HD 7950 följer inte klockfrekvenserna man ställer in (Uppdatering: Orsaken funnen).

Permalänk
Medlem

HD 7950 följer inte klockfrekvenserna man ställer in (Uppdatering: Orsaken funnen).

Håller på och överklockar en FX-8320 som sitter på ett Sabertooth 990FX Rev2.0 och när jag gick in i CCC för att klocka grafikkortet lite så upptäckte jag efter ett tag att kortet inte följde klockfrekvenserna jag ställt in.

Efter en del micklande så verkar det som det är HT Link speed som är boven i dramat.
Är allt ställt till defaultvärden/auto i UEFI så är HT Link 2600MHz och i första bilden är HT Link 2320MHz då jag ville ligga under orginalfrekvensen så inget skulle krasha på grund av just detta.
Kolla valda värden på GPU/Memory och jämför dessa med de aktuella frekvenserna.

Så här ser det ut när jag ökat på HT Link så den går över default-frekvensen.

Vad kan jag göra för att slippa ifrån det här fenomenet?

Permalänk
Medlem

Öka powerlimit

Permalänk
Medlem

Japp, öka power limit. Det skadar inte att köra +20%.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Öka power limit till vad ditt nätaggregat klarar av. Att fylla power limit skadar inte grafikkortet utan är bara en spärr för att skydda nätaggregatet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Okej, idag när jag startade upp så tickade grafikkortet på i den klock jag ställt in när jag körde Unigine heaven benchmark i Windowed mode (det har iofs hänt förut när jag inte kört fullscreen).
Startade upp 3D-mark och frekvenserna droppade ner till 850/1250MHz (GPU/Mem), startade Unigine heaven igen men frekvenserna låg kvar på 850/1250, ökade nu strömbegränsningen 20% men utan framgång.

Jag har helt snöat in på att det är nåt med HT Link speed, men samtidigt så tycker jag att det borde finnas mycket mer info om detta om man inte kan överklocka FSB utan att detta ska börja strula.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bleu:

Okej, idag när jag startade upp så tickade grafikkortet på i den klock jag ställt in när jag körde Unigine heaven benchmark i Windowed mode (det har iofs hänt förut när jag inte kört fullscreen).
Startade upp 3D-mark och frekvenserna droppade ner till 850/1250MHz (GPU/Mem), startade Unigine heaven igen men frekvenserna låg kvar på 850/1250, ökade nu strömbegränsningen 20% men utan framgång.

Jag har helt snöat in på att det är nåt med HT Link speed, men samtidigt så tycker jag att det borde finnas mycket mer info om detta om man inte kan överklocka FSB utan att detta ska börja strula.

Har du ett ok nätagg som orkar driva dina grejer? Skriv gärna ner vad du har när du frågar efter hjälp här i foumet, så ubderlättar du för oss som inte har spåkulan framme.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Om jag avaktiverar ULPS i Afterburner så klockar mitt 280x annars håller det sig på standard.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du ett ok nätagg som orkar driva dina grejer? Skriv gärna ner vad du har när du frågar efter hjälp här i foumet, så ubderlättar du för oss som inte har spåkulan framme.

Okej, en lista på vad som sitter i burken kan ju vara till hjälp.
AMD FX-8320
Asus Sabertooth 990FX Rev2.0
HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black (2x8GB)
XFX Radeon HD7950 Black
EVGA SuperNOVA NEX650G

Skrivet av SimpanDirr:

Om jag avaktiverar ULPS i Afterburner så klockar mitt 280x annars håller det sig på standard.

Har använt mig av CCC för att överklocka grafikkortet, men jag ska kolla om jag hittar något som heter ULPS i UEFI.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med samma problem och har gjort det nu i några månader. För mig är patienten ett vattenkylt Asus 7970. PowerLimit har jag tvingats att ställt på 0% eftersom det annars ger artefakter i Valley. Väldigt märkligt...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om ni har webbläsare igång så testa att stänga av dessa.

Mina 280X samt mitt 7950 har samtliga en tendens att gå ner till powerstate V2 (istället för V0 som är högsta).
Detta sker när flashplayer aktiveras och kör hårdvaruacceleration, då märker grafikkortet att HEVC används (H.264) och lägger sig i läget för filmer, dvs V2.

Jag kunde aldrig få grafikkorten rulla i högre än 800MHz på mina modeller med V2 varierar mellan olika VBios. Slutade med att jag flashade om korten med modifierat VBios där V2 = V0 och V0 = Den frekvens jag testat stabilt i windows med webbläsarna avstängda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Sitter själv med samma problem och har gjort det nu i några månader. För mig är patienten ett vattenkylt Asus 7970. PowerLimit har jag tvingats att ställt på 0% eftersom det annars ger artefakter i Valley. Väldigt märkligt...

Skrivet av DavidtheDoom:

Om ni har webbläsare igång så testa att stänga av dessa.

Mina 280X samt mitt 7950 har samtliga en tendens att gå ner till powerstate V2 (istället för V0 som är högsta).
Detta sker när flashplayer aktiveras och kör hårdvaruacceleration, då märker grafikkortet att HEVC används (H.264) och lägger sig i läget för filmer, dvs V2.

Jag kunde aldrig få grafikkorten rulla i högre än 800MHz på mina modeller med V2 varierar mellan olika VBios. Slutade med att jag flashade om korten med modifierat VBios där V2 = V0 och V0 = Den frekvens jag testat stabilt i windows med webbläsarna avstängda.

Tack till alla som svarat.
Jag upptäckte att när jag har 3Dmark startat, så att man ser menyn där man väljer vilket test man vill köra, så uppkommer detta fenomen. Ofta när jag kör lite olika benchmark-program så brukar jag låta 3Dmark vara igång efter jag startat det och av någon anledning så tog det ett tag innan jag såg kopplingen där då jag var så insnöad på att det hade med HT Link Speed att göra.

Jag testade med att starta webbläsaren som jag använder för tillfället (Microsoft Edge), men den verkar inte klocka ner kortet i alla fall.
Från och med nu så kommer jag vara lite mer observant på vad som rullar i bakgrunden när jag får problem som liknar detta... det är ju inte det första man tänker på att kolla, inte jag i alla fall.

Edit: Nu när jag upptäckt vad som orsakade mina problem så hittade jag denna post från 2015-10-17 på Futuremarks forum, gjord av en anställd.

Citat:

AMD Driver issue. The drivers see the video clips in the UI and go "oo, you are just playing video, lets save power". Happens only on R9 270/280 cards and HD 78xx/79xx cards.

We will change the UI in a major way in an upcoming update to work around this issue, but until then, sorry, no solution available.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@bleu: Precis inlägget skrivit av en anställ påpekar exakt samma fenomen som jag upplevde med flashplayer.
Videofilmen visas och drivrutinen ser HVEC(H.264) och drar ner till ett energisparläge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@bleu: Precis inlägget skrivit av en anställ påpekar exakt samma fenomen som jag upplevde med flashplayer.
Videofilmen visas och drivrutinen ser HVEC(H.264) och drar ner till ett energisparläge.

hm... Vad innebär detta i praktiken för dom som har problem med just detta? Att kortet i värsta fall går i stock i spel när man kanske t.ex. har en webbläsare igång? Jag har som sagt suttit med detta problem väldigt länge jag med, och blivit frustrerad av att inte veta varför mitt kort går i de frekvenser som står angivet i diverse överklockningsmjukvaror.

Detta gäller i mitt fall inte bara 3dMark utan äve andra tester så som Unigine Heaven och Valley. Dessutom tvingas jag ställa ned min Power Limit vid överklockning eftersom det annars resulterar i herrans massa artefakter, trots låg temp i load. Men det är ett kapitel för sig...

Får börja se mig efter ett trevligare kort att klocka med

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

hm... Vad innebär detta i praktiken för dom som har problem med just detta? Att kortet i värsta fall går i stock i spel när man kanske t.ex. har en webbläsare igång? Jag har som sagt suttit med detta problem väldigt länge jag med, och blivit frustrerad av att inte veta varför mitt kort går i de frekvenser som står angivet i diverse överklockningsmjukvaror.

Detta gäller i mitt fall inte bara 3dMark utan äve andra tester så som Unigine Heaven och Valley. Dessutom tvingas jag ställa ned min Power Limit vid överklockning eftersom det annars resulterar i herrans massa artefakter, trots låg temp i load. Men det är ett kapitel för sig...

Får börja se mig efter ett trevligare kort att klocka med

Jo, det är inte ens stock på mina kort. 1000MHz / 1030MHz är Core clock på mina kort men de körs i 800 MHz så fort någon HVEC aktiveras.

Tycker Hela GCN är väldigt trevliga att klocka med om man kan tänka sig flasha korten. Man kan komma så mycket längre!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, det är inte ens stock på mina kort. 1000MHz / 1030MHz är Core clock på mina kort men de körs i 800 MHz så fort någon HVEC aktiveras.

Tycker Hela GCN är väldigt trevliga att klocka med om man kan tänka sig flasha korten. Man kan komma så mycket längre!

åh! haha, tro mig. Jag har flashat mitt till säkert tre olika 7970 och två olika 280X utan att ha löst problemet över en lång tid

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@YamahaDGX630: Du får ställa om V2 till att ha samma spänningar och frekvenser som V0

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@YamahaDGX630: Du får ställa om V2 till att ha samma spänningar och frekvenser som V0

Nu pratar du arabiska med mig tror jag...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu pratar du arabiska med mig tror jag...

Editera bios så att inställningen som körs när video visas är densamma som "high-performance" läget.

Dvs, lura grafikkortet att köra "video-läget" men det är detsamma som standard "gaming".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin