Skrivet av Thomaseron:
NX baserad på Zen-APU, månne? Vågar man hoppas på det?
Hade varit fint med Zen, men det kommer inte hända. AMD:s planer är ju att fortsätta med Bulldozer-baserade CPU:er för bärtbart hela 2016. Skulle gissa att AMD satsar i första hand på server med Zen, i andra hand desktop, och senare bärbart. Ser ut som det nu i alla fall.
Skrivet av jOnÄTÄn:
Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?
Gamecube var överlag bra. Den failade på att de snålat med arbetsminnet. Den hade 40MB totalt fördelat på 24MB snabbt minne, i praktiken normalt, och 16 MB långsamt minne, i praktiken värdelöst (läs/skrivhastighet låg lite under 100MB/s). Denna minnesbegränsning gjorde att den var på visst vis sämre än t.om. PS2, vilket blev käppar i hjulet på slutet av livscykeln, då många tredjepartsspel inte kom till GC just pga minesbegränsningen.
Situationen var ungefär som med Wii U nu, utvecklarna fann det inte mödan värt att lägga tid på optimeringar för att få det att rulla på en tekniskt sämre plattform när den dessutom hade liten marknadsandel. Xbox var försäljningsmässigt jämn med GC, men den var så kraftfull att det i stort sett bara var att kasta mjukvaran på den med mindre ansträngning, så gick det. De mindre skivorna gjorde inte saken bättre heller.
Skrivet av Baradet Funkar:
Är det inte riktigt bra slagläge för Nintendo nu om de kan få ut en ny konsol redan 2016? Eftersom många är missnöjda med hårdvaran i PS4 och Xone så skulle de säkert sälja miljontals konsoler bara de ser till att erbjuda något klart kraftfullare än de båda.
Precis vad jag känner. De har en ypperlig chans nu att lägga sig först, och det finns ingen anledning att lägga sig på någon Wii (U)-nivå relativt sett då det var en stor anledning till att de är i situationen NIntendo är i. Dessutom är det högst osäkert om det blir någon ny hemmakonsol, åtminstone av sådan typ vi är vana vid. Å andra sidan är Nintendo huvudfokus i slutändan Japan, så de lägger nog mer vikt vid bärbart.
Skrivet av sKRUVARN:
Ja, hoppas verkligen den kommer köra med 14/16nm hw, annars riskerar de att hamna i en "skarv" igen. Nu har har iof inte nintendo erbjudit nå cutting edge tech på ett bra tag men i de här formfaktorerna lär hoppet till 14/16nm erbjuda sjukt mycket högre prestanda/w om man jämför mot vad som sitter förra generationen. Hoppas även att ps4 och xboxone blir en kort generation den här gången, lägger sig en Zen-APU runt eller högre än intel core/maxwell i prestanda/w så kanske vi äntligen får se konsoler som orkar driva AAA spel i 1080p60 utan problem.
Nintendo har aldrig varit ett prestandadrivet bolag, och kommer aldrig vara.
Det var Sony som införde affärsmodellen att sälja basenheten med förlust för att ta igen det på spelen. Nintendo har alltid kört med säkra kort och prissatt alla produkter de sålt så att varje del går med vinst, eller åtminstone jämnt ut med basenheten. Nintendo har inga andra ben att stå på, spel är deras hela och enda verksamhet, så de kan inte ta stora ekonomiska risker. Trots dålig försäljning med vissa saker genom åren, så har de alltid stått ekonomiskt stabilt.
Skrivet av mudde:
Helt rätt!
Det var bara med Wii och framåt som de satsade annorlunda. Innan dess var prestandan i fas med övriga på Nintendos konsoller, men wii blev ju en försäljningssuccé ändå medan gamecube floppade. Tror det var därför de bestämde sig för att satsa "annorlunda" på uppföljaren istället för en prestandakonsoll.
Läs stycket ovan. Det gäller för alla deras konsoler. Gamecube är väl egentligen den första maskinen som var relativt kraftfull för sin tid.
Grejen är att det gick bra förr med NES, SNES och N64 för att på den tiden kostade en generell processor multum. Man fick ju inte en dator för under 10 000 i stort sett.
För att få något vettigt uträttat utan att pengarna rykte all världens väg var man tvungen att använda skräddarsydd hårdvara. Hårdvara som inte riktigt gick att använda till datorer hur som helst pga diverse begränsningar i hur de uppförde sig och vad de kunde utföra, men gick bra att programmera direkt till. Commodore 64 hade väl den aproachen också.
Men allt eftersom tiden gått har det vänt, och idag är generella processorer såpass prisvärda att det inte är mödan värt ur varken produktutvecklings- eller programmeringsperspektiv att använda skräddarsydda komponenter.
Det var väl det misstaget Sony gjorde med PS3 (Cell). Visst, maskinen sålde bra till sist, men det var ju för att de gick all-in för att rädda skeppet, men de tömde kassan i processen. Och det var inte lite miljarder det.
Skrivet av Zero Cool:
Många utgår ifrån att det är AMD som kommer leverera chippen. Det är ju inte på något sett långsökt. Men det skulle väl lika gärna kunna levereras av exempelvis Intel? En liten i5 + en återuppstådd Larrabee 😊. Eller varför inte intel+Nvidia? IBM? Fast IBM kanske har lagt ner all kretstillverkning.
Eller har AMD tecknat avtal att leverera kretsar även för nästa generation?
Skickades från m.sweclockers.com
Nintendo har ett gott samarbete med AMD sedan urminnes tider i princip. Tittar man på Nintendos samarbeten genom åren ser man att de nästan uteslutande haft samarbeten med mindre bolag för sina respektive branscher för att kunna få till en bra deal. Nintendo vill åtminstone delvis ha kontroll över rättigheterna. Detta är något som Intel och Nvidia säger blankt nej till, så enbart på den punkten går de bort.
Intel och Nvidia är inte heller särskilt intresserade av custom-designer. Dessutom tar både Intel och Nvidia (för) saftgt betalt. De vill ha sina marginaler helt enkelt.
Skrivet av Yoshman:
Nu är inte CPU-delen i PS4/XBO heller något monster, flyttalskapaciteten är faktiskt lägre än generationen innan (även jämfört med 360) och teoretisk heltalskapacitet är ungefär densamma som generationen innan men rent praktiskt är det mycket enklare att nå en viss andel av teoretisk prestanda i PS4/XBO än det är för PS3/360 (som båda kräver rätt mycket handpåläggning om det ska bli bra fart).
Hur kommer detta sig?
Skrivet av Yoshman:
Nintendo kört med AMD GPUer sedan GameCube.
Visste du inte att det är i stort sett samma gäng som gjort 3D-grafikchippen åt Nintendo ända från början?
Skrivet av anon183825:
Är trött på allt vad handhållande heter och vad spelutvecklingen bär av, tänker inte satsa så mycket som en krona mer på Nintendo någonsin vad beträffar konsoler och det nya Zelda-spelet blir väl vi Wii U ägare blåsta på också.
Det känns som att vara fast i ett helvete nu för tiden om man är uppvuxen med 8-bit, 16-bit etc.
Det var kul på den tiden och det fanns alltid något häftigt att se fram emot.
Nu idag är det bara skräp skräp och ännu mera skräp som släpps.
Jag vill opt-out från allt det här...
Nintendo är framför allt orienterat mot Japan. I Japan säljer stationära konsoler inte särskilt bra längre, däremot går bärbart som tåget. Här i väst är det stationärt som gäller, medan bärbart går betydligt mindre bra, men fortfarande ganska bra ändå.
Det finns bra spel, men du måste titta utanför blockbusterfållan. Jag har haft skitkul med min Playstation Vita, med unika spelupplevelser från både storspel och indies. Den har verkligen fått mig att öppna ögonen för indiespel. Det är i indiescenen framtiden ligger, det är där utvecklingen sker, och det är den som sett till att spelbranschen inte har kraschat.
Skrivet av Wh1spY:
PS2 hade ju stöd för 720p/1080i upplösningar. Men Gamecube var nog bättre på just renderingsbiten har jag hört och snarare mer lik Xbox, som skall ha varit bäst?
PS2 hade verkligen inte stöd för HD. Däremot kunde den, liksom GC, visa bilder progressivt i 480p, vilket var rätt stort då. För Gamecube såldes dock inte kabeln i Europa. Xbox kunde mata ut HD-signal, men återigen såldes inte den kabeln i Europa. Renderingen var dock inte i HD.