Copyswede vinner mot Samsung i tingsrätten

Permalänk
Medlem

Ska vi betala skatt till bankerna för några rånar banker? Ska vi betala skatt till butiker för att några stjäl varor? Fattar inte hur denna "skatt" kan finnas och vara laglig. Ska de få pengar för att jag streamar Netflix, Laddar ner spel via Steam och kollar på youtube och annat helt lagligt? Ska en telefon och tablet beskattas för antal GB när det man har som tar plats på sådana enheter är bilder och videor som man själv tagit eller musik man köpt via google music/itunes?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Swedecopy maffian är i farten igen.
Det viktigaste verkar vara att dom håvar in pengar?

Men det verkas som du få utredningar vad som faktiskt pengarna går till ?
Dessa enorma summor som dom håvar in via dessa maffia metoder hamnar inte i rätt fickor, "kulturskapare" ja men hur i helvete fördelas pengarna då ? hur rättvist fördelas pengarna ?
eller är det bara den förbannade "kultur eliten" som får hela skiten ?
Jag tycker Sverige skämmer ut sig själva, detta är pinsamt, utländska företag måste tycka vi i sverige är ett genom korrupt land.

Denna form av kollektiv bestraffning ser jag som extremt frustrerande då det är extrem korruption detta handlar om.

Detta är så mycket osm är fel i denna lagstiftning, men om vi nu betalar skatt för all lagring och nu alla "kultur arbetare" får betalat isånnafall tycker jag man i samma veva borde legalisera piratkopior då man redan har betalat skatt för att få bruka piratkopierat matrial på sitt lagringsmedia ?
Ja som sagt det är så mycket som hjärndött och motsägelsefullt i detta... och att tingsrätten tar copyswedes parti känns obegripligt...

Permalänk

Hurra! Död åt konsumtionen. / copyswedes VD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Märkligt, när man köper en vara/tjänst ska priset normalt sett framgå. Men inte när det gäller privatkopiering, då får man aldrig riktigt se kostnaden. Borde stå på varje kvitto: "Copyswede avgift/stöld XXXkr" samt finnas med på varje prislapp, i varje reklamblad.

Tvivlar på att privatkopiering förekommer i någon större utsträckning idag och om det skulle göra det vore det mest rättvisa att ta betalt av dom som privatkopierar. Det här påhittet är snäppet värre än TV licensen. Svenskar klankar gärna ner på korrupta länder i omvärlden men verkar ha svårt och se hur genomruttet korrupt det egna landet är.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Står här:
http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ers...

Godtyckligt påhittade toknivåer. Jag har själv kontaktat copyswedes jurister och försökt få fram vad de baserar urval och prisnivåer på och svaret i mailet var att de själva inte avgör utan det är reglerat i EUlag vilket är så dumt så änglarna gråter.
Att de har laga stöd för att plocka ut avgifter är ju sant. Men ersättningsnivåerna och vilka enheter som ska ingå har de ju självklart varit med och tagit fram vilket de tydligen inte vill kännas vid.

Det fungerar ju uppenbarligen dåligt att ge en privat organisation med vinstintressenter som ägare makt utan att följa upp med ansvarskrav. Såhär går det då.

Så ersättnigen är alltså 1 kr per gigabyte ?
Är det pengar per verk dom vill sätta priset utifrån jag menar tänk om jag har t.e.x en cd skiva eller låt oss säga en film som är okomprimerad då räcker inte då kan du lätt fylla hel hårddisk med bara ETT verk,.

Hur som helst 1 kr per gigabyte det blit ett extremt problem med tanke på att hårddiskarna blir större.
Hitachi/hgst har ju en 8 TB hårddisk ute nu blir det 8000 kr ?
Eller hur fan räknar dom..

Permalänk
Medlem

Copyswede kan dra åt fanders. Fyyyyy

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Hur som helst 1 kr per gigabyte det blit ett extremt problem med tanke på att hårddiskarna blir större.
Hitachi/hgst har ju en 8 TB hårddisk ute nu blir det 8000 kr ?
Eller hur fan räknar dom..

Kolla länken du citerade så ser du att det finns maxbelopp för de olika kategorierna. Inte ens Copyswede har kommit på hur de ska motivera att avskaffa maxbeloppen, ännu.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

Swedecopy maffian är i farten igen.
Det viktigaste verkar vara att dom håvar in pengar?

Men det verkas som du få utredningar vad som faktiskt pengarna går till ?
Dessa enorma summor som dom håvar in via dessa maffia metoder hamnar inte i rätt fickor, "kulturskapare" ja men hur i helvete fördelas pengarna då ? hur rättvist fördelas pengarna ?

Det finns utförligt beskrivet på copyswedes hemsida hur pengarna fördelas och vad copyswede faktiskt är för organisation

Skrivet av Immersion:

eller är det bara den förbannade "kultur eliten" som får hela skiten ?

Beror på vad du menar med "kultureliten". Vad jag förknippar med ordet "kulturelit" passar iaf inte in så bra på de organisationer som copyswede företräder och samlar pengar till, men det beror väl på hur man vill använda "kulturelit".

Skrivet av Immersion:

Jag tycker Sverige skämmer ut sig själva, detta är pinsamt, utländska företag måste tycka vi i sverige är ett genom korrupt land.

De tycker väl samma sak som alla andra länder i EU som har motsvarande organisationer vilket är de flesta andra länderna ;).

Skrivet av Immersion:

Denna form av kollektiv bestraffning ser jag som extremt frustrerande då det är extrem korruption detta handlar om.

Njäääe. Korruption vill jag nog inte säga att det är ändå för korruption handlar i stort sett bara om "hållhakar" på varandra där ingen kan backa ur för då blir man attackerad av den andra parten. Här ser inte maktförhållandet ut så mellan lagstiftare och "indrivare vad vi vet. Det handlar väl snarare om att problemet är för litet för att bry sig om från politikernas håll.

Skrivet av Immersion:

Detta är så mycket osm är fel i denna lagstiftning, men om vi nu betalar skatt för all lagring och nu alla "kultur arbetare" får betalat isånnafall tycker jag man i samma veva borde legalisera piratkopior då man redan har betalat skatt för att få bruka piratkopierat matrial på sitt lagringsmedia ?

Nej. Du har inte betalt för att få piratkopiera. Du har betalt för att få privatkopiera. Det är inte samma sak.

Skrivet av Immersion:

Ja som sagt det är så mycket som hjärndött och motsägelsefullt i detta... och att tingsrätten tar copyswedes parti känns obegripligt...

Njaa. Alltså copyswede har ju lagen på sin sida. Det finns ju en dedikerad lag för just det här. Att driva in pengar på tom lagringsmedia. Så det är väl inte så jättekonstigt att domstolen går på copyswedes linje egentligen. Det som däremot är märkligt är väl att vi har en sådan lag fortfarande...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det finns utförligt beskrivet på copyswedes hemsida hur pengarna fördelas och vad copyswede faktiskt är för organisation
Beror på vad du menar med "kultureliten". Vad jag förknippar med ordet "kulturelit" passar iaf inte in så bra på de organisationer som copyswede företräder och samlar pengar till, men det beror väl på hur man vill använda "kulturelit".
De tycker väl samma sak som alla andra länder i EU som har motsvarande organisationer vilket är de flesta andra länderna ;).
Njäääe. Korruption vill jag nog inte säga att det är ändå för korruption handlar i stort sett bara om "hållhakar" på varandra där ingen kan backa ur för då blir man attackerad av den andra parten. Här ser inte maktförhållandet ut så mellan lagstiftare och "indrivare vad vi vet. Det handlar väl snarare om att problemet är för litet för att bry sig om från politikernas håll.
Nej. Du har inte betalt för att få piratkopiera. Du har betalt för att få privatkopiera. Det är inte samma sak.
Njaa. Alltså copyswede har ju lagen på sin sida. Det finns ju en dedikerad lag för just det här. Att driva in pengar på tom lagringsmedia. Så det är väl inte så jättekonstigt att domstolen går på copyswedes linje egentligen. Det som däremot är märkligt är väl att vi har en sådan lag fortfarande...

Varför får jag en känsla av att du jobbarp å copyswede ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

Varför får jag en känsla av att du jobbarp å copyswede ?

Ingen aning. Jag har också svårt för copyswede. Men har väl satt mig in i ämnet med åren ;).

En hel del av kritiken mot copyswede "missar målet". Den saknar vanligtvis bra argument utan baseras istället på känslor eller gissningar. Den typen av kritik förhindrar garanterat inte copyswedes agerande utan den kritiken skjuts lätt ner om den väl når någonstans vilket faktiskt kan ha motsatt effekt och stärka copyswedes position.

Svepskäl som korruption, att folk borde få rätt att piratkopiera, att det inte finns någon redovisning var pengarna går och liknande kommer rinna av debatten som vatten på en anka. Finns inte mycket att hämta där.

Alltså huvudproblemet ligger i att våra politiker har gett fri lejd för copyswede att dra in privatkopieringsavgifter som om de vore skattmasen själv fast värre för i det här fallet ska slanten ner i skattmasens egen ficka (delvis iaf), skattesatsen är godtycklig och vad som är skattepliktigt också. Det är som uppsatt för missbruk vilket nu händer också. Avgift, omfång och uppföljning av ansvar finns inte med på agendan alls. Helgalet!
Däri ligger problemet! Och det är politikerna som äger bollen. Bara de kan få rätt på det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MBY:

Samsung bör göra som IBM när de tvingades lämna ut källkod. Lämna uppgifterna, redovisade enhet för enhet och introducera ett inbäddat löpnummer så att man inte bara kan räkna posterna, kryptera med en blockmod som fuckar upp allting efter ett bitfel och skriv ut på papper som hexkod i något svårläst typsnitt. Lämna över pappersluntan samt nyckeln till CopySwede. Klart! Man har följt lagen och gjort det mycket svårt för CopySwede att hålla sig aktuella (IBM krypterade inte, men detta borde gå att ta ett steg längre. Kanske kan man tugga papprena i en papperstugg som sista steg och lämna ut konfetti) .

Eller ännu bättre. Skit i lag som inte representerar rätt och ge bara CopySwede fabricerade fantasisiffror med påhittade minimala lagringsutrymmen. Precis som nätverksoperatörerna borde göra med datalagringen. "Logga" miljoner sökningar på kittlers, sidor som bara innehåller trams och annat påhitt.

Detta låter som en ypperlig ide. Någon bör undersöka juridiskt huruvida detta är en acceptabel form av redovisning. Har inget annat krav än att redovisa tillhandahållits så är det ju inte "fel" eller falsk fakta på något vis.

Att redovisa på detta sättet känns lika rimligt som tolkningen av privatkopieringen så varför inte.

Kan du länka till artikeln där IBM gjorde detta? Hade varit intressant att läsa.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

sluta le din jävel

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ingen aning. Jag har också svårt för copyswede. Men har väl satt mig in i ämnet med åren ;).

En hel del av kritiken mot copyswede "missar målet". Den saknar vanligtvis bra argument utan baseras istället på känslor eller gissningar. Den typen av kritik förhindrar garanterat inte copyswedes agerande utan den kritiken skjuts lätt ner om den väl når någonstans vilket faktiskt kan ha motsatt effekt och stärka copyswedes position.

Svepskäl som korruption, att folk borde få rätt att piratkopiera, att det inte finns någon redovisning var pengarna går och liknande kommer rinna av debatten som vatten på en anka. Finns inte mycket att hämta där.

Alltså huvudproblemet ligger i att våra politiker har gett fri lejd för copyswede att dra in privatkopieringsavgifter som om de vore skattmasen själv fast värre för i det här fallet ska slanten ner i skattmasens egen ficka (delvis iaf), skattesatsen är godtycklig och vad som är skattepliktigt också. Det är som uppsatt för missbruk vilket nu händer också. Avgift, omfång och uppföljning av ansvar finns inte med på agendan alls. Helgalet!
Däri ligger problemet! Och det är politikerna som äger bollen. Bara de kan få rätt på det här.

Jag har inte satt mig in så mkt vart pengarna går igentligen..
Men vad jag menar är att dom precis som med stim bara hamnar i kultirelitens fickor alltså vad jag menar med det är de som man ser och hör på tv t.e.x inte dom mindre artisterna som behöver det mest...men som sagt jag har inte nördat ner mig i ämnet
Men precis som men välgörenhet så är det precis lika viktigt att utreda at pengarna hamnar i rätt fickor, och inte bara för att uprätthålla något kultur monopol med bert carlsson och co i spetsen.

Som sagt hela skatten måste ju självklart bort då man inte kan anta att alla använder sitt lagringsmedia för koperingskyddat matrial...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

Jag har inte satt mig in så mkt vart pengarna går igentligen..
Men vad jag menar är att dom precis som med stim bara hamnar i kultirelitens fickor alltså vad jag menar med det är de som man ser och hör på tv t.e.x inte dom mindre artisterna som behöver det mest...men som sagt jag har inte nördat ner mig i ämnet
Men precis som men välgörenhet så är det precis lika viktigt att utreda at pengarna hamnar i rätt fickor, och inte bara för att uprätthålla något kultur monopol med bert carlsson och co i spetsen.

Mjaa. Det känns som ett klart villospår.
Det här handlar om privata aktörers egna val om hur de själva vill sköta sin pengafördelning inom sina organisationer. Lösningen är knappast att låta ofrivilligt betalande hårddiskkunder styra kontraktssättningen mellan musiker och deras samarbetspartners i efterhand. Det är för det första fel att öppna upp privata aktörers business för public vote. För det här är inte en skatt och det är absolut inte att likställa med välgörenhetsdonationer. Det är privata medel inom privata bolag. För det andra är det väl inte de som köper USBminnen som skulle bestämma hur pengarna ska fördelas mellan artister ändå. Det är en oinsatt eller iaf minst orelaterad grupp. Bättre är väl att musikintresserade via exempelvis spotify avgör en sådan sak i så fall. Fel fråga till fel business.
Men det är också bara villospår. Det huvudsakliga problemet med den frågan är inget av ovanstående. Det värsta är att allt här ovan är helt irrelevant om man nu inte vill ha kvar copyswede. Säg att man får igenom en förändring så att alla som köper ipads får vara med och rösta om hur stor del av slanten som ska gå till mina vänners gamla nerlagda punkband (de ska väl ha rätt mycket i så fall för de tjänade inga pengar själva på musiken)... Har vi då uppnått något som vi egentligen ville? Näe, för man har inte på något sätt tagit bort copyswede. Istället har man fört en sidodebatt om en fördelningspolitik om ett privat bolags finanser. Det var väl inte det vi ville?

Skrivet av Immersion:

Som sagt hela skatten måste ju självklart bort då man inte kan anta att alla använder sitt lagringsmedia för koperingskyddat matrial...

YES! Det är här problemet ligger! Helt rätt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Märkligt, när man köper en vara/tjänst ska priset normalt sett framgå. Men inte när det gäller privatkopiering, då får man aldrig riktigt se kostnaden. Borde stå på varje kvitto: "Copyswede avgift/stöld XXXkr" samt finnas med på varje prislapp, i varje reklamblad.

Tvivlar på att privatkopiering förekommer i någon större utsträckning idag och om det skulle göra det vore det mest rättvisa att ta betalt av dom som privatkopierar. Det här påhittet är snäppet värre än TV licensen. Svenskar klankar gärna ner på korrupta länder i omvärlden men verkar ha svårt och se hur genomruttet korrupt det egna landet är.

Jag håller med om att de skulle stå som en separat post på konsumentens kvitto så denne vet vad den betalar för.
Ett av problemen är just det att det bara är vi IT-intresserad som ens känner till organisationen och vilka medier som är avgiftsbelagda.

Herr & Fru Svensson med sin morgontidning i pappersformat förtjänar också att känna till vart deras pengar går när de köper lagringsmedia för sina semesterbilder. För sannolikt är det att den enda form av privatkopiering Herr & Fru Svensson utfört skedde på kassettbandets tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Som sagt hela skatten måste ju självklart bort då man inte kan anta att alla använder sitt lagringsmedia för koperingskyddat matrial...

Mycket riktigt!
Jag skulle nog vilja påstå att privatkopiering mer eller mindre är utdött (eller åtminstone håller på att dö ut) i och med alla streamingtjänster vi har idag. Undantaget är väl den skara människor med en förlegad Tivo-box (en box som avgiften hör hemma på) som de spelar in sina program på..

Det påstås hela tiden att det är skillnad på privatkopiering och piratkopiering. Men med den omfattning som denna avgift tas ut så är jag inte så säker på att den längre är ämnad för privatkopiering. Det är så uppenbart att Copyswede bara utnyttjar en förlegad lag på att driva in pengar till sig själva och rättighetsinnehavare. Du kan nämligen inte någonstans på deras sida finna något som helst statistiskt underlag för hur vanligt förekommande privatkopiering är. Inte heller finner du detta på webben någonstans, utan det är en väldigt välbevarad hemlighet..

Hur ofta utför ni något av följande idag?
– Du kopierar en cd- eller dvd-skiva till din dator.
– Du kopierar en fil med musik från din dator till ditt usb-minne.
– Du kopierar en fil med musik från ett usb-minne till en dator.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till en extern hårddisk.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till din smartphone.
– Du spelar in ett tv-program på din digitalbox med inbyggt lagringsminne.
– Du spelar in en film från tv och filmen sparas på en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.
– Du köper en låt från en betaltjänst som laddas ner den till din dator och överför den till din smartphone.
– Du kopierar en dvd-film till din surfplatta via en dator.
– Du laddar ned en SR-podcast till din smartphone.

Hur gör jag? Ja, finns det inte i molnet via någon streaming/on demand-tjänst så är det inte värt besväret att se/lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

;).
Nää. Inte ens dina 20 närmsta vänner räknas in där. Har inte förstått hur gränsdragningen görs exakt men det är antagligen från fall till fall. När går det från privatkopiering till piratkopiering? Någon som vet hur gränsdagningen görs?

Har varit fall uppe då en elev kopierat till alla i klassen, så många vänner får man inte ha enligt lag.
Hade hen däremot strukit några stycken hade det gått bra.
(När fester anordnas i USA och man bjuder bara in de allra närmaste så brukar det röra sig om några hundra, fast här får vi enl lag inte ha fler vänner än ca 10 - 15 st så festerna blir mindre men man får göra fler i stället.)
Det här är uppgifter som gällde för runt 40 år sen. Efter det har många biljoner lagts ner på lobbying inom EU av politiker och framför allt domare så idag kanske det inte går med så många längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Huvudproblemet är att "särskilt ägnad" tolkas som "kan användas" i svenska domstolar, vilket är fullständigt ologiskt och idiotiskt. Därför går det knappast att vinna mot Copyswede (må de brinna) så länge lagen inte skrivs om.

En lag som man inte kan läsa texten på och förstå hjälper det inte att skriva på annat sätt. Det blir ändå samma betydelse. Vi ska komma ihåg att maffian lägger ner miljardbelopp varje år på att kunna få våra domstolar att göra aktuell tolkning. Det ska löna sig att lobba också.
Många av våra domare är dessutom med i upphovsrättsorganisationer som jobbar för utökad upphovsrätt, domarvalet sker även på dennes intresse (ganska stor jävighet förståss men de avgör själva om det är jäv eller inte).
I vissa instanser(tror inte det finns undantag) går det inte att välja domare som inte innan tagit ena partens sida före domslutet så utgångarna är ganska givna när det döms inom upphovsrätten. I första hand så väljs den domare som är förkovrad i ämnet (den ena sida har då företräde)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Står här:
http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ers...

Godtyckligt påhittade toknivåer. Jag har själv kontaktat copyswedes jurister och försökt få fram vad de baserar urval och prisnivåer på och svaret i mailet var att de själva inte avgör utan det är reglerat i EUlag vilket är så dumt så änglarna gråter.
Att de har laga stöd för att plocka ut avgifter är ju sant. Men ersättningsnivåerna och vilka enheter som ska ingå har de ju självklart varit med och tagit fram vilket de tydligen inte vill kännas vid.

Det fungerar ju uppenbarligen dåligt att ge en privat organisation med vinstintressenter som ägare makt utan att följa upp med ansvarskrav. Såhär går det då.

Bygger en hel del på hur det sker inom övriga EU samt vissa statliga undersökningar på personliga vanor. T.e.x. har du musik på din mobil ? . Storleken sätts även via tingsrättens domar.
Vissa tror också att bara för att det är en offentlig förfrågan så är man tvungen att svara så svarsprocenten blir ganska hög. I verkligheten är det få enkäter/frågor man behöver besvara och det finns inget lagkrav på att svaren är riktiga. För min del så brukar jag t.ex. byta kön och ålder varje gång om det går. Eller varför inte flytta runt i landet lite.

Permalänk

Dagens Metro...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av R.Boberg:

Mycket riktigt!
Jag skulle nog vilja påstå att privatkopiering mer eller mindre är utdött (eller åtminstone håller på att dö ut) i och med alla streamingtjänster vi har idag. Undantaget är väl den skara människor med en förlegad Tivo-box (en box som avgiften hör hemma på) som de spelar in sina program på..

Det påstås hela tiden att det är skillnad på privatkopiering och piratkopiering. Men med den omfattning som denna avgift tas ut så är jag inte så säker på att den längre är ämnad för privatkopiering. Det är så uppenbart att Copyswede bara utnyttjar en förlegad lag på att driva in pengar till sig själva och rättighetsinnehavare. Du kan nämligen inte någonstans på deras sida finna något som helst statistiskt underlag för hur vanligt förekommande privatkopiering är. Inte heller finner du detta på webben någonstans, utan det är en väldigt välbevarad hemlighet..

Hur ofta utför ni något av följande idag?
– Du kopierar en cd- eller dvd-skiva till din dator.
– Du kopierar en fil med musik från din dator till ditt usb-minne.
– Du kopierar en fil med musik från ett usb-minne till en dator.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till en extern hårddisk.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till din smartphone.
– Du spelar in ett tv-program på din digitalbox med inbyggt lagringsminne.
– Du spelar in en film från tv och filmen sparas på en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.
– Du köper en låt från en betaltjänst som laddas ner den till din dator och överför den till din smartphone.
– Du kopierar en dvd-film till din surfplatta via en dator.
– Du laddar ned en SR-podcast till din smartphone.

Hur gör jag? Ja, finns det inte i molnet via någon streaming/on demand-tjänst så är det inte värt besväret att se/lyssna på.

Frågan är inte bara ovan... Frågan är också hur ofta någon gör något av ovan med verk av upphovsmän/kvinnor/"det"s som faktiskt får ersättning av CopySwede...

Permalänk
Medlem

Det hade nog gett mer effekt mot copyswede om Samsung sagt att de betalar för dessa år men sen lägger de ner sin verksamhet i Sverige. Skulle fler företag följa efter skulle den här lagen ändrats kvickt.

Betalar Samsung nu och vi fortsätter köpa dessa prylar så vinner ju copyswede igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Bedrövligt, detta börjar verkligen spåra ur.

Verkligen långsökt att surfplattor är gjorda för att kopiera etc.
De folk jag känner som har dom har i regel egen media på, eller streamar från Youtube, Netflix etc.

Att varenda elektronisk produkt med lagring skulle vara till för detta är fel, ett inkorrekt domslut.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av R.Boberg:

Det påstås hela tiden att det är skillnad på privatkopiering och piratkopiering. Men med den omfattning som denna avgift tas ut så är jag inte så säker på att den längre är ämnad för privatkopiering. Det är så uppenbart att Copyswede bara utnyttjar en förlegad lag på att driva in pengar till sig själva och rättighetsinnehavare.

Du har rätt i mycket. Mängden privatkopiering bör avspeglas i avgifterna vilket copyswede medvetet inte vill kännas vid.
Men det här med att försöka påstå att de plockar in pengar för piratkopiering istället håller inte. Det är så jädra lätt att skjuta ner det argumentet. För var är beläggen för detta? Den typen av belägg finns inte och om den här frågan faktiskt når fram till beslutsfattare så kommer det avfärdas som missförstånd för lagen har aldrig givit copyswede rätt att samla in pengar för piratkopiering och belägg för detta finns ej. Så det argumentet kan man vifta bort med ett "nej". Det är känslobaserat snarare än faktabaserat.

Skrivet av abki:

Har varit fall uppe då en elev kopierat till alla i klassen, så många vänner får man inte ha enligt lag.
Hade hen däremot strukit några stycken hade det gått bra.
(När fester anordnas i USA och man bjuder bara in de allra närmaste så brukar det röra sig om några hundra, fast här får vi enl lag inte ha fler vänner än ca 10 - 15 st så festerna blir mindre men man får göra fler i stället.)
Det här är uppgifter som gällde för runt 40 år sen. Efter det har många biljoner lagts ner på lobbying inom EU av politiker och framför allt domare så idag kanske det inte går med så många längre.

Här blev det lite snedspår och ludderi ;).
För det första kan du inte applicera USAs lagar på den svenska ersättningsmodellen som copyswede är en del av. Det är olika juridik och olika organisationsupppbyggnad. För det andra så har ditt exempel inte med kopieringsrättsfrågor att göra (antar att det inte är direkta mediakopieringsfester du menar) så copyswede är inte involverat här utan det handlar om uppspelningsrättigheter och ersättningar som andra organisationer tar hand om. I Sverige sköter STIM detta.
Fel organisation, fel upphovsrättsområde och fel juridisk bas. Intressant, men inte applicerbart här.

Skrivet av abki:

Bygger en hel del på hur det sker inom övriga EU samt vissa statliga undersökningar på personliga vanor. T.e.x. har du musik på din mobil ? . Storleken sätts även via tingsrättens domar.

Ja det finns flertalet källor. Frågan var väl snarare varför copyswede inte vill kännas vid att de själva tar beslut om indrivning av pengar.
Jag skulle nog inte säga att domstolarna har något med framtagandet av ersättningsnivåer att göra. Snarare är det så att copyswede själva tar fram underlag och tar fram siffrorna själva. Det domstolen kan bistå med sedan när ersättningsnivåerna sedan börjat användas är att ge dem legitimera befintlig nivå om någon instans är missnöjd med upplägget och sedan förlorar i rätten. Men det här är lite lurigt, för lagen som copyswede använder för att få drivan in avgifter på tom lagringsmedia är knappast specifik med vad som är rimliga ersättningsnivåer. De kan göra lite som de själva vill med nivåer och omfång så här kommer domstolarna inte ha invändningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av R.Boberg:

Hur ofta utför ni något av följande idag?
– Du kopierar en cd- eller dvd-skiva till din dator.
– Du kopierar en fil med musik från din dator till ditt usb-minne.
– Du kopierar en fil med musik från ett usb-minne till en dator.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till en extern hårddisk.
– Du kopierar en fil från ditt ITunes-bibliotek på din dator till din smartphone.
– Du spelar in ett tv-program på din digitalbox med inbyggt lagringsminne.
– Du spelar in en film från tv och filmen sparas på en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.
– Du köper en låt från en betaltjänst som laddas ner den till din dator och överför den till din smartphone.
– Du kopierar en dvd-film till din surfplatta via en dator.
– Du laddar ned en SR-podcast till din smartphone.

Utför inte något av ovanstående alls idag

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har främst raderat några inlägg med en sidodiskussion om "PK". Det är väl OK om diskussionen har vissa men dock begränsade sidodiskussioner, men när diskussionen aldrig tar slut och fortsätter från igår och vidare idag hamnar det klart under § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Helt sjukt alltså, hur kan de få göra såhär? Varför BRYR SIG INGEN?
Alla sitter hemma och surar medans de läser nyheterna, men ingen varken vill eller orka göra något motstånd. Därför händer sånt här..

För att det helt ärligt inte är en SÅ viktig fråga. Jag håller med till 100 % om att det är ett dåligt utövande av en dålig lag, men det är inte så himlans hemskt ändå. Våra lyxprodukter blir ett uns dyrare. Det finns oändligt mycket värre problem än detta. Tillochmed Sverige har värre problem än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om filmen/musiken är kopieringsskyddat får man inte privatkopiera utan det blir piratkopiering då.
Privatkopiering är föråldrat och finns väl knappt idag.
Och korruption... Dom missbrukar vår lag och sitt förtroende för egen vinning. Har inte kollat siffror men kan inte tänka mig annat att mycket försvinner på vägen hos dom. Känns som korruption tycker då jag.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Om filmen/musiken är kopieringsskyddat får man inte privatkopiera utan det blir piratkopiering då.

Jo, det får man i Sverige. DMCA gäller inte här (än).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fufuheo:

Jo, det får man i Sverige. DMCA gäller inte här (än).

Näe. DMCA är en amerikansk lag. Den gäller givetvis inte här och kommer inte heller införas i svensk lag.
Vi har nämligen en svensk lag redan som reglerar att man inte får kringgå kopieringsskydd.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Följande paragraf (§52e) begränsar även programvara och liknande för att knäcka skydd.

https://lagen.nu/1960:729

Frågan är väl om det verkligen räknas som piratkopiering. Det är väl snarare överträdelsen av själva skyddet som är brottet medan privatkopieringen skulle fortsätta vara privatkopiering. Men det är hårklyveri utan någon djupare poäng ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled