Behöver hjälp med 770 lightning...

Permalänk

Behöver hjälp med 770 lightning...

Tjäna,

En dator som inhandlades 25:e december 2013 har i princip sedan dag ett strulat med mig, speciellt gällande spel. Först var det bf4 som kraschade (och fortfarande gör - Directx-kraschen) sedan var det Assassin's creed BF, som även det fortfarande kraschar efter tre ominstallationer och försök att ändra på alla inställningar eller reparationer. På senare tid har även cs go hamnat i sound loop och fryser konstant (mer nu än för två veckor sedan) och har gjort allt internet sagt ska fixa detta problem från att försöka ändra gafrikinställningar till att byta/uppdatera drivrutiner. SNÄLLA kan någon säga om det är mitt grafikkort som är defekt eller om detta har med något annat att göra, typ mitt moderkort, ram, cpu eller bara windows eftersom jag inte kan spela något utan att behöva oroa mig över när nästa krasch kommer. Det finns ingen glädje kvar, krascherna fixar sig i uppdateringar för kompisarna, men inget ändrar sig för mig. Om det kan vara defekta delar vad gör jag då?

Tidigare info

Första installationen av windows när datorn var ny gick bra. Uppdaterade chipset och sedan fick jag ett felmeddelande direkt vid uppstart (kommer inte ihåg vad, men filer som saknades tror jag) så gjorde om hela w7 installationen. Man kan säga att spel och gui har varit knas sedan datorn startades, störningar på skärmen är borta men krascherna hänger som sagt kvar.

Ytterst tacksam för ett svar!

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk

Låna en kompis GPU? Någon av dem kanske har en liggandes så att du kan snabb checka ifall din GPU är problemet.

Sedan blir det jävligt mycket jobb och elimineringsmetoden. Testa minnen, ram, nätagg osv. Du kan även testa en bios uppdatering, MEN det kan döda moderkortet. Om möjligt kan du även testa annat OS, typ win8, eller win10 etc.

Permalänk
Medlem

Supertuba!
Förstår din frustration men ärligt så tycker jag du ska riva hela datorn och börja om från början. Det du borde kolla är om några cpu pins har blivit böjda!! Då kan man få dom mest skumma krascher, ja en massa fel, datorn kan fungera ett bra tag men sedan flippa ur hur som helst. Kolla det först, sedan bios inställningar så dom är rätt. prova kör med ett minne och sätt i det längst bort från cpu. Finns hur mkt som helst man kan skriva men börja där.

Skulle råda dig att köra memtest, kör dock bara ett minne i taget för att vara säker.
Backa upp viktiga sedan formaterar du helst lågformatera om det är en mekanisk hdd eller secure erase om det är en ssd.
In med endast drivrutiner som ska anv tex Intel chipset, Intel ME, nätverkskort, grafik och ljud.

Med vänlig hälsning Jonas

Permalänk

Pröva höja volten på gpun en liten smula se om bf crashar åt dig efter det.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Har du klockat kortet i t.ex msi afterburner?

Permalänk

Tänkte att jag skulle ta tag i mina problem och faktiskt försöka lösa dem...

- Gjorde memtest. 4 pass och inga fel alls.
- Körde MSI kombustor och inget fel efter en timme test.
- I samma veva gjorde jag ett burn test på CPU:n och det gav nada.
- Ny hårddisk, samma problem kvarstår med spel.
- Uppdaterade BIOS felfritt.
- Nya drivrutiner till allt.
- Testade ett tips att sätta TDRdelay med värdedata 8 på grafikdelen i windows.
- Klockat ned kortet, Inte kollat volt eller memclock. (Volt vid maxload är 1.2V annars auto som dalar ned till 0.94 ungefär..)

Nytt felmeddelande nu dock. "Applikationen _____.exe har blockerats från att användas grafik___".
Vad kan detta innebära tro? Ofta rör det CSGO.exe som kan krascha random, allt från två ggr till 8ggr.

Är det den gamla hårddisken som håller spelen som spökar?

Ytterst tacksam för svar, Ni som gett tips innan är guld värda.

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk

@Supertuba:
Precis som @Lju$mörd4r3n sa tidigare i tråden. Prova med ett annat grafikkort och se om det är där problemet ligger. Kör uteslutningsmetoden tills dess att du hittar felet och byt ut den defekta komponenten. Case closed?

Permalänk
Avstängd

Vad har du för nätagg PSU?
Vad har du för kylare till CPU'n?
Vad har du för chassi fläktar?

Skrivet av Supertuba:

Tjäna,

En dator som inhandlades 25:e december 2013 har i princip sedan dag ett strulat med mig, speciellt gällande spel. Först var det bf4 som kraschade (och fortfarande gör - Directx-kraschen) sedan var det Assassin's creed BF, som även det fortfarande kraschar efter tre ominstallationer och försök att ändra på alla inställningar eller reparationer. På senare tid har även cs go hamnat i sound loop och fryser konstant (mer nu än för två veckor sedan) och har gjort allt internet sagt ska fixa detta problem från att försöka ändra gafrikinställningar till att byta/uppdatera drivrutiner. SNÄLLA kan någon säga om det är mitt grafikkort som är defekt eller om detta har med något annat att göra, typ mitt moderkort, ram, cpu eller bara windows eftersom jag inte kan spela något utan att behöva oroa mig över när nästa krasch kommer. Det finns ingen glädje kvar, krascherna fixar sig i uppdateringar för kompisarna, men inget ändrar sig för mig. Om det kan vara defekta delar vad gör jag då?

Tidigare info

Första installationen av windows när datorn var ny gick bra. Uppdaterade chipset och sedan fick jag ett felmeddelande direkt vid uppstart (kommer inte ihåg vad, men filer som saknades tror jag) så gjorde om hela w7 installationen. Man kan säga att spel och gui har varit knas sedan datorn startades, störningar på skärmen är borta men krascherna hänger som sagt kvar.

Ytterst tacksam för ett svar!

Permalänk
Hedersmedlem

@Supertuba *Bump raderade*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Supertuba:

Citerar för att bumpa lite. Du verkar ha bra koll!

Bump igen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Vad har du för nätagg PSU?
Vad har du för kylare till CPU'n?
Vad har du för chassi fläktar?

har ett 750w integra från fractal, stock-kylare och stock-fläktar i chassit (En i fronten, en i tak och en i bakre änden).

Temperatur idle för grafikkort är 41° och CPU:n brukar vid load ligga runt 70-75° om jag minns rätt från CPU-z!

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |