Laptop för högskola, enklare arbeten, >15k.

Permalänk
Medlem

Laptop för högskola, enklare arbeten, >15k.

Tjenare,

Började plugga på högre nivå denna terminen, kemi.

Till detta behöver man ju självklart en skoldator så man kan stanna kvar efter föreläsningarna och skriva labbrapporter och slösurfa när man inte är hemma vid sin stationära dator. Det är alltså inga tunga renderingsjobb eller GTA IV på högsta som gäller, utan rätt simpelt skriva dokument och göra powerpoints.

Jag har haft turen att få erbjudande av mina föräldrar att de betalar en laptop åt mig. Inget speciellt priskrav utan 'den får kosta vad den vill bara den täcker dina behov'. Men en ganska rimlig gräns skulle jag själv säga är 15k, blir för svårt att motivera något dyrare. (Tar dock ändå gärna emot förslag)

Jag skulle formulera min kravlista något sånhär:
- Budget >15k. Skulle dock säga minst 10k för att få någonting som passar.
- Smidig och lätt. (Smidig är runt 13-14", lätt är någonstans under 2kg)
- SSD (!)

Om möjligt:
- Hög upplösning, QHD eller allt vad det heter. Älskar det.
- Touchskärm. Testade en kursares, smidigt om det är många kockar på ett dokument.

Vill INTE ha:
- Någon Apple produkt, oavsett hur bra de kan tänkas vara.

Har kikat runt lite och fastnat för någonting sånthär;
https://www.dustinhome.se/product/5010875076/zenbook-ux303lb - Gillar denna rätt mycket. Toppkandidat.
https://www.dustinhome.se/product/5010881101/latitude-e7450

Dessa två faller lite utanför ultrabook-konceptet. Men ändå mycket bang for the bucks?
https://www.dustinhome.se/product/5010861270/latitude-e5450
https://www.dustinhome.se/product/5010870493/probook-640

Kikat lite på Lenovo också, men har någonting emot det eftersom det var sådanna datorer vi fick på gymnasiet. Är Lenovo någonting att ha?

Någon input från en hjälpsam clocker?

Tjingelingos

Permalänk
Medlem

Lenovo är verkligen någonting att ha. Jag gick från en Lenovo Edge till en Macbook och har testat båda plattformarna. Jag är nyfiken på varför du verkligen "INTE vill ha" en produkt från Apple "oavsett hur bra de kan tänkas vara".

Min kravlista skulle innefatta kvalitet på tangentbord, operativsystemet, dess användarvänlighet samt programvarustöd.

En Lenovo-serie jag fastnat för är Yoga 2 och en Asus-serie jag testat som känns nästan lika gedigen som en Macbook är UX32-serien från ASUS vilken liknar deras UX303 serie som den du länkade är ifrån.

Permalänk
Medlem

@pralle: Jag är i samma situation och har istortsett exakt samma krav. >= i5, touchscreen, SSD, 8gb ram, lätt och smidig.

Min "contenderlista" består i nuläget av:

1. Dell XPS 13 (Den nya som kommer med skylake.)
2. Lenovo Yoga 900
3. HP Spectre X360.

Dellen ligger på top då den lyckats klämma in en 13" skärm i formatet av en 11 tummare med hjälp av tunna kanter runt skärmen vilket jag tycker är otroligt snyggt. Gillar designen starkt också. Det ända lilla minuset för mig är att den inte går att vika 360 grader. Inte något jag använder, utan mer i förebyggande syfte för att inte råka knäcka skärmen. Inte i närheten av en dealbraker, bara en liten sak som hade varit schysst.

Yoga 900 i stortsett samma, schysst design. "Vanlig" 13" skärm, gillar som sagt 360 gradersfunktionen. Förmodligen lite billigare.

HP Spectre X360 är också en schysst dator. Gillar utsidans design. Dock är jag lite rädd för att touchpaden är såpass bred att man av misstag kommer åt den när man vilar handflatorna på datorn. Den billiga modellen har 1920x1080, touch. Saknar USB type C.

