Permalänk
Medlem

Nätet dör varje dag i 2 minuter

Hej!

Jag har ett oerhört störande problem. Min uppkoppling dör 3-4 ggr per dag och ligger nere ungefär 2 minuter åt gången när det inträffar. Sedan fungerar det igen. Det gäller såväl trådlöst som med kabelanslutning.

Felsökaren i Windows säger "Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen Primära DNS-server".

Jag har följande setup:

Comhem-modem (Netgear CG3100) -> Apple extreme Base station -> Plexgear Gigabitswitch (GSW1008) -> 6 st TP-Kablar som är dragna till 3 st olika rum med dubbla uttag för TP-kablar (vardagsrum, sovrum kontor).

I vardagsrummet har jag kopplat på ytterligare en Apple extreme Base station som inkopplad med TP-kabel från uttaget.

I sovrummet har jag kopplat på en Apple express och en Apple TV.

På kontoret kör jag med TP-kabel direkt från uttaget till stationär PC. Det är främst här som det är kritiskt när nätet dör!

Det är lite lurigt att felsöka vad det kan vara då det inträffar så random.

Bör jag byta DNS-server i routern? Jag läste något om att man kan köra på googles publika.

Jag är ganska clueless på nätverk och skulle verkligen uppskatta hjälp!

Tack!

Permalänk
Medlem

Förr, när jag hade ett CG3100 led det av att den kunde bli för varm och startade då om. Står den instängd i nått skåp eller så?

Annars kan du ändra DNS-server, logga in i CG3100 och ändra primär DNS till 8.8.8.8 och sekundär till 8.8.4.4 (vilket båda är Googles DNS-servrar).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Förr, när jag hade ett CG3100 led det av att den kunde bli för varm och startade då om. Står den instängd i nått skåp eller så?

Annars kan du ändra DNS-server, logga in i CG3100 och ändra primär DNS till 8.8.8.8 och sekundär till 8.8.4.4 (vilket båda är Googles DNS-servrar).

Tack för svar. Modemet står helt öppet på en hylla så det är inte för varmt. Jag ska testa byta DNS men det är märkligt för innan jag renoverade körde jag på samma modem kopplat till AirPort extreme och kabel till stationär och då fungerade nätet perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Händer det vid samma tid/intervall som dhcp lånet löper ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Har du en laptop kan du bara fixa 2 nätverkskort och dela vidare wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Nu hängde jag inte med riktigt? Även om det är wifi-strul samtidigt så är inte wifi det primära problemet.

Skrivet av mrqaffe:

Händer det vid samma tid/intervall som dhcp lånet löper ut ?

Det händer inte samma tid på dygnet men hur kollar man dhcp lånet?

Permalänk
Medlem

Låter som att DHCP leasen är satt på 24h och länken går ner när den renewar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zencity:

Nu hängde jag inte med riktigt? Även om det är wifi-strul samtidigt så är inte wifi det primära problemet.

Det händer inte samma tid på dygnet men hur kollar man dhcp lånet?

Öppna en kommandotolk och så kör du
ipconfig /all
och läser av tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oalmlov:

Låter som att DHCP leasen är satt på 24h och länken går ner när den renewar.

Okej går det att ställa om det?

Fan i all iver och googlande testade jag att kryssa ur NAT. Det medförde att min setup med switch och router slutade fungera. Jag kopplade upp mig direkt på modemet med kabel till stationära men kommer inte åt 192.168.0.1 igen för att komma åt admingränssnittet för modemet. Så har verkligen skapat mig själv större problem än innan

Jag har kört hard reset 2 ggr på modemet men NAT vägrar komma tillbaks

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har för mig att den fulroutar 192.168.100.1 till sig självt när den inte NATar...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Okej går det att ställa om det?

Fan i all iver och googlande testade jag att kryssa ur NAT. Det medförde att min setup med switch och router slutade fungera. Jag kopplade upp mig direkt på modemet med kabel till stationära men kommer inte åt 192.168.0.1 igen för att komma åt admingränssnittet för modemet. Så har verkligen skapat mig själv större problem än innan

Jag har kört hard reset 2 ggr på modemet men NAT vägrar komma tillbaks

Skickades från m.sweclockers.com

När du bryggat cg3100 så kommer du åt den via 192.168.100.1

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oalmlov:

Låter som att DHCP leasen är satt på 24h och länken går ner när den renewar.

Skrivet av mrqaffe:

Öppna en kommandotolk och så kör du
ipconfig /all
och läser av tiden.

Så här ser det ut (satte lite asterisker då jag inte vet vad för info jag ger ut riktigt annars):

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : F4-*****************
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::************(Standard)
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.0.11(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 21 oktober 2015 19:20:26
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 oktober 2015 20:20:25
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 2508********
DUID för DHCPv6-klient. . . . . . : 00-01-00-01-**********************

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 83.255.*********
193.**********
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Har för mig att nätet kan gå ner några minuter om man kopplar in ytterligare saker på nätverket så teorin om att den försöker renewa DHCP verkar vara något på spåren. Hur gör man för att undvika detta?

Också tillbaks till NAT. Ska man köra med den på nu då? Läst lite och det verkar ju som att det är bäst att brygga till routern och att den sköter DHCP istället för comhems modem som jag misstänker inte håller samma nivå som apple airport extreme.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper, men så HÄR ser det ut på min Asus-router för att öka/sänka lease timen.

Edit: Inte säkert att alla tillverkare inkluderar denna inställning. Tror den anses vara onödigt avancerad ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Vet inte om detta hjälper, men så HÄR ser det ut på min Asus-router för att öka/sänka lease timen.

Edit: Inte säkert att alla tillverkare inkluderar denna inställning. Tror den anses vara onödigt avancerad ibland.

Tack men tror inte jag har en sån setting. Enda jag hittade var DET HÄR.

Tillbaks till frågan innan. Borde väl vara bäst att låta comhems modem/router bara agera modem och brygga till apple extreme?

Permalänk
Medlem

Hmm, testade ipconfig /all igen och ser att mitt lån har förlängts utan att jag fått avbrott på nätet:

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 21 oktober 2015 19:20:26
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 oktober 2015 20:50:27

Ska kolla ipconfig /all nästa gång nätet går ner. Finns det något program som kan övervaka och logga annars?

Permalänk
Medlem

Vad säger den i "Event Log"?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Vad säger den i "Event Log"?

Hittade inget speciellt där, men ska kolla nästa gång det går ner.

Kör ett program som heter Total Network Monitor nu med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Hej!

Jag har ett oerhört störande problem. Min uppkoppling dör 3-4 ggr per dag och ligger nere ungefär 2 minuter åt gången när det inträffar. Sedan fungerar det igen. Det gäller såväl trådlöst som med kabelanslutning.

Felsökaren i Windows säger "Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen Primära DNS-server".

Jag har följande setup:

Comhem-modem (Netgear CG3100) -> Apple extreme Base station -> Plexgear Gigabitswitch (GSW1008) -> 6 st TP-Kablar som är dragna till 3 st olika rum med dubbla uttag för TP-kablar (vardagsrum, sovrum kontor).

I vardagsrummet har jag kopplat på ytterligare en Apple extreme Base station som inkopplad med TP-kabel från uttaget.

I sovrummet har jag kopplat på en Apple express och en Apple TV.

På kontoret kör jag med TP-kabel direkt från uttaget till stationär PC. Det är främst här som det är kritiskt när nätet dör!

Det är lite lurigt att felsöka vad det kan vara då det inträffar så random.

Bör jag byta DNS-server i routern? Jag läste något om att man kan köra på googles publika.

Jag är ganska clueless på nätverk och skulle verkligen uppskatta hjälp!

Tack!

Jag hade små korta avbrott med 3100 och till slut felsökte jag grundligt. Kom fram till att Router-delen i modemet är kass. Köpte en asus router (n66u) och bryggade Comhem modemet. nu efter många månader så har jag haft kanske två nedkopplingar. (och dessa va utanför mitt hem)

Så mitt råd. Köp en riktig router så är allt frid och fröjd

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zencity:

Hmm, testade ipconfig /all igen och ser att mitt lån har förlängts utan att jag fått avbrott på nätet:

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 21 oktober 2015 19:20:26
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 oktober 2015 20:50:27

Ska kolla ipconfig /all nästa gång nätet går ner. Finns det något program som kan övervaka och logga annars?

1 timme är lite onödigt kort och i lanet kan du använda statiska adresser för att testa om du vill, kan du logga in i routern och kolla hur dess lånetid ser ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag hade små korta avbrott med 3100 och till slut felsökte jag grundligt. Kom fram till att Router-delen i modemet är kass. Köpte en asus router (n66u) och bryggade Comhem modemet. nu efter många månader så har jag haft kanske två nedkopplingar. (och dessa va utanför mitt hem)

Så mitt råd. Köp en riktig router så är allt frid och fröjd

Jag har ju stora routerpaketet tillgängligt Som jag beskrev ovan har jag 2 st Airport Extreme och en Airport Express.

Hur går det här bryggandet till? Vad är det man ska ställa in för att bara köra comhems modemrouter som bara modem?

Skrivet av mrqaffe:

1 timme är lite onödigt kort och i lanet kan du använda statiska adresser för att testa om du vill, kan du logga in i routern och kolla hur dess lånetid ser ut ?

Jag har ju dynamiskt IP från comhem. Lite osäker på vad du menar men så här ser det ut i gränssnittet på modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Jag har ju stora routerpaketet tillgängligt Som jag beskrev ovan har jag 2 st Airport Extreme och en Airport Express.

Hur går det här bryggandet till? Vad är det man ska ställa in för att bara köra comhems modemrouter som bara modem?

Jag har ju dynamiskt IP från comhem. Lite osäker på vad du menar men så här ser det ut i gränssnittet på modemet.

Stäng av NAT och koppla in en router.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Stäng av NAT och koppla in en router.

Jag har redan router ikopplad. När jag testade att stänga av NAT så fick jag ingen uppkoppling längre. Står i min första post i tråden hur jag kopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Jag har ju stora routerpaketet tillgängligt Som jag beskrev ovan har jag 2 st Airport Extreme och en Airport Express.

Hur går det här bryggandet till? Vad är det man ska ställa in för att bara köra comhems modemrouter som bara modem?

Om jag hänger med så känns det som att ditt comhem-modem agerar Router och även den första Apple Extreme och sedan kopplar du vidare allt annat därifrån? Om du vet att din första Apple Extreme agerar router så kan du brygga comhemmodemet genom att stänga av NAT och även bra om du stänger av det trådlösa på comhemmodemet. Då agerar CG3100 bara som modem och första Apple Extreme som Router.

Den andra Apple extreme ska ej agera router utan bara Switch/accesspunkt.

edit: När du stängt av routerdelen i modemet kan det ta ett tag innan saker och ting hoppar igång. stäng av allt i en halvtimma eller mer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Jag har redan router ikopplad. När jag testade att stänga av NAT så fick jag ingen uppkoppling längre. Står i min första post i tråden hur jag kopplat.

Det är iaf så man bryggar modemet. Är du säker på att din router inte är inställd som switch/access-punkt?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Tack men tror inte jag har en sån setting. Enda jag hittade var DET HÄR.

Tillbaks till frågan innan. Borde väl vara bäst att låta comhems modem/router bara agera modem och brygga till apple extreme?

När vi hade Comhem så strulade det nästan varje dag och pingtiden var usel. Men efter att vi bryggade modemet (CG3100) så var det inte alls lika frekvent och pingtiden sjönk till en tredjedel ungefär. Fortfarande inte perfekt och det gick ner då och då, ibland längre perioder, men skillnaden var hur som helst enorm.

Permalänk
Medlem

Tack som sjutton för all hjälp! Stängde av NAT och väntade en halvtimme och nu fungerar nätet igen. Typ.

Allt som körs via kabel funkar. 2 st stationära. Vidare funkar även wifi för en MacBook som kör windows 7. Den fungerar i alla rum.

Det som inte fungerar är iphones, ipads och en macbook som kör osx.

Tänkte ett tag om det berodde på att jag ställt in något så bara en enhet kunde gå på wifi så testade stänga av den laptop som fungerar med wifi men gav samma resultat.

Någon som har en gissning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DHCP förklarat på enklast möjliga sätt:

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

DHCP förklarat på enklast möjliga sätt:

http://i.imgur.com/wp0l8JI.jpg

Ok! Mer konkret vad ska jag göra på exempelvis min iphone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Ok! Mer konkret vad ska jag göra på exempelvis min iphone?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv så tror jag att problemet ligger i ditt modem, men jag är ingen expert på nätverk

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska inte ha 2 routrar i serie eftersom det ger dubbel nat och dubbla dhcpservrar, det dödar lanet genom adresseproblem, funktionen blir slumpmässig.
Man måste konfigurera om nån enhet eller båda så att man inte har dubbel nat & dhcp.
Apple är också lite egna, de har iofs blivit merstandardiserade men de har bonjour som ibland dställer till det i lanen.
https://www.apple.com/se/support/bonjour/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.