. Ser ut som det nu i alla fall.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

Gamecube var överlag bra. Den failade på att de snålat med arbetsminnet. Den hade 40MB totalt fördelat på 24MB snabbt minne, i praktiken normalt, och 16 MB långsamt minne, i praktiken värdelöst (läs/skrivhastighet låg lite under 100MB/s). Denna minnesbegränsning gjorde att den var på visst vis sämre än t.om. PS2, vilket blev käppar i hjulet på slutet av livscykeln, då många tredjepartsspel inte kom till GC just pga minesbegränsningen.

Situationen var ungefär som med Wii U nu, utvecklarna fann det inte mödan värt att lägga tid på optimeringar för att få det att rulla på en tekniskt sämre plattform när den dessutom hade liten marknadsandel. Xbox var försäljningsmässigt jämn med GC, men den var så kraftfull att det i stort sett bara var att kasta mjukvaran på den med mindre ansträngning, så gick det. De mindre skivorna gjorde inte saken bättre heller.

Skrivet av Baradet Funkar:

Är det inte riktigt bra slagläge för Nintendo nu om de kan få ut en ny konsol redan 2016? Eftersom många är missnöjda med hårdvaran i PS4 och Xone så skulle de säkert sälja miljontals konsoler bara de ser till att erbjuda något klart kraftfullare än de båda.

Precis vad jag känner. De har en ypperlig chans nu att lägga sig först, och det finns ingen anledning att lägga sig på någon Wii (U)-nivå relativt sett då det var en stor anledning till att de är i situationen NIntendo är i. Dessutom är det högst osäkert om det blir någon ny hemmakonsol, åtminstone av sådan typ vi är vana vid. Å andra sidan är Nintendo huvudfokus i slutändan Japan, så de lägger nog mer vikt vid bärbart.

Skrivet av sKRUVARN:

Ja, hoppas verkligen den kommer köra med 14/16nm hw, annars riskerar de att hamna i en "skarv" igen. Nu har har iof inte nintendo erbjudit nå cutting edge tech på ett bra tag men i de här formfaktorerna lär hoppet till 14/16nm erbjuda sjukt mycket högre prestanda/w om man jämför mot vad som sitter förra generationen. Hoppas även att ps4 och xboxone blir en kort generation den här gången, lägger sig en Zen-APU runt eller högre än intel core/maxwell i prestanda/w så kanske vi äntligen får se konsoler som orkar driva AAA spel i 1080p60 utan problem.

Nintendo har aldrig varit ett prestandadrivet bolag, och kommer aldrig vara.
Det var Sony som införde affärsmodellen att sälja basenheten med förlust för att ta igen det på spelen. Nintendo har alltid kört med säkra kort och prissatt alla produkter de sålt så att varje del går med vinst, eller åtminstone jämnt ut med basenheten. Nintendo har inga andra ben att stå på, spel är deras hela och enda verksamhet, så de kan inte ta stora ekonomiska risker. Trots dålig försäljning med vissa saker genom åren, så har de alltid stått ekonomiskt stabilt.

Skrivet av mudde:

Helt rätt!
Det var bara med Wii och framåt som de satsade annorlunda. Innan dess var prestandan i fas med övriga på Nintendos konsoller, men wii blev ju en försäljningssuccé ändå medan gamecube floppade. Tror det var därför de bestämde sig för att satsa "annorlunda" på uppföljaren istället för en prestandakonsoll.

Läs stycket ovan. Det gäller för alla deras konsoler. Gamecube är väl egentligen den första maskinen som var relativt kraftfull för sin tid.
Grejen är att det gick bra förr med NES, SNES och N64 för att på den tiden kostade en generell processor multum. Man fick ju inte en dator för under 10 000 i stort sett.
För att få något vettigt uträttat utan att pengarna rykte all världens väg var man tvungen att använda skräddarsydd hårdvara. Hårdvara som inte riktigt gick att använda till datorer hur som helst pga diverse begränsningar i hur de uppförde sig och vad de kunde utföra, men gick bra att programmera direkt till. Commodore 64 hade väl den aproachen också.

Men allt eftersom tiden gått har det vänt, och idag är generella processorer såpass prisvärda att det inte är mödan värt ur varken produktutvecklings- eller programmeringsperspektiv att använda skräddarsydda komponenter.

Det var väl det misstaget Sony gjorde med PS3 (Cell). Visst, maskinen sålde bra till sist, men det var ju för att de gick all-in för att rädda skeppet, men de tömde kassan i processen. Och det var inte lite miljarder det.

Skrivet av Zero Cool:

Många utgår ifrån att det är AMD som kommer leverera chippen. Det är ju inte på något sett långsökt. Men det skulle väl lika gärna kunna levereras av exempelvis Intel? En liten i5 + en återuppstådd Larrabee 😊. Eller varför inte intel+Nvidia? IBM? Fast IBM kanske har lagt ner all kretstillverkning.
Eller har AMD tecknat avtal att leverera kretsar även för nästa generation?

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendo har ett gott samarbete med AMD sedan urminnes tider i princip. Tittar man på Nintendos samarbeten genom åren ser man att de nästan uteslutande haft samarbeten med mindre bolag för sina respektive branscher för att kunna få till en bra deal. Nintendo vill åtminstone delvis ha kontroll över rättigheterna. Detta är något som Intel och Nvidia säger blankt nej till, så enbart på den punkten går de bort.

Intel och Nvidia är inte heller särskilt intresserade av custom-designer. Dessutom tar både Intel och Nvidia (för) saftgt betalt. De vill ha sina marginaler helt enkelt.

Skrivet av Yoshman:

Nu är inte CPU-delen i PS4/XBO heller något monster, flyttalskapaciteten är faktiskt lägre än generationen innan (även jämfört med 360) och teoretisk heltalskapacitet är ungefär densamma som generationen innan men rent praktiskt är det mycket enklare att nå en viss andel av teoretisk prestanda i PS4/XBO än det är för PS3/360 (som båda kräver rätt mycket handpåläggning om det ska bli bra fart).

Hur kommer detta sig?

Skrivet av Yoshman:

Nintendo kört med AMD GPUer sedan GameCube.

Visste du inte att det är i stort sett samma gäng som gjort 3D-grafikchippen åt Nintendo ända från början?

Skrivet av anon183825:

Är trött på allt vad handhållande heter och vad spelutvecklingen bär av, tänker inte satsa så mycket som en krona mer på Nintendo någonsin vad beträffar konsoler och det nya Zelda-spelet blir väl vi Wii U ägare blåsta på också.

Det känns som att vara fast i ett helvete nu för tiden om man är uppvuxen med 8-bit, 16-bit etc.
Det var kul på den tiden och det fanns alltid något häftigt att se fram emot.

Nu idag är det bara skräp skräp och ännu mera skräp som släpps.

Jag vill opt-out från allt det här...

Nintendo är framför allt orienterat mot Japan. I Japan säljer stationära konsoler inte särskilt bra längre, däremot går bärbart som tåget. Här i väst är det stationärt som gäller, medan bärbart går betydligt mindre bra, men fortfarande ganska bra ändå.

Det finns bra spel, men du måste titta utanför blockbusterfållan. Jag har haft skitkul med min Playstation Vita, med unika spelupplevelser från både storspel och indies. Den har verkligen fått mig att öppna ögonen för indiespel. Det är i indiescenen framtiden ligger, det är där utvecklingen sker, och det är den som sett till att spelbranschen inte har kraschat.

Skrivet av Wh1spY:

PS2 hade ju stöd för 720p/1080i upplösningar. Men Gamecube var nog bättre på just renderingsbiten har jag hört och snarare mer lik Xbox, som skall ha varit bäst?

PS2 hade verkligen inte stöd för HD. Däremot kunde den, liksom GC, visa bilder progressivt i 480p, vilket var rätt stort då. För Gamecube såldes dock inte kabeln i Europa. Xbox kunde mata ut HD-signal, men återigen såldes inte den kabeln i Europa. Renderingen var dock inte i HD.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror att det kommer släppas en stationär och en bärbar enhet i samma veva och att de kommer fungera tillsammans på något sätt. Dock tvivlar jag på att den bärbara enhetet kommer följa med den stationära i standardutförande då detta skulle bli väldigt kostsamt om Nintendo samtidigt ska satsa på modern hårdvara. Då pratar vi nog om en prislapp på 5-6000kr, och efter Wii U-floppen så behövs allt annat än en svindyr konsol. Då är det bättre att satsa på en traditionell konsol med modern hårdvara i 4000kr-klassen.

Jag är nog villig att betala ett högre belopp om det ger rejäl prestanda och att 3e spels tillverkarna släpper spel till Nintendo i samma utsträckning som xbone och ps4, men utan rejäl prestanda så blir det samma flopp igen och speltillverkarna dissar.

Problemet är väl att om Nintendo ska vara först om nästa generation så måste de ha en prestanda som är ganska rejält märkbart högre än ps4 och xbone, är den bara marginellt högre så kommer speltillverkarna dissa då de inser att kommande ps och xbox kommer bli mycket kraftfullare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Hur kommer detta sig? [Lättare att få ut en viss andel av teoretisk kapacitet i Jaguar jämfört med PPC i PS3/360]

Tittar man på övergripande design av dessa CPUer så handlar det om modeller som kan köra upp till två instruktioner per cykel. Jaguar är en s.k. out-of-order design medan CPUn i 360/PS3 är en in-order design. Rent praktiskt betyder detta att Jaguar har många fler sätt att verkligen kunna köra två instruktioner per cykel, 360/PS3 har endast SMT (det Intel kallar HyperThreading) att tillgå.

Vidare kör PS3/360 CPUn på 3,2 GHz vilket ger ett större glapp mellan RAM och CPU-delen, tar helt enkelt fler CPU-cyker att göra en access mot RAM i 3,2 GHz jämfört med vad det tar i 1,6 GHz (PS4) / 1,75 GHz (XBO).

Ovanpå detta har Jaguar också bättre branch-predictors och större L2-cache. Man behöver mest bara använda lite sunt förnuft i designen av sitt program för att det ska vara effektivt på Jaguar, medan PS3/360 kräver långt mer profiling och insikt i vad som orsakar problem i just denna arkitektur.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Får väl hoppas Nintendo står i bräschen för nytänkande igen.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

PS2 hade verkligen inte stöd för HD. Däremot kunde den, liksom GC, visa bilder progressivt i 480p, vilket var rätt stort då. För Gamecube såldes dock inte kabeln i Europa. Xbox kunde mata ut HD-signal, men återigen såldes inte den kabeln i Europa. Renderingen var dock inte i HD.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_2_games_wit...

När jag spelade Gran Turismo 4 på min ps2a senast med komponent-kablar så har jag för mig det stog 1080i.
Skulle jämföra bilden med ett tidigt xbox360 spel.

"GT4 supports Dolby Digital surround, 480p/1080i (NTSC only) and widescreen modes, but 1080i is only supported in single player races."

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på övergripande design av dessa CPUer så handlar det om modeller som kan köra upp till två instruktioner per cykel. Jaguar är en s.k. out-of-order design medan CPUn i 360/PS3 är en in-order design. Rent praktiskt betyder detta att Jaguar har många fler sätt att verkligen kunna köra två instruktioner per cykel, 360/PS3 har endast SMT (det Intel kallar HyperThreading) att tillgå.

Vidare kör PS3/360 CPUn på 3,2 GHz vilket ger ett större glapp mellan RAM och CPU-delen, tar helt enkelt fler CPU-cyker att göra en access mot RAM i 3,2 GHz jämfört med vad det tar i 1,6 GHz (PS4) / 1,75 GHz (XBO).

Ovanpå detta har Jaguar också bättre branch-predictors och större L2-cache. Man behöver mest bara använda lite sunt förnuft i designen av sitt program för att det ska vara effektivt på Jaguar, medan PS3/360 kräver långt mer profiling och insikt i vad som orsakar problem i just denna arkitektur.

Ah, glömde bort detaljen med OoO
Om jag får gissa så är OoO betydligt viktigare för tunga dynamiska laster än servrar och framför allt små inbäddade statiska arbeten.
När jag ändå har dig på kroken igen, varför valde man en in order-design här? Är alla PowerPC-CPU:er in order?

Har aldrig tänkt på att lägre klockfrekvens kan vara till nytta för att färre cykler blir waste pga väntan på minne.
Ytterligare följdfråga: en CPU som har sin vikt på hög klockfrekvens, drar den fördel av minne som jobbar i högre hastighet fastän latenserna ökar? Eller blir det struntsamma i slutändan?

PS. tror jag sett den artikeln förut, utmärkt var den. Orkar dock inte läsa igenom den, speciellt inte just nu, utan litar på att du sammanfattar det begripligt i 2-3 meningar
PS2. https://en.wikipedia.org/wiki/ArtX

Skrivet av Wh1spY:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_2_games_wit...

När jag spelade Gran Turismo 4 på min ps2a senast med komponent-kablar så har jag för mig det stog 1080i.
Skulle jämföra bilden med ett tidigt xbox360 spel.

"GT4 supports Dolby Digital surround, 480p/1080i (NTSC only) and widescreen modes, but 1080i is only supported in single player races."

Det där var nytt för mig. Men det var ändå bara 3 listade spel där. Det framgår inte, men jag kan inte tänka mig att det handlar om rendering.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Läs stycket ovan. Det gäller för alla deras konsoler. Gamecube är väl egentligen den första maskinen som var relativt kraftfull för sin tid.
Grejen är att det gick bra förr med NES, SNES och N64 för att på den tiden kostade en generell processor multum. Man fick ju inte en dator för under 10 000 i stort sett.
För att få något vettigt uträttat utan att pengarna rykte all världens väg var man tvungen att använda skräddarsydd hårdvara. Hårdvara som inte riktigt gick att använda till datorer hur som helst pga diverse begränsningar i hur de uppförde sig och vad de kunde utföra, men gick bra att programmera direkt till. Commodore 64 hade väl den aproachen också.

Men allt eftersom tiden gått har det vänt, och idag är generella processorer såpass prisvärda att det inte är mödan värt ur varken produktutvecklings- eller programmeringsperspektiv att använda skräddarsydda komponenter.

Det var väl det misstaget Sony gjorde med PS3 (Cell). Visst, maskinen sålde bra till sist, men det var ju för att de gick all-in för att rädda skeppet, men de tömde kassan i processen. Och det var inte lite miljarder det.

"Relativt kraftfull för sin tid" beror så klart på vad man jämför med, men jämför man med de andra konsollerna de konkurrerade mot så var hårdvaran i N64 och SNES kraftfullare än konkurrenterna (Saturn, PS1, Jaguar resp. Mega Drive, TurboGrafx). Neo Geon var visserligen kraftfullare än SNES, men den var så förbannat dyr såatt nästan ingen köpte den.
NES var väl den enda tidiga Nintendo-konsollen som prestandamässigt låg lite efter konkurrenten.

Skräddarsydd hårdvara använde alla fram tills Xbox släpptes så det var inget unikt för just Nintendo.

Med PS3 fanns det även vissa andra problem. Visst har processorn hög teoretisk prestanda, men var svårprogrammerad och dyr. Prestandan blev inte bättre än för 360 p.g.a. att GPUn var likvärdig. Sen att de skulle marknadsföra Blu-ray via den gjorde den riktigt dyr att tillverka (Blu ray-spelare var inte billiga ens för Sony då).