Den största fördelen med X360 är priset. 10k SEK med studentrabatt. Gissar att Lenovon hamnar runt 11-12k om det kommer studentrabatt och Dell datorn lär väl hamna runt 13-14k med studentrabatt. (Enligt Dell nordic representanten så erbjuder Dell 10% studentrabatt)

Hoppas detta var till någon hjälp.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Surface Pro 4 som släpps om cirkus tre veckor. Det är något som jag kommer köpa själv. Inväntar eventuell studentrabatt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Lenovo är verkligen någonting att ha. Jag gick från en Lenovo Edge till en Macbook och har testat båda plattformarna. Jag är nyfiken på varför du verkligen "INTE vill ha" en produkt från Apple "oavsett hur bra de kan tänkas vara".

Min kravlista skulle innefatta kvalitet på tangentbord, operativsystemet, dess användarvänlighet samt programvarustöd.

En Lenovo-serie jag fastnat för är Yoga 2 och en Asus-serie jag testat som känns nästan lika gedigen som en Macbook är UX32-serien från ASUS vilken liknar deras UX303 serie som den du länkade är ifrån.

Just att jag väljer att exkludera Apple från min sökning beror till största del på att jag är fast i Windows och Androidträsket. Fått ihop synkning åt alla håll, programvaror mellan enheterna, van vid Windows (och all windows-anpassad mjukvara) och dess interface. Att byta till OS X skulle ställa till det i vardagen. Och eftersom denna laptopen kommer användas ganska sällan vill jag inte ha så mycket trubbel med den, det bara ska fungera när jag väl plockar fram den. (Alltså, jag ska hitta rätt, inte behöva trixa med att leta inställningar eller ikoner. Inget menat mot kvaliten.)

Skrivet av All3z:

@pralle: Jag är i samma situation och har istortsett exakt samma krav. >= i5, touchscreen, SSD, 8gb ram, lätt och smidig.

Min "contenderlista" består i nuläget av:

1. Dell XPS 13 (Den nya som kommer med skylake.)
2. Lenovo Yoga 900
3. HP Spectre X360.

Dellen ligger på top då den lyckats klämma in en 13" skärm i formatet av en 11 tummare med hjälp av tunna kanter runt skärmen vilket jag tycker är otroligt snyggt. Gillar designen starkt också. Det ända lilla minuset för mig är att den inte går att vika 360 grader. Inte något jag använder mer i förebyggande syfte för att inte råka knäcka skärmen. Inte i närheten av en dealbraker, bara en lite sak som hade varit schysst.

Yoga 900 i stortsett samma, schysst design. "Vanlig" 13" skärm, gillar som sagt 360 gradersfunktionen. Förmodligen lite billigare.

HP Spectre X360 är också en schysst dator gillar utsidans design. Dock är jag lite rädd för att touchpaden är såpass bred att man av misstag kommer åt den när man vilar handflatorna på datorn. Den billiga modellen har 1920x1080, touch. Saknar även USB type C.

Den största fördelen med denna är priset. 10k SEK med studentrabatt. Gissar att Lenovon hamnar runt 11-12k om det kommer studentrabatt och Dell datorn lär väl hamna runt 13-14k med studentrabatt. (Enligt Dell nordic representanten så erbjuder Dell 10% studentrabatt)

Hoppas detta var till någon hjälp.

Strålande inlägg. Verkar faktiskt vara riktigt bra alternativ alla 3.

Det med skylake, är det någonting att vänta på eller? Vet man hur länge man kommer behöva vänta? Gillar egentligen hela konceptet kring XPSen, men frågan är bara hur lång tid det tar.

Annars delar jag nog samma meningar som du där, i samma ordning och allting.

Skrivet av Tjodd:

Surface Pro 4 som släpps om cirkus tre veckor. Det är något som jag kommer köpa själv. Inväntar eventuell studentrabatt bara.

Jag har kikat litegranna på Surface modellerna. Men vet inte om konceptet tilltalar mig riktigt. Aldrig klämt på någon men känns väldigt jobbigt att tyngdpunkten ligger i skärmen och att tangentbordet ser ut att vara ett helvete att skriva med. Har du erfarenheter från någon tidigare modell?

Permalänk
Medlem

Skulle kört på ASUS Zenbook UX303LB om jag var tvungen att välja något annat än en Mac till studier.

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med att lägga 15k på en dator som ska "användas väldigt sällan" och till saker som inte kräver någon prestanda alls. Köp en billig chromebook eller något.

Permalänk
Medlem

Vill bara instämma i vad usermane sa om att lenovo är att ha. De har allt från budgetdatorer(som du troligen hade i skoltiden) till datorer för professionellt användande, har själv en lite dyrare (strax under 10 bananer om jag kommer ihåg rätt) Lenovo är mycket mycket nöjd, enda jag har att säga om den är att skärmen har inte de bästa betraktningsvinklarna, i övrigt LÖÖÖV IT! Minst lika pålitlig som min stationära (som inte har varit igång på typ 3 månader till förmån för den bärbara).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Jag har kikat litegranna på Surface modellerna. Men vet inte om konceptet tilltalar mig riktigt. Aldrig klämt på någon men känns väldigt jobbigt att tyngdpunkten ligger i skärmen och att tangentbordet ser ut att vara ett helvete att skriva med. Har du erfarenheter från någon tidigare modell?

Har två kollegor som har Surface Pro 3. Båda är extremt nöjda och Surface Pro 4 är ett stort steg framåt. Surface Pro 3 fick ta emot kretik kring tangentbordet mend Surface Pro 4 kommer med en bättre model.

Personligen hade jag köpt en Surface Pro 4 men Type Cover och docking station för hemma bruk.

Permalänk
Medlem

Zenbook UX303 kan du redan nu stryka från listan, det finns enorma problem med gångjärnen och det går nästan att garantera att de går sönder inom 9 månader.

Bara att scrolla och läsa: http://www.amazon.com/ASUS-Zenbook-UX303-13-Inch-Laptop/produ...

Väldigt synd att Asus har låtit det här problemet förstöra en dator som annars skulle vara perfekt. De skulle kunna åtgärda problemen, men det har de inte gjort fastän UX303 har släppts i hur många nya revisioner som helst.

Men - Till förslag om dator! Jag rekommenderar Dell XPS 13 helhjärtat.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Förstår inte meningen med att lägga 15k på en dator som ska "användas väldigt sällan" och till saker som inte kräver någon prestanda alls. Köp en billig chromebook eller något.

Sitter med en chromebook just nu. Fungerar perfekt att surfa med. Men blir stora problem när man ska skriva laborationsrapporter tillexempel. Google Docs kan man glömma. Så kör dualboot med Ubuntu, funkar ok men det blir rätt jobbigt när man ska lämna in filer i word-formatet, för när man sparar ett Libreoffice dokument i word format blir det vissa konfliker med ekvationer och uttryck som i värsta fall kan fucka upp allting. Måste därför ägna ett par timmar åt att gå igenom dokument för att hitta eventuella konverteringsfel när man öppnar filen i Word.

Så vill därför köpa en ny burk. Windowsburk. Och då är det lika bra att kötta på när man väl köper nytt.

Skrivet av Litenskit:

Vill bara instämma i vad usermane sa om att lenovo är att ha. De har allt från budgetdatorer(som du troligen hade i skoltiden) till datorer för professionellt användande, har själv en lite dyrare (strax under 10 bananer om jag kommer ihåg rätt) Lenovo är mycket mycket nöjd, enda jag har att säga om den är att skärmen har inte de bästa betraktningsvinklarna, i övrigt LÖÖÖV IT! Minst lika pålitlig som min stationära (som inte har varit igång på typ 3 månader till förmån för den bärbara).

Ja gud ja, måste varit riktigt budget. Drömmer fortfarande mardrömmar om den. Fick köpa ut för 500 kr iallafall så har kvar den. Dock oanvänd sedan dess haha.

Men den Yoga 900 ser ju helt klart lovande ut. Får se hur det blir med Dells XPS men annars ligger Lenovo helt klart bra till!

Skrivet av Tino:

Har två kollegor som har Surface Pro 3. Båda är extremt nöjda och Surface Pro 4 är ett stort steg framåt. Surface Pro 3 fick ta emot kretik kring tangentbordet mend Surface Pro 4 kommer med en bättre model.

Personligen hade jag köpt en Surface Pro 4 men Type Cover och docking station för hemma bruk.

Ska nog asa mig till stan och klämma lite på en sånhär då faktiskt. Se om det är lika hemskt som jag tror eller inte!

Skrivet av XFTality:

Zenbook UX303 kan du redan nu stryka från listan, det finns enorma problem med gångjärnen och det går nästan att garantera att de går sönder inom 9 månader.

Bara att scrolla och läsa: http://www.amazon.com/ASUS-Zenbook-UX303-13-Inch-Laptop/produ...

Väldigt synd att Asus har låtit det här problemet förstöra en dator som annars skulle vara perfekt. De skulle kunna åtgärda problemen, men det har de inte gjort fastän UX303 har släppts i hur många nya revisioner som helst.

Men - Till förslag om dator! Jag rekommenderar Dell XPS 13 helhjärtat.

Tack. Verkligen tack. Där sparade man sig från ett dumt beslut!

Ja, den lutar det nog åt nu faktiskt. Beroende på när dendär omtalade Skylake versionen kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Ska nog asa mig till stan och klämma lite på en sånhär då faktiskt. Se om det är lika hemskt som jag tror eller inte!

Se bara till att det är en Surface Pro 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Tack. Verkligen tack. Där sparade man sig från ett dumt beslut!

Ja, den lutar det nog åt nu faktiskt. Beroende på när dendär omtalade Skylake versionen kommer

Ingen orsak! Även Surface 4 verkar vara väldigt lovande, definitivt värt att ta en titt på den. Beställer du den online kan du alltid använda den ett tag vardagligt och om tabletformfaktorn inte riktigt fungerar för dig, utnyttja returrätten.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Välj en med dedikerat grafikkort i alla fall, jag har en Zenbook liknande den du länkade och det går hur bra som helst att spela spel som t.ex. Civilization V på den. Riktigt trevligt att kunna spela på föreläsningar som är så tråkiga att man inte orkar lyssna.

PS: >15k betyder mer än 15k

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Jag har kikat litegranna på Surface modellerna. Men vet inte om konceptet tilltalar mig riktigt. Aldrig klämt på någon men känns väldigt jobbigt att tyngdpunkten ligger i skärmen och att tangentbordet ser ut att vara ett helvete att skriva med. Har du erfarenheter från någon tidigare modell?

Har varit och klämt på en Surface Pro 3. Har läst en hel del intryck från Surface Pro 4. Tangentbordet framförallt och även pennan är väldigt mycket bättre på den nya modellen och båda är dessutom bakåtkompatibla om man vill "snåla" in lite.
Tycker inte att tyngdpunkten känns fel även om jag inte gillade tangentbordet speciellt, men om alla säger att det nya är mycket bättre så kommer jag knappast ha problem med det.

Kan väl säga att jag vill köpa en sådan eftersom pennan och dess funktionär något jag kommer använda i många av mina kurser framöver. Inte bara anteckna utan främst skissa osv. Kommer främst använda den till och från skolan, vid kortare pauser och ibland när jag åker bort. Det tunga jobbet kör jag på min stationära. Det lilla lätta formatet, bra skärm och smidigheten tilltalar mig enormt, dessutom är den ju kraftig som en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

@pralle: HPn finns med Skylake redan, dock endast i5 just nu vad jag kan se. Dell och Lenovo datorerna bör dyka upp inom 2-3 veckor.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